PDA

View Full Version : VOX Nighttrain NT50 probleem



balthasar
4 januari 2017, 15:50
Hallo mensen
Ik heb een VOX NT50H Nighttrain 50 watt.
De versterker is recent voorzien van nieuwe buizen, zoals eindversterker [EL34] als preamp.

Er is echter een probleem dat voor mijn reparateur blijkbaar niet op te lossen is.
Het begon ineens met een soort vervormde weergave van het geluid, en een fikse reductie van vermogen
Aanvankelijk denk je dan aan een buis. De buizen zijn echter nog een keer gecontroleerd en goed bevonden. Ook de bias is prima.

Vervolgens kom ik uit bij de treble potmeter van het clean kanaal. Het bedienen van deze potmeter werkt vreemd. Op stand 5 lijkt alles redelijk normaal maar er is minder volume dan normaal, draai ik de potmeter naar 6 en hoger dan daalt het volume aanzienlijk, wordt midden en laag weg gefilterd, er blijft alleen een schel dun hoog over.
Zet ik hem lager, naar 4, dan neemt het volume juist toe, maar blijft enkel laag en midden over.

De reparateur denkt dat de treblepotmeter van het clean kanaal lekt, maar weet niet zeker of dit het is en gaat daar verder ook niet mee aan de slag. Hij heeft geen tijd/zin om de boel uit elkaar te halen, legt uit dat de potmeters op de print zijn gesoldeerd en dat het maar de vraag is of het bij die mogelijk lekkende potmeter blijft. Hij heeft wel een schema van mij ontvangen maar geeft aan dat het bij dit soort versterkers [print/china] nog de vraag is of ze te repareren zijn en dat het ook best veel werk is.

Herkent iemand dit probleem, en zo ja, wat is er dan mogelijk aan de hand?
Kent iemand een reparateur in Limburg die met printplaten amps werken wil?

groet, Baldu

Dirk_Hendrik
4 januari 2017, 17:55
Heeft deze reparateur die blijkbaar te lui is om te werken en blijkbaar ook nog eens te onhandig/beroerd om aan een print te solderen ook een naam? Kunnen we em met z'n allen mijden als de pest.

Echt waardeloos gedrag en dit soort lui zouden zich geen reparateur mogen noemen. :stop:

Maar stap 1 voor de aardige jongens die hier wonen:
http://www.prowessamplifiers.com/schematics/Vox/Night_Train_Updated.html
En ja, het is wat werk, maar daar is prima aan te solderen.
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/nt15h_hood.html

Maakt die bright/thick shakelaar nog een verschil in je (prima) klacktomschrijving?

humbucker
4 januari 2017, 17:59
Ik zou eens een tripje naar NEL amps (http://www.n-e-l.be/home) (Lommel - BE) overwegen.

cluseau
4 januari 2017, 20:39
Haha, dit zijn juist de leukste klussen man. Weer eens wat anders dan een setje buisjes en een bias aktie. Denk eerder aan een lekkende cap dan een potmeter probleem. Is trouwens zo op te lossen als het temperatuur gerelateerd is. Je moet er wel wat geld voor over hebben want uitbouw van printen is idd soms lastig/tijdrovend maar waar een wil is is een weg toch?

balthasar
5 januari 2017, 10:51
Hoi Dirk Hendrik
Ik baal daar ook wel van, echt. In 1e instantie is die VOX een heerlijk klinkende amp, en ook ik kan me zonder dat ik kennis heb van versterker-electronica niet voorstellen dat zoiets niet te fixen zou zijn. Dat zou immers betekenen dat elke prinplaat-amp na defect op de schroothoop moet belanden. Kan ik me niks bij voorstellen.
Toch kies ik ervoor zijn naam niet bekend te maken, vind het niet gepast namen te plaatsen op websites of fora vanwege verschillende redenen.

Op je vraag terug te komen. Op het clean channel zit een soort boost/fat switch, die volgens de tekening in feite de equalising omzeilt. Als ik die activeer dan heb ik gewoon vermogen, daaruit concludeer ik dat het inderdaad in het eq gedeelte zit.
De thick switch omzetten haalt verder niets uit.

groet
Baldu



Heeft deze reparateur die blijkbaar te lui is om te werken en blijkbaar ook nog eens te onhandig/beroerd om aan een print te solderen ook een naam? Kunnen we em met z'n allen mijden als de pest.

Echt waardeloos gedrag en dit soort lui zouden zich geen reparateur mogen noemen. :stop:

Maar stap 1 voor de aardige jongens die hier wonen:
http://www.prowessamplifiers.com/schematics/Vox/Night_Train_Updated.html
En ja, het is wat werk, maar daar is prima aan te solderen.
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/nt15h_hood.html

Maakt die bright/thick shakelaar nog een verschil in je (prima) klacktomschrijving?

balthasar
5 januari 2017, 10:52
Dank voor de tip humbucker :)

balthasar
5 januari 2017, 10:58
Hoi Cluseau

Dat zou ik juist ook vinden. Doe met gitaarreparaties en mods ook graag juist de dingen "buiten de bekende box" :)
Het is m.i. niet temp gerelateerd, daar het euvel al direct na het opwarmen van de buizen aanwezig is.
Ik heb er best wat voor over, maar het ligt er helemaal aan hoeveel dat zou kosten. Aangezien ik verder nog 2 stuks ptp amps heb zou ik de VOX willen verkopen. Echter, op deze manier verkoop ik de amp niet, tenzij de koper zelf de reparatie ter hand kan nemen of een voor hem interessante optie heeft.
De amp is pas voorzien van nieuwe buizen, het vervangen is gebeurd nadat het probleem de 1e keer de kop opstak. De reparateur dacht dat het daarmee zou zijn opgelost. De oude buizen waren vlgs hem niet meer goed en na vervangen bleef het probleem inderdaad een week of 2 weg. Toen het weer terugkwam ging ik met de amp terug, maar helaas voor mij zonder resultaat. Zat ik dus met een niet goed werkende amp met gloednieuwe buizen. Behoorlijk teleurgesteld

groet
Baldu


Haha, dit zijn juist de leukste klussen man. Weer eens wat anders dan een setje buisjes en een bias aktie. Denk eerder aan een lekkende cap dan een potmeter probleem. Is trouwens zo op te lossen als het temperatuur gerelateerd is. Je moet er wel wat geld voor over hebben want uitbouw van printen is idd soms lastig/tijdrovend maar waar een wil is is een weg toch?

balthasar
5 januari 2017, 11:01
Heb even gekeken, is voor mij toch een dik uur rijden, en dan nog retour.
Is een overweging mocht ik in de buurt niemand vinden, maar kijk liever wat dichterbij

groet
Baldu

[QUOTE=humbucker;3286530]Ik zou eens een tripje naar [URL="http://www.n

cluseau
5 januari 2017, 11:16
Het is te waarderen dat je iemand niet wil veroordelen maar het getuigd niet van inzet en respect voor je klanten. Er zijn zoveel wannabee techs dat ik ook aan Lommel gedacht zou hebben als eerste optie, is een van de betere adressen. Je kan beter een uurtje rijden dan weken op je amp wachten om hem tenslotte nog steeds ziek terug te krijgen afgezien van de frustratie dat je je geld voor niets hebt uitgegeven. Ben je in staat het chassis te demonteren kun je dat ook goed verpakt aan de postbode meegeven. Er gaan in Limburg diverse ampjes rond waarvan ik de eigenaar nooit persoonlijk heb gezien, allemaal per post gegaan ;)

balthasar
5 januari 2017, 11:46
Hallo Cluseau
Het gaat om een top, die met de metalen behuizing, dus is die per post wellicht nog beter gewoon compleet te verzenden.
Het is de 1e versie NT50H, dus die zonder reverb en iets andere regeling.
Ik krijg ook wel eens een gitaar incl koffer hier per post bezorgd van mensen die ergens in het noorden of westen wonen omdat bijvoorbeeld een refret door mij laten doen qua prijs veel interessanter is en men er altijd tevreden mee is.

Een andere optie is de amp een keer bij je laten bezorgen door een goede kennis uit Waddinxveen die toch wel vaker naar Den Haag. rijdt.

Mocht er in de buurt bij mij niemand zitten die bereid is deze klus te doen, moet het wel interessant zijn de klus te laten uitvoeren vanwege het feit dat de amp wel weer wat op moet brengen. Jij zult op afstand ook niets kunnen garanderen, daarvoor moet je hem toch horen en kijken en mogelijk nog graaf en spitwerk doen.
Verkopen met defect is voor mij geen optie, ik kan namelijk niet garanderen dat het om een "klein defect" gaat en dat schept wel verwachtingen. Wat anderen doen moet men zelf weten, er wordt m.i. teveel afgerommeld op de 2de hands markt en mensen worden gedupeerd. Als ik zo moet werken om aan centjes te komen dan pas ik.

Ik wacht dus nog even af, maar wil hem graag gerepareerd hebben dus mocht het allemaal niks worden hier kom ik graag op je voorstel terug.

groet
Baldu



Het is te waarderen dat je iemand niet wil veroordelen maar het getuigd niet van inzet en respect voor je klanten. Er zijn zoveel wannabee techs dat ik ook aan Lommel gedacht zou hebben als eerste optie, is een van de betere adressen. Je kan beter een uurtje rijden dan weken op je amp wachten om hem tenslotte nog steeds ziek terug te krijgen afgezien van de frustratie dat je je geld voor niets hebt uitgegeven. Ben je in staat het chassis te demonteren kun je dat ook goed verpakt aan de postbode meegeven. Er gaan in Limburg diverse ampjes rond waarvan ik de eigenaar nooit persoonlijk heb gezien, allemaal per post gegaan ;)