PDA

View Full Version : Epiphone vs Vintage vs Harley Benton



steeferdesteef
17 januari 2017, 16:15
Beste gitaristen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een gitaar die wat meer rock georienteerd is. Ik denk aan een SG.
Een Epi g400 met Alnico Classic pups kost 225E en een Vintage V6 met Wilkinson 240E. Beide gewoon nieuw en niet in de buurt te proberen. Dat wordt bestellen. Wat zijn jullie ervaringen met deze gitaren? Heeft iemand ze beide geprobeerd? Belangrijk is een goede klank, afstellen kan ik zelf mits de gitaar afstelbaar is. Fretten vlakken kan ik niet, dat moet dus gewoon goed zijn. Heeft iemand advies? Heeft iemand ervaring met de duurdere Harley Bentons? Ik heb nog wat Thomann krediet.

Ander advies of tips uiteraard ook welkom.

Dank alvast voor de reacties, Stef.

FruscianteFan
17 januari 2017, 16:48
Als je budget het toelaat, alles bestellen en terugsturen wat je niet bevalt.

Erik de Perik
17 januari 2017, 16:54
Ik heb een Harley Benton LP, de duurste die ze hadden, je leeft maar één keer! :D
Kostte me 149 EUR, hoefde er niets aan af te stellen. Ik vond de Alnico V Wilkinson pups wat te heet, heb de kapjes eraf gesoldeerd en Alnico ll magneten erin geschoven. Kostte me ruim 11 EUR.
Ik heb ook nog een Tele van ze, die is iets minder. Fretjes staken wat uit, klusje van niks en ik heb een Joe Barden in de brug gezet, die ook niet zo bevalt maar de waarde wel ruim verdubbelt.

Rogueny
17 januari 2017, 19:12
Kan niks zeggen over Vintage en HB. Bij Epiphone zijn de halzen volgens mij net als bij een les Paul wat aan de dikke kant. Dat moet je liggen... Verder prima gitaren.

D3nnis
17 januari 2017, 19:49
Ik heb een Harley Benton LP, de duurste die ze hadden, je leeft maar één keer! :D


Eigenlijk ongelofelijk wat ze voor dat geld kunnen maken; wat ik ervan gezien heb (echt zelf gezien dan) eigenlijk helemaal geen verkeerde instrumenten, en voor het geld al helemaal niet.

Erik de Perik
17 januari 2017, 20:07
Kan niks zeggen over Vintage en HB. Bij Epiphone zijn de halzen volgens mij net als bij een les Paul wat aan de dikke kant. Dat moet je liggen... Verder prima gitaren.

Gibson maakt gitaren met dikke en met dunne halzen. Zowel LP's als SG's.


Eigenlijk ongelofelijk wat ze voor dat geld kunnen maken; wat ik ervan gezien heb (echt zelf gezien dan) eigenlijk helemaal geen verkeerde instrumenten, en voor het geld al helemaal niet.

Ik was al stomverbaasd over de afwerking, maar toen ik 'm verder checkte bleek het fretwerk prima en de klank ook! Toen ik er voor het eerst mee optrad kreeg ik complimenten over m'n nieuwe Les Paul die zo goed klonk. Toen ik vertelde dat het een Chinees van nog geen 150 EUR was, verdween het enthousiasme...... geen magie meer hè ;)

postbus31
17 januari 2017, 20:17
Kan niks zeggen over Vintage en HB. Bij Epiphone zijn de halzen volgens mij net als bij een les Paul wat aan de dikke kant. Dat moet je liggen... Verder prima gitaren.

Bij Epiphone heb je 50's en 60's profiel waarbij de 60's de slankere variant is.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

D3nnis
17 januari 2017, 20:21
Ik was al stomverbaasd over de afwerking, maar toen ik 'm verder checkte bleek het fretwerk prima en de klank ook! Toen ik er voor het eerst mee optrad kreeg ik complimenten over m'n nieuwe Les Paul die zo goed klonk. Toen ik vertelde dat het een Chinees van nog geen 150 EUR was, verdween het enthousiasme...... geen magie meer hè ;)

Ze hebben ook harley benton van €250,- zag ik! Die zal wel uit de chinese customshop komen ;-)
In de productomschrijving staat zelfs "Arched top: AAAA gevlamd esdoorn".
4A...daar betaal je bij de Amerikaanse boefjes toch net wat meer voor!
Of zou het toch een fineertje zijn?

Erik de Perik
17 januari 2017, 20:23
Ze hebben ook harley benton van €250,- zag ik! Die zal wel uit de chinese customshop komen ;-)
In de productomschrijving staat zelfs "Arched top: AAAA gevlamd esdoorn".
4A...daar betaal je bij de Amerikaanse boefjes toch net wat meer voor!
Of zou het toch een fineertje zijn?

Die hadden ze toen nog niet. De mijne heeft ook een LP bodyshape, de nieuwe hebben dat niet meer. Of de top een fineertje is zou mij Siberisch zijn, alsof een gitaar daar slechter van gaat klinken of uitzien. Mooi hout is leuk om naar te kijken maar je hoort er niets van.

D3nnis
17 januari 2017, 20:36
Die hadden ze toen nog niet. De mijne heeft ook een LP bodyshape, de nieuwe hebben dat niet meer. Of de top een fineertje is zou mij Siberisch zijn, alsof een gitaar daar slechter van gaat klinken of uitzien.

Totaal niet inderdaad.

Jaffster
18 januari 2017, 18:39
Ik heb een Harley Benton DC Custom gehad.
Als je niet bang bent om hem zelf af te stellen is er niks mis met deze gitaar. Zeker niet voor de prijs.
En er zijn diverse goede reviews van de DC custom.
MAAR, hij klinkt niet als een SG. hij neigt veel meer naar een LP, veel dikkere vette sound. Daarom is hij weer verkocht. Ik heb al 2 LP's
Ik heb een Epi G-400 Pro gekocht voor het SG geluid. Waar ik trouwens ook uiterst tevreden over ben.

dagrim1
19 januari 2017, 12:51
Heb eigenlijk alleen ervaring met een Vintage V100 (les paul model) gehad, was een prima gitaar... Frets aan de zijkant waren wat scherp, maar niet heel erg verder. Goed zwaar en een prima geluid.

Hoor over vintage over het algemeen prima geluiden, al kan je natuurlijk wat pech hebben met de afwerking. Denk dat dat het vooral is met deze gitaren, in potentie prima maar je moet een beetje kunnen afstellen zelf.

steeferdesteef
22 januari 2017, 09:26
Dank voor de reacties. Ik neig steeds meer naar Harley Benton. Deze vind ik ook leuk.
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_te_90flt_sb_deluxe_series.htm
Iemand hier ervaring mee? Ik zoek een gitaar die (bijna) alles kan tot aan klassieke metal. Geen ultra high gain dus.
Ik heb inmiddels 3 Vintage gitaren getest, 2x LP jr en 1x P-bass. Speelden redelijk, klonken echt goed maar allemaal vrij slecht afgewerkt. In de basis verder wel goed. Verder heb ik 2 Epi LP's gehad. Een groene Standard uit de jaren 90, deze was vrij slecht, was niet goed af te stellen. Een zwarte LP100 uit 2012 ofzo. Deze was echt prima qua bouw en afwerking maar klonk zeer matig. Ik heb het idee dat de Epi's van nu veel beter zijn dan die van een tijd gelede. Ik moet mijn Thomann bonnen voor 1 april verzilveren, ik heb nog geen haast met bestellen. Nog even verder gassen..

no 1 hops
22 januari 2017, 13:11
even mijn persoonlijke opmerking:
alle les paul typen zijn short scale, bovenstaande is long scale en dat heeft invloed op snaar spanning maar ook op geluid.



Fender
One of the most common scale lengths is the Fender 25-1/2" guitar scale. Found on Stratocasters®, Telecasters®, and the huge variety of instruments inspired by them as well as the replacement, and custom parts available for them.

The 25-1/2" produces a rich, strong, bell-like tone, and defined low-end.

Gibson
Being shorter than the Fender 25-1/2" scale, the Gibson 24-3/4" scale has a lower tension/easier to play feel, and a warmer tone.


maar ook type brug heeft invloed:
http://click.email.musikmedia.de/?qs=de0bf2bd8fffd92b0b3a414d35575a8da551d825358c06 075eeae9e0fe02d022

hier speelt al veel mee of een gitaar fijn aanvoelt of niet. klankkleur kan je makkelijker aanpassen met andere pickups dan spelcomfort.
afwerking is misschien ook wel de kans om dit zelf te leren doen.
ik heb duurdere squiers meegemaakt waarvan fretuiteinden uitstaken, maar dat zijn juist dingetjes die je evt zelf kan aanpassen.
succes me je zoektocht

steeferdesteef
23 januari 2017, 18:55
Het is geen SG geworden, maar een Tele met humbuckers.
Deze dus: https://www.thomann.de/nl/harley_bentonhbt1500tbk_egitarre.htm
Had van Thomann €45,= aan waardebonnen gekregen, aardig van ze!
Voor €84,= een gitaar die Rockt! Tenminste dat verwacht ik wel. :metal:
Ik snap dat het geen SG is maar ik ben wel een (nep)Fender man.
Zin in dit gitaartje. Laat binnenkort wel even weten of het wat is.
Krijgt ook weer goede recencies, bijna alles van HB trouwens. Ik ben benieuwd.

steeferdesteef
28 januari 2017, 09:32
Hij is inmiddels al een paar dagen in mijn bezit. Wat een geweldige gitaar voor het geld. Deze hou ik, wat een fijne hals. Lekker dik en satijn gladjes. Frets steken niet uit en prima level. Sound is meer dan ok, een beetje Les Tele. Mooi!

Maar een flink aantal maren.
De bushings waar de brug in vast zit waren niet diep genoeg er in gedrukt, staken 1/2 cm uit. Alle snaargeleiders ook niet diep genoeg in de body. Alle bushings achter in de body zaten los en vielen er uit bij het snaren vervangen. Als dit in de oefenruimte gebeurt ben je ze zo kwijt, vervelend. Er zaten geen 'd Addario snaren op maar goedkope en verroeste snaren, vandaar vervangen. Gold plated hardware is deels al geoxideerd en alle frets geoxideerd en moeten gepolijst. Oh ja, zeer matige tuners maar ze doen het wel. Wat er aan moet gebeuren kan ik zelf, gelukkig is alles perfect gezaagd en geboord. Dat is allemaal heel netjes. Gitaar is nu echt lekker. Heel licht en heerlijke hals. Nog nooit zo'n prijs/kwaliteit gehad.

Maar dan, ik vind gitaarknutselen leuk. Maar als je dit als 14-jarige beginner koopt kan ik me voorstellen dat afstellen en knutselen een probleem is en dan heb je niet de gitaar zoals ik 'm nu heb.

Al met al nu een geweldig ding.

Da Vinci
28 januari 2017, 11:40
Hoor over vintage over het algemeen prima geluiden, al kan je natuurlijk wat pech hebben met de afwerking. Denk dat dat het vooral is met deze gitaren, in potentie prima maar je moet een beetje kunnen afstellen zelf.

Gisteren op een jam even een Vintage Thomas Blug gitaar gehoord. Dat is gewoon een prima gitaar met de typische Strat-sound voor nog geen 500 euro.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk