PDA

View Full Version : Marshall SL-5: Tubeswap? Speakerswap? Settings? Or a new amp after all ...?



Methoxy7
16 januari 2017, 10:59
Hoi hoi,

ik heb niet lang geleden in een opvlieging een 2dehands Marshall SL-5 (Slash signature combo) op de kop getikt. Qua specs een leuke amp, exact wat ik zocht voor thuis (2 kanalen, reverb, 1W switch, goed veel overdrive).

Het enige dat mij een beetje stoort, is de sound. Ik vind deze amp een beetje te schel, helder.
Hele goede amp voor hard & classic rock, maar de bluesy stuff mist precies wat "rondingen", wat "oomph" ...

Mijn treble staat nooit hoger dan 1, mijn bass nooit lager dan 6. Mids varieren tussen 3 en 6, afhankelijk van de gitaar die ik gebruik. Presence laat ik meestal op 0. Met de gain en volume hoger dan 7 krijgen de lagere tonen precies een boost, en dan klinkt de amp ook stukken beter en voller. Maar het probleem is dat ik niet altijd zo luid kan spelen ...

Mijn vraag is dus:

Haalt het wat uit als ik de speaker of de tubes wissel?
Standaard steekt hier een Celestion Vintage 30 in, 3x12AX7, 1xEL34.

Ben ik beter af met een andere amp?
In welke richting moet ik dan zoeken?

Ligt het mss gewoon aan mijn settings?
Tips zijn hier ook altijd welkom ...

Thanks in advance!
Rock on!!

Mitch
16 januari 2017, 22:23
Zeker niet zo maar iets gaan wisselen, dat is misschien zonde van je geld. Om maar een paar mogelijkheden te noemen:
Bright cap? Geen idee of dat is toegepast, zou een techneut met een schema kunnen beoordelen en of dat ook een mogelijke oorzaak is voor de sound die je beschrijft. Wat de één pinnig noemt, vindt een ander warm ;)
Speaker. Het nadeel van een laag vermogen combo is dat je speaker met thuisgebruik niet ingespeeld raakt en dus wat stijver is en minder lekker in laag en hoog zit. Vóór je iets gaat vervangen kun je het beter los spelen. V30? Middagje een 50 watter erop laten knallen :D

richwoodplayer
16 januari 2017, 23:01
misschien dat een 10 band EQ Pedal uitkomst bied, dan kan je het schelle geluid eruit filteren en er wat meer laag/mid laag in draaien voor de wat warmere sound.

D3nnis
19 januari 2017, 08:38
Goed topic, ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag, dus ik lurk even mee ipv een nieuw topic ;-)
Maken preamp buizen écht een wereld van verschil?
Ik heb daar nog nooit mee geëxperimenteerd, en vraag me -net als de TS- af of het de moeite waard kan zijn.
In mijn geval speel ik met een preamp die ik op het high gain kanaal hélemaal te gek vind voor losse noten/solo's omdat ie zo duidelijk (en niet dun) is, maar met akkoorden heb ik te weinig "oomph", die er op het crunch kanaal wel is.
Beetje vergelijkbaar met TS zijn situatie.
Kunnen preamp buizen dit verschil maken?

no 1 hops
19 januari 2017, 08:46
misschien ook eens met pickup hoogte gaan experimenteren, kost niets, behalve wat tijd en kan best invloed hebben

Dutch66
19 januari 2017, 10:20
Met name het eerste buisje heeft zeker invloed maar niet in die mate dat je versterker een totaal ander karakter
krijgt, if only, zou ik bijna zeggen ... Punt is ook dat de SL-5 nog is een extra gain stage heeft t.o.v. bijvoorbeeld
een JCM800 (2204), die op zich voor een 'bluesy sound' (imo) al te gainy is.

Er zijn wel wat mogelijkheden om de SL-5 wat te temmen, maar eerlijk gezegd denk ik dat je beter naar een
andere amp kunt kijken, omdat deze 'Slash' voiced amp gewoon voor (high)-gain toepassingen ontworpen is.

Een bright-cap is alleen op de clean-pot toegepast, dus daar schiet je ook niet veel mee op ...

ACSlater
20 januari 2017, 19:45
Zou er inderdaad niet aan gaan sleutelen. Die SL5 is gemaakt om zo te klinken. (tenminste als ik het juiste geluid voor de geest heb, wat altijd lastig is af te leiden uit wat woordjes op een forum). Luister maar eens naar de geïsoleerde gitaar tracks van Slash op Youtube. Een vrij schel geluid maar o zo fijn in de totaalmix.

Erik de Perik
20 januari 2017, 21:03
Met welke gitaren speel je en zoals wie wil je klinken?

EBOUE
11 februari 2017, 19:51
Attenuator was mijn gedachte. Buizen vol open op een normaal volume. Je vindt dat die dan wel echt goed klinkt, dus de combo is prima. En als het toch wat te schel is, tone wat dichtdraaien.

NLF
12 februari 2017, 12:54
Met de gain en volume hoger dan 7 krijgen de lagere tonen precies een boost, en dan klinkt de amp ook stukken beter en voller. Maar het probleem is dat ik niet altijd zo luid kan spelen ...

Wat je ook doet, een buizenamp (en zeker een Marshall) klinkt pas lekker als je 'm wat harder zet. Een 100 watt superlead klinkt op 1 bijvoorbeeld ook heel erg schel (is natuurlijk wel een ander verhaal, want een heel andere amp). Je kunt dus buizen gaan veranderen of de speaker (en misschien hebben mensen hier op dit gebied goede tips hoor!) maar het basis probleem blijft dat je de versterker een beetje moet kunnen laten ademen (en niet zijn keel dichtknijpen door de mastervolume laag te zetten).

cluseau
12 februari 2017, 13:23
Wat je ook doet, een buizenamp (en zeker een Marshall) klinkt pas lekker als je 'm wat harder zet. Een 100 watt superlead klinkt op 1 bijvoorbeeld ook heel erg schel (is natuurlijk wel een ander verhaal, want een heel andere amp). Je kunt dus buizen gaan veranderen of de speaker (en misschien hebben mensen hier op dit gebied goede tips hoor!) maar het basis probleem blijft dat je de versterker een beetje moet kunnen laten ademen (en niet zijn keel dichtknijpen door de mastervolume laag te zetten).

Misschien toch dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169355-Het-grote-versterker-FAQ-topic&p=3174012&viewfull=1#post3174012) even doorlezen ;)

NLF
12 februari 2017, 17:13
Misschien toch dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169355-Het-grote-versterker-FAQ-topic&p=3174012&viewfull=1#post3174012) even doorlezen ;)

Ik heb het doorgelezen maar ik snap niet helemaal waarom je mij daarheen verwijst?

cluseau
12 februari 2017, 18:18
Ik heb het doorgelezen maar ik snap niet helemaal waarom je mij daarheen verwijst?

Nou, precies om wat jij in dat door mij aangehaalde citaat omschrijft. Dat verschijnsel wordt veroorzaakt door de toegepaste brightcap. Deze is er eigenlijk de oorzaak van dat je met de regelaars alleen het laag terug schroeft. Mid gaat een beetje ongehinderd door en hoog al helemaal. In de fase 7 tot 10 uur. Vormt de potmeter dan weer een belasting voor mid/hoog waardoor uiteindelijk ook dat verzwakt wordt. Gevolg is dat laag achterblijft behalve op gain max, daar is de versterking voor alle frequenties redelijk gelijk.

NLF
13 februari 2017, 00:54
Nou, precies om wat jij in dat door mij aangehaalde citaat omschrijft. Dat verschijnsel wordt veroorzaakt door de toegepaste brightcap. Deze is er eigenlijk de oorzaak van dat je met de regelaars alleen het laag terug schroeft. Mid gaat een beetje ongehinderd door en hoog al helemaal. In de fase 7 tot 10 uur. Vormt de potmeter dan weer een belasting voor mid/hoog waardoor uiteindelijk ook dat verzwakt wordt. Gevolg is dat laag achterblijft behalve op gain max, daar is de versterking voor alle frequenties redelijk gelijk.

OK, aha, op die manier, het is dus min of meer de verklaring voor hetgeen ik beschreef.

cluseau
13 februari 2017, 10:37
OK, aha, op die manier, het is dus min of meer de verklaring voor hetgeen ik beschreef.

Precies, je zou het even kunnen testen met het trucje. Klinkt hij dan idd voller dan is het een gevolg van brightcap.

In veel gevallen kun je een beetje spelen met de buizenbezetting. Ligt natuurlijk aan het type chassis en kan daar zo niets over zeggen. Maar probeer eens een 12AT7 of daar tussen in een 12AU7. Dit heeft tot gevolg dat de regelaars een andere positie moeten innemen voor hetzelfde volume en zal hij heel anders klinken. Nadeel kan zijn dat je de gewenste overdrive niet haalt maar tis leuk om te bevestigen.

NLF
13 februari 2017, 12:15
Precies, je zou het even kunnen testen met het trucje. Klinkt hij dan idd voller dan is het een gevolg van brightcap.

In veel gevallen kun je een beetje spelen met de buizenbezetting. Ligt natuurlijk aan het type chassis en kan daar zo niets over zeggen. Maar probeer eens een 12AT7 of daar tussen in een 12AU7. Dit heeft tot gevolg dat de regelaars een andere positie moeten innemen voor hetzelfde volume en zal hij heel anders klinken. Nadeel kan zijn dat je de gewenste overdrive niet haalt maar tis leuk om te bevestigen.

Dat hoeft niet. Mijn opmerking was gericht aan de topic starter. Ik heb zelf geen problemen met mijn amps en ben tevreden over hoe ze klinken.