PDA

View Full Version : advies looper



fastfolkert
7 januari 2017, 17:41
Mijn zoon zit sinds kort op kamers en voor z'n verjaardag wil hij graag een looper.
Doel: akkoordenschemaatjes opnemen en daar overheen soleren. Een simpele (automatische?) drums begeleiding is een pre. Bas is leuk maar hoeft niet. Hij is een bedroom-player.
Loopertijd zou minimaal "een paar minuten" moeten zijn. PC interface mag.
Op de verlanglijst staan een Digitech JamMan solo XT en een NUX loop core.
De Boss RC3 kan ook, maar is niet snel leverbaar. Due date volgend weekend :soinnocent:
Ik weet zelf niks van loopers dus tips welkom!

Joost de Ruig
7 januari 2017, 17:56
Bij Keymusic is de Digitech Trio (dus niet de Plus!) in de aanbieding voor €99,-. Leuk ding!


https://youtu.be/4484J3JhYGY

De Trio+ heeft echter wel uitgebreide looperopties.

Joost de Ruig
7 januari 2017, 18:02
Hoewel ik hem zelf niet ken, hoor ik over de TC Electronic Ditto looper goede dingen. Kost ook rond de €100. Zo ook de Digitech JamMan.

fastfolkert
7 januari 2017, 18:16
Bij Keymusic is de Digitech Trio (dus niet de Plus!) in de aanbieding voor €99,-. Leuk ding!


https://youtu.be/4484J3JhYGY

De Trio+ heeft echter wel uitgebreide looperopties.
Thx, maar de trio heeft geen looperfuncties voor zover ik lees. De + wel. Maar die is dan weer meteen >200,-

Midwolda
7 januari 2017, 18:50
Een Digitech JamMan Stereo kan meer en is veel makkelijker in de bediening dan een Solo XT.

RB74
8 januari 2017, 10:07
Ik heb ervaring met de Ditto en de JamMan Stereo.

Ditto looper is het simpelst in gebruik, heeft een lange opnametijd, en kost je (zeker tweedehands) niet de kop.

De JamMan Stereo, hierboven ook geadviseerd, heeft leuke aanvullende opties. Zoals (simpele) drumbeats en een metronoom. Maar het apparaat is wel wat lastiger te bedienen.

Voor eenvoudig 'thuisgebruik' zoals in de eerste post aangegeven is de Ditto prima. Op een podium heb je meer aan zo'n JamMan Stereo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
8 januari 2017, 10:12
Trouwens, ik zou willen dat dit soort loopers er begin jaren 90 ook waren geweest. Zou ik destijds op kamers veel lol van hebben gehad! 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FruscianteFan
8 januari 2017, 11:47
Ik heb ervaring met de Ditto en de JamMan Stereo.

Ditto looper is het simpelst in gebruik, heeft een lange opnametijd, en kost je (zeker tweedehands) niet de kop.

De JamMan Stereo, hierboven ook geadviseerd, heeft leuke aanvullende opties. Zoals (simpele) drumbeats en een metronoom. Maar het apparaat is wel wat lastiger te bedienen.

Voor eenvoudig 'thuisgebruik' zoals in de eerste post aangegeven is de Ditto prima. Op een podium heb je meer aan zo'n JamMan Stereo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als drumbeats een pre zijn, zou ik zeker voor die optie gaan. Leer je ook veel meer van, en bovendien: jezelf loopen zonder metronoom of timer is horror. Dan moet je echt héél geconcentreerd een tempo stampen, en zal er alsnog wel een foutje in blijven. Dan leer je het niet goed aan, lijkt me.

telecastermaster
8 januari 2017, 13:53
De meeste loopers hebben geen of heel beperkte drumbeats.
De Boss RC3 b.v. heeft alleen wat een paar verschillende metronoomklikjes.
'Die Nux Core heeft er 40.

Een andere optie is misschien een Zoom G3.
Die heeft een heel prettige looper die automatische gesyncht is met de drumcomputer.
Bovendien krijg er 100 effecten bij :-)
Enige nadeel: looptijd is maar 40 sec (en 20 met undo-functie).
Maar ik vind het een heel prettige en eenvoudige looper.


http://youtu.be/GI4NVYuxLXU

apekop
8 januari 2017, 17:31
Trouwens, ik zou willen dat dit soort loopers er begin jaren 90 ook waren geweest. Zou ik destijds op kamers veel lol van hebben gehad! 

Dat was er destijds ook al hoor. De Lexicon Jamman was er al begin jaren '90. Het was mijn eerste looper en ik heb er destijds veel lol mee gehad. Looping is echt niks nieuws, het is alleen nu (helaas) een hype geworden.

Zelf ben ik meer van het experimentele loopen en begin ik langzamerhand een hekel te krijgen aan die loopers die alleen maar een akoordenschema'tje loopen en daar eindeloos overheen pielen. Maar dat terzijde.

Om op de vraag van de OP terug te komen. Bijna iedere looper kan wat jij vraagt. Alleen zijn er niet veel loopers die ook drumpatronen hebben. Ja, de Digitech Jamman heeft 9 drum ritmes dacht ik. Beter voor jou doeleinden is om een simpele looper te kopen (bijvoorbeeld de Ditto) en dan een losse drumcomputer. Er zijn ook genoeg drumloops te vingen op internet.

Ik vraag me trouwens af waarom je perse enkele minuten looping tijd wil? met 1 minuut heb je toch al meer dan genoeg?

FruscianteFan
8 januari 2017, 17:34
Dat was er destijds ook al hoor. De Lexicon Jamman was er al begin jaren '90. Het was mijn eerste looper en ik heb er destijds veel lol mee gehad. Looping is echt niks nieuws, het is alleen nu (helaas) een hype geworden.

Zelf ben ik meer van net experimentele loopen en begin ik langzamerhand een hekel te krijgen aan die loopers die alleen maar een akoordenschema'tje loopen en daar eindeloos overheen pielen. Maar dat terzijde.

Om op de vraag van de OP terug te komen. Bijna iedere looper kan wat jij vraagt. Alleen zijn er niet veel looper die ook drumpatronen hebben. Ja, de Digitech Jamman heeft 9 drum ritmes dacht ik. Beter voor jou doeleinden is om een simpele looper te kopen (bijvoorbeeld de Ditto) en dan een losse drumcomputer. Er zijn oom genoeg drumloops te vingen op internet.

Ik vraag me trouwens af waarom je perse enkele minuten looping tijd wil? met 1 minuut heb je toch al meer dan genoeg?

vanwaar je aversie? Om te schrijven en te oefenen zijn loopers heerlijk. Live zijn er ook bands die er mooi gebruik van maken.

apekop
8 januari 2017, 18:06
vanwaar je aversie? Om te schrijven en te oefenen zijn loopers heerlijk. Live zijn er ook bands die er mooi gebruik van maken.

Dat weet ik natuurlijk wel maar meestal niet op een manier die ik mooi vind. Voor thuis te oefenen prima natuurlijk.

Ik heb niks tegen looping. Maar ik zoek het meer in de creatieve loopers zoals Fripp, Adrian belew en Andre Lafosse om maar wat te noemen. Mensen die echt iets met de loops doen in plaats van gewoon met een akkoordschema mee zitten pielen of eindeloos over dezelfde 2 maten stapelen tot er geen weg meer terug is. Dat noem ik geen loopen. Dat laatste is wat je meestal ziet en daar is mijn aversie tegen.

RB74
8 januari 2017, 20:49
Dat was er destijds ook al hoor. De Lexicon Jamman was er al begin jaren '90. Het was mijn eerste looper en ik heb er destijds veel lol mee gehad. Looping is echt niks nieuws, het is alleen nu (helaas) een hype geworden.

Zelf ben ik meer van het experimentele loopen en begin ik langzamerhand een hekel te krijgen aan die loopers die alleen maar een akoordenschema'tje loopen en daar eindeloos overheen pielen. Maar dat terzijde.

Om op de vraag van de OP terug te komen. Bijna iedere looper kan wat jij vraagt. Alleen zijn er niet veel loopers die ook drumpatronen hebben. Ja, de Digitech Jamman heeft 9 drum ritmes dacht ik. Beter voor jou doeleinden is om een simpele looper te kopen (bijvoorbeeld de Ditto) en dan een losse drumcomputer. Er zijn ook genoeg drumloops te vingen op internet.

Ik vraag me trouwens af waarom je perse enkele minuten looping tijd wil? met 1 minuut heb je toch al meer dan genoeg?

Die Lexicon Jamman kende ik toen niet (maar dat bleek al wel). Kwam uit in 1994, toen had ik er al een paar jaar noodling op zitten op mijn studentenkamertje. In die tijd had ik nauwelijks geld en ook geen oog voor pedaaltjes, laat staan voor 19 inch spullen. M'n enige pedaal was lange tijd een EHX Small Stone uit begin jaren '70. Voor fl. 17,50 gekocht in een kringloopwinkel. Daar wisten ze al helemaal niks van pedalen, bleek wel uit die verkoopprijs.😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Duhsjaak
9 januari 2017, 10:12
Een paar weken geleden is een Fame stereo looper hier langs geweest.
Die is nu bij de oosterburen (Musicstore.de) voor een vrienden prijs. Een geen gelul pedaaltje dat doet wat het moet doen. Ik vond m prettig in ieder geval.

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fame-Twin-Looper/art-GIT0039205-000

Kijk maar eens of het wat voor je is.
Vriendelijke groet, Gus

Braml
9 januari 2017, 10:31
Ik heb zelf een TC Electronic Ditto Looper, en ik heb een Boss RC-2 gehad. Ik vond het bij de Boss heel duidelijk merkbaar dat de kwaliteit van het geluid snel achteruit ging na een paar overdubs. Die heb ik toen verkocht, en toen ik de Ditto looper probeerde was ik wel te spreken over het behoud van geluidskwaliteit. De Ditto looper heeft natuurlijk geen extra functies, maar ik hou wel van die simpelheid. Ik wou achteraf wel dat ik voor de Ditto Looper X2 was gegaan. Die extra stop-button lijkt me echt heel handig. 2x tappen om de loop te stoppen werkt niet in de praktijk vind ik.
Een Boss RC-30 lijkt me ook supergaaf, maar ik kan me voorstellen dat die weer te duur wordt. Maar ik neem aan dat ze de geluidskwaliteit toch enigszins verbeterd hebben tussen de RC-2 en de RC-3 en RC-30?

RednoiZ
9 januari 2017, 13:23
'hier een ditto X 2 looper ,ik had ook eerst de ditto maar de x2 is inderdaad een stuk handiger ook nog wat extra fx zoals reverse en half speed..geluid is erg goed.Ik heb ook de jamman stereo wel eens geprobeerd maar vond het geluid beduidend minder.
Verder ervaring met de akai headrush maar die ruiste bij mij erg dus dat was geen klik.De ingebouwde looper van de boss fx500 ook geprobeerd maar de ditto x2 is bij mij de winnaar,ook nog eens stereo dat is handig als je met 2 versterkers werkt..

telecastermaster
9 januari 2017, 13:27
Ik snap niet dat er zo weinig loopers zijn met drumbeats.
Dat ligt toch zo voor de hand om een looper en een drummachine te integreren.
Maar nee hoor......

Braml
9 januari 2017, 14:41
Ik snap niet dat er zo weinig loopers zijn met drumbeats.
Dat ligt toch zo voor de hand om een looper en een drummachine te integreren.
Maar nee hoor......

Ik moet zeggen dat mijn ervaring met drumbeats niet echt goed was bij de Boss RC-2... Al die modussen maakt het voor mij te verwarrend om me nog te kunnen concentreren op de loops waar ik mee bezig ben. Ik zing er ook graag bij dus daar moet ik ook nog rekening mee houden.

fastfolkert
9 januari 2017, 23:37
Thx. voor zover voor alle adviezen. De kanshebbers zijn op dit moment de JamMan XT Stereo en (als m'n zoon met 40 sec kan leven) een Zoom G3 multi-effect. Beide omdat een simpele drumtrack toch wel handig lijkt.
Ik laat komend weekend weten wat het is geworden.