PDA

View Full Version : Beste low budget alternatief voor een Axe-FX?



telecastermaster
5 januari 2017, 12:36
Als je nu geen Axe-FX kunt of wilt permitteren wat is dan het beste/goedkoopste alternatief voor zo'n apparaat?

Dit is hoe ik het zie. Die Axe-FX is in feite een fx-processor gecombineerd met een IR loader. Gewone fx processors zoals die van Boss, Zoom, Digitech, etc. hebben geen IR loaders voor de cab simulaties en komen ipv met simulators die gebaseerd zijn op EQ instellingen. Die cab sims zijn dan ook het zwakke punt; ze klinken niet heel erg overtuigend. Naar mijn idee is het goedkoopste alternatief voor een Axe-FX dan ook een een fx processor gecombineerd met een losse IR loader. De goedkoopste zijn op dit moment de Lodigy EPSi en de AMT Pangea. Daar kun je dan zelf je eigen cab sims in laden. Je krijgt dan iets als onderstaande set up. Je zou de cab sims IR's op nog op je computer kunnen doen, maar ik weet niet of je die processing direct (zonder tijdsvertraging) kunt krijgen. Kan dat?

Anyway, wat is jullie gedachte hierover?




http://youtu.be/D0zkTcUd_rs

showband
5 januari 2017, 14:14
het gaat niet om wat een apparaat KAN,

het gaat er om hoe die KLINKT.

Goedkoopste methode is met minder spullen en minder geluiden te werken maar dan voor beste kwaliteit te gaan.

apparaat X die apparaat Y goedkoper vervangt. Is imho een niet werkende aanpak.

telecastermaster
5 januari 2017, 15:04
apparaat X die apparaat Y goedkoper vervangt. Is imho een niet werkende aanpak.

Nou wel voor een backup, hoor....

lcvanderhelm
5 januari 2017, 15:07
Ik ben zelf aan het dubben over de aanschaf van de torpedo-cab.
Deze heeft behalve IR's ook eindversterkersimulatie aan boord.
Je hebt dan in principe genoeg aan een overdrive pedaal of distortion pedaal en de torpedo-cab.
Of een willekeurig multi-effektpedaal met de speakersimulatie uitgeschakeld.
Het apparaat is echter al een jaar of 4 in de handel,dus is eigenlijk weer bijna achterhaald door iets met nog meer rekenkracht.
Kortom ook hier volop twijfel door de razendsnel voortscheidende techniek.

D3nnis
5 januari 2017, 15:45
Klinkt zo'n two notes torpedo-CAB beter dan de two notes wall of sound (via de pc) eigenlijk?
Ik weet niet of de hardware nog iets hoorbaars doet met het geluid, maar ik krijg met alle IR meuk tot nu toe gewoon echt geen prettig speelbaar geluid via de koptelefoon.
Ik heb trouwens met deze setup, een preamp en fx unit, via focusrite interface naar de wall of sound vast wel latency, maar ik merk er in ieder geval niks van.

telecastermaster
5 januari 2017, 16:13
Ik heb een Torpedo Cab en het is een heel fijn ding.

Maar als je in de markt bent voor een TC is dit misschien ook wel interessant voor je: AMT Pangaea FX
http://amtelectronics.com/new/amt-pangaea-cp-100fx/

(http://amtelectronics.com/new/amt-pangaea-cp-100fx/)489 euro bij Thomann:
https://www.thomann.de/nl/amt_pangaea_cp_100_fx.htm



http://www.youtube.com/watch?v=neIXdZ3CbO0



http://youtu.be/NQljjCItn7w

telecastermaster
5 januari 2017, 16:18
Klinkt zo'n two notes torpedo-CAB beter dan de two notes wall of sound (via de pc) eigenlijk?

Volgens mij is dat hetzelfde.

dml
5 januari 2017, 18:57
het gaat niet om wat een apparaat KAN,

het gaat er om hoe die KLINKT.


Wijze woorden. Ik heb het recent al ergens aangegeven hoe je met een Boss GTxxx een meer dan overtuigende sound kan krijgen. En ja, gewoon o.b.v. de ingebakken speakersims die bijna iedereen verafschuwt.

telerocker
5 januari 2017, 20:12
Check deze ook eens:

http://atomicamps.com/amplifire-pedal/

dml
5 januari 2017, 21:23
Als je nu geen Axe-FX kunt of wilt permitteren wat is dan het beste/goedkoopste alternatief voor zo'n apparaat?


Simpel antwoord: Fractal AX-8.

Erik de Perik
5 januari 2017, 21:52
Ik ben altijd zo benieuwd wat zo'n apparaat dan kan wat een ander apparaat niet kan.....

tnijland
6 januari 2017, 00:48
Na toch redelijk wat tijd te hebben besteed met zowel Axe-Fx 1, 2 de Torpedo CAB, buizen pedalen met speaker simulatoren etc. en nu weer de AX8 en daarnaast mijn bestaande buizen sets aan te houden zou ik de volgende ervaringen willen delen:

- Met modeling ben je redelijk in staat om een perfecte mix sound te realiseren die goed in de buurt komt van de nummers die je wilt spelen. Je bent vrijwel altijd in staat om een sound te vinden die past bij de song.
- Modeling is meer dan IR + effecten; Ik zou eerder zeggen modeling is een combinatie van pre-fx, amp, cabinet (IR) en post-fx en dat maakt een groot verschil. Van invloed zijn dus op de klank (net als bij een pedalen set) zijn de drive pedalen, amp type en master settings, IR cabinet en uiteindelijk equalizing etc.
- Een betere modeler geeft ook betere resultaten mits de persoon ook de juiste oortjes heeft. Maar...een modeling apparaat vraagt veel geduld en onderzoek om er enigszins acceptabele sounds t.o.v. een live buizenamp mee te realiseren. Maar weinig modellen klinken direct goed. Het klinkt snel te scherp of juist te dof omdat je zelf de frequenties vaak nader moet bijstellen. Het helpt om hoog en laag weg te draaien maar vergt het tevens een grote variatie aan parameters...
- Zodra je alles hebt opgenomen vallen de verschillen grotendeels weg (zowel PA als hoofdtelefoon) en daarom loont modeling wel de moeite, vanwege het eindresultaat in de zaal...
- Modeling i.c.m. actieve monitoren komt echter niet in de buurt van een goede (buizen)amp met een gitaarspeaker cabinet rechtstreeks gemonitored. Het loont dus zeker de moeite om met een fijne buizen amp te blijven spelen als je tevreden bent over de sound en niet teveel wilt gaan variëren. Koop dan liever een paar goede microfoons. Geluk zit vaak in simpele dingen ;-)

T.o.v. de topic schrijver zou ik willen zeggen dat een Torpedo CAB een goede basis is i.c.m. een analoge preamp en bestaande drive pedalen en het geeft de vrijheid om zelf extra effecten toe te voegen. De Torpedo is tevens redelijk simpel te bedienen: power amp selectie, speaker cabinet, microfoon en uiteindelijke equalizing. Je mist dan wel de kleuring van specifieke preamps (Vox, Tweed etc.) of speciale power amps (zoals rectifier etc.)

Koop je nieuw dan kun je waarschijnlijk beter een AX8 kopen al deze mogelijkheden wel heeft qua klank kleuren maar ook factoren complexer is qua bediening.

Er tussenin? Helaas de Rack 11, Digitech, POD HD etc. zijn gewoon niet vergelijkbaar. Een Kemper misschien...

apekop
6 januari 2017, 10:50
Als je nu geen Axe-FX kunt of wilt permitteren wat is dan het beste/goedkoopste alternatief voor zo'n apparaat?


Waarom niet gewoon een 2ehands Axe fx Ultra? Waarom zoeken naar een alternatief als je de originele vrij goedkoop (rond de 1100 euro) kan krijgen 2ehands? je kan een Axe fx natuurlijk niet vergelijken met zo'n Zoom ding of een POD....
Als het echt zo goedkoop moet ga je aan kwaliteit inboeten en dan is de vraag of het de moeite nog waard is.

Milko
6 januari 2017, 13:48
Die Axe fx is toch ook niet alles. Die versterkermodellen. Atificial flavour. Op een echte buizenbak pielen blijft onovertroffen.

Milko sluiten.

apekop
6 januari 2017, 14:47
Heb je zelf ook een Axe fx dan of er ooit langere tijd op gespeeld? het is toch niet het onderwerp van dit topic of een buizenbak beter klinkt dan een Axe fx....

herrieman
6 januari 2017, 18:38
Mag zo zijn maar Milko heeft wel gelijk. Sorry :hide:

lcvanderhelm
6 januari 2017, 19:15
En ik eet liever vlees als vis;dat is ongeveer net zo off-topic.
Wat jij en Milco vinden van modeling kan me aan mijn reet roesten.

tnijland
6 januari 2017, 20:57
Ik kan je de Torpedo CAB echt van harte aanbevelen als extra bouwsteen op je pedalboard die je met met behulp van een looper zou kunnen inschakelen om rechtstreeks de mengtafel in te pluggen. De looper is overigens wel nodig want de Torpedo CAB kun je niet in true bypass zetten. Het is gewoon een heel goed pedaal dat een perfecte opname sound kan toevoegen. Ik heb hem een jaartje met succes gebruikt in combinatie met een Blackface preamp, Lex Bos Superdrive (beide buizen) en allerlei mooie effectpedalen. Voorwaarde is wel dat je een goede preamp sound sectie hebt en daar ook tevreden mee bent.

Sinds ik de Lex Bos Buddy amp i.c.m. met zijn Superdrive en de (geweldig digitale) Eventide H9 heb, speel ik daar natuurlijk wat liever op. Net als mijn Vintage Revolution Pedalpro en de stereo Ernst Flieck ook nog steeds favoriet zijn. Ga je voor puur en het beste dan zijn met name vervorming, druk en live belevenis toch wel redenen dat ik mijn buizen amps ernaast blijf houden. Een torpedo live zou hier overigens best toegevoegd kunnen worden voor een perfecte PA/opname sound. Heb zelfs zitten twijfelen over een isolation box i.c.m. microfoon als opname mogelijkheid. Maar dat wordt allemaal sjouwen en behelpen...

De AX8 is gewoon enorm praktisch en veelzijdig en sinds we als band nu in-ear spelen is dat het meest flexibele Zwitserse zakmes geworden. Geen gesjouw meer en een afdoende acceptabel/veelzijdig sound-palette. Alle sounds die je via je computer hoort zijn tenslotte ook opgenomen...

Daarom ben ik zowel fan van zowel analoge als digitale techniek die ik afhankelijk van de situatie (thuis, jam, repetitie, optreden etc.) meestal in combinatie toepas ;-)

telecastermaster
6 januari 2017, 22:23
Mag zo zijn maar Milko heeft wel gelijk. Sorry :hide:

Kan wel zijn maar het is niet on topic.
Laten we er geen analoog vs digitaal discussie van maken.

De vraag is gewoon wat is een goede poor man's Axe-FX?

Milko
7 januari 2017, 14:45
En ik eet liever vlees als vis;dat is ongeveer net zo off-topic.
Wat jij en Milco vinden van modeling kan me aan mijn reet roesten.

Een beetje cola in de bilnaat helpt.

Milko sluiten.

arjanb01
7 januari 2017, 14:56
Kan wel zijn maar het is niet on topic.
Laten we er geen analoog vs digitaal discussie van maken.

De vraag is gewoon wat is een goede poor man's Axe-FX?

Die yamaha DG stomp uit de jaren 90 is een goeie. Die scoor je tweedehands nog weleens voor heel weinig, zoals deze:

http://eilandmuziek.nl/yamaha-dg-stomp.html

Fusion
7 januari 2017, 15:03
Kan wel zijn maar het is niet on topic.
Laten we er geen analoog vs digitaal discussie van maken.

De vraag is gewoon wat is een goede poor man's Axe-FX?POD? Wil je per se custom IRs? Kweenie of een POD dat kan.

denis.hermans
7 januari 2017, 19:03
Een tijdje geleden was hier een topic over de "Amplifire" van Atomic.
Zelf geen ervaring mee maar youtube filmpjes laten vaak lovende kritieken horen.

denis.hermans
7 januari 2017, 19:07
https://youtu.be/2Etz6R-wLy8

Hierbij nog een linkje naar youtube.

tnijland
7 januari 2017, 21:02
Van de Torpedo CAB weet ik dat hij goed is maar die moet je combineren met effecten en preamps etc. Ik vond persoonlijk Pod HD, Rack 11 en de Amplifire software (Ampfactory kun je gratis proberen op je computer) niet zo heel goed. Al vond ik het demo videootje van de amplifire wel aardig: https://www.youtube.com/watch?v=ubTsfqXoZjM

Alleen de Helix, Kemper en natuurlijk de AX8 zijn imo interessant als goedkoper alternatief voor een Axe-Fx II.

Je zou als alternatief ook eens kunnen kijken naar de Digitech GSP1101. Die is niet al te duur en biedt veel mogelijkheden...

dml
8 januari 2017, 12:20
Je kan dus stellen dat er eigenlijk geen heel goedkoop alternatief voorhanden is.
Met het voorbeeld waar je mee startte (Zoom G3 + IR Loader) ga je voorbij aan de kwaliteit van de pre- en poweramp"models" van Axe, Kemper en Helix, je richt je dan alleen maar kwalitatief op de IR loader. Als dat je doel is, dan kan iedere "goedkope" multiFX voldoen, dan is er voldoende vis in de zee.
Btw, de Positive Grid Bias Head (powered of non-powered) is ook nog niet genoemd, kan ook nog een aardig alternatief zijn, als is deze wel volledig gericht op amps en niet op FX.

lcvanderhelm
8 januari 2017, 13:08
Het IR gebeuren is wel het meest complexe deel van de keten,dus de uitgangstrafo die reageert op de luidspreker,evt. vervorming van de luidspreker, resonantie frequentie van de luidspreker,plaatsing van de microfoon etc.
De Zoom heeft best wel een goede voorversterker en effekten aan boord.

Fusion
8 januari 2017, 14:29
Ook al gaat het door een kernreactor, het principe van IR is niet zo ingewikkeld als dat wat het probeert weer te geven.

lcvanderhelm
8 januari 2017, 17:02
Als je het als IR weergeeft oke,anders wordt het als je het digitaal of analoog probeert na te bootsen d.m.v. equilizing.

tnijland
8 januari 2017, 22:36
Een IR is momenteel niet veel meer dan een uitgebreide equalizer. Dus vooral statisch en nog niet erg dynamisch. Hij is wel heel belangrijk om dat de kleuring mede door de IR wordt bepaald. Maar de dynamiek komt dus wel voornamelijk van je pre en power amp modeling af... Daar verdient o.a. Fractal Audio haar brood mee ;-)

harrie-beton
9 januari 2017, 09:19
Je doet alsof er geen alternatief is voor de Axe FX. De axe fx maakt onderdeel uit van een hele lijst met modeling apparaten en wat ik er van lees, is het een van de beste naast de Kemper en de Helix. Maar de verschillen met de Pod serie, Tonelab, Helix, Boss gt, Zoom enzovoort zijn niet zo groot. In theorie doen ze allemaal het zelfde.

Vanwege het postorder beleid van Axe Fx is er nergens in een winkel een Axe FX te proberen. Ik heb een ultra mogen vergelijken met mijn pod x3 toen, dat waren kleine verschillen. Je moet je oordeel ook niet teveel op youtube baseren, youtube heeft een behoorlijke compressie en reductie van geluid, luister maar eens een klassiek concert op youtube die je ook op Flac of CD hebt!

Verder zijn er erg veel kritiekloze reviews op internet, die worden beter bekeken en leveren meer geld op. Ik heb erg veel rig rundowns gekeken en niemand die ik ken gebruikt modeling voor front of the house. De band "Animals als leaders" hebben wel een Axe FX maar ook gewoon speaker kasten. Geen woord over de amp modeling. Zij gebruiken de Axe fx voor delay en modulatie. Zo gebruikt Steve Vai het ook.

Eens een keer een shootout organiseren?

showband
9 januari 2017, 09:37
Je doet alsof er geen alternatief is voor de Axe FX. De axe fx maakt onderdeel uit van een hele lijst met modeling apparaten en wat ik er van lees, is het een van de beste naast de Kemper en de Helix. Maar de verschillen met de Pod serie, Tonelab, Helix, Boss gt, Zoom enzovoort zijn niet zo groot. In theorie doen ze allemaal het zelfde.

Vanwege het postorder beleid van Axe Fx is er nergens in een winkel een Axe FX te proberen. Ik heb een ultra mogen vergelijken met mijn pod x3 toen, dat waren kleine verschillen. Je moet je oordeel ook niet teveel op youtube baseren, youtube heeft een behoorlijke compressie en reductie van geluid, luister maar eens een klassiek concert op youtube die je ook op Flac of CD hebt!

Verder zijn er erg veel kritiekloze reviews op internet, die worden beter bekeken en leveren meer geld op. Ik heb erg veel rig rundowns gekeken en niemand die ik ken gebruikt modeling voor front of the house. De band "Animals als leaders" hebben wel een Axe FX maar ook gewoon speaker kasten. Geen woord over de amp modeling. Zij gebruiken de Axe fx voor delay en modulatie. Zo gebruikt Steve Vai het ook.

Eens een keer een shootout organiseren?

ik ben voor shootout ;)

ik zie de kemper wel op "high profile" optredens gebruikt worden.

apekop
9 januari 2017, 09:53
Je doet alsof er geen alternatief is voor de Axe FX. De axe fx maakt onderdeel uit van een hele lijst met modeling apparaten en wat ik er van lees, is het een van de beste naast de Kemper en de Helix. Maar de verschillen met de Pod serie, Tonelab, Helix, Boss gt, Zoom enzovoort zijn niet zo groot. In theorie doen ze allemaal het zelfde.

Vanwege het postorder beleid van Axe Fx is er nergens in een winkel een Axe FX te proberen. Ik heb een ultra mogen vergelijken met mijn pod x3 toen, dat waren kleine verschillen.

Als je de verschillen niet hoort kun je inderdaad net zo goed een Pod kopen. Maar de verschillen zijn er wel degelijk. Ook is de Axe fx inmiddels al weer 6 jaar verder dan de Ultra en is er wel het een en ander verbeterd. En het is natuurlijk niet alleen het modelling/IR gebeuren, er zitten ook nog effecten in etc etc. Je kan een POD wat dat betreft niet met een Axe fx vergelijken, alleen al niet vanwege alle mogelijkheden die een Axe fx heeft en een POD niet.

Er zijn genoeg reviews over de Axe fx en er zijn er ook genoeg met kritiek. Maar vaak wordt er op forums (ook hier) kritiek gegeven op apparatuur die mensen zelf nog nooit van dichtbij hebben gezien, dat is het probleem. En dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Fusion
9 januari 2017, 10:54
En een Zoom of Boss in één adem met Fractal noemen, oei! :p

Fusion
9 januari 2017, 11:08
Ik heb erg veel rig rundowns gekeken en niemand die ik ken gebruikt modeling voor front of the house. De band "Animals als leaders" hebben wel een Axe FX maar ook gewoon speaker kasten. Geen woord over de amp modeling. Zij gebruiken de Axe fx voor delay en modulatie. Zo gebruikt Steve Vai het ook.

Eens een keer een shootout organiseren?Euh, AaL gebruikt een amp die min of meer een power amp is, en zichzelf ook als zo clean mogelijk profileert. Ze gebruiken wel degelijk de preamps van de Fractal. Genoeg bands die de Fractal rechtsreeks inprikken (Cynic, Meshuggah, Devin Townsend, Periphery etc) Sommigen gebruiken inmiddels weer wat anders omdat sommige artiesten nou eenmaal continu aan t veranderen zijn qua gear (en steeds nieuwe aanbiedingen voor endorsements krijgen)

dml
9 januari 2017, 14:30
ik zie de kemper wel op "high profile" optredens gebruikt worden.

Inderdaad. Bij Adele is het Kemper wat je hoort, bij de meeste grote Nederlandse producties, zowel live als op tv, zie je in veel gevallen Kemper's. En zo zijn er nog een hele rits wereldartiesten die zich laten begeleiden door gitaristen die exclusief op Kemper (of Fractal) spelen.

Dat harrie-beton niemand kent die modeling rechtstreeks naar FOH gebruikt zegt meer over harrie-beton dan over modeling gebruikers.

harrie-beton
9 januari 2017, 14:49
De meeste die een Axe gebruiken combineren het nog met andere dingen. Je bent nooit uitgespeeld met gear...

Cynic - zelfde setup als Animals as Leaders dus met aparte gitaarspeaker.

Meshuggah - nieuwe setup Torpedo in plaats van Axe fx las ik op recent forum.
Lees ook dat hij in studio "traditioneel" microfoons gebruikt.

Devin Townsend - Kemper en Axe fx. Heeft ook nog een mesa cab omdat hij iets mist. De Axe fx gaat wel naar FOH.

Periphery. Axe fx maar met speakers Creamback Celestion V30 combinatie.

Milko
9 januari 2017, 15:16
Geluid zit in je vingers.

Milko sluiten.

apekop
9 januari 2017, 15:17
@Harrie Beton. En wat is je punt? het feit dat die mensen (en veel andere bekende artiesten) een Axe fx gebruiken zegt in ieder geval dat het geen klote spul is. Of ze er dan nog wat bij gebruiken moeten ze zelf weten. Ik ben zeker geen Axe fx fanboy, maar om het nu te vergelijken met een Zoom, dat kan ik niet serieus nemen.

Fusion
9 januari 2017, 16:01
De meeste die een Axe gebruiken combineren het nog met andere dingen. Je bent nooit uitgespeeld met gear...

Cynic - zelfde setup als Animals as Leaders dus met aparte gitaarspeaker.Wat dus min of meer een power amp is.


Meshuggah - nieuwe setup Torpedo in plaats van Axe fx las ik op recent forum.Klopt. Komen volgens mij zelfs met eigen lijn amps uit. Hebben wel echter met alleen de Fractal opgenomen en getoured.


Psies

[QUOTE=harrie-beton;3287409
Periphery. Axe fx maar met speakers Creamback Celestion V30 combinatie.Hebben ook zonder speakers gespeeld maar met monitoren. Geen idee wat ze nu gebruiken.


Anwayoooo.... whateffuuuuuuuur enzo ;)

dml
9 januari 2017, 19:35
Periphery. Axe fx maar met speakers Creamback Celestion V30 combinatie.

Ja. Maar het FOH signaal komt rechtstreeks uit de Fractal's, komt geen speaker + mic aan te pas. En zo zijn er nog velen die het op dezelfde manier gebruiken. De cabs die op het podium staan zijn voor den eigen stijven piemel. Ze gebruiken daarbij vaak ook nog in-ears....
Periphery geeft zelfs aan dat ze nu cabs gebruiken omdat de eerste rijen publiek anders qua geluid niets meekrijgen, behalve het gehak van Matt.

Elke weg, het wordt weer zo'n wellus-nietus-modeling-buizen-discussie. Hoe je ook went of keert, modeling is simpelweg niet meer weg te denken uit de hedendaagse muziek, of dat nou live, op je zolderkamertje, in de oefenruimte of in de studio is.

harrie-beton
9 januari 2017, 21:55
Ik ben voor een "shoot out" en dan mag de zoom toch meedoen?

Mijn punt bij het opzoeken van de Axe gebruikers dat er nog een hoop extra apparatuur bij komt kijken en het ideaal beeld van gitaar -> axe fx -> FOH weinig voorkomt.

Fusion
9 januari 2017, 22:19
Geen 'een hoop extra apparatuur' dus. Monitoren moet je altijd op een podium toch? Met amp of met Fractal. Dat soort tone freaks willen nu eenmaal hun eigen monitoren. Maar veel gang dus gewoon met de Fractal FOH in. Periphery en AaL dus ook wat ik zo lees. Cynic zeker. Devin. En nog veel meer artiesten. Dat ze daarnaast specifieke monitoring shizzle hebben is niet per se noodzakelijk voor de FOH

tnijland
9 januari 2017, 23:35
Het punt is wel duidelijk. Uiteraard hebben Zoom G3, Line6, Kemper en Fractal veel gemeenschappelijk. Maar het is net als bij een high-end audio systeem, puristen blijven vaak experimenteren om het totaalsound optimaal te beleven. Ik dat zelf ook gedaan en heb veel modelers gehad (DG-Stomp, Line6 XT, HD500, Z00m G3, Rack 11, Axe-Fax 1, 2, AX8 etc.) waarbij er toch vaak een stap in kwaliteit of functionaliteit maar ook in prijs bijkwam. En ze hadden allemaal wel een paar goede amp en/of speaker modellen. De Kemper heb ik onvoldoende uitgeprobeerd (2x) en een goede vergelijking te kunnen maken.

Maar, gitaarsound belevingen kunnen erg subjectief zijn en vaak gebaseerd op persoonlijke speelstijl en gevoel voor sound design dus je zou zo maar gelijk kunnen hebben. Alleen heb ik zelf de ervaring dat Fractal Audio op geluidskwaliteit van de interne modellen erg goed scoort en bijvoorbeeld wat minder op gebruikersvriendelijkheid. En ook dat is subjectief ;-)

Monitoring in-ear of extern blijft altijd nodig en zijn idd geen extra spullen. De AX8 is bijvoorbeeld puur aangeschaft vanwege zijn floorcontroller uitvoering en het feit dat de hele band sinds 5-6 maanden in-ear is gaan spelen. Ipv monitoren heb ik een Fischer beltpack en een Shure SE535 headset. Scheelt enorm veel sjouwen want ik had naast de gitaarversterker ook vaak nog een stage piano en 2x monitoren mee. De AX8 zit dus nog wel in de incubator fase maar de eerste indrukken voor repetitie gebruik zijn goed.

M.b.t. testen, ik ben zeker voor een leuke test dag met forumleden om samen wat modelers en monitoring uit te proberen en ervaringen uit te wisselen. Een shoutout klinkt mij een beetje als een wedstrijd in de oren...

herrieman
10 januari 2017, 08:34
Wel natuurlijk naast de modeling oplossingen ook een aantal goede echte versterkers plaatsen. Dan "voel" je pas echt het verschil. Met alleen modeling wordt het weer zo'n wedstrijdje wie de duurste en mooiste modeling oplossing heeft. Ik zou het overigens geweldig vinden wanneer de zoom de kemper verslaat, maar die kans acht ik niet groot.

Fusion
10 januari 2017, 09:12
Ik hoor gitaristen altijd praten over 'gevoel', das leuk hoor. Das wat je off-axis, above centre, 1 meter tot 3 meter, in een kamer oppikt. Merkt de zaal niets van. Ga maar eens met je voor direct voor de conus op vol volume, dat is wat je mic oppikt en naar de zaal stuurt :De En dat kan een Fractal ook.

Wellus.

Nietus.

Wellus.

Nietus.

Wellus.



Enz


;)

Milko
10 januari 2017, 16:21
Niet mijn device maar alles erop en eraan. Net een lekker robot wijf met alles erop en eraan.

http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/zoom-g5n-multi-effects-processor?gclid=CPHgk-Dvt9ECFVG6Gwodj4AMEw

Milko sluiten.

herrieman
10 januari 2017, 16:36
Even terug naar topic.
Prijs nog onbekend
http://www.headrushfx.com/

http://www.headrushfx.com/img/pedalboardAngle.png
(http://www.headrushfx.com/)

dml
10 januari 2017, 17:06
Even terug naar topic.
Prijs nog onbekend
http://www.headrushfx.com/img/pedalboardAngle.png
[/URL]

Mooi, nog meer te gek spul om uit te kiezen. Uiterlijk behoorlijk veel gelijkenissen met de Helix.

paulusdeBKB
10 januari 2017, 17:23
De interface is iig weer wat geavanceerder dan zelfs die van de Helix. Overigens zegt dat niet zo veel als de geluidskwaliteit achterblijft ;)

D3nnis
10 januari 2017, 19:19
@Harrie Beton. En wat is je punt? het feit dat die mensen (en veel andere bekende artiesten) een Axe fx gebruiken zegt in ieder geval dat het geen klote spul is.

Eigenlijk zegt dat helemaal niks over of het klotespul is of niet.
Nou ja, het zegt misschien wel iets over of het klotespul is, maar het zegt niks over of het top is of niet.

Als ik moest kiezen zou ik een Kemper prefereren boven een axe fx.
Ik zeg niet dat ie beter klinkt, maar ik als niet-sound-engineer krijg er gewoon (sneller) een beter geluid uit.
En dat geldt niet alleen voor mij; er zijn best gitaristen met een axe fx met een prima sound, maar zeer regelmatig hoor je op een kilometer afstand dat het klote is.

Ligt het trouwens aan mij, of heeft 98% van de 7- en 8-snarige gitaristen allemaal hetzelfde geluid?

Erik de Perik
10 januari 2017, 19:29
Even terug naar topic.
Prijs nog onbekend
http://www.headrushfx.com/

http://www.headrushfx.com/img/pedalboardAngle.png
(http://www.headrushfx.com/)

Ga ik naar die site, zie ik de hand van een dakloze wat aantikken op een gokautomaat, vervolgens loopt er een getatoeëerde Doornroosje met een orthopedische gitaar op de rug een podium op om wat vingeroefeningen te doen. :???:

telecastermaster
10 januari 2017, 21:48
Even terug naar topic.
Prijs nog onbekend
http://www.headrushfx.com/

http://www.headrushfx.com/img/pedalboardAngle.png
(http://www.headrushfx.com/)

Leuk. Maar geen tremolo.....:(
Het enige effect dat me werkelijk boeit.

Fusion
11 januari 2017, 05:33
Vind de demo film maar erg matig. Net zoals die overrated gitariste overigens. Goede match wellicht tussen unit en endorser?

dml
11 januari 2017, 06:09
Prijs vooralsnog GBP 899,-, reken op zo'n € 1099,-. Leverbaar dit kwartaal. En ook nog incl. IR loader. Bij deze dus het nieuwe antwoord op de startvraag.

apekop
11 januari 2017, 09:33
Prijs vooralsnog GBP 899,-, reken op zo'n € 1099,-. Leverbaar dit kwartaal. En ook nog incl. IR loader. Bij deze dus het nieuwe antwoord op de startvraag.


Inderdaad. Wel een strak design, doet me aan een iPad denken en ook erg gebaseerd op het design van de Helix. Nu nog de vraag of het goed klinkt en wat de kwaliteit van de effecten is. Qua aantal effecten en instelmogelijkheden per effect is hij in ieder geval lang niet zo uitgebreid als een Axe fx. Maar voor de meeste mensen hoeft dat ook niet.

paulusdeBKB
11 januari 2017, 10:53
Ga ik naar die site, zie ik de hand van een dakloze wat aantikken op een gokautomaat, vervolgens loopt er een getatoeëerde Doornroosje met een orthopedische gitaar op de rug een podium op om wat vingeroefeningen te doen. :???:

:seriousf::seriousf::seriousf:
Hilarisch!

marc s
11 januari 2017, 11:46
helemaal mee eens!! en mensen die hier altijd liggen zeveren om het feit dat een buizenamp zoveel beter is dan modeling ,dit is het modeling forum!! zo dat moest ik even kwijt

herrieman
11 januari 2017, 12:28
En toch zijn buizen beter..:ok:
Dit moest ik even kwijt.:seriousf:

Henri H
11 januari 2017, 13:18
Ik heb ruim 3 weken geleden een Kemper gebruikt als guidegitaar bij het opnemen van de drumpartijen voor mijn project, en ik was aangenaam verrast door de geluidskwaliteit. Zeer bruikbaar, en ik kon gewoon mijn pedalboard ervoor zetten, werkte als een tierelier.
Wilde ik gewoon ff kwijt, geen idee of de Kemper een goedkoper alternatief is i.v.m. een Axe FXII. :ok:

Milko
11 januari 2017, 13:57
Buizen zijn vele malen beter. En dat Kemper ding. Dat is toch geen low budget alernatief? Die Zoom G5n wel.

Milko sluiten.

Fusion
11 januari 2017, 14:06
Grappig hoor al die mensen die zich dat iets 'beter is'.

dml
12 januari 2017, 07:43
Buizen zijn vele malen beter.

Inderdaad. Wavin of Dyka - mooi spul.

D3nnis
12 januari 2017, 09:08
Inderdaad. Wavin of Dyka - mooi spul.

Ik ben een Martens fanboy, maar dat New Old Stock spul is overrated!

apekop
12 januari 2017, 09:24
Buizen zijn vele malen beter. En dat Kemper ding. Dat is toch geen low budget alernatief? Die Zoom G5n wel.

Milko sluiten.

Dank je wel voor je wederom zinnige bijdrage aan dit topic!
Apekop sluiten. :)

tnijland
12 januari 2017, 14:16
Even terug naar topic.
Prijs nog onbekend
http://www.headrushfx.com/

http://www.headrushfx.com/img/pedalboardAngle.png
(http://www.headrushfx.com/)

Inderdaad een interessant alternatief. Het lijkt gebruik te maken van de 11 rack software of erop geïnspireerd te zijn gezien de licentie tekens, maar dan in een floorversie. En dat ook nog eens met een Helix user interface...

Milko
12 januari 2017, 16:22
Dank je wel voor je wederom zinnige bijdrage aan dit topic!
Apekop sluiten. :)

Geen dank.

Milko sluiten.

dml
12 januari 2017, 21:12
Ik ben een Martens fanboy, maar dat New Old Stock spul is overrated!

Dat is het altijd. Vreselijk als mensen zeggen dat vroeger alles beter was.

Ik voel nu aan m'n water dat iemand........

marc s
14 januari 2017, 17:34
modeling is de toekomst en over 10jaar spreken we niet meer over buizen wegens voorbij gestreefd let maar op ! :-)

tnijland
14 januari 2017, 18:12
Ach, ik weet het niet. Modeling is erg handig en flexibel maar mist toch wel een beetje soul. De betere bands treden toch vaak met een oude Wurlitzer, Fender Rhodes, Hammond B3 uit de 60'er jaren en daarnaast natuurlijk die oude vintage Fender, Vox en Marshall amps. Still love it ;-)

JV73
14 januari 2017, 18:47
Zonder amps spelen is de toekomst! Veel ( jazz ) gitaristen doen het al. John McLaughlin en Andrian Belew ( oa King Crimson ) spelen al met laptop en modelling aparatuur.
Ik heb zelf een pocket pod. Kan gewoon niet geloven dat je zoveel sounds in zo'n klein kastje hebt. Toen ik in 1983 mijn eerste gitaar kreeg was dit nog "toekomstmuziek".

tnijland
14 januari 2017, 19:04
Zonder jazz gitaristen te willen beledigen maar voor een goede jazz sound werd al vaak gemaakt met een neutrale versterker zodat de hollow-body van de gitaar daarmee beter uitkomt. Dat is met modeling gewoon redelijk eenvoudig na te bootsen omdat een goede equaliser hier al veel kan doen. Ook de heavy sounds zijn vaak redelijk goed na te bootsen met modeling vanwege compressie etc. Het probleem zit hem juist vaak in het nabootsen van de dynamiek van een buizen amp in het schemer gebied tussen clean en crunch.

Daarmee zeg ik dus dat modeling iets goeds is en gelukkig een hele grote markt adresseert maar dat er zeker ook nog wel een weg te gaan is. Maar het zou zomaar 10 jaar kunnen duren ;-)

Erik de Perik
14 januari 2017, 20:32
Zijn beide ook geen jazz gitaristen, om de vergelijking nog logischer te maken :D

Joost de Ruig
14 januari 2017, 20:39
Check eens de specs van de nieuwe Zoom G3Xn voor €185,- Staat ook het e.e.a. over in het New Gear topic.

Nils47
26 januari 2017, 15:25
Atomic Amplifire :) of Amplifire 12

apekop
2 februari 2017, 15:18
Zijn beide ook geen jazz gitaristen, om de vergelijking nog logischer te maken :D


John Mc Laughlin is wel degelijk een jazz (fusion) gitarist. Belew niet inderdaad.

Rhythm Machine
26 februari 2017, 13:26
modeling is de toekomst en over 10jaar spreken we niet meer over buizen wegens voorbij gestreefd let maar op ! :-)

Niet zozeer wegens voorbijgestreefd maar wel omdat de gemiddelde hobbyband nergens meer aan de bak zal komen met klassieke apparatuur. De geluidsnormen worden steeds strenger en steeds moeilijker te respecteren voor rockbands met een luide drummer en ditto gitaarversterkers...

Brad
26 februari 2017, 18:19
Ik heb pas de Boss GT001 bij Bax Amsterdam uitgeprobeerd met een koptelefoon. Zeker in de wetenschap dat ik via de koptelefoon uitgang luisterde, heeft het geluid mij aangenaam verrast. Die GT001 is gemaakt voor opnames met de computer en zou zeg maar de desktopversie van de Boss GT100 vloerprocessor zijn.
Die Boss GT100 lijkt mij niet verkeerd als vervanger voor de Axe Fx.

Erik de Perik
26 februari 2017, 18:58
John Mc Laughlin is wel degelijk een jazz (fusion) gitarist. Belew niet inderdaad.

Nahja, ik heb dat notengefriemel van McLaughlin nooit als jazz beschouwd, maar snap dat dit samen met exotische maatsoorten al snel gevonden wordt.

Al hebben McLaughlin en zeker Belew zo ongeveer overal op gespeeld en alles uitgeprobeerd, ik zie ze nu niet direct de trend bepalen.

Maar ik ben benieuwd of de TS al verder is met zijn zoektocht. :)

Fusion
26 februari 2017, 20:47
Gaan we weer. Natuurlijk is McLaughlin wel jazzrock gitarist. En heeft niemand daar twijfel over inclusief Wiki, Amazon, jazz festivals, gitaarbladen en zo'n beetje alle muziekwinkels ter wereld.

telerocker
26 februari 2017, 20:53
Atomic Amplifire :) of Amplifire 12

Kijk ff op pagina 1.

Fusion
26 februari 2017, 20:57
Overigens vandaag weer relatief groot optreden gedaan, kleine duizend man schat ik, met GT100 rechtstreeks PA in, afgaande op de monitormix en de reacties klonk die als een huis. Metal, dikke chorus cleans, akoestische gitaar simulatie, mooie randjes etc, klonk allemaal prima. Je moet wel ff zelf programmeren. Uit de doos klinkt t ruk meestal

Brad
27 februari 2017, 00:58
Dat viel me ook al op bij die GT001. Die mooie randjes bij die lichte crunch geluiden zijn mij echt opgevallen. Zelfs door de koptelefoon! Ik vind de geluiden van mijn set-up nog altijd mooier maar het scheelt niet veel meer.

Rhythm Machine
27 februari 2017, 13:23
Ik overweeg sterk om een eerste stap in de modelingwereld te zetten. Aangezien de Boss GT-100 vrij goedkoop en overal te testen is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Atomic Amplifire, denk ik in die richting. Als ik het goed lees zitten er goede realistische sounds in de GT-100, maar moet je ze wel zelf programmeren. Is dat te doen voor een digibete 50-plusser? Het is mijn bedoeling om hem ofwel direct in de PA te prikken, ofwel in de FX return van een buizenamp (Marshall Silver Jubilee 50 watt combo of Koch Classictone).
Ik heb vooral enkele goede cleane en licht overstuurde presets nodig, af en toe bijgekleurd met een beetje chorus of reverb, en een booster voor de solo's. In anderhalve song gebruik ik de EH B9 voor een sixties Vox Continental orgelgeluid. Zit dat ook in de GT-100?
Tips welkom!

Fusion
27 februari 2017, 13:42
Dat viel me ook al op bij die GT001. Die mooie randjes bij die lichte crunch geluiden zijn mij echt opgevallen. Zelfs door de koptelefoon! Ik vind de geluiden van mijn set-up nog altijd mooier maar het scheelt niet veel meer.
Echter klinkt de GT100 echt nog 1000x minder mooi als een Fractal

Fusion
27 februari 2017, 13:44
Ik overweeg sterk om een eerste stap in de modelingwereld te zetten. Aangezien de Boss GT-100 vrij goedkoop en overal te testen is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Atomic Amplifire, denk ik in die richting. Als ik het goed lees zitten er goede realistische sounds in de GT-100, maar moet je ze wel zelf programmeren. Is dat te doen voor een digibete 50-plusser? Het is mijn bedoeling om hem ofwel direct in de PA te prikken, ofwel in de FX return van een buizenamp (Marshall Silver Jubilee 50 watt combo of Koch Classictone).
Ik heb vooral enkele goede cleane en licht overstuurde presets nodig, af en toe bijgekleurd met een beetje chorus of reverb, en een booster voor de solo's. In anderhalve song gebruik ik de EH B9 voor een sixties Vox Continental orgelgeluid. Zit dat ook in de GT-100?
Tips welkom!
Is denk ik prima te doen dat programmeren. Je hebt links je pedaaltjes in volgorde, en rechts de knoppen van het huidig geselecteerd pedaaltje. Heel visueel opgezet. Moet te doen zijn. Over de Vox kan ik niets zeggen ben ik bang

Rhythm Machine
27 februari 2017, 14:11
Mijn vraag over de Vox was misschien niet duidelijk. Ik wil eigenlijk gewoon weten of er een orgelgeluid in zit.
Nog 2 vragen: al ik het goed heb vind je het geluid van de GT-100 prima, maar toch 1000 x minder dan Fractal?
Haal je een overtuigend akoestisch gitaargeluid uit de Boss met een elektrische gitaar?

Fusion
27 februari 2017, 15:45
Er zit een orgel geluid in, en ook een acoustic guitar simulatie. Of jij die overtuigend vindt kan ik niet voor je beoordelen. Sowueso zijn dat gimmicks voor mij en njet de hoofdreden dat ik zo'n ding koop. Orgelgeluiden en akoestische gitaren moet je overlaten aan orgels en akoestische gitaren ;) of jij de simulaties van de GT100 oké vindt kan ik niet voor je beoordelen. Ik vind ze prima genoeg om, veilig begraven in een totaalgeluid in een zaal, te gebruiken. Klinkt t als een echt orgel? Nee. Is de akoestisch sim goed voor soleren? Prima, voor strumming beduidend minder.

Fusion
27 februari 2017, 15:47
En ja een Fractal is echt veel beter. Mag ook wel want veel duurder en dan heb je niet eens een pedal board. En ook de Fractal moet je flink programeren (veel meer zelfs nog)

Rhythm Machine
27 februari 2017, 21:58
Atomic Amplifire :) of Amplifire 12

Waar hebben ze dat Atomic spul?

Erik de Perik
27 februari 2017, 22:38
Waar hebben ze dat Atomic spul?

Als je niet het ski merk bedoelt, geloof ik dat dit wel eens moeilijk kan worden.

telerocker
27 februari 2017, 23:25
Als je niet het ski merk bedoelt, geloof ik dat dit wel eens moeilijk kan worden.

https://www.andertons.co.uk/p/AMPLIFIRE12/multi-fx-units/atomic-amplifire-12-amp-tone-multi-effects-pedal

https://www.andertons.co.uk/p/AMPLIFIRE/multi-fx-units/atomic-amplifire-amp-sim-multi-effects-pedal

Erik de Perik
27 februari 2017, 23:43
Had het kunnen weten door die Peppie en Kokkie video... ;)

tnijland
28 februari 2017, 19:58
Waar hebben ze dat Atomic spul?

Probeer eerst maar eens hun software plugin (amp factory) om er zonder geld uit te geven achter te komen of het een acceptabele sound oplevert.

En de AX8 klinkt inderdaad imo wel een klasse beter dan de GT100/001 of de Amplifire.