PDA

View Full Version : Waar in huis de gitaar bewaren



ChrisWMan
6 januari 2017, 15:30
Ik had voorheen mijn gitaren in mijn slaapkamer hangen. Dit is een ruimte waar de temperatuur schommelt en waar het meestal (relatief) koud is.
In mijn woonkamer is het gewoonlijk tussen de 17 en 19 graden.
Kan het kwaad om mijn gitaren op mijn slaapkamer te hebben hangen (schommelende temperaturen) en het spelen in een wat warmere ruimte te doen anders dan dat ik ze regelmatig opnieuw moet stemmen?

motorhan
6 januari 2017, 15:33
Ik merk er weinig van dat mijn gitaren ontstemt raken als de temperatuur tussen de 17 en 19 gr schommelt

arjanb01
6 januari 2017, 15:40
In de koffer op zolder.

Oranjeaap
6 januari 2017, 15:41
Behalve grote schommelingen in luchtvochtigheid, of de gitaar in extreem hoge / lage luchtvochtigheid bewaren, zijn er weinig dingen die echt "schade" kunnen veroorzaken. Denk dat wij hier in NL eigenlijk een zeer prima klimaat hebben wat gitaren betreft. Qua temperatuur kan er echt weinig gebeuren behalve inderdaad ontstemmen. Een gitaar met nitrolak in je kofferbak bewaren kan wel slecht aflopen, in de zomer.

leguy
6 januari 2017, 15:56
hangt ook veel af van de kwaliteit hout die men gebruikt heeft namelijk een dure of een goedkopere gitaar, bij mijn goedkopere gitaren moet ik tussen de winter en de zomerperiode aangezien de luchtvochtigheid varieert ook de trussrod en actie een beetje bijstellen.

Tupelo
6 januari 2017, 17:57
Kan veel hebben die toestand.
Temperatuur is weinig om je zorgen over te maken, wanneer je niet onder het vriespunt gaat of aan de kook zeg maar.
Luchtvochtigheid merk ik wel veel actie op.
Bij mij varieert die eigenlijk teveel, wasje ophangen en spaghetti koken op een toch al vochtige dag ?
Dan ga ik naar 70% toe, en dat is gewoon teveel.
Te droog is overigens slechter dan te vochtig, geloof ik -pin me daar niet op vast-; wellicht kan iemand anders daarop induiken.
Hoe dan ook.
Te hoge luchtvochtigheid, een schommeling van 20% 50 --> 70 heeft nauwelijks effect op mijn solidbody gitaren.
Verwaarloosbaar, niets waarover ik mezelf zorgen maak, wanneer ik weet dat die luchtvochtigheid toch schommelt, en weer zal dalen.
Op mijn instrumenten met massief bovenblad daarentegen, heeft het vrijwel onmiddellijk effect.
Die moet ik om te beginnen iedere dag opnieuw stemmen dan.
Wat enigszins (afdoende) helpt is de boel in een koffer bewaren (heb het nu over de massieve bovenblad toestand).
Zo alles bij elkaar weinig om jezelf zorgen over te maken dus, mits je niet voordurend op 30-40% of 70% zit.
En temperatuur, nogmaals, zolang je niet onder het vriespunt gaat of aan de kook: no worries.
Veel spookverhalen.
Kern van waarheid in, maar ze veroorzaken onnodig angst, en neuroses.
Gitaren zijn geen kasplantjes, ze bederven niet zomaar.
En wat schommelen mag, zolang het binnen de marge blijft, en dat het invloed uitoefent ? dat klopt, maar niet zomaar catastrofaal.
Best you can do ?
Koffer, en koffer bij voorkeur rechtop wegzetten.
My 2 cents.
Aan de volgende GN om paniek te zaaien en mij te ontkrachten.
Succes. :)

Da Vinci
6 januari 2017, 18:36
In mijn vorige huis ben ik na de geboorte van de 2e richting zolder verbannen waar ook de droger stond. Daar ging de temperatuur met name in de winter regelmatig in korte tijd van zo'n 12 graden naar 22-23 graden met forse stijging van luchtvochtigheid. Gevoelsmatig vond ik dat niet echt prettig dus zette ze toen in de koffer ergens anders in huis. Oké, de gitaren gaan ook wel eens vanuit een koude kofferbak een dampende kroeg in en dat overleven ze ook wel, maar om ze nou stelselmatig aan dat soort schommelingen bloot te stellen... ik ga met mijn gitaren niet testen wat dit op lagere termijn doet.

Nu staan ze in een ander huis ook op zolder. Daar kan het ook vrij fris worden maar schommelen doet het niet veel. Regelmatig doe ik ze na het repeteren in de koffer en als ik ze er op zolder uithaal gebeurt er qua stemming nauwelijks iets. Uitgezonderd mijn Gibson, maar dat schijnt erbij te horen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
6 januari 2017, 18:55
Ik merk(te) daar alleen in het extreme wat van, zoals gitaar uren in een koude laadruimte en dan onder de warme par's.....

Ik denk dat veel woningen in NL wat aan de droge kant zijn.

Milko
7 januari 2017, 14:52
Gitaren kunnen wel tegen het klimaat in Nederland. Te droog, te vochtig, als je penis maar vochtig blijft.

Milko sluiten.

lcvanderhelm
7 januari 2017, 17:51
Ik denk dat je na het pissen toch even dat dingetje moet uitschudden,zo'n pisvlek in je broek staat niet echt charmant.