PDA

View Full Version : Fender American Professional



Joost de Ruig
11 januari 2017, 16:54
Na 30 jaar is de Fender American Standard uit productie genomen en vervangen voor de American Professional. Ik heb hier nog niemand hierover gehoord. Geen reviews, geen meningen, nix. Nu weet ik niet waar ze inmiddels in de winkel hangen. Ik heb in ieder geval mijn local Fenderdealer gevraagd wanneer hij ze verwacht. Een aantal specs spreken mij zo op het eerste gezicht wel aan: a-symmetrische C-neck, bone nut, trebble bleed, narrow tall frets, tremelo arm zonder schroefdraad. Met een prijs van €1650,- zijn ze wel dichter bij de Elite serie gekomen.
wanneer zal de Standard een mojo-plank worden? :D

Andertons:
https://youtu.be/mW_PZ_tRC1U

Bollinger:
https://youtu.be/VIepOOMebD0



https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/v1481128532/Strat_heape1.jpg

http://media.guitarcenter.com/is/image/MMGS7/USA-Professional-Standard-Stratocaster-HSS-3-Color-Sunburst-Rosewood-Fingerboard/J02651000001001-00-500x500.jpg

arjanb01
11 januari 2017, 18:31
De zoveelste variant op de american standard.
Ik weet het niet. De elite serie is ook net een jaartje uit en die vond ik qua sound vlees nog vis. Humbucker te dunnetjes, single coils vlak, zonder diepte of dynamiek. Voor 1650 zijn er andere alternatieven die me meer aanspreken.

Erik de Perik
11 januari 2017, 19:15
Ik had niet eens een mening over de American Standard. Nooit op gespeeld maar het zal vast een fijne gitaar zijn. :)

telerocker
11 januari 2017, 19:20
Wat Arjan over de pickups in de standard zegt, herken ik wel. Ik had een standard en heb ze er toen uitgegooid. In de Professional zitten nieuwe pickups die zijn ontworpen door Tim Shaw. Ik heb wat video's beluisterd, maar daarin valt niet echt te horen of dat nu een wereld van verschil is met de standard. Trouwens wel leuke kleurtjes zoals olive en sonic gray.

Rogueny
11 januari 2017, 19:21
Die baby kots groene kleur is best leuk eigenlijk

Joost de Ruig
11 januari 2017, 19:29
Die baby kots groene kleur is best leuk eigenlijk

Als je die Olive bedoelt, dan vind ik dat een smaakvolle keuze van Fender :)

Hendriks
11 januari 2017, 19:29
Kolere wat een hoop geld voor een " standaard" daar is heel veel leuks op strat gebied voor te koop.

arjanb01
11 januari 2017, 19:40
Kotsgroen... mwah.... heb de kinderen net uit de luiers en die kleur valt voor mij af😆

LRS
11 januari 2017, 19:58
De pickups zijn wel leuk bedacht. Bovenste drie magneetjes A5, onderste drie A2 als ik me niet vergis. Gedachte is dat de bassnaren gedefinieerd blijven en de rest niet te puntig klinkt. Op Strat-Talk zijn de ervaringen wisselend. Geen vintage klank, clean zo zo, met wat dirt schijnen ze het goed te doen.
De hals zou een tikje meer schouders hebben dan modern C van de laatste 10 jaar. Prima, hoewel ik met Modern C ook prima uit de voeten kan.
Natuurlijk moet je gewoon die dingen gaan uitproberen bij de winkel, maar op het eerste gezicht voor mij geen reden om m'n standards de deur uit te doen voor pro's.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
11 januari 2017, 21:05
De pickups zijn wel leuk bedacht. Bovenste drie magneetjes A5, onderste drie A2 als ik me niet vergis. Gedachte is dat de bassnaren gedefinieerd blijven en de rest niet te puntig klinkt.


Per pick-up is er een andere Alnico combinatie. Zo heeft de brug-pu allemaal dezelfde en de hals-pu Alnico5 voor de omwonden snaren en Alnico2 voor de plane snaren. De middelste ben ik ff vergeten.

apekop
11 januari 2017, 21:11
Wat Arjan over de pickups in de standard zegt, herken ik wel. Ik had een standard en heb ze er toen uitgegooid.

Bedoel je de fat 50's? dat zijn toch wel goede pickups vind ik.

Dat vale blauw en groen vind ik lelijk, en zwart en sunburst vind ik saai. Dus dan blijft er voor mij sowieso niets over.

Joost de Ruig
11 januari 2017, 21:30
Dat vale blauw en groen vind ik lelijk, en zwart en sunburst vind ik saai. Dus dan blijft er voor mij sowieso niets over.

Er zijn wel kleuren toch? Ik meen ook rood en wit voorbij zien komen.

Braml
11 januari 2017, 23:30
Bedoel je de fat 50's? dat zijn toch wel goede pickups vind ik.

Vind ik ook. Ik heb ze ook in mijn strat. Maar misschien bedoelt hij American Standards van vóór 2012 ofzo (dat jaartal dacht ik?). Vóór 2012 zaten er geloof ik andere pickups in? Ik kan er naast zitten hoor.

telerocker
11 januari 2017, 23:50
Bedoel je de fat 50's? dat zijn toch wel goede pickups vind ik.

Dat vale blauw en groen vind ik lelijk, en zwart en sunburst vind ik saai. Dus dan blijft er voor mij sowieso niets over.

Ja, de mijne was een 2005 en had nog geen Fat 50's. Wel mooi: ash Sienna Sunburst. Ik vond hem wel stug spelen vergeleken met mijn American Series Tele (beiden 0.10-set).

LRS
12 januari 2017, 07:38
Vind ik ook. Ik heb ze ook in mijn strat. Maar misschien bedoelt hij American Standards van vóór 2012 ofzo (dat jaartal dacht ik?). Vóór 2012 zaten er geloof ik andere pickups in? Ik kan er naast zitten hoor.


Klopt. Ik heb ze ook uit m'n 2009 Am. Standard strat gerukt en vervangen door een setje Pure Vintage '59. Serieuze verbetering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SantaX
12 januari 2017, 07:50
Moet zeggen dat ik een 2009 am std ltd heb en ik ben dan weer wel heel tevreden over ze. Fantastisch geluid, Mark Knopfler zit er gewoon in. Geen idee of de delta-tonecontrol nog verschil maakt, maar zelf zie ik geen reden voor een upgrade. Ik vind het juist geweldig dat wat je er in stopt ook echt eruit komt, heel dynamisch en subtiel spel is mogelijk, alsof je balanceert op een koord. Enige upgrade die ik zou overwegen zouden Big Dippers zijn, maar dat is dan ook echt een andere pick-up. Enfin, smaken verschillen en ik dacht laat ik het tevreden kamp vertegenwoordigen.

apekop
12 januari 2017, 10:51
Er zijn wel kleuren toch? Ik meen ook rood en wit voorbij zien komen.

Klopt je hebt alleen nog olympic white en een ander soort sunburst, geen rood. Niet de meest spannende kleuren als je het mij vraagt. Eigenlijk vind ik alleen een olympic white echt mooi van de Professional serie. Bij de bassen heb je slechts de keuze uit 4 kleuren.

Stoffel43
12 januari 2017, 11:23
Idd. Sienna sunburst bestaat ook. Vind ik zelf niet mis. Voor mij deze of de witte graag! 🤘🏻

LRS
12 januari 2017, 12:24
Moet zeggen dat ik een 2009 am std ltd heb en ik ben dan weer wel heel tevreden over ze. Fantastisch geluid, Mark Knopfler zit er gewoon in. Geen idee of de delta-tonecontrol nog verschil maakt, maar zelf zie ik geen reden voor een upgrade. Ik vind het juist geweldig dat wat je er in stopt ook echt eruit komt, heel dynamisch en subtiel spel is mogelijk, alsof je balanceert op een koord. Enige upgrade die ik zou overwegen zouden Big Dippers zijn, maar dat is dan ook echt een andere pick-up. Enfin, smaken verschillen en ik dacht laat ik het tevreden kamp vertegenwoordigen.


Staar je niet blind op big dippers. Ik heb een Mayer strat gehad, en verkocht. Geen slechte gitaar, maar van dat geld heb ik m'n beide Am. Standard strats gekocht 2e hands. Een maple neck uit 2007/2008 waarin ik de Pure Vintage 59 elementjes in heb gesoldeerd, en een rosewood uit 2009 waarin Erik Smid een setje van zijn Blues '64-ers in heeft gezet. Die laatste klinken naar mijn oren echt beter/overtuigender dan de big dippers. Er hebben als eens meer mensen naar gevraagd, zal eens een sound cloud accountje aanmaken en wat stukjes gespeeld op deze gitaar uploaden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mr.Fingers
12 januari 2017, 14:09
Heb er al een paar in handen gehad, mijn verdict is "vooral erg goed qua marketing". In weze is er weinig gewijzigd tegenover de American Standard. Gewoon wat nieuwe kleurtjes, een "duur verhaal" rond de pickups en wat termen die goed verkopen ertegen gekleefd die een ordinaire prijsverhoging moeten camoufleren (want dat is het eigenlijk). Het meest merkbaar is de nieuwe C-shape hals, die iets anders in de hand aanvoelt als die van de American Standard. Maar dat moet je dan ook maar net liggen, ik vond er in ieder geval weinig aan.

Colour me not impressed.

Joost de Ruig
12 januari 2017, 14:19
Ha, eindelijk een gebruikerservaring. Die hoop ik binnenkort ook te posten. Niet dat ik op zoek ben naar een andere Strat, maar hoe je het ook wendt of keert: de Standard was natuurlijk wel een soort van icoon. Ik was er niet echt een fan van, maar als je alleen al naar de verkoopcijfers kijkt in die 30 jaar, kun je niet om die Strat heen.

arjanb01
12 januari 2017, 14:32
Dus jij gaat af op verkoopcijfers van een gitaar? Dat is hetzelfde als Adèle goed vinden omdat ze 40 miljoen platen heeft verkocht, toch?
Ik weet dat alles smaak is, maar dat is wel een beetje kort door de bocht, Joost🙈

Stoffel43
12 januari 2017, 14:43
Niet goed gelezen Arjan. Joost zegt dat ie géén fan is, maar dat het over een icoon gaat omdat er ooit zoveel van verkocht zijn... Dat kan je hoe dan ook niet ontkennen!

arjanb01
12 januari 2017, 14:46
Nee dat kan ik zeker niet ontkennen. Integendeel.
Klinkt gek en misschien arrogant, maar ik ben Standards een beetje ontgroeit. Heb custom made strats gehad en dan weet je dat er mooiere alternatieven zijn.

D3nnis
12 januari 2017, 15:04
Mr Fingers verwoord een beetje wat ik me al een tijdje afvroeg.

Die mafkezen bij fender plempen andere pickups in een strat met een andere kleur dan ze tot nu toe hadden en ze doen alsof ze een compleet nieuwe gitaar ontwikkeld hebben.

arjanb01
12 januari 2017, 15:11
Marketing, my friend...doel: zoveel mogelijk stratjes verkopen😉

Stoffel43
12 januari 2017, 15:23
Nee dat kan ik zeker niet ontkennen. Integendeel.
Klinkt gek en misschien arrogant, maar ik ben Standards een beetje ontgroeit. Heb custom made strats gehad en dan weet je dat er mooiere alternatieven zijn.

Ja, dat kan ik helemaal volgen. Klinkt mij niet arrogant in de oren.
Een standard strat zie ik als een mooie middenklasser. Als je beter gewend bent is het altijd moeilijk een stap terug te zetten.

Joost de Ruig
12 januari 2017, 15:26
Die mafkezen bij fender plempen andere pickups in een strat met een andere kleur dan ze tot nu toe hadden en ze doen alsof ze een compleet nieuwe gitaar ontwikkeld hebben.


Dat valt toch wel een beetje mee? Ze vervangen de Standard na 30 jaar, wat niet zo vreemd is toch? Waar geven ze aan dat het om een compleet nieuwe gitaar is?

https://images.contentful.com/r1mvpfown1y6/1CMKwoCJWcUWYA24y8gyum/6060d08c14e81a490faa2ab553ea354c/Screen_Shot_2016-12-05_at_12.32.11_PM.png

arjanb01
12 januari 2017, 15:29
Het is niet zozeer beter denk ik. De standards zijn absoluut goed geconstrueerd, dat staat buiten kijf.
Maar ik heb een voorkeur voor wat anders gelakte of bewerkte bodies en halzen waardoor ik makkelijker speel. Het verschil tussen een geoliede of nitro gelakte hals en een hals lak die ze bij de standard gebruiken merk ik gigantisch.
De meeste niet-customshop fenders spelen zo stroef als een 80 jarig omaatje🙈

D3nnis
12 januari 2017, 16:03
Dat valt toch wel een beetje mee? Ze vervangen de Standard na 30 jaar, wat niet zo vreemd is toch? Waar geven ze aan dat het om een compleet nieuwe gitaar is?


Naar de verschillen in specs kijkend krijg ik al jeuk bij "the new american professional series" en "evolved", zoals op de website te lezen.
Mij te amerikaans; wat mij betreft was een "kiek us, de pook kun je er nu zo in ploppen zoals anderen al 20 jaar hebben" voldoende geweest.
Maar het zijn amerikanen he ;-)

Da Vinci
12 januari 2017, 17:10
Naar de verschillen in specs kijkend krijg ik al jeuk bij "the new american professional series" en "evolved", zoals op de website te lezen.

Ik vind vooral de wijziging van medium-jumbo naar narrow-tall frets een mooie. Beide combinaties van zorgen altijd een beetje voor verwarring in mijn mijn hoofd... Dan denk ik, hoge groot is iets dat zich laat omschrijven als medium jumbo? Ik bedoel... stel nou dat je vrouw zegt dat je best een medium-jumbo lul hebt... Is dat dan een compliment of bedoelt ze dan dat ie wel wat groter had gemogen? Of heb je dan liever dat ze 'm omschrijft als narrow-tall? Ik ben er nog niet helemaal uit.

apekop
13 januari 2017, 10:39
stel nou dat je vrouw zegt dat je best een medium-jumbo lul hebt... Is dat dan een compliment of bedoelt ze dan dat ie wel wat groter had gemogen? Of heb je dan liever dat ze 'm omschrijft als narrow-tall? Ik ben er nog niet helemaal uit.

Een goede lul behoeft geen omschrijving! :)

arjanb01
13 januari 2017, 11:05
En de vagine van de vrouw past zich altijd aan het formaat van het lid aan, volgens Goedele😉
Dus formaat maakt geen hol uit.

Joost de Ruig
13 januari 2017, 11:13
Na alle besproken vleeswaren, maar weer even een plaatje:
kleur is wel mijn smaak, maar ook daarover verschillen de meningen



http://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/fender-american-professional-stratocaster-hss-shawbucker-257497.jpg

SantaX
13 januari 2017, 11:14
De man maakt de lul zeg ik altijd maar en ik heb meerdere malen van exen te horen gekregen dat ik een hele grote ben. Die laatste 3 letters doe ik dan niet meer moeilijk over. Edit: excuses en terug naar het plaatje :P

Duhsjaak
13 januari 2017, 20:52
Na alle besproken vleeswaren, maar weer even een plaatje:
kleur is wel mijn smaak, maar ook daarover verschillen de meningen



http://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/fender-american-professional-stratocaster-hss-shawbucker-257497.jpg

Persoonlijk vind ik de kleur wel fijn. Ik snap alleen geen barst ervan waarom er dan een zebra in moet.
Ik snap wel dat ik niet meetel in dit vernieuwingsoffensief (6 lettergrepen*) want ik ben al goed bediend met een strat met een drie standen schakelaar en een mooie the wind cries Mary geluid.

Aangezien 80% lijkt te gaan om uiterlijk beperk ik me daar ook maar even toe.
Als je nou toch een humbuckel er in wilt hebben, waarom dan niet dubbel wit? Stel de vraag alleen omdat ik het niet begrijp. En niet omdat ik het antwoord denk te hebben.
Vriendelijke groet, Gus


*woorden met 6 lettergrepen, vormen een sleutelrol in de door Drs. P. Zo geliefde versvorm Ollekebolleke.

telerocker
13 januari 2017, 21:13
Persoonlijk vind ik de kleur wel fijn. Ik snap alleen geen barst ervan waarom er dan een zebra in moet.
Ik snap wel dat ik niet meetel in dit vernieuwingsoffensief (6 lettergrepen*) want ik ben al goed bediend met een strat met een drie standen schakelaar en een mooie the wind cries Mary geluid.

Aangezien 80% lijkt te gaan om uiterlijk beperk ik me daar ook maar even toe.
Als je nou toch een humbuckel er in wilt hebben, waarom dan niet dubbel wit? Stel de vraag alleen omdat ik het niet begrijp. En niet omdat ik het antwoord denk te hebben.
Vriendelijke groet, Gus


*woorden met 6 lettergrepen, vormen een sleutelrol in de door Drs. P. Zo geliefde versvorm Ollekebolleke.

Ik ga een eindje met je mee Gus. Destijds heb ik de HSS-set in mijn MXG strat vervangen en gekozen voor triple white. Maar ja, smaken...

Joost de Ruig
13 januari 2017, 21:27
Gus, helemaal eens. Ik ben nooit een fan van zebra's, maar in Fenders al helemaal niet. Blehhhh.

Stoffel43
13 januari 2017, 21:59
Idd. Ethisch niet verantwoord, die keuze van een zebra hier.
Op een LP vind ik het dan weer wel staan.
Ik zou hier sowieso eerder een singel coil size HB zetten. Vind de full sizers niet mooi op een strat.
De kleuren sonic grey en antique olive staan mooi op de foto, maar in realiteit vind ik de witte persoonlijk de knapste uitvoering.

TobyW
13 januari 2017, 22:12
Ik heb een paar jaar geleden een American Standard gespeel (2008 denk ik, nog voordat de Fat '50s erin zaten) en die klonk best goed. Was ook redelijk betaalbaar en in leuke kleurtjes verkrijgbaar. De American Professional is er alleen maar in herfstkleuren en qua prijs in mijn ogen te dicht bij een Elite (of maatwerk made in NL). Narrow Tall klinkt als Dunlop 6105, die vind ik persoonlijk aan de hoge kant.

California Jam
15 januari 2017, 13:55
Ik vind die zebra ook niks zo. Ziet er uit als een mislukte upgrade....