PDA

View Full Version : Hoe zit dit gitaargeluid inelkaar? (70's fliter/wah)



hoofd
14 januari 2017, 00:59
Dag beste mensen,

Zie (hoor) het fragment hieronder. Ik wil graag weten hoe het gitaargeluid van het intro in elkaar zit, kan iemand horen wat voor soort filter/wah/ander geinigs er hoe gebruikt wordt om zo'n vrolijk roestige eend te krijgen?


https://www.youtube.com/watch?v=b5irH4qvSHI

Larry Jon Wilson - Sheldon Church Yard (1975/1976), kwaakgitaar hoogstwaarschijnlijk door Mac Gayden.

Alvast dank voor de antwoorden!

Erik de Perik
14 januari 2017, 01:15
Wurlitzer die gefilterd wordt. Geen gitaar dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mountainman
14 januari 2017, 01:24
Lijkt me eerder een Hohner Clavinet zoals op Superstition van Stevie Wonder. Of misschien een ZD6. Met een wahwah kunnen dat soort keyboards erg op een gitaar lijken.

mountainman
14 januari 2017, 01:26
Oeps, Erik was me voor. Maar we zijn het in ieder geval redelijk eens. ;)

Dirk_Hendrik
14 januari 2017, 08:59
Autowah/envelope filter doet dit voor je zonder dat je voor elke noot moet staan waggelen op je wah.

hoofd
14 januari 2017, 10:38
Fuck, dus toch toetsen.. Ik zat al te twijfelen. Goed, nieuwe doelstelling! Hoe benader ik een clavinet met een gitaar? Bandpass filter, lichte phase, beetje grit? Heeft EHX daar al een specifiek pedaal voor gebouwd? (;))


Autowah/envelope filter doet dit voor je zonder dat je voor elke noot moet staan waggelen op je wah.
Ja, ik ga sowieso voor envelope effecten.. Waggelen doe ik wel ik de kroeg.


Anyway, dank voor de antwoorden!

NLF
14 januari 2017, 10:52
Ik denk ook clavinet (zo klinkt het, en die dingen waren in deze tijd echt in de mode).

Benaderen: enveloppe filter inderdaad. Moog maakt met de Moogerfooger volgens mij hele goede, maar er zijn ook goedkopere natuurlijk.

Terminus
14 januari 2017, 11:20
Ik heb het net geprobeerd en ik kwam een heel eind met brugelement > auto wah (niet op envelope maar op LFO) > lichte distortion > 'mengpaneel'. Daarachter had ik ook een effect gedaan dat het geluid steeds van links naar rechts liet gaan in het stereobeeld. De distortion direct het mengpaneel in scheelt een hoop in hoeveel het lijkt. Het zal natuurlijk nooit hetzelfde klinken als een Clavinet, maar het idee was er.

Frits van Mourik
15 januari 2017, 00:08
Ik heb het net geprobeerd en ik kwam een heel eind met brugelement > auto wah (niet op envelope maar op LFO) > lichte distortion > 'mengpaneel'. Daarachter had ik ook een effect gedaan dat het geluid steeds van links naar rechts liet gaan in het stereobeeld. De distortion direct het mengpaneel in scheelt een hoop in hoeveel het lijkt. Het zal natuurlijk nooit hetzelfde klinken als een Clavinet, maar het idee was er.

Laat 'es horen dan?

hoofd
15 januari 2017, 14:49
Net ook even geprobeerd, Q-tron -> DS-1 -> mengpaneel, en dat kwam idd goed in de buurt. Later nog maar een keer proberen met een korte pingpong voor het stereo-idee. Thanks lui! :ok:

Terminus
15 januari 2017, 18:23
Laat 'es horen dan?
U vraagt wij draaien... (https://dl.dropboxusercontent.com/u/30440108/wah%20ding.mp3)
Moet ik wel bij toegeven dat ik het iets anders heb gedaan: ik heb de brug split + midden stand gebruikt op een Ibanez RG550. Aangezien een RG sowieso minder quacky/clavinet-achtig is dan een Strat heb ik een formant filter toegevoegd. Op die manier heb ik het 'ah' geluid wat versterkt om dichter bij een clavinet te komen. Met een goede Strat op brug+midden zou je die formant filter niet nodig hebben.
Voor de aardigheid heb ik ook een compressor voor de distortion gezet, maar dat maakt het verschil niet zo.

Milko
17 januari 2017, 11:43
Ik zal het wel mis hebben. Mij lijkt het alsof de achtergrondzangeres scheten door de microfoon zit te laten en dat dat signaal weer wordt gefilterd. Grapske.

Milko sluiten.

hoofd
17 januari 2017, 20:23
Milko sluiten.

Wtf....? :???:

jasses
18 januari 2017, 12:25
Inderdaad zoals beschreven moet je aardig in de buurt komen. Maar ik herinner me uit een ander topic dat je ook een minibrute en microbrute hebt. Met subtractieve synths is het niet zo moeilijk om een behoorlijk goed clavinet geluid na te bootsen (als het met die twee synths is, is het natuurlijk wel monofoon, maar dat clipje dat je postte zijn toch ook vooral single notes). Ik heb geen ervaring met de brutes, maar kom met mijn dsi tetra toch een heel eind ver.
Je kan het volgende eens proberen als vertrekpunt.
- Neem de minibrute (de micro heeft maar 1 envelope als ik het me goed herinner, en je hebt er twee nodig)
- gebruik (enkel) de pulse wave, zet 'm met een behoorlijk nauwe pulse width (misschien dat triangle in combinatie met de metalizer ook zou kunnen werken)
- amp envelope: attack 0 (of zeer kort); decay redelijk lang; sustain 0; release 0 (of zeer kort)
- filter: lowpass mode; cuttoff redelijk laag (maar niet zo laag dat je geen geluid meer hebt); resonance 0 (of weinig); keyboard tracking 100%
- filter env: attack 0 (of zeer kort); decay iets sneller dan voor de amp env; sustain 0; release kort; amount redelijk hoog

Hiermee heb je min of meer een vertrekpunt voor clavi-achtige geluiden, maar nog niet het wah effect. Ofwel sluit je ‘m aan op je q-tron, ofwel probeer je de filter instellingen te wijzigen om het wah effect te bereiken: speel wat met attack en decay van je filter envelope; probeer het eens met de bandpass ipv lowpass; speel een beetje met de resonance; gebruik filter env velocity om het wah effect meer of minder te maken met je speelstijl.
Ik gebruik gewoonlijk twee lichtjes gedetunede oscillatoren. Je zou eventueel de microbrute kunnen doorlussen naar de audio in van de minibrute om dit te doen.

Erik de Perik
19 januari 2017, 02:15
Wtf....? :???:

Da's Milko, die houdt van poep, dikke billen en doet alles met z'n vingers.

miyaru
19 januari 2017, 07:42
:crazyhappy: LOL!!!!

Robin.

Milko
19 januari 2017, 15:06
Da's Milko, die houdt van poep, dikke billen en doet alles met z'n vingers.
Van dikke ronde billen houd ik wel ja. Maar van poep nee. Wel fascineert het mij hoe schoonheid en onsmakelijke zaken deel kunnen uitmaken van een enkel wezen. Bij een mooie vrouw bijvoorbeeld.

Milko sluiten.

hoofd
22 januari 2017, 18:31
mooi verhaal over synthese
Thanks voor de tips, ik heb het van 't weekend even uitgeprobeerd en ik kan zo idd wel in de buurt komen! :ok:
Alleen speel ik gewoon wat lekkerder en expressiever op snaren dan op toetsen, maar afgezien daarvan wel een mooi vertrekpunt voor verder geklooi.

jasses
25 januari 2017, 10:07
Fijn dat je er wat mee was. Bij mij overigens redelijk gelijkaardig, ik vind die synths heel leuk en interessant om mee pielen, maar uiteindelijk grijp ik nog steeds bijna altijd naar mijn gitaar als ik echt muziek wil maken...