PDA

View Full Version : Taylor Big Baby



niels5150
29 juli 2003, 12:07
Ik kan voor 450 een zo goed als nieuwe Taylor Big Baby kopen. dit is een 15/16de gitaar gemaakt in the USA. Is dit een goede gitaar. Ik krijg nogal wat studiowerk en heb een betere gitaar nodig dan mijn Yamaha FGX412 western uit taiwan, haha.
Weten jullie voor deze prijs 2dehands iets beters? Crafter? Seagull? Furch? Ik heb meer verstand van electrische namelijk. Ik zoek een vol Jumbo/Dreadnought achtig geluid, wat zowel voor fingerpicking als strumming geschikt is. Help me out! Thanx

bert k
29 juli 2003, 12:26
Hoi, ik zit nog wel eens op het Taylor forum, http://taylorguitarforum.com/ en ik lees lang niet altijd goeie berichten over de Big Baby. Dus niet de beroemde Taylorkwaliteit, maar gewoon minder, ik zou ook merken als Furch, seagul en zo ook goed bekijken. Kijk vooral eens rond op het taylorforum.

niels5150
29 juli 2003, 13:12
ok, zal ik doen. Wat zijn jullie ervaringen met seagull? En wat voor elementsysteem is trouwens het best? B-band? Highlander? Rare Earth? etc.

bert k
29 juli 2003, 14:23
Ha Niels,
ff geGoogled, Big Baby zag ik nieuw voor 580, en daar is nog wel wat vanaf te kletsen. Zit niet zo ver van jouw 2de handsprijs af.

Ik heb zelf een Lakewood met een element van K&K wat me heel goed bevalt, maar ook de merken die jij noemd zijn goed.
Groot verschil is er tussen een UST (under saddle transducer) en AST (acoustic soundboard transducer) Een UST zit opder je brugzadel, als een smal plastic stripje en een AST zit in de klankkast, als plakmicrofoon.
Doorgaans klinken AST's stukken beter dan UST, nieuwere techniek.
Op de site van Shoreline music www.samusic.com staat veel info over elementen.

Seagull is best mooi, net als Crafter of Furch. Check die merken uit. Beter dan Big Baby IMHO

[edit] Ik zie trouwens dat je in Capelle woont. Ga dan zeker ff kijken bij Hakkert aan de Westblaak, die heeft een hoop gitaren in jou prijsklasse!

niels5150
29 juli 2003, 14:34
op harmony-central lees ik juist weer hele positieve reviews over de Big Baby!? En waarom is deze minder als bijvoorbeeld een seagull? Zit hem dat in de gebruikte materialen ofzo? De big baby kan ik dus beter niet kopen begrijp ik.

bert k
29 juli 2003, 15:07
Tja, ik heb er niet veel op gespeeld (1 keer in een winkel eventjes), maar het is echt van mindere kwaliteit dan de andere Taylors. Dus niet slecht, hoor, gewoon middenklasse. Big Baby heeft een massieve spruce top en een gelamineerde zijkant/achterkant. Ik denk dat je voor die prijs een volledig massieve gitaar kan vinden.
Verder betaal je toch wat meer voor de naam. Een merk als Furch is nog erg onbekend, en best goed, maar een stuk goedkoper dan merken als Martin of Taylor.
Op Harmony Central staan verslagen van gebruikers. Dus als je net een nieuwe gitaar gekocht hebt zal je niet gauw een erg slechte recensie schrijven...

niels5150
29 juli 2003, 17:45
das waar, maar welke merken hebben rond die prijs wel een massieve constructie? en zo'n furch is aardig duur volgens mij. Wie heeft hier goede ervaringen met seagull?

Ic3gl0vE
29 juli 2003, 17:59
Ik heb in Tsjechie op een furch gespeeld (ze worden daar gemaakt, dus de prijzen zullen daar wel lager liggen) en die klonk subliem! heel mooi warm. Haalt het niet bij een taylor van 2500 euro, maar het was echt een heel mooi geluid. Omgerekend kostte 'ie €410,- ongeveer. Das niet heel duur...

bert k
29 juli 2003, 18:03
Mee eens. Ik heb hier op Furch gespeeld en het is echt goed. Idd massieve top en side/back.
Ga lekker dagje naar Rotterdam :) Hakkert voor de Furch, Feedback voor de Seagull, Peter verspuij voor de Crafter, vind je altijd wat...

niels5150
29 juli 2003, 18:49
ik zal eens voor die furch gaan kijken. hebben ze die bij hakkert? vox humana heeft ze geloof ik ook.

Maar wat is nou het verschil in klank tussen de Dreadnought, Super Jumbo, Grand Auditorium en de Orchestra? Wat is het verschil in klank tussen een ceder en een spruce bovenblad?

bert k
29 juli 2003, 18:55
ik zal eens voor die furch gaan kijken. hebben ze die bij hakkert? vox humana heeft ze geloof ik ook.

Maar wat is nou het verschil in klank tussen de Dreadnought, Super Jumbo, Grand Auditorium en de Orchestra? Wat is het verschil in klank tussen een ceder en een spruce bovenblad?
Hakkert heeft Furch, Vox ook, is zelfs de importeur.

Die namen slaan op de grootte. Dread is erg groot met vierkante schouders, oorspronkelijk Martin ontwerp, Jumbo is grppt met ronde schouders (Gibsonmodel), Grand Auditorium is maatje Spaanse gitaar, klinkt wat zachter dan de grote modellen, maar wel helderder meestal. Orchestra is ook een kleiner model, van Martin, de OM (Orchestra Model)
De kleinste is de Parlour, dat is echt een kleintje.
Al die gitaren hebben wel dezelfde schaallengte.
Ceder zou iets feller klinken dan spruce, maar dat scheelt enorm per gitaar, dat moet je echt uitproberen.

bert k
29 juli 2003, 22:55
Haha! Jij hebt op die Gibson geboden! Dat kan dus helemaal niet voor die prijs... Hou ons op de hoogte hoe het afloopt. (En laat je niet naaien. Zal wel een afgeragde Epiphone zijn. )

Maar je weet nooit :-D

niels5150
29 juli 2003, 23:29
is idd een epi. viel te proberen, je hebt er sukkels tussenlopen. zo heb ik een maand geleden een gloednieuwe gibson les paul standard voor 1300 euro gekocht van een domme belg. 2002 model met originele koffer, onbespeeld! sommige mensen!

bert k
29 juli 2003, 23:42
Jammer, had zo mooi kunnen zijn :D Je hebt sukkels. Ik snap niet dat mensen die Epi's maar Gibson blijven noenen, het staat er toch duidelijk op... Maar net die LP zit je goed. Mooie deal.

angorawol
29 juli 2003, 23:50
Vroeger was een Epiphone even goed als een Gibson, nu heeft Gibson Epiphone als copie-merk in Korea zitten. Maar een Epiphone blijft toch wel iets goed hoor.

Uiteraard is een Baby-Taylor niet zo goed, hij heeft geen vol bovenblad maar een laminaat (triplex dus)

bert k
29 juli 2003, 23:51
Vroeger was dan wel vóór 1960. Maar dit ging om een vent die een Gibson te koop aanbood wat een Epi bleek te zijn. En dat is toch wel een beetje nep.

angorawol
30 juli 2003, 16:25
Op sommige Epiphone's staat echter nog Gibson, bovenaan (in dat schildje). Niet moeilijk dat je voor dan Gibson kiest toch. maar inderdaad het blijft nep.
En inderdaad, vroeger was voor 1960 :wink:

niels5150
30 juli 2003, 21:07
angorawol, we hebben het hier niet over de baby taylor, die 3/4 van een normale gitaar is. maar de big baby die 15/15 is van een normale gitaar. Volgens mijn gegevens heeft hij zeker geen triplex bovenblad!

angorawol
30 juli 2003, 22:42
Foutje mensen maar op de prijzenlijst van Taylor staat naast Big Baby 15/16, 'Sapele Laminate'. Terwijl op de website van Taylor inderdaad het solid top krijgt. (en Sapele laminate voor de zijkanten en dat is heel wat anders, toch)
:oops:

Gelieve me te verexcuseren, ok?

niels5150
30 juli 2003, 22:55
uiteraard, no problem!