PDA

View Full Version : Mini studiootje: simpele, acceptabele composities maken...



wille525
29 juli 2003, 14:13
Hoe kan ik het beste een compositie maken voor mijn gitaarsolo's. Ik speel nu wat gitaargebegeleiding in op mijn computer met Cool Edit Pro 1.0. Daarna speel ik een solo erover heen. Dit alles klinkt soms wat amateuristisch. Ik wil echter ook (electrische) drums kunnen opnemen. Maar hoe vind ik drumsamples en drumroffels, hoe zet ik een goede drumcompositie in elkaar? De baspartijen kan ik eventueel wel zelf inspelen, maar misschien is het wel veel makkelijker dat
ik ook dit 'automatisch' kan laten doen. Daarnaast heb ik de beschikking over een masterkeyboard die ik kan aansluiten op Reason 2.0. Klinkt heel gaaf, maar hoe kan ik mijn toetspartijen opnemen met Cool Edit Pro, zonder de andere sporen mee te nemen? Of moet ik misschien overgaan op een ander 'allin1'-programma dat veel makkelijker in gebruik is? Wat kan ik verwachten van Steinberg Virtual Guitarist?
Ik hoor regelmatig hele gave composities op deze site, dus volgens mij zijn er redelijk wat gitaristen die mijn vraag kunnen beantwoorden.

wille525
29 juli 2003, 14:19
Oh ja, nog even het volgende:

Misschien moet ik uitkijken naar een klein drumcomputerje (incl basbegeleiding). Deze kan ik dan op mijn computer aansluiten. Of bestaat er misschien ook wel een stukje software dat je kan gebruiken als een drumcomputer? Wat raden julle me aan?

Lize
29 juli 2003, 14:35
Het lijkt me het makkelijkst als je met midi aan de slag gaat. Ik weet niet wat voor geluidskaart je hebt, maar op sommigen zitten best aardige drumgeluiden. Anders kun je ook wel samples op internet vinden.
Ik gebruik zelf een uitgebreide sequencer (Logic Audio) maar met simpeler dingen (Cubasis, Fruity Loops) zou je ook een eind moeten kunnen komen.
Overigens heb je ook soft-drumcomputers, zoals bijv Rebirth. Die kun je dan weer linken aan CoolEdit om je drumtracks op te nemen.

Ic3gl0vE
29 juli 2003, 17:39
als je even rondkijkt op de site van cooledit (www.syntrillium.com) kun je hier drumloops vinden. Sommige daarvan zijn best goed!

InternEd
30 juli 2003, 11:50
als je even rondkijkt op de site van cooledit (www.syntrillium.com) kun je hier drumloops vinden. Sommige daarvan zijn best goed!
Waar dan? Ik zie alleen CD's te koop met drumloops. :-?

Groeten, Ed.

InternEd
30 juli 2003, 11:50
als je even rondkijkt op de site van cooledit (www.syntrillium.com) kun je hier drumloops vinden. Sommige daarvan zijn best goed!
Waar dan? Ik zie alleen CD's te koop met drumloops. :-?

Groeten, Ed.

Super Slinky
30 juli 2003, 12:26
Ik gebruik zelf de Zoom Multitrack Recording Studio 1266. Die heeft een compleet ingebouwde drum/bas unit met honderden samples Je kunt dan de drums per maat bepalen en ook zelf patronen inspelen, datzelfde geldt voor de bas. Als je eenmaal een bas en drum backing hebt gemaakt kun je verder. Je hebt dan 10 sporen nog om gitaren op te nemen of zang of keyboards. Deze Zoom studio's zijn er al vanaf 4 sporen digitaal volgens mij. Ook heeft Boss dat soort dingen gemaakt.

Een andere manier die ik daarvoor gebruikte was de koppeling van een Roland XP-10 synth aan het programma Cubasis. Dit programma geeft een 16 sporen recorder. je kunt bijv. a/d hand van een klik eerst een basis partij opnemen met bijv. een synth geluid of een pianogeluid. Dan maak je de drumpartij. Je hoeft niet te kunnen drummen, want je hebt sporen gnoeg om dingen apart te doen. Bijvoorbeeld eerst drum je op de toetsen alle bass en snare drums. Daarna voeg je de hi-hat toe op een nieuw spoor en vervolgens werk je op weer een ander spoor de breaks, fills en bekkens uit. Het programma zet alles strak op de juiste tel als je wilt. Je kunt ook een drumcomputertje kopen. Volgens mij zijn die er al heel goedkoop. Ze werden in de jaren 80 veel gebruikt. Ik heb er ook nog eentje van Roland. Zeer handig ding. Er zijn dus veel manieren. Even goed de catalogus/folders van bijvoorbeeld Feedback doornnemen en je laten voorlichten door mensen met wat ervaring. Niet te snel iets kopen.

dodoweirdo
30 juli 2003, 14:17
met deze samples kan je zelf een mooi drumloopje samenstellen. http://spec.ch.man.ac.uk/~ashley/drums.html

Ic3gl0vE
30 juli 2003, 14:36
sorry internEd, ik kan ze ook niet meer vinden :(


Super slinky, beetje omslachtig om al die drums op een ander kanaal te zetten, vind je niet? Ik doe meestal gewoon de bassdrum, snare en hi-hat in een keer, en zet dan de andere dingen die ik er tussen wil eroverheen op hetzelfde kanaal. Je kunt trouwens ook een module nemen in plaats van een synthesizer met toetsen. Scheelt ruimte en als je toch niet weet hoe je op de toetsen moet spelen, kun je de (drum)noten gewoon stuk voor stuk aanklikken.

Super Slinky
30 juli 2003, 14:58
Super slinky, beetje omslachtig om al die drums op een ander kanaal te zetten, vind je niet? Ik doe meestal gewoon de bassdrum, snare en hi-hat in een keer, en zet dan de andere dingen die ik er tussen wil eroverheen op hetzelfde kanaal. Je kunt trouwens ook een module nemen in plaats van een synthesizer met toetsen. Scheelt ruimte en als je toch niet weet hoe je op de toetsen moet spelen, kun je de (drum)noten gewoon stuk voor stuk aanklikken.

Nee joh, het werkt juist heel snel. Je zet de synth op drumparts en je tikt even snel een paar maten mee met de metronoomklik om de bass en snare neer te zetten. Dan klik je op repeat en je heb je basis track al klaar. Met de hi-hat kun je dan leuke dingen gaan doen op een ander spoortje. Die 16 sporen in Cubasis gebruik ik bij lange na niet, omdat ik daar alleen toetsen en drums in maak. Dus als ik 4 sporen voor de drums reserveer is het nog niks. Zo'n toetsen + drumpartij neem ik dan over in de Zoom multitrack en heb nog voldoende voor de gitaren, bas en en de zang. Let wel, ik doe dit alleen om songs te schrijven, niet om ze als eindproduct neet te zetten of zo. Dat is een andere verhaal. Momenteel werken we met Yamaha AW16. We nemen eerst alle gitaarpartijen op naast de klik/pianoguide. We gebruiken 8 à 10 sporen. Ik speel bijvoorbeeld eerst alle distortion partijen in op 2 sporen (via 2 microfoons) en dub die waar nodig. Dan alle cleane partijen, akoestische partijen en solos, die ik later overspeel als de volledige band erop staat.
Dit wordt weer overgezet in de computer waar het gemixt wordt.
Dan nemen we de drums op ook wwer op 8 à 10 sporen, via mics etc.
Het opnmen van drums na de gitaar is voor een drummer in ons genre beter om met de drums in te spelen op het gitaarwerk.

Ic3gl0vE
30 juli 2003, 15:01
als je je synth gebruikt voor de drums, doe je dat dan audio of midi? want als je audio gebruikt maakt het natuurlijk niet uit, maar met midi is het gewoon stukken overzichtelijker als je alles in 1 part hebt staan.

my 2 cents :)

Super Slinky
30 juli 2003, 15:07
Geen idee eigenlijk. Midi volgens mij. Je zet gewoon de 4 sporen onder elkaar. Ze lopen allemaal via kanaal 10 (het drumskanaal).
Nou als je wwet dat bijv. spoor 1 alle bass en snare heeft en 2 alle hi-hats en 3 alle cymbals en 4 alle breaks en fills is het voor mij overzichtelijk genoeg. Je kunt in midi alles opnemen en quantizen. Dan kun je altijd nog een aantal dingen bijstellen zoals het tempo enz.