PDA

View Full Version : Marshall DSL50 laag volume probleem



llahsraM
12 januari 2017, 21:03
Gisteren na het opwarmen van mijn versterker merkte ik dat het volume een heel stuk zachter is op beide kanalen. Normaal gesproken zet ik het volume op 2-3, maar nu moest ik hem op 7-8 zetten. Buizen heb ik kort geleden vervangen en de eindbuizen gebiast op 37mA.

Vandaag gekeken wat de bias van de eindbuizen is en toen heb ik 2,1mA gemeten.... Vervolgens heb ik de oude buizen erin gezet en weer gebiast op 35mV. Na het biasen direct getest, maar helaas was het volume nog steeds laag. Het vreemde is dat ik daarna de bias weer heb gecontroleerd en weer rond de 2,0mA.

De versterker van binnen bekeken, maar niets vreemds gezien. In ieder geval geen doorgebrande componenten.


Wie heeft enig idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt voor de hulp.

cluseau
12 januari 2017, 22:31
Foutje in de biasvoeding! Meet die maar eens als je ook de bias checked.

llahsraM
16 januari 2017, 19:48
Hoe meet ik dat de biasvoeding?
Hoe los ik het probleem op? Heeft dat met dit te maken link (http://www.drtube.nl/modificaties/jcm2000-stable-bias-mod)

Mijn DSL50 komt uit 2006

cluseau
16 januari 2017, 21:59
Hoe meet ik dat de biasvoeding?
Hoe los ik het probleem op? Heeft dat met dit te maken link (http://www.drtube.nl/modificaties/jcm2000-stable-bias-mod)

Mijn DSL50 komt uit 2006

Het probleem uit jouw link is iets anders. Daar gaat de bias op de loop door lekkage in de print. De biasspanning valt dan geheel weg of wordt zelfs sterk positief met als gevolg dat je de eindbuizen opblaast. Ik heb zelfs al verhalen gelezen dat de voedingstrafo het begeven had tgv het bekende bias probleem. DrTube heeft complete bias printjes om in te bouwen.

Een andere oplossiing is g1 volledig isoleren van het board. Hiervoor verwijder je de buisvoeten en boor je op de plaats waar pin5 zit een gat van 5mm. De buisvoeten weer terug solderen en zwevend aansluiten. Met een beetje geluk is het dan opgelost maar je moet wel zeker weten waar de lekkage ontstaat. Dergelijk geknoei houd ik me tegenwoordig niet meer mee bezig omdat je aan arbeidsloon net zoveel kwijt ben als een nieuw board.

Ik heb een keer zo'n amp onder handen gehad met een irritante 50Hz brom op het cleane kanaal. Geen bias probleem dus. Om zeker te weten waar de fout zat heb ik er (te)veel tijd aan besteed en ben er achter gekomen dat ook hier lekkage in de print de oorzaak was. Op verschillende plaatsen lekte de gloeispanning naar het stuurrooster van de buizen. Zo had ik een probleem opgelost en het volgende diende zich al weer aan. De enige en juiste remedie is een nieuw mainboard en dat is wat ik tegenwoordig ook adviseer. Heb enkele van deze pre 2007 serie voorzien van een nieuw board en nooit meer last gehad. Vervanging van het mainboard is wel prijzig maar het is wel afdoende opgelost en daar ga je toch voor.

Nu jouw probleem, de biasvoeding meet je het best op het knooppunt van de roosterlek weerstanden. Waarschijnlijk 220k en zitten via de stopweerstandjes aan g1 van de eindbuis. Je kan ook op g1 zelf meten maar dan maak je een kleine meetfout omdat je meter de spanning belast. Deze fout is wel te verwaarlozen maar wil het toch even vermelden. Heb je het bekende probleem van de bias dan loopt naarmate hij warmer wordt deze spanning op van -40V naar 0V of meer.

llahsraM
22 januari 2017, 20:41
Ik heb de 5k6 weerstanden vervangen en zoals je voorstelde de weerstanden direct op de buisvoet gesoldeerd. De 220k weerstanden heb ik niet vervangen. Ik wist niet zeker of dat nodig zou zijn?

Maar een goed resultaat, want het probleem is opgelost! Versterker is weer op volume en de bias blijft stabiel. Bedankt voor de helpende tip 👍😁

cluseau
23 januari 2017, 09:03
Ik heb de 5k6 weerstanden vervangen en zoals je voorstelde de weerstanden direct op de buisvoet gesoldeerd. De 220k weerstanden heb ik niet vervangen. Ik wist niet zeker of dat nodig zou zijn?

Maar een goed resultaat, want het probleem is opgelost! Versterker is weer op volume en de bias blijft stabiel. Bedankt voor de helpende tip 
Je ben dan een van de gelukkigen waar de lekkage direct onder de buisvoet zit maar houd er rekening mee dat de lekkage zich in de toekomst gaat uitbreiden en je weer problemen kan krijgen. Houd je buizen in de gaten en als je iets vreemds ruikt reageer daar dan ook op. Er zijn namelijk ook mensen die gewoon door rammen en daarmee is de schade groter dan nodig.