PDA

View Full Version : Rebuild Super City DEA200



tmms
17 januari 2017, 13:32
Bezig met deze plexi-like (4xEL34 met 750V anodespanning) heb ik een vraag over de voeding. Hier het principe schema:

http://i59.tinypic.com/2vtqlau.jpg

Herinner me dat er iets was met de fase van de twee hoogspanningswikkelingen, hoe zat dat ook alweer?
Weet iemand of heeft iemand een exact schema hoe de boel geschakeld moet worden? De bedoeling is de centertap van de uitgangstrafo te filteren met 100uF en de schermroosters met 50uF.
Voor de volledigheid, deze voedingstrafo heeft geen centertap zoals op het schema hieronder, ik wilde dit laatste schema wel aanhouden wat capaciteit betreft voor de verschillende trappen.

http://i67.tinypic.com/34njqkp.jpg

Bedankt alvast!

cluseau
17 januari 2017, 14:21
Je hebt helemaal niks met fase te maken hier. Het enige wat je nodig hebt zijn twee onafhankelijke windingen zonder gebruik van een eventuele centertap.

De Elko's welke in serie staan zou ik maar uit me hoofd laten. Je maakt gewoon de eerste voeding van 400V= af wat wil zeggen wikkeling > graetzgelijkrichter > elko. Dan doe je hetzelfde op de tweede wikkeling. Je hebt nu twee onafhankelijke voedingen. Bij de eerste voeding hang je de min aan massa. De plus is voor je scherm. Diezelfde plus knoop je ook aan de min van de tweede voeding. De plus van de tweede voeding is dan voor je OT center.

Vraag me wel af of je hier aan moet beginnen als je deze vraag moet stellen.

Dit is ABSOLUUT DODELIJK hoor!

tmms
17 januari 2017, 14:53
Dank je, en weet ik dat laatste. Dus zo?

http://i64.tinypic.com/2zi3n20.jpg

En de waarde van de bleederweerstanden, maakt dat nog verschil?

cluseau
17 januari 2017, 15:15
Dank je, en weet ik dat laatste. Dus zo?

http://i64.tinypic.com/2zi3n20.jpg

En de waarde van de bleederweerstanden, maakt dat nog verschil?


Dat lijkt er meer op. Wel heb ik een beetje moeite met de ongelijke elko's. De onderste voeding heeft samen ook wel 100uF maar daar zit wel een smoorspoel tussen. Ik denk dat je beter voor beide voedingen 100uF kan nemen, de vervang capaciteit voor de 750V voeding is dan 50uF. Invloed van de volgende elko's kun je uitsluiten met een seriediode. Bleeders is niet zo belangrijk als de waarde maar ongeveer gelijk is. Neem maar iets van 220k per elko. Hoe groter hoe beter maar ze moeten ook wel binnen een bepaalde tijd ontladen.

tmms
17 januari 2017, 16:52
Super, bedankt, per ongeluk krijgt het bordje ter plekke genoeg turrets:), geen probleem een extra elko. Die seriediode is toch om de voeding van de voorversterker op een constante spanning te houden, is het juist niet leuk als die wat varieert?

The Running Man
17 januari 2017, 18:11
Ik heb ook een Supercity DEA 200 gehad. Laten controleen door Nico Verduin die zich rotschrok van die idioot hoge anodespanning.
Het biedt eignlijk alleen maar nadelen. Bloedlink, vreet buizen en de sound ....mjah.
Maak er een leuke superlead of superbass van, soundwise interessanter.
Mijn DEA 200 was klinisch clean en eigenlijk alleen geschikt om muizn te doden.
Op standje 10, tot 30 meter...

tmms
17 januari 2017, 18:56
Deze krijgt kema-keur:D, van de buizen weet ik, sound is een superlead (Marshall 1959SLP) met meer vermogen verwacht ik. Kwaliteit van de uitgangstransformator weet ik niet. Was van plan 'm op één hoogspanningswikkeling te laten draaien, maar dan klopt de OT niet meer optimaal. Dat ie lang clean blijft is de bedoeling, maar als ie doods/plat klinkt door de hoge spanning ga ik wat anders bedenken, ws. een nieuwe OT voor precies de spanning van één wikkeling.

cluseau
17 januari 2017, 20:09
Die seriediode is toch om de voeding van de voorversterker op een constante spanning te houden, is het juist niet leuk als die wat varieert?

Niet echt, de voeding voor de preamp wil je juist vrij van schommelingen veroorzaakt door de eindtrap. Zou deze de preamp kunnen beinvloeden bestaat de kans op een instabiele amp en daarin storingzoeken wil je echt niet als beginner.

De reden voor een seriediode is om de twee in serie staande voedingen capacitief gelijk te houden. Het kan geen kwaad zonder diode maar het voelt gewoon niet goed, aard van het beestje. Deze enkele diode komt dan tussen de eerste elko en de choke, voor de goede orde kathode aan de choke trouwens. Neem gewoon een 1N4007, die koop je per kilo.


Ik neem aan dat de OT en PT bij elkaar horen? Je kan namelijk niet zomaar de spanning verhogen zonder de impedantie aan te passen. Verder heb ik wel amps geserviced welke op 950V= werkten hoor, gewoon met 4 x EL34. Vraag niet hoelang ze meegaan maar blazen deed het wel.

edit:
Nog ff nagekeken, het ging om een Maquis met 4x EL34. Deze perste er 170Watt uit. De vier buisjes staan te boek voor 100Watt max dus je kan wel nagaan wat hier gebeurt. Hoewel de servicebeurt in 2013 was heb ik hem nog niet terug gezien wat dat dan ook zeggen mag :hide:

tmms
17 januari 2017, 21:22
...... De reden voor een seriediode is om de twee in serie staande voedingen capacitief gelijk te houden. Het kan geen kwaad zonder diode maar het voelt gewoon niet goed, aard van het beestje. Deze enkele diode komt dan tussen de eerste elko en de choke, voor de goede orde kathode aan de choke trouwens. ...... :

Ah, okee, snap het.

tmms
9 oktober 2018, 16:32
Zucht, maar dit is ie, check die voedingstrafo.:cooler: Eerste beer: B+ en bias tegelijk kunnen omschakelen. Voorlopig niet trouwens, heb rust nodig.:D
http://i68.tinypic.com/25imzgg.jpg

nico verduin
10 oktober 2018, 08:56
Ik heb ook een Supercity DEA 200 gehad. Laten controleen door Nico Verduin die zich rotschrok van die idioot hoge anodespanning.
Het biedt eignlijk alleen maar nadelen. Bloedlink, vreet buizen en de sound ....mjah.
Maak er een leuke superlead of superbass van, soundwise interessanter.
Mijn DEA 200 was klinisch clean en eigenlijk alleen geschikt om muizn te doden.
Op standje 10, tot 30 meter...Da's wel een tijdje geleden :) Ik doe mijn best om dat soort versterkers te vermijden :)

tmms
10 oktober 2018, 10:43
Erg praktisch is ie niet, nee. Komt iig een poweramp-in op, kan die rare Fender normaal uitversterkt worden.:D
Zou een standaard powerswitch of standbyswitch geschikt zijn om de B+ te halveren/verdubbelen?

nico verduin
10 oktober 2018, 11:00
Erg praktisch is ie niet, nee. Komt iig een poweramp-in op, kan die rare Fender normaal uitversterkt worden.:D
Zou een standaard powerswitch of standbyswitch geschikt zijn om de B+ te halveren/verdubbelen?Ik neem aan dat je wilt schakelen tussen een lagere vermogen, maar dat heeft wel wat consequenties. Als de B+ halveert moet je ook de BIAS omschakelen anders heb je grote kans dat je last krijgt dat er tussen het signaal gaten vallen als geen van beide buizen helften geleiden.
Ook wel cross-over distortion:
https://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp26.gifOp 800V

Op 800V is de bias spanning al hardstikke negatief om te voorkomen dat je teveel stroom door de EL34's laat lopen.

tmms
10 oktober 2018, 11:18
De bedoeling is om 'm op randje van class-B of iets warmer af te stellen. Zal in de orde van grootte zijn van -80V voorspanning bij de originele B+.

cluseau
10 oktober 2018, 13:23
Zou een standaard powerswitch of standbyswitch geschikt zijn om de B+ te halveren/verdubbelen?

Dat kan zeker, er wordt niet anders gedaan. Zou wel die microswitches vermijden met deze hoge spanningen.

Ben trouwens gek op dit soort ampjes en ben er ook wel eens pijnlijk door gebeten. :blast:


De bias mee schakelen is een eitje maar als je ontwerp fantasie je hier al in de steek laat raad ik je zeer aan dit project te staken. Vergeet niet dat de uitgangsspanning nog veel hoger uitkomt dan de gelijkspanning en die is al tegen de 1000V= in sommige amps. Kijk maar eens naar Maquis en Dynacord. Dit zijn de echte killers.

Misschien kun je daar ook afkijken hoe je de bias moet beinvloeden.

tmms
10 oktober 2018, 14:34
Dank je voor de goede zorgen.:hippie:
Een dubbelpolige omschakelaar kan op een gunstige plaats wat loop van de draden betreft. Dat is mooi, want het is idd van groot belang dat dat in orde is. Een relais is helemaal netjes natuurlijk, maar wel weer gedoe.
Zal de schema's die je noemt bekijken. Twijfel nu over de voorversterker. Wil het 'high treble' kanaal skippen, kan die pot het volume van de eindversterker-in worden.

tmms
13 november 2022, 14:37
Had het plan het normal kanaal van een Marshall 1959SLP met de Friedman hairy brown mod erin te solderen, maar het wordt het normal kanaal van een Soldano SLO100.
Wil de brightcap voor de tonestack ook schakelbaar maken, de schakeling van de eerste brightcap, die na de 22n koppelcap van de ingangstrap, begrijp ik niet. Op deze manier heeft de 470K/2,2n toch helemaal geen effect?
https://i.ibb.co/SvNW30Y/slo100pre2.jpg (https://ibb.co/6sYVWb9)

Dirk_Hendrik
14 november 2022, 09:32
Nou heb ik een paar maanden terug uitgebreid met dat cleane kanaal van die SLO zitten stoeien. Ding 1 is dat ik in werkelijk elke SLO variant die je tegenkomt zit te malen hoe het geheel, logisch gezien, nou precies aangesloten zit. Door de manier van tekenen, die je ook in jouw snippet weer terug ziet komen, is elke overzichtelijke flow er uit. Daarnaast zitten de Clean/Chrunch en de bright van het cleane kanaal nogal met elkaar verweven. Het 2e doel wat ik had was dat ik in die Clean/Chrunch schakeling,gemaakt met een DPDT, een sectie van die DPDT vrij wou krijgen voor een indicatie-LED op het front. Met daar nog de extra eis aan dat die LED, evenals andere LED's, elektrisch in een ander domein zaten dan de audio. Om ploppen en andere storingen te verhinderen dus. Sowieso is de switching, en vooral de control daarvan, duidelijk niet het sterkste punt van het ontwerp van de SLO.

Benedenstaande snippet doet vanuit een audio-respons precies hetzelfde als het origineel. Behalve dat de Clean/Chrunch nog maar 1 DPDT sectie nodig heeft. De Bright LED heeft géén LED indicatie. De DPDT schakelaars zijn onderdeel van een PushPull pot. Vandaar dat ze geen SW maar VR als refdes hebben.

887

tmms
14 november 2022, 12:04
Ik was juist zeer in m'n nopjes met het resultaat van het natekenen :).
De bedoeling is om gewone mini-tuimelschakelaartjes te gebruiken, zowel voor clean/crunch als voor de drie brightcaps. Clean/crunch had ik wel graag voetschakelbaar gehad, maar dat betekent gedoe met een voeding voor het relais of de opto-couplers, vind het zo al erg genoeg:D. LEDjes zouden wel mooi zijn, maar vind ik niet zo van belang.
Las inderdaad over met name de kanaalschakeling van de SLO100, de opto-couplers zouden een beetje lekken, en dan staat het normal kanaal ook nog uit fase met het overdrive kanaal, merkwaardig eigenaardigheidje.
Maar bedankt voor je schema, geeft aanvullend inzicht.

tmms
16 november 2022, 13:25
Interessante schakeling op deze manier, kan er inderdaad, eventueel in de toekomst, eenvoudig een clean/crunch LED mee geschakeld worden. De bright schakelaar is overigens verkeerd getekend volgens mij.
https://i.ibb.co/jbMWByY/cleancrunch-alt.jpg (https://imgbb.com/)

Dirk_Hendrik
17 november 2022, 17:30
Ik denk het niet ;-)
Je kan 4 combi's maken van de Clean/crunch en de bright switch.
888

Probeer daarna die te verwezenlijken met "mijn" variant. Je zult zien dat je ze allemaal kunt maken met als enig verschil de volgorde van serieschakeling van 470p cap en 470k weerstand.

tmms
18 november 2022, 08:06
De laatste twee zijn toch geen brightschakelingen?

tmms
20 november 2022, 16:33
Aha, Fender speelt vals met de tonestack:D Zeer lezenswaardig.
https://robrobinette.com/How_The_TMB_Tone_Stack_Works.htm

tmms
3 januari 2023, 14:05
Bezig geweest met de bias-supply, deze schakeling gedestilleerd uit een aantal ontwerpen. Zou dit zo werken?
Las ergens dat de eerste weerstand, hier 47K, groter, of juist kleiner, moet zijn dan de volgende spanningsdelers. Klok en klepel toestand, weet iemand hoe dat zit?
En zou één balanspot werken voor beide anodespanningen (475V/950V)? Zou me kunnen voorstellen dat bij verdubbeling van de spanning de instellingen van de buis veel gaan verschillen.

https://i.ibb.co/DbWjK1F/bias.jpg (https://ibb.co/pPwkX1T)

tmms
3 januari 2023, 16:51
En deze draag ik op aan Erik, inspirator en toeverlaat:D
https://i.ibb.co/r4YJTm0/voeding-dea200.jpg (https://ibb.co/QrLGzfQ)

cluseau
4 januari 2023, 20:19
Ik denk niet dat jij de juiste persoon bent die zich met deze schakeling moet bezig houden :blast:

tmms
5 januari 2023, 07:44
Help liever:D. Gezocht naar dat Maquis schema, kan het niet vinden. Bias schakeling zo niet goed nee?

tmms
5 januari 2023, 07:55
De balanspot moet nog 'gezekerd' worden op een of andere manier, dat lijkt me van groot belang.
Wat zijn buizen trouwens duur geworden! EL34 valt relatief nog mee, maar man, man, man, niet te best.

tmms
5 januari 2023, 17:55
Mooi kwartet eindpitten op de kop getikt, iets meer dan 25 euro, ikke blij:)

D3nnis
5 januari 2023, 18:29
Wat zijn buizen trouwens duur geworden! EL34 valt relatief nog mee, maar man, man, man, niet te best.

Nou, zeg dat!
12AX7 voor meer dan €30,-

tmms
6 januari 2023, 11:06
Nieuwe poging, krijg inmiddels nachtmerries van die klote schakeling. Vrees dat dit 'm ook niet is, drie pots voor de hoogte van de spanning :???:
https://i.ibb.co/Bz1zc4s/bias2.jpg (https://ibb.co/VjKjJHB)

guitarnijboer
6 januari 2023, 19:04
Ik kan je vrees bevestigen. Als je schema in de buurt zou komen zou ik je best willen helpen, maar in dit geval is mijn beste advies: versterker weer dichtschroeven en naar Frans brengen. Kost misschien wat, maar dan houd je er wel een leuke versterker aan over.

Niet lullig bedoeld, maar jouw getekende schema zegt mij dat je andere problemen die je gaat tegenkomen ook niet zal oplossen.

tmms
6 januari 2023, 20:06
Gaat me er niet om deze versterker zo snel mogelijk af te hebben. Vind het leuk er rustig aan af en toe mee bezig te zijn. Wordt m'n meest uitgebreide bouwsel, moet netjes en degelijk, vandaar dat ik het gehele schema tot in de puntjes goed wil hebben, ivm eventuele frustratie over latere ad hoc maatregelen. Naast een voeding voor vier relais, gelukkig eenvoudig, is de bias het laatste gedeelte.

guitarnijboer
6 januari 2023, 21:47
Als je het echt zelf wilt doen zou je voor je voeding en bias schakeling inspiratie kunnen opdoen bij Fender. Bijvoorbeeld het schema van de Fender Twin red knob of Fender 75. Die hebben een schakelaar waarbij de voedingsspanning en bias omlaag geschakeld kunnen worden voor minder vermogen.

cluseau
6 januari 2023, 22:01
Help liever:D. Gezocht naar dat Maquis schema, kan het niet vinden. Bias schakeling zo niet goed nee?


Wil je best helpen maar niet het graf in.

Serieus, gezien jouw tekenwijze en altijd bevestiging vragende post vind ik het heel onverstandig dat jij met 900V bezig bent. Je kan er donder op zeggen dat het gelijk over is hoor. Denk ff na man.

Om je vraag een beetje te beantwoorden. Een balans potmeter is helemaal niet nodig. Wil je tussen 600 en 900V kunnen schakelen dan doe je dat ALLEEN met de anodespanning. De bias kun je gelijk mee schakelen dmv het overbruggen van een delertje. Hoe je dat moet doen? Daar zijn 1001 mogelijkheden voor zoals een relais schakeling, Simpel transistortje of een mosfetje. Automatisch corrigerend kan ook maar dat is denk ik te hoog gegrepen voor je. Kijk eens naar musicman, die past ook deze trucjes toe.

Als je weeet hoe je het moet berekenen zou ik ook een kathode/fixed combinatie maken. Je hebt dan zeker geen balans potje nodig.

Nou, over deze stof maar eens lekker gaan dromen komend weekend.

tmms
6 januari 2023, 22:38
Als je het echt zelf wilt doen zou je voor je voeding en bias schakeling inspiratie kunnen opdoen bij Fender. Bijvoorbeeld het schema van de Fender Twin red knob of Fender 75. Die hebben een schakelaar waarbij de voedingsspanning en bias omlaag geschakeld kunnen worden voor minder vermogen.

Zal die schema's opzoeken. Bedankt.

guitarnijboer
6 januari 2023, 22:53
De waarschuwing van Frans zou ik toch ook echt ter harte nemen! Een voedingsspanning van 8 a 900 volt is toch echt weer wat anders dan een gemiddeld buizen versterkertje. Denk aan je eigen veiligheid!

miyaru
6 januari 2023, 23:52
Ik heb wel eens een klap gehad van mijn kleine Fender Champ ('73 SF) met maar 4 watt vermogen, deed al hels pijn!!!!!

Met 900 volt ben je echt dood - hoe duidelijk moet dat zijn? Als je toch wil knutselen, bouw dan eerst je eigen kistje, als je zo doorgaat zal je die misschien nodig hebben.........

Klinkt niet leuk, maar ik ben uiterst bezorgd om jouw :grouphug:

tmms
7 januari 2023, 08:06
Gevaarlijke spanning inderdaad. Oppassen geblazen bij het afstellen van de buizen tegen die tijd. Eerst de multimeter aan het meetpunt bevestigen (10-20 ohm kathodeweerstanden), pas daarna de versterker aanzetten.
Wil deze instelling er wel op hebben, kan relatief eenvoudig, en ik vind het een leuke toevoeging op een dergelijke versterker.
Maak me wel een beetje zorgen om de brightschakelingen, moeten goed gelayout worden, anders pikken die geheid storing op.
Maar als het allemaal gaat lukken wordt het een veelzijdige rockbak, van JCM800 tot full-bright SLO en wat er tussen zit:cooler:

cluseau
7 januari 2023, 17:19
Ik geef t op :stop:


Bright schakelaar dichtbij de potmeter monteren. Op afstand afgeschermt draad gebruiken of relais, optocouplers toepassen.

Erik de Perik
7 januari 2023, 18:14
Tony Soprano citerend: "It is what it is."

Dirk_Hendrik
9 januari 2023, 12:14
Aha, Fender speelt vals met de tonestack:D Zeer lezenswaardig.
https://robrobinette.com/How_The_TMB_Tone_Stack_Works.htm

Hoe bedoel je "speelt vals"?

tmms
9 januari 2023, 12:46
Het 'zingen' van de eq. Sportief van Marshall dat ze dat niet gekopieerd hebben in de JTM45.

tmms
9 januari 2023, 14:18
Bright schakelaar dichtbij de potmeter monteren. Op afstand afgeschermt draad gebruiken of relais, optocouplers toepassen.

Probeer ik het eerst met afgeschermd draad. Heb in m'n kop zitten dat de brightschakeling en de omringende componenten in één vlak moeten liggen voor het beste resultaat.

Dirk_Hendrik
9 januari 2023, 16:00
Bright schakelaar dichtbij de potmeter monteren.
dit zou met een conventionele Bright schakelaar over de volumeregelaar heen idd het geval zijn. Lang leve de PushPull pot in zo'n geval. De TS is echter bezig met een Soldano SLO achtig ontwerp en daar is de bright schakeling een passief koppelnetwerk wat wordt gecombineerd met de clean chrunch verzwakker en zit voor de volumeregelaar. Zie de posts daarover eerder in dit draadje maar negeer vooral de opmerkingen over een zogenaamde "de eerste brightcap" en de tekening waar die combi 470k//2n2 om 1 of andere reden met een draad is kortgesloten. Daarna is het idd een netwerk wat eerlijk gevoelig is voor storingen en korte en/of afgeschermde signaallijnen zijn dus best wel een must.



Probeer ik het eerst met afgeschermd draad. Heb in m'n kop zitten dat de brightschakeling en de omringende componenten in één vlak moeten liggen voor het beste resultaat.
- wat bedoel je met componenten die "in 1 vlak moeten liggen"?

tmms
9 januari 2023, 16:55
Geen snoepje met het linkerpootje omhoog plus een draadje er ijskoud aan geklodderd leidend naar een schakelaar een eindje verderop:D.
Wil bij Nico een solidstate effctlus kopen, even zien hoe het dan moet met de voeding voor de relais, spanning daarvan is te laag denk ik. Komt op een eilandje, dus kan net zo goed een ic zijn om de spanning te verdubbelen.

cluseau
12 januari 2023, 09:50
dit zou met een conventionele Bright schakelaar over de volumeregelaar heen idd het geval zijn.

Daar ging ik ook van uit.

Maar je hebt gelijk hoor, eerst het hele draadje lezen (waar ik geen moed voor had) voor je iets zegt.

Het probleem met deze amp is dat TS aan de lopende band ideeen krijgt, vage tekeningen plaatst en allerlei schakelingen "interessant" vindt. Als we daar dan niet op reageren gaat dat plan weer in de ijskast. Ik zie sterke overeenkomsten met de sagrada familia dus de eerste 200 jaar maak ik me niet zo druk om alles te lezen. Ik zie het wel als hij klaar is en ben dan alsnog bereid (bij leven en welzijn) te helpen met de probleempjes op te lossen. :)

tmms
12 januari 2023, 16:55
Loopt wel eens wat chaotisch inderdaad, vind ik over het algemeen niet zo'n probleem. Was wel even leuk en redelijk opgeschoten met de versterker de laatste paar weken.
Gelijk even een vraag over de mixed bias, las ergens 40 ohm kathode weerstand, zijn weerstanden van 5 watt dan voldoende? Weet niet hoeveel stroom er door gaat bij die spanning.

cluseau
12 januari 2023, 22:20
........las ergens 40 ohm kathode weerstand, zijn weerstanden van 5 watt dan voldoende? Weet niet hoeveel stroom er door gaat bij die spanning.

Dit is nou precies wat ik bedoel

tmms
13 januari 2023, 08:08
Las in een datasheet dat bij een Ua van 250V Ia 100mA is. Stel Ua 1000V, dan is Ia ook 4x zo hoog, 400mA. Weet niet zeker of dit zo is.
Bij 400mA valt er 0,4 maal 40 is 16V spanning over de kathode weerstand. Zou betekenen 6,4W, kan misschien net met 5 watt weerstanden, de werkelijke spanning ligt wat lager.

Thiez
13 januari 2023, 11:36
Een Ua van 1000v? zijn maar weinig buizen die dat leuk vinden denk ik.
Ik vermoed dat je fixed bias bedoeld ipv mixed, dan ga je niet wegkomen met 'las ergens 40ohm kathode weerstand'. Zul je moeten berekenen wat de juiste waarde kathodeweerstand gaat zijn voor de biasinstelling die je wil bereiken.

(overigens niet het hele draadjes gelezen. Val net in, vandaar de wat on-onderbouwde reactie).

Als je iets wil leren over amps en de werking ervan. Kan ik je van harte deze pagina aanbevelen https://www.valvewizard.co.uk/

Hier ben ik zelf ook de hobby begonnen. Ooit eens met veel hulp van Frans en Nico hier op het forum een AX84 single ended ampje gebouwd. Inmiddels een marshall achtige amp met plexi en jcm kanaal erin en allerlei mods (trap niet in de valkuil om elk idee wat je te binnen schiet gelijk er in te bouwen. Start met een werkende basis en ga modden en toevoegen vanuit daar. Alles gelijk maakt het straks onoverzichtelijk met storing zoeken). En als laatste heb ik een SLO100 gebouwd met dubbele EQ. Overigens merk ik dat ik de SLO bright altijd aan heb staan, dus wellicht overwegen of het de moeite voor je is om die toe te voegen.

Het is leuke materie om dingen te leren. Maar tip van mij is beginnen bij de basis. Preampbuis snappen, eindbuis snappen, biasinstelling snappen, voeding en filtering snappen.
Ik ben ook veeeeeeeeeerre weg van het niveau van bijvoorbeeld Frans, Dirk of Nico op dit forum. Maar als je die basisdingen onder de knie hebt, kun je in ieder geval al de hulp en tekst van deze heren beter plaatsen en snappen.

tmms
13 januari 2023, 13:30
Wordt wat met het afstellen, zal nog eens goed zoeken naar een goed datasheet met een duidelijke grafiek. Probleem met de kathode weerstanden is de ruimte, wordt passen en meten. Zou het beste zijn met vijf weerstanden? Wel mixed bias, moet natuurlijk luider zijn dan de andere gitaar:D. Verdubbelen van de spanning alleen bij speciale gelegenheden, weet trouwens niet meer zeker wat de anodespanning dan precies is.

Valvewizard heb ik losse schakelingen van gezien, zal de site eens wat uitgebreider bekijken, heldere artikelen.
Gaat inderdaad allereerst om de basis, moet nog, de eindbuizen krijgen twee railtjes voor de gloeistroom. Verder enkele eilandjes, oa voor de bright/crunch schakelingen, vlak voor/achter de schakelaartjes. Crunch gaat via een relais trouwens. Die eq, goed idee, heb de midpot al aangepast voor extra gain/minder eq.

Leerzame versterker is dit, doe er meer fundamentele kennis mee op. Snap in dat verband de irritatie van Frans ook wel, soms wat pusherig achter hapklare brokken aan. De bijdragen van de vaklui komen vaak wel binnen, soms pas na een tijdje dat het kwartje valt, maar ik steek er veel van op.

Zo ziet ie eruit op het moment, waar het lampje zat zit nu de depth pot:

https://i.ibb.co/h8Qq93F/dea200front.jpg (https://ibb.co/7yM9Cst)

Dirk_Hendrik
13 januari 2023, 17:44
Dit is nou precies wat ik bedoel

En wat ik vanochtend dacht.
IK zit me echt even heel serieus af te vragen of ik geen mod-machtsmisbruik ga toepassen en dit draadje lekker op slot gooi. Om de ts te beschermen hoeft het niet want die opereert toch in de "ik hoor wat je zegt maar ik doe er niets mee" modus maar wellicht om anderen van slechte ideeen af te houden.

tmms
13 januari 2023, 18:11
Je/jullie zou(den) ook even pas op de plaats kunnen maken ipv enthousiasme de kop in te drukken:mad:

Dirk_Hendrik
13 januari 2023, 18:51
Je/jullie zou(den) ook even pas op de plaats kunnen maken ipv enthousiasme de kop in te drukken:mad:

Ho!
Ben je je ervan bewust dat in dit draaadje meerdere mensen je hebben gesuggereerd, met argumentatie, waarom het misschien een goed idee zou zijn om even heel goed na te denken of dit project, gezien je kunst en kunde, wel een goed plan is. Dat is niet vanuit het perspectief om jou je enthousiasme te ontnemen maar omdat we, ik vermoed collectief, het niet leuk zouden vinden dat je enthousiasme als gevolg heeft dat er binnenkort ergens een uitvaartcentrum vol zit met rouwende familie en vrienden.

Meerdere mensen suggereerden je dus "een pas op de plaats" te maken omdat ze bezorgd over je waren. Ga dat niet lopen uitleggen als dat ik/wij de gemene forummers zijn die jou je enthousiasme willen ontnemen. Kom nou effe. :stop:

guitarnijboer
14 januari 2023, 11:10
Las in een datasheet dat bij een Ua van 250V Ia 100mA is. Stel Ua 1000V, dan is Ia ook 4x zo hoog, 400mA. Weet niet zeker of dit zo is.
Bij 400mA valt er 0,4 maal 40 is 16V spanning over de kathode weerstand. Zou betekenen 6,4W, kan misschien net met 5 watt weerstanden, de werkelijke spanning ligt wat lager.

Je enthousiasme is bewondering waardig, maar volgens mij zie je een paar kleine details over het hoofd.

cluseau
14 januari 2023, 12:45
....... maar volgens mij zie je een paar kleine details over het hoofd.

Zoals?

Voorbeeldje voor tmms:
Stel je werkt aan een amp met een Ua van 250V=. Kom je aan de Ua te hangen met je beide handjes loopt er afhankelijk van je lichaamsweerstand een bepaalde stroom met een daardoor ontwikkeld vermogen in je hart. Is de spanning nu 4x zo hoog geldt dat ook voor de stroom.
Het ontwikkelde vermogen in je hart is dan "16x" zo hoog.



Dat wil zeggen bij gelijkblijvende lichaamsweerstand. Zouden de cellen al een beetje verkolen DAALT die lichaamsweerstand en neemt het vermogen evenredig toe. Dit gaat niet met de snelheid van het licht vanwege het te verdampen vocht maar toch sneller dan jij kan ingrijpen.

Begrijp je dit misschien wel?

tmms
14 januari 2023, 13:24
Was al:D

Wat de kathode weerstand en stroom betreft, de koeling moet voldoende zijn bedacht ik me.

miyaru
14 januari 2023, 16:38
Je snapt echt niet dat jij met jouw leven speelt……Wees nu alsjeblieft niet zo eigenwijs en doe wat het meest voor de hand liggend is: stoppen met die hap!

Wees niet trots en koppig, maar luister vooral niet naar mij, maar luister dan alsjeblieft naar de experts hier. Hoe duidelijk kunnen we met zijn allen zijn om jou in leven te houden? Wat moeten we nu nog zeggen voordat het bij jou doordringt dat je helemaal niet verstandig bezig bent…….

tmms
14 januari 2023, 17:50
Mmm:D. Maak je om mij niet ongerust hoor, het wordt maar even gevaarlijk, bias afstellen. Gewoon een beetje opletten.

Erik de Perik
14 januari 2023, 18:10
Ik denk dat wij op moeten houden met waarschuwen. tmms wil er niets van weten en ik heb het idee dat hij volwassen genoeg is om zijn eigen pad te kiezen.

tmms
14 januari 2023, 19:04
Bij het afstellen van de versterker moet de versterker aan met een open chassis. Dat is het riskante moment.
Als de versterker werkt en ingebouwd aanstaat is het risico erg klein op ongelukken.

Als er gelijkgerichte hoogspanning, bijvoorbeeld van een losgeraakte centertap, op het chassis zou komen, treedt er een kortsluiting op tussen voeding en chassis en gaat de zekering door. De potentiaal op het chassis blijft nul.

Als een secundaire hoogspanningswikkeling los zou raken en contact zou maken met het chassis komt het aan op de aarding van de versterker. Zonder aarding staat er dan ongeveer 340V wisselspanning op het chassis en op de gitaar. Volgens mij is dit het ergste dat kan gebeuren en is niet best maar staat op zich los van de hoge gelijkspanning.

Zover mijn kennis wat veiligheid betreft. Belangrijk thema, maar bang makerij is ook niet nodig lijkt mij.

guitarnijboer
14 januari 2023, 20:39
Zoals?


Ooit een EL34 ingesteld op een ruststroom van 400mA bij een - overigens bij iedere post
weer toenemende - anodespanning van inmiddels 1000 Volt?

De enige plek waar deze versterker ooit gaat spelen is in de dromen van de TS. Dit project gaat ook pas het vijfde jaar in, het eerste bericht is al uit 2018... 😃

tmms
14 januari 2023, 23:45
De wereld is al vluchtig genoeg:hippie:

Dirk_Hendrik
15 januari 2023, 13:00
. Dit project gaat ook pas het vijfde jaar in, het eerste bericht is al uit 2018... 

Correctie. 7, 5-de jaar. Halverwege 2015 wassie onder een andere naam ook al aan het klooien en waren we hem ook al tevergeefs waarschuwingen aan het geven..... Misschien heeft Erik wel gelijk en moeten we accepteren dat hij oud en wijs genoeg om z'n zelfbeschikking te kiezen. Als hij geen kinderen heeft komt hij wellicht nog in aanmerking voor een Darwin Award :-)


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168950-restauratie-DEA200

Thiez
16 januari 2023, 11:10
Bij het afstellen van de versterker moet de versterker aan met een open chassis. Dat is het riskante moment.
Als de versterker werkt en ingebouwd aanstaat is het risico erg klein op ongelukken.

Als er gelijkgerichte hoogspanning, bijvoorbeeld van een losgeraakte centertap, op het chassis zou komen, treedt er een kortsluiting op tussen voeding en chassis en gaat de zekering door. De potentiaal op het chassis blijft nul.

Als een secundaire hoogspanningswikkeling los zou raken en contact zou maken met het chassis komt het aan op de aarding van de versterker. Zonder aarding staat er dan ongeveer 340V wisselspanning op het chassis en op de gitaar. Volgens mij is dit het ergste dat kan gebeuren en is niet best maar staat op zich los van de hoge gelijkspanning.

Zover mijn kennis wat veiligheid betreft. Belangrijk thema, maar bang makerij is ook niet nodig lijkt mij.


Het is ook vooral de manier waarop... Als je onervaren bent en niet de kennis hebt, stel je dan op zn minst open voor advies van de heren hier, probeer te snappen wat je aan het doen bent ipv kant en klare brokken aan elkaar plakken wat je vind op internet, en probeer niet over te komen of je exact weet waar je mee bezig bent op het gebied van veiligheid.

Wel een troost in ieder geval; als in jouw ogen de bias afstellen het enige gevaar is. Met een Ua van 1000V en een gegokte kathode weerstand, kom je niet tot het afstellen van de bias. Hoe heet dat bedrijf ook alweer? Klik-aan-klik-uit? En een tip, bestel alvast wat reserve setjes eindbuizen.

tmms
16 januari 2023, 12:22
Even terug naar alcohol nevelen, excuus AE-europe, ze wikkelen spoelen en trafo's op maat, goede kwaliteit en weinig geld:)
Ben geinteresseerd hoor. Ook interessant om te lezen wanneer en hoe het stagneert wat advies betreft.
Anyway, de kathode weerstanden moeten ongeveer de helft van de afstelling doen, de andere helft met negatieve voorspanning, stond ergens. Nu er nog achter zien te komen hoeveel stroom er door welke weerstand moet. Nog geen datasheet gevonden waar ik wijzer van wordt helaas.
Net nieuwe buizen besteld, JJ EL34II, hoop dat ze een tijdje meegaan.
klik-aan-klik-uit valt mee, ik schiz de laatste tijd wel korte halve sprintjes aan elkaar, vreselijk vermoeiend:D

cluseau
16 januari 2023, 14:16
Ben geinteresseerd hoor...... Ook interessant ........stond ergens.......Nu er nog achter zien te komen........ Nog geen datasheet gevonden waar ik wijzer van wordt........Net nieuwe buizen besteld........... hoop dat ze een tijdje meegaan.


.......vreselijk vermoeiend:D.........

Breek me de bek niet open tommus. Je vindt het gewoon leuk om de boel op te naaien want 7+ jaar terug stelde je exact dezelfde vragen. Hoezo wijzer worden? Wanneer dan? Waarvan dan? Hoe dan?

Blijven hopen man.

Ik zeg "sagrada familia is tot nu toe de winnaar" maar je komt een heel end.

Ik besteed mijn aandacht liever aan serieuze mensen :stop:

tmms
16 januari 2023, 14:24
Gottegot, wat weer een negatieve insteek:D Nog drie maanden, voorjaar:ok:

Thiez
16 januari 2023, 21:38
Het is echt of je geheel in je eigen wereld zit. Je negeert alles wat je niet wil horen, sterker nog, je bent brutaal als mensen hun kennis niet gebruiken om jouw versterker te bouwen en het niet kant en klaar aanleveren op een presenteerblaadje.

JJ buizen zijn over algemeen de beste datasheets van te vinden. https://www.jj-electronic.com/images/stories/product/power_tubes/el34_II/el34_ll_popis_002_v.jpg
Hiermee moet het lukken. Lees de website van de valvewizzard nog eens door, en dan moet je vast terug kunnen komen met zinnige vragen waar mensen mogelijk nog zin in hebben om zinvol op te reageren.

Je hebt ook wel eens meegelezen en gereageerd in mijn versterker topics. Dan weet je dat ik ook echt nog geen amp guru ben en veel (wellicht domme) vragen stel. Maar jezelf iets anders opstellen en proberen wat meer zelfstudie te doen, vergroot wel de kans op goed advies.

tmms
16 januari 2023, 22:20
Het is echt of je geheel in je eigen wereld zit. Je negeert alles wat je niet wil horen, sterker nog, je bent brutaal als mensen hun kennis niet gebruiken om jouw versterker te bouwen en het niet kant en klaar aanleveren op een presenteerblaadje.
......

Wordt moeilijker, maar nog steeds een eigen bubbel. Verder ben ik het hier niet mee eens.
Bedankt voor het datasheet, die rechter grafiek zocht ik.

Thiez
17 januari 2023, 07:21
Ik snap in veel reacties niet wat je zegt of bedoeld, en dan doel ik niet eens op de technische inhoud maar gewoon de gehele reactie. Zoals "wordt moeilijker, maar nog steeds een eigen bubble"

Je hebt de linker grafiek ook nodig om de juiste grafiek passend bij je Ua en Ug2 te krijgen.

tmms
17 januari 2023, 07:41
Zag ik net ook inderdaad, dank je.

Dirk_Hendrik
17 januari 2023, 18:00
Gottegot, wat weer een negatieve insteek:D Nog drie maanden, voorjaar:ok:

Precies. Misschien dat ik er over 3 maanden aan denk em weer eens los te gooien. :soinnocent:


pomptiedom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
https://www.monuta.nl/uitvaart/wat-kost-een-uitvaart/

tmms
20 april 2023, 14:14
:D, idd een kleine change of plans, op zoek naar een ong. 2000ohm primaire impedantie OT, met een 150W kern.
Eerst even een sinterklaas alert:D, weet nl. even niet meer hoe ook alweer:

https://i.ibb.co/bWF0YW4/tonestack-schematic.jpg (https://ibb.co/8KbCGKy)

De 1Mlog basspot, is 220K beter? De condensator waarden zijn overgenomen uit een FBT versterker, Fender geinspireerd. Ken het bestaan van de tonestack calculator, nog niet mee geexperimenteerd.
Nog een handjevol klein spul bestellen, zal alvast een 220Klog pot meebestellen.
Gaat me even om een uitgesproken effect, kan altijd nog gewijzigd.
Bedankt alvast.

Pepe
20 april 2023, 14:35
Ohno....


https://media.tenor.com/nMiQqt5nAQgAAAAC/let-it-go-elsa.gif

tmms
20 april 2023, 14:41
Laatste vraag, daarna even wat noeste arbeid verzetten:cooler:

Thiez
21 april 2023, 07:17
Tonestack calculator is ideaal om wat te experimenteren wat je wil. Staan wat bestaande amps in als referentie en verder kun je zelf wijzigen naar hoe je het graag zou willen. Uiteraard is het verschil enkel zichtbaar in een curve, wat nog steeds lastig te vertalen is naar sound, maar je krijg in ieder geval een heel aardig idee wat je tonestack controls doen.

tmms
21 april 2023, 08:09
Zal er mee bezig, in eerste instantie benieuwd naar het verschil tussen 1M en 220K.

Thiez
21 april 2023, 08:21
Het is een hoog doorlaat filter samen met de 100nf cap. Hoe hoger de waarde hoe meer bass, dus met een 220k ga je een heel stuk minder bass krijgen. Als je minder bass wil zou ik dit niet in de tonestack doen.

tmms
21 april 2023, 08:49
Bedankt, hou ik het bij deze weerstanden.

tmms
21 april 2023, 09:02
Deze voor dat :)
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=910