PDA

View Full Version : Hoe beginnen met bijv. 10 basis sounds?



woldhek
7 januari 2017, 17:45
Ik zoek eigenlijk een stuk of 10 basis geluiden voor de elektrische gitaar.
Meestal gebruik ik een ad-hoc ingestelde multi-effect als ik iets wil opnemen.
Echter kost dat elke keer weer veel tijd om in te stellen, terwijl ik op dat moment meer bezig wil zijn met het nummer.

En dan een soort leidraad (of blauwdruk), dus ook waar die geluiden uit bestaan.
Misschien 2 voorbeelden om het te verduidelijken:

1. Clean = beetje galm + beetje delay + misschien flanger,chorus, ???????
2. Lead = beetje gain + beetje delay? + beetje ????
3. Solo = gain + veel delay? + ??????

Ik hoop dan na jullie reacties een soort schema te maken, die als leidraad voor andere beginners kan dienen.

Dus graag reacties in de geest van: voor clean gebruik ik een beetje van dit, dit ,dit

Midwolda
7 januari 2017, 18:33
Goeie! In die patronen denk ik ook altijd als ik met multieffecten werk.

Clean = niets, alleen gitaar en versterker
Jazz clean = beetje reverb erbij
Vol clean = beetje chorus op hals-pu
Blues slag = beetje drive, beetje reverb
Blues solo = compressie, meer gain, beetje delay
Rock slag = beetje compressie en meer gain en beetje reverb
Rock solo = veel compressie, dikke gain, delay

en veel meer doe ik eigenlijk toch niet, ik ben nou eenmaal een saai en simpel mens. Blijven er nog drie van de tien over voor andere geluidjes... met phasers en flangers en weetikveel wat ik nooit gebruik. ;) Het kan soms wel heel leuk zijn om een vette solo door een dikke chorus te spelen, of een cleane slagpartij door een goed getimede tremolo te sturen.

arjanb01
7 januari 2017, 18:51
Ik gebruik het ook zo simpel mogelijk:
- clean 1=geluid van de amp+beetje reverb uit de fx unit

-clean 2= geluid vd amp+ chorus+reverb uit de unit

-crunch= kanaal 2 vd amp +beetje reverb uit de fx unit

-lead 1=kanaal 3 vd amp+korte delay van 330ms uit de fx unit

-lead 2=kanaal 3 vd amp+ lange delay van 425ms uit de fx unit

-lead 3=kanaal 3 vd amp + beetje reverb voor classic rock leads.

-preset van kanaal 3 vd amp plus veel reverb uit de unit, volgens mij een hall reverb, voor de kensington en Coldplay dingetjes.

Tot slot gebruik ik een wah pedaal.

That's it. Daarmee kom je in elke muziekstijl wel weg. En hele pure sound die ik echt uit de amp haal.

jutter
7 januari 2017, 19:14
Ik doe het ook zo simpel mogelijk, wel altijd mijn SD pickup booster aan staan:
-clean: alleen amp met volume net over het randje en dan gitaarvolumeknop iets terug
-clean 2: met delay en chorus (van beide héél weinig, amper hoorbaar)
-beetje vervorming voor blues: alleen amp maar dan volume iets verder over het randje en gitaarvolumeknop open en toneknop iets dicht op 7-8
-rock: overdrivekanaal van mijn Koch of cleane kanaal met Carl Martin TOD

Erik de Perik
7 januari 2017, 20:21
Tegenwoordig kom ik niet meer aan 10 sounds. Afhankelijk waar ik op speel:

- Clean, da's crunch met het volume terug op de gitaar
- Crunch, da's het volume open op de gitaar
- Crunch, da's lead met het volume terug op de gitaar
- Lead, da's het volume open op de gitaar

Qua opleuking:
- chorus en/of univibe

Geen galm of echo

Wat ik semi-klaar heb: pedalboard met echo, wah, drive, vide en chorus.

Duhsjaak
7 januari 2017, 20:59
Ik heb heel heel heel lang een Schaller treble booster gehad. En altijd ingeschakeld gehad.
Die heb ik weggegeven.

Tegenwoordig gebruik ik
- soulfood, vooral om er een klein randje aan te geven en het hoog op te peppen
- Vox Stomplab IIG voor de zelfde reden

Ik draai vrij veel laag uit mijn gitaren. Speel alles volkomen droog, met uitzondering van mijn 'solo's', die van een slapback of een wat langere enkele repeat.

So there. Ik hoor eigenlijk nooit iemand over het eruit halen van veel laag. Zelfs mijn PAF gitaar klinkt niet rond en wollig, maar eerder een beetje surf. Rammel gitaren vooor rammel muziek.
Doe je voordeel ermee, je achterdeel mag ook.
Vriendelijke groet, Gus

woldhek
7 januari 2017, 21:18
Ah, bedankt sofar.
Ik heb nu in elk geval een idee, hoe het een beetje in elkaar zit.
Trouwens best leuk om te zien, dat bijv. Clean niet bij iedereen "even clean" is....

Net nog bezig geweest op een "simpele" multi effect (korg pandora mini) en loop er steeds tegenaan, dat tijdens het instellen van de losse dingen (amp, cab, delay enz.) het allemaal geweldig klinkt en als ik klaar ben het toch weer veel te veel van het goede is.
Ik ga er toch wat tijd in steken om Clean, Lead, Crunch, Blues, Slag presets voor elkaar te krijgen.

Mocht dat niet lukken, dan later toch maar losse pedalen.
Ik blijk toch waarschijnlijk het type, dat "draaien=resultaat" moet hebben en niet "zo vaak drukken voor deze instelling"
Wat ik zo hoor, toch proberen het simpel te houden.

telerocker
7 januari 2017, 22:40
Als je een mooie cleansound uit de amp kan halen, met een beetje verb, erop heb je geen effect meer nodig. Het enige wat ik daarbij nog gebruik tegenwoordig is een booster (EP-Booster en een Spark Boost), zodat je een lichte breakup kan maken.
Overstuurd regel ik voor slagpartijen alles in met de gainregelaar van de amp, maar een Rockerverb 50 heeft dan ook vier gainstages, dus dat gaat van breakup tot bruut geweld. Voor lead trap ik er een boost of een od/dist.pedaal bij, waarbij de drive doorgaans vrij laag staat. Dat in combinatie met een haartje reverb en eventueel wat delay uit de Maxon AD9-Pro.

Midwolda
7 januari 2017, 23:15
Leuk om te lezen dat zoveel mensen zoveel met de versterker zelf doen, en met de gitaarknoppen.
Blijkt toch maar weer dat veel effects al snel te veel is.

Zelf probeer ik van de (multi)effects af te kicken, meer te doen met minder spul.
Een seventies Champ met een switch op de tweede input, een TS en een DL, eigenlijk wel genoeg.
En met opnemen zit alles wat je ooit nodig kunt hebben al in de software.

@woldhek: al eens naar de Boss ME-50 of -70 of -80 gekeken? Knoppen, erg fijn ja!

miyaru
7 januari 2017, 23:40
Ik heb clean met afwisselend reverb, delay, chorus, vibe, phaser en rotary. Crunch uit een Okko Diablo+ soms met delay, altijd met reverb. zelfde voor distortion uit een Way Huge Fat Sandwich - soms delay, altijd reverb. Ik heb alles geprogrammeerd met een looper/switcher van Harley Benton, de FXL8Pro.

Robin.

woldhek
8 januari 2017, 20:18
Haha, ik probeer de boel samen te vatten, maar waarschijnlijk zijn sommige benamingen hetzelfde.

slag, lead, solo, crunch, rock, overdrive, boost, drive, distortion, breakup enz.:

Klopt dan dit lijstje:
- Slag
- Lead = Solo = drive
- Rock = distortion = overdrive = boost = ook drive
- Crunch = Blues = beetje drive

Ik denk dat ik eerst het lijstje van Midwolda ga gebruiken en de delay tijden van Arjanb en als optie de verdere aanvullingen.
En dan neig ik ook weer de amp simulatie ac100 en cab simulatie 4x12 Vox aan te zetten, want dat klinkt zo lekker, maar het wordt met drums en bas alweer gauw te veel, dus die laat ik eerst weg....
De Korg Pandora mini optie om via de pc te programmeren is een stuk handiger, iets wat nu weer kan sinds ik weer een laptop met windows heb.....
http://i64.tinypic.com/1exe94.png

Duhsjaak
8 januari 2017, 21:59
De leukste vragen, zijn vragen waarover je nog eens nadenkt.
Nadat je je post hebt gepost, of na een dag misschien.
Dit was er zo een.

Fijn gedaan vriend!!!!
Ik ga op een rustig moment dit hele draadje nog eens rustig doorlezen.
Zelfs al het geen Ntwoord was op mijn vragen, hoop ik dat het tenminste bepaalde vragen van jou wel heeft beantwoord.

Long may you run!!!
Vriendleijke groet, gus

woldhek
9 januari 2017, 11:58
Ha, die Gus....

Gisteravond uren bezig geweest en het volgende geleerd.

Effecten programmeren met gitaar op je schoot en koptelefoon op werkt niet, want:

- Zo mooi als de sounds ook ingesteld waren, met begeleiding erbij verzoop het gitaar geluid.
- Dus toch weer teveel HIFI ingesteld (veel bas, weinig mid, veel hoog)
- Toen ik naar brugelement schakelde was het geluid wel definieerbaar, terwijl die stand standalone vies mid klinkt.
- Beetje chorus zou er altijd op kunnen, maakt de toon minder saai?
- Crunch en Lead is met deze Korg alleen in te stellen door het kiezen van een amp simulatie (bijv UK70) en cab simulatie (bijv 2x12BLK)


Dus hint aan mijzelf:
Het geluid van een electrische gitaar is niet HiFi en probeer dat ook vooral niet te forceren (mid is heel belangrijk)

Ik zal er nog een avond aan moeten spenderen......

telecastermaster
9 januari 2017, 13:13
Ik begrijp de vraag helemaal niet.
Effecten voeg je toch gewoon toe after the fact? Dwz nadat je het hebt opgenomen in je DAW.
Ik neem alles droog op.
Dus clean=clean, crunch= crunch en solo= overdrive....
Je gaat toch niet zitten knippen en plakken met tremolo en modulatie effecten? :???:

Hier: http://www.vst4free.com/index.php?m=VSTfx

woldhek
9 januari 2017, 13:43
Ah, ik was niet helemaal duidelijk geweest.
Met opnemen bedoel ik nu vooral met de Trio+, niet met DAW.
Dus moet het geluid bij elke loop al goed zijn.

Met DAW ben ik eerst gestopt, want ik was meer bezig met uitzoeken dan met gitaarspelen.

harrie-beton
9 januari 2017, 13:48
Waarom 10, Brian May heeft er 1. Satriani gebruikt er 4 en Dave Kilminster (Van Roger Waters en Steven Wilson) heeft 80 patches.

Maak je niet een probleem dat er niet is?

NLF
10 januari 2017, 11:42
Dit is allemaal heel persoonlijk en het hangt ook af van je muzieksmaak en of je bijvoorbeeld sessiemuzikant bent of gewoon alleen maar je eigen muziek maakt.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zullen we maar zeggen. Zelf pak ik als ik een ander geluid wil een andere gitaar of een andere amp (of allebei) of een andere speaker(cab). Voor mij is een geluid echt een kwestie van gitaar + versterker + speaker combinatie (dus Telecaster over Twin Reverb is anders dan Les Paul over een Marshall, p 90 gitaar anders dan humbuckers, Hiwatt anders dan Vox etc.). Maar dat is mijn trip, het kan zijn dat het voor jou heel anders is.

Effecten gebruik ik bijna nooit en als ik ze gebruik dan haal ik modulatie uit mijn Moog pedalen: erg duur, maar dan heb je ook wat, en dan heb je ook nooit meer het idee dat je iets anders nodig hebt.

Clean / Crunch / Lead: met de volumeknop op mijn gitaar. Geen pedalen of channel switch of wat dan ook.

Milko
10 januari 2017, 15:42
Clean, crunch en lead. Allemaal uit de versterker met de voetschakelaar. Prima basisgeluiden.

Milko sluiten.

mrweird
10 januari 2017, 18:03
Ik gebruik een Tonelab LE -> Tech 21 power engine met tweeter mod. En ik gebruik eigenlijk maar 4 sounds (1 bank) met een extra pedaal voor een effect erbij. Marshall DSL met weinig gain voor normaal, Marshall DSL met meer gain, delay en harder voor solo. Bij deze 2 kan ik een wah erbij aanzetten. Fender crunch geluidje met optie pedaal d'r bij voor een flanger, Vox clean met chorus, met delay optie pedaal d'r bij. Dit is mijn basis en gebruik ik 90 procent van de tijd. 't mooie van een een Tonelab vind ik dat ondanks dat het een modeling ding is prima kunt werken met de volume knop op je gitaar en zo kan ik prima vooruit bij een coverband.