PDA

View Full Version : maple fretboard onderhoud



goldensixtie
8 januari 2017, 18:23
helo , ik zie door het bos de bomen niet meer , hoe onderhoud u het best een maple ftetboard, ik weet het is een vernist en volgens vele min of meer onderhoudsvrij vermoed ik . bestaan er eigenlijk produkten om de snaren te reinigen dat tevens goed maar onschadelijk is voor een esdoorn fretboard ;
alvast bedankt voor de eventuele reacties grtn goldensixtie

Joost de Ruig
8 januari 2017, 18:42
Een stofdoekje over de snaren na het spelen vertraagd het roestproces. Als je snaren wisselt ook ff een doekje over de maple toets en dan met name strak langs de frets, waar vuil zich kan verzamelen. Verder is een mapletoets onderhoudsarm.

barno
8 januari 2017, 18:50
weet niet of het nog bestaat maar ik gebruikte vroeger Fast Fret: prima spul voor de snaren en ook voor fretboard, be it maple of iets anders

ja dus
https://static.bax-shop.nl/image/product/50117/165044/ff7c79eb/450x450/GHS_A87_Fast_Fret_smeermiddel_voor_snaren_en_hals_ 1.jpg

Joost de Ruig
8 januari 2017, 18:56
Dat is er nog gewoon hoor. Kost iets van €10,-.

Midwolda
8 januari 2017, 19:01
Ik poets gitaren met goede meubelolie. De hele gitaar, dus ook de toets.
En met hetzelfde doekje maak ik de snaren schoon na het spelen.

D3nnis
8 januari 2017, 20:08
Meubelolie, op een gelakt stuk hout?

Midwolda
8 januari 2017, 20:21
Werkt perfect.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van :D

D3nnis
8 januari 2017, 20:37
Grappig, dat had ik nooit gedacht!

woldhek
8 januari 2017, 23:45
Ik spuit mijn hele motorfiets na het schoonmaken altijd in met siliconen spray van de action. Zou dat ook geschikt zijn voor de elektrische gitaar? Zal hij ook lekker glad van worden...

barno
9 januari 2017, 00:55
hou siliconen verweg van gitaren. en van vrouwen

MikeD
9 januari 2017, 09:14
de vorige eigenaar van mijn vorige huis had een hele voorraad Pledge in de schuur achter gelaten.. gebruik ik nou soms nog steeds om een toets mee op te vrolijken.....verder doet Fast Fret het ook goed.

no 1 hops
9 januari 2017, 12:38
volgens gitaar reparateur Dan Erlewine aanstekervloeistof, oftewel nafta, is een snel oplossend middel waarmee je de lak kan reinigen en ontvetten.
wel handschoenen aandoen want is wel giftig ( en niet roken tijdens gebruik want anders krijgt de toets een gevlamd uiterlijk) ;-)

--=HANS=--
9 januari 2017, 13:49
Ik heb ooit van Chris van Luthiers gitaren uit Den Bosch een klein flesje olie gekregen dat ook wordt gebruikt voor houten blaasinstrumenten. Het ruikt een klein beetje naar munt/tijgerbalsem. Als ik m'n snaren wissel maak ik de toets schoon en wrijf hem daarna in met deze olie. Na vijf minuten poets ik het weer uit, er blijft geen vet achter. Ik heb alleen maar ebben toetsen maar kan op maple gegarandeerd ook.

Joost de Ruig
9 januari 2017, 13:52
Ik heb alleen maar ebben toetsen maar kan op maple gegarandeerd ook.


De logica om een gelakte maple toets in te olieen ontgaat mij....

Tabula Rasa
9 januari 2017, 13:56
De logica om een gelakte maple toets in te olieen ontgaat mij....
Wordt alleen maar een vettige bende en voegt naar mijn mening weinig toe. Beetje Dreft op een doekje om de boel schoon te maken, zou je dat willen, voldoet


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Midwolda
9 januari 2017, 14:39
Als het goed schoon maakt en schoon houdt en niet uitdroogt is het toch goed?
De grootste vettigheid wrijf je toch weer weg, en een beetje gladde hals is ook niet erg.
Ik hou het lekker bij Pledge, werkt fijn en goed en lang op lak en op hout.

harrie-beton
9 januari 2017, 15:03
Schoonmaken en dan lijnzaadolie. Klein beetje maar.

goldensixtie
9 januari 2017, 15:27
ok guitarboy's bedankt voor de tips ik zaler eens aan beginnen se .
misschien helpt nooit stoppen met spelen ook zo dat de snaren de kans niet krijgen te oxideren :seriousf:

Brum
9 januari 2017, 18:55
De logica om een gelakte maple toets in te olieen ontgaat mij....

De logica om een gelakte maple toets en een ebben toets in te oliën ontgaat mij...

MarkS
10 januari 2017, 00:51
Ik spuit mijn hele motorfiets na het schoonmaken altijd in met siliconen spray van de action. Zou dat ook geschikt zijn voor de elektrische gitaar? Zal hij ook lekker glad van worden...

Zolang je geen Fender hebt die er overdwars in moet is siliconenspray vrij zinloos...

vulvasonic
4 februari 2017, 19:34
Mijn atheïstische hemel, wat is er tegenwoordig mis met een flinke klodder spuug?