PDA

View Full Version : Vragen m.b.t. renovatie van een gitaar:



ChrisWMan
13 januari 2017, 16:53
Ik heb hier een Ibanez SB-70 die zo veel meer kan zijn dan ze nu is en ik heb nu een aantal vragen m.b.t. de gitaar.

Ik wil de (niet originele en afschuwelijk lelijke) laklaag die er nu op zit afschuren. Kan ik de gitaar mooi genoeg krijgen om de body blank te laten of trekt de lak (geen idee wat voor) te diep in het hout?
http://orig02.deviantart.net/45b8/f/2017/013/2/4/wp_20170113_002_by_yukikazeb03-dav8usa.jpg

Op de brug zitten wat slechte plekjes (oxidatie?). Is dit nog netjes te krijgen en zo ja hoe?
http://orig11.deviantart.net/418d/f/2017/013/d/d/wp_20170113_003_by_yukikazeb03-dav8ut0.jpg

De pick-ups zijn verkleurd. Is dat nog mooi te krijgen of kan ik het plastic beter vervangen?
http://orig13.deviantart.net/bb16/f/2017/013/e/f/wp_20170113_004_by_yukikazeb03-dav8utz.jpg

De nek heeft een aantal slijtplekken en de frets moeten vervangen worden. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen of kan ik dat beter uit besteden (prijzig).
http://orig10.deviantart.net/5056/f/2017/013/2/8/wp_20170113_005_by_yukikazeb03-dav8uvu.jpg

En als laatste (en het meest problematische). De snaren lijnen niet mooi op met de nek. Dit kan verholpen worden met de kam maar dan komt daar behoorlijk veel spanning op te staan. De tuners kan ik niet verplaatsen. Iemand hier tips voor?
http://orig12.deviantart.net/0159/f/2017/013/2/0/wp_20170113_006_by_yukikazeb03-dav8uxk.jpg

Advies wordt zeer op prijs gesteld, kan ik als het weer wat beter wordt aan het werk :)

Napoje
13 januari 2017, 17:30
Je kan de body afschuren maar je weet nooit wat er onder vandaan komt. Misschien een dekkende kleur erover?

Dat messing kan je wel polijsten. Maar voor weinig koop je ook een nieuwe

Die elementen horen die niet creme? Als ze toch verkleurd zijn krijg je ze helaas nooit meer wit. Dat komt door weekmakers in kunststoffen, dat zit door en door.

Misschien kun je de hals losschroeven en weer proberen recht te zetten. Mocht het niet lukken, gaten uitboren en opvullen met rondhout en opnieuw boren.

Napoje
13 januari 2017, 17:35
Je kan je hals wel zelf spuiten, maar dan zou ik wel even de lak faqs lexen op dit forum.

Hoe zitten die snaren eigenlijk van achter? Zitten die snaareindes nou tegen de brug aan? Hoort dat wel zo?

Marcel31
13 januari 2017, 18:26
Ik zou beginnen met die snaren op de juiste manier over de topkam te laten lopen....
Die lak heb je er zo vanaf. Vraag is inderdaadd wat er onder zit.
Slijtage op frets is afhankelijk van de ernst. Misschien is levelen al voldoende.

Erik de Perik
13 januari 2017, 20:21
Inderdaad eerst de snaren er goed overheen leggen. Lak haal je er zo vanaf, frietjes lijken me nog prima om een keer te levellen en dan heb je uiteindelijk een hoop geleerd, als je het zelf doet.

Napoje
13 januari 2017, 20:35
Nou deze meneer heeft m afgeschuurd met goed resultaat.

http://www.strat-talk.com/threads/ibanez-sb-70-refinished-ive-got-wood.94206/

Napoje
13 januari 2017, 20:40
Ik zou de elementen en de hals loshalen en kijken of je het kale hout ziet of evt wat opschuren. Maar vergis je niet. Ik heb nu 5 gitaren gelakt en begin het net te begrijpen. Een gitaar olieën is veel makkelijker, misschien is dat iets voor je.

Napoje
13 januari 2017, 20:43
http://wilharrison.blogspot.nl/2011/05/ive-got-wood.html?m=1

ChrisWMan
17 januari 2017, 08:25
- Dit model was standaard blank gelakt dus als de vorige eigenaar er geen rare dingen mee heeft gedaan (anders dan roze schilderen) maak ik me daar niet zo druk om.
- Ik heb dit type brug wel kunnen vinden maar met andere gaten en wil liever niet in de body gaan boren als dat niet nodig heeft.
- De elementen horen licht crème te zijn. Deze zijn rook geel.
- In de nekpocket heb ik niet heel veel ruimte. Ook niet nadat ik de verflaag heb verwijderd ben ik bang.

ChrisWMan
17 januari 2017, 08:27
Het zijn een soort sleutelgaten. Het ringetje waarna deze achter het smalle deel blijft haken.

ChrisWMan
17 januari 2017, 08:42
Ik zou beginnen met die snaren op de juiste manier over de topkam te laten lopen....
Die lak heb je er zo vanaf. Vraag is inderdaadd wat er onder zit.
Slijtage op frets is afhankelijk van de ernst. Misschien is levelen al voldoende.
Dat is juist het probleem. Als ik de snaren goed in de topkam leg en de gitaar stem dan lopen de snaren er door de spanning weer uit. Ze maken een hoek tussen de tuner en de nek waardoor de spanning bij de topkam ligt.
Het lijkt haast alsof de tuner te laag zit of de nek erg scheef is.

Marcel31
18 januari 2017, 08:42
Ik snap het probleem. Het feit dat je tuner niet in rechte lijn achter je topkam zitten zie je wel vaker, dus dat zou er niet voor moeten zorgen dat de snaren eruit lopen. Het zou kunnen dat je hals niet helemaal recht zit. Dit kan je testen door je snaren eraf te halen en bijv een 2 draadjes te spannen tussen je brug en topkam op de E en e snaar. Een draadje is makkelijker aantrekken dan snaren. Als je hals scheef zit, zie je dat gelijk. Dan moet je je hals recht zien te krijgen door vullen van de gaten en opnieuw boren. Dat trucje gebruik ik overigens altijd als ik een hals vast schoef. Draadje spannen, hals vastzetten met houtklem en dan gaten boren.
Als dat niet het probleem is zou ik gelijk voor 10 euro een TUSQ topkam kopen. Daar liggen de snaren beter in omdat het geen V groef heeft, maar meer een U en de snaren er dan niet uit kunnen glijden.

Tabula Rasa
18 januari 2017, 09:11
Of gewoon een stringtree, niet te ver achter de topkam die voor een scherpere hoek zorgt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

ChrisWMan
19 januari 2017, 07:41
Bedankt voor de tips.
Een scheve hals zou kunnen maar aangezien de hoge E snaar wel goed over het fretboard loopt denk ik dat het aan de tuners ligt.
Ondanks dat, wat gebruik jij om de gaten op te vullen wat hard genoeg is om te voorkomen dat de boor weg loopt bij het boren van nieuwe gaten?

Waarschijnlijk wordt het inderdaad een nieuwe kam (met diepere inkepingen en dat u profiel klinkt ook goed) in combinatie met een stringtee om de kam te ontlasten.

Nogmaals bedankt voor de tips iedereen.

Marcel31
20 januari 2017, 14:03
Ik vind het een apart probleem. De tuners lijken mooi op een lijn te zitten, maar kennelijk zit te E te ver naar links of iets dergelijks??? waardoor die knik vanaf de topkam ontstaat? Ik heb in het verleden wel eens een combi gebruikt van houtzaagsel met 2 componenten epoxy om een gat te dichten. Is hard maar wel makkelijk te boren. Of het uiteindelijke mooi wordt.... zichtbaar blijft het, tenzij het binnen de ring van je tuner valt. In ieder geval succes ermee.

HaroldA
20 januari 2017, 14:30
Volgens mij zitten de snaren er verkeerd op; zo horen vanaf het midden naar beneden opgedraaid te zitten. En ook is 1 wikkeling meer dan genoeg.

Hendrik1970
20 januari 2017, 14:37
Scherp!
Wat HaroldA al zegt,
Hier ligt de laatste wikkeling bovenop waardoor je de snaar uit de kam tilt,
ligt de snaar onderop trek je hem als het ware in de kam, en zal het geheel beter zijn, het maakt dan ook niet zo veel uit dat
de snaar en de tuner niet exact in een lijn liggen.

dadgad
20 januari 2017, 16:51
- Dit model was standaard blank gelakt dus als de vorige eigenaar er geen rare dingen mee heeft gedaan (anders dan roze schilderen) maak ik me daar niet zo druk om.
- Ik heb dit type brug wel kunnen vinden maar met andere gaten en wil liever niet in de body gaan boren als dat niet nodig heeft.
- De elementen horen licht crème te zijn. Deze zijn rook geel.
- In de nekpocket heb ik niet heel veel ruimte. Ook niet nadat ik de verflaag heb verwijderd ben ik bang.

Hallo,

Ik zit me even af te vragen hoe je op het idee komt dat deze overgeschilderd is - is de laklaag zo slordig ?
Ik ben er vrijwel zeker van dat dit de originele lak is. Ze zijn ook in andere kleuren dan blank geleverd, zie
deze link voor een met een roze body (https://www.squier-talk.com/media/1982-ibanez-sb70-a-hybrid-made-only-in-1982-when-ibanez-combined-leftover-studio-bodies-and-leftover-blazer-necks-estimated-only-300-made-very-few-s.1434/).
Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat je hem mooi moet vinden... (vind hem zelf foeilelijk :soinnocent:)

Greetz,

Han.

ChrisWMan
22 januari 2017, 11:26
Nou deze meneer heeft m afgeschuurd met goed resultaat.

http://www.strat-talk.com/threads/ibanez-sb-70-refinished-ive-got-wood.94206/

Erg mooi inderdaad.
Als het hout onder de huidige laklaag nog goed is ga ik hem denk ik ook stainen. Vraag is alleen welke kleur:)

ChrisWMan
22 januari 2017, 11:29
Scherp!
Wat HaroldA al zegt,
Hier ligt de laatste wikkeling bovenop waardoor je de snaar uit de kam tilt,
ligt de snaar onderop trek je hem als het ware in de kam, en zal het geheel beter zijn, het maakt dan ook niet zo veel uit dat
de snaar en de tuner niet exact in een lijn liggen.

De snaren zitten inderdaad verkeerd.
Moet er wel bij zeggen dat de hoek die de snaar maakt van de kam naar de tuner hoe dan ook te groot is.
Moet dus of een nieuwe (diepere) kam maken/aanschaffen waar de snaren niet uitlopen maar waar dan wel veel spanning op komt te staan of een stringtree plaatsen.

ChrisWMan
22 januari 2017, 11:32
Hallo,

Ik zit me even af te vragen hoe je op het idee komt dat deze overgeschilderd is - is de laklaag zo slordig ?
Ik ben er vrijwel zeker van dat dit de originele lak is. Ze zijn ook in andere kleuren dan blank geleverd, zie
deze link voor een met een roze body (https://www.squier-talk.com/media/1982-ibanez-sb70-a-hybrid-made-only-in-1982-when-ibanez-combined-leftover-studio-bodies-and-leftover-blazer-necks-estimated-only-300-made-very-few-s.1434/).
Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat je hem mooi moet vinden... (vind hem zelf foeilelijk :soinnocent:)

Greetz,

Han.

99% van de gitaren die ik tegenkom zijn natural of gestained. Denk dus dat ze zijn overgespoten.
En wat je al zij, hij is foeilelijk (de lak in ieder geval). En de gitaar stinkt naar sigarettenrook.

Marcel31
24 januari 2017, 15:41
Stainen werkt alleen bij kale gitaren en dan bedoel ik niet alleen op zicht kaal maar ook alles uit de nerf. De voor en achterkant lukt wel, maar met name de kopsekanten is een probleem omdat verf of filler daar heel diep de lengte richting van het hout ik kan trekken. Ik heb het nooit gemeten maar zou zomaar 1 mm kunnen zijn. Probeer maar eens 1mm van je body te schuren.... iets om overna te denken

D3nnis
24 januari 2017, 19:18
Ik geloof niet zo in het verkeerde snaarhoek over topkam verhaal eigenlijk?
Wel als de snaren verkeerdom over de stemsleutels liggen, maar verder niet.
Bij mijn parker fly deluxe buigen de snaren ca 4 graden af over de topkam, en daar is nog nooit een snaar uit gefloept. 4 graden is erg weinig.
Blijkbaar geeft die 4 graden genoeg neerwaartse kracht in de topkam, bij 010 of 009 in normale stemming in ieder geval.

Tabula Rasa
24 januari 2017, 19:20
Hangt er ook vanaf hoe diep het gootje is. Ik heb een strat waarbij de G snaar vaak uit de topkam schiet bij bends.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
24 januari 2017, 19:21
Ja, da's waar natuurlijk.