PDA

View Full Version : Fender American Standard 1995 - Tuners Vervangen (ivm slijtage rubberen ringetjes)?



dagrim1
12 januari 2017, 15:05
Ik heb ruim 3 jaar geleden een fender american standard uit 95 overgenomen... Hier en daar wat gebruikssporen (bucklewear vooral en lak/coating rondom de frets die sporen heeft. Allemaal bekend en geen probleem voor mij).

Alleen zag ik even terug dat de rubberen ringen in de tuners ook (beginnen te) slijten. Heb nog niet direct gemerkt dat dit gevolgen heeft qua tuning maar vooral cosmetisch stoort het me. Nu ik het weet tenminste ;)

Het gaat dus om de rubberen ringetjes aan de linkerkant tussen de draaiknoppen en de tuners op de kop zelf:

http://darrenriley.com/wp-content/uploads/2014/02/1922.jpg

Zou dit ook nog gevolgen kunnen gaan hebben voor de werking van de tuners en is het dus verstandig dit toch maar eens te vervangen? (Zag toen ik vandaag even ging rondzoeken dat die tuners rond de 60e zijn, toch weer een redelijke duit maar aan de andere kant ook weer niet te veel).

Zit dus een beetje op een 50/50 qua keuze, moet vanavond even kijken en een fotootje maken van hoe het er nu echt uit ziet dus wie weet is dit topic wat voorbarig maar meteen even een herinnering en manier om er toch maar even een keuze in te gaan maken ;)

Mr.Fingers
12 januari 2017, 16:11
Die ringetjes kun je ook los kopen hoor ;)

http://www.guitarpartsresource.com/tuners_partsbushings.htm
(helemaal rechts onderaan, 4$ voor 12)

Maar zonder die nylon ringetjes stemt de sleutel veel stroever, en zit de as los in de behuizing (ik zit met 1 zo'n tuner op mijn akoestische, moet die nog altijd eens van nieuwe ringetjes voorzien).

dagrim1
12 januari 2017, 16:43
Die ringetjes kun je ook los kopen hoor ;)

http://www.guitarpartsresource.com/tuners_partsbushings.htm
(helemaal rechts onderaan, 4$ voor 12)

Maar zonder die nylon ringetjes stemt de sleutel veel stroever, en zit de as los in de behuizing (ik zit met 1 zo'n tuner op mijn akoestische, moet die nog altijd eens van nieuwe ringetjes voorzien).

Oh, dat is helemaal mooi! (Tenminste, als die dingen ook goed te vervangen zijn voor een leek als mezelf ;) ).

Maar goed om te weten (ook wat evt gevolg kan zijn) en scheelt ook nogal wat. Kijk ik daar ook even verder na, drempel voor die aanschaf is al een stuk lager en nu weet ik nog waar ik op moet zoeken ook ;)

Mr.Fingers
12 januari 2017, 17:14
kruiskopje bovenaan het asje losschroeven, en de "knop" schuift gewoon van het asje, waarna je het ringetje er gewoon af kunt schuiven. Werkje van pakweg 30 seconden per tuner (wel even de snaarspanning lossen, als je dat niet doet, en je schroeft dat schroefje los, dan werkt die gespannen snaar als een veer en katapulteert die de gehele as van de stemsleutel behoorlijk ver weg (en neen, je wil niet weten hoe het komt dat ik dat weet)).

dagrim1
12 januari 2017, 19:45
Haha, klinkt logisch van die snaar maar kan me zomaar voorstellen dat ik het zou vergeten... Maar klinkt super eenvoudig :)

Ondertussen een ander setje van die dingen besteld (direct leverbaar en in NL) dus waarschijnlijk daar even mee proberen als ze idd passen, anders even verder kijken. Cheerio!