PDA

View Full Version : Wederom een aardingsprobleem



Rogueny
3 januari 2017, 15:28
Dag allemaal,

Ik heb gisteren in Belgie een dure Gibson les paul standard gekocht. Ik was er helemaal mee in mijn nopjes totdat ik ontdekte dat hij in vergelijking met mijn epiphone toch wel een erg hard aardingskabaal maakt. Het volume van de brom is echt beduidend harder. Ook harder dan bij mijn strat. (Hopelijk geeft het filmpje een duidelijk beeld van wat ik bedoel)


https://www.facebook.com/marten.jukkamminga/videos/10207507713161261/

(Mijn stopcontacten zijn ongeaard, en ik denk ook niet dat ik die kan aarden.)

Ik ben vervolgens naar 2 muziekwinkels gegaan. Verschillende amps geprobeerd, en daar was de brom echt verwaarloosbaar. Thuis zit er wel een beduidend verschil tussen mijn les paul's. Iemand enig idee hoe deze gitaar (beter) geaard zou kunnen worden? Want gezien het verschil lijkt het me, ondanks dat bij de muziekwinkels niks te horen was, dat er toch een probleem in mijn nieuwe les paul zit. Bij de muziekwinkels kunnen ze me niet helpen omdat ze daar t probleem niet of nauwelijks horen.

Van binnen:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15873343_10207507759362416_7328035745361135464_n.j pg?oh=7606946a2a05235b391204d33600f067&oe=58EFF73A
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15781390_10207507759402417_5291992030932799275_n.j pg?oh=2502f7a412d0d135b22bd9dc9e91b236&oe=58D7CDE5

richwoodplayer
3 januari 2017, 16:16
je kan je stopcontact aarden door als je een verdeel blok hebt, daar een stekker met alleen de aarde draad aangesloten erin te stoppen, en het aarde draad te verbinden met de verwarmingsbuis. (even stukje verf weg halen op de plek waar je de kabel op de buis doet)
dan is je verdeelblok geaard.

benwave
3 januari 2017, 16:42
Die brom heeft niets met de gitaar te maken, maar puur met feit dat je ongeaard bezig bent.
Je kan inderdaad je versterker aarden door een draadje naar de verwarming te leggen zoals richwood aangeeft.
Dan moet het geen modern verwarmings- systeem zijn, want anders werkt dat ook niet.
Die gitaar kun je wel weer dicht schroeven

Rogueny
3 januari 2017, 17:07
Die brom heeft niets met de gitaar te maken, maar puur met feit dat je ongeaard bezig bent.
Je kan inderdaad je versterker aarden door een draadje naar de verwarming te leggen zoals richwood aangeeft.
Dan moet het geen modern verwarmings- systeem zijn, want anders werkt dat ook niet.
Die gitaar kun je wel weer dicht schroeven

Ik heb zojuist mijn gitaar en versterker eens naar de huiskamer verplaatst. Zoals ik op het internet las ziet een geaard stopcontact er als volgt uit:
http://www.elektra-info.nl/afbeeldingen/inbouw-stopcontact.jpg

Zo een heb ik daar ook. Brom is bij alle drie de gitaren beduidend minder, maar alsnog maakt de les paul die ik net heb gekocht de hardste brom. Ik snap niet waar dat nou aan ligt. Vandaar dat ik dus de gitaar open schroefde. Kan iemand iets eigenaardigs ontdekken? Of heb ik nou gewoon een soort van miskoop gedaan?

Ik merk daardoor gewoon nu al dat ik de nieuwe minder graag in mijn handen pak.

rozh
3 januari 2017, 17:07
je kan je stopcontact aarden door als je een verdeel blok hebt, daar een stekker met alleen de aarde draad aangesloten erin te stoppen, en het aarde draad te verbinden met de verwarmingsbuis. (even stukje verf weg halen op de plek waar je de kabel op de buis doet)
dan is je verdeelblok geaard.

is dat niet gevaarlijk?

JVGM-music
3 januari 2017, 17:29
is dat niet gevaarlijk?
Ja, dat is best gevaarlijk als je geen verstand van elektro hebt. je doet het al gauw fout en dan staat je radiator onder stroom.

En dat zul je best weleens een beetje kunnen voelen als je hem aanraakt.

Midwolda
3 januari 2017, 17:51
Dan kun je beter een lekker dik driedraads verlengsnoer naar je muziekkamer leggen
(heb ik ook zo gedaan, een meter of tien, ideaal)

maar goed, dat lost de brom in de Les Paul dus niet op.

Rogueny
3 januari 2017, 18:05
Dan kun je beter een lekker dik driedraads verlengsnoer naar je muziekkamer leggen
(heb ik ook zo gedaan, een meter of tien, ideaal)

maar goed, dat lost de brom in de Les Paul dus niet op.

Nee precies. Het is beduidend luider dan bij de andere les paul en ook zelfs luider als bij de strat met singlecoils. T valt wel op dat bij het terugdraaien van de tone knoppen de brom wel beduidend minder wordt.

Midwolda
3 januari 2017, 18:14
Het is niets wat niet gefixt kan worden, Rogueny. Er zijn duizenden Les Pauls met zo'n printplaatje die niet brommen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik weet zeker dat het goedkomt.

Erik de Perik
3 januari 2017, 18:15
Kun je verschil horen als je de snaren aanraakt?

Rogueny
3 januari 2017, 18:20
Het is niets wat niet gefixt kan worden, Rogueny. Er zijn duizenden Les Pauls met zo'n printplaatje die niet brommen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik weet zeker dat het goedkomt.

Tja maar hoe en waar ik t moet laten fixen is de grote vraag.


Kun je verschil horen als je de snaren aanraakt?

Tussen de verschillende snaren: Nee. Verschil tussen aanraken van de snaren/metalen onderdelen of niet aanraken: Ja

rozh
3 januari 2017, 18:23
Ja, dat is best gevaarlijk als je geen verstand van elektro hebt. je doet het al gauw fout en dan staat je radiator onder stroom.

En dat zul je best weleens een beetje kunnen voelen als je hem aanraakt.

ik bedoel, als je het goed aansluit, is het dan niet alsnog gevaarlijk? dat er alsnog een stroom op de radiator kan staan door de ''aardeafvoer''.
mijn kamer zit naast de keuken en zou eigenlijk wel een verlengsnoertje willen vanuit daar naar mijn kamer door de muur heen oid. want mn actieve monitors brommen en mn buizenamp ook. Bijv met alleen de aarde draad, naar de stopcontacten in de keuken, dat moet ook kunnen toch? Maar als de radiator manier ook veilig is dan is dat makkelijker voor mij denk ik.

Midwolda
3 januari 2017, 18:38
ik bedoel, als je het goed aansluit, is het dan niet alsnog gevaarlijk? dat er alsnog een stroom op de radiator kan staan door de ''aardeafvoer''.
mijn kamer zit naast de keuken en zou eigenlijk wel een verlengsnoertje willen vanuit daar naar mijn kamer door de muur heen oid. want mn actieve monitors brommen en mn buizenamp ook. Bijv met alleen de aarde draad, naar de stopcontacten in de keuken, dat moet ook kunnen toch? Maar als de radiator manier ook veilig is dan is dat makkelijker voor mij denk ik.

Allemaal geknoei.
Als je verderop stroom wilt, en dat wil je veilig, dan gebruik je een verlengsnoer.
Met drie (3) aders. Waarvan één randaarde. Ziet er zo uit:

http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/l_rubberen-verlengsnoer.jpg

... maar dat weet jij ook wel. Nooit sjoemelen met 220 Volt. Ga je dood aan.

Orpheo
3 januari 2017, 18:46
Zoals ik al vaak gezegd heb:

Jij bent zelf het probleem. Niet persoonlijk bedoeld ;) het lichaam fungeert als n antenne en de gitaar pakt dat gewoon op. Door de brug aan te raken sluit jij jezelf kort. Shielding ín de gitaar helpt hier goed tegen. Dit is normaal gedrag van een elektrische gitaar zonder goede shielding. Zie dit op werk continu voorbij komen.

Ik doe zelf geen shielding Standaard in een gitaar omdat ik t verschil hoor tussen met en zonder.

Orpheo
3 januari 2017, 18:48
Oh, en waarom t soms minder is? Andere lampen op locatie, betere stroomtoevoer naar de amp, jijzelf bent even anders geladen oid....

Als de gitaar geen goede aarding zou hebben, zou ie altijd brommen, ook als je de brug aanraakt.

D3nnis
3 januari 2017, 19:19
Ik doe zelf geen shielding Standaard in een gitaar omdat ik t verschil hoor tussen met en zonder.

Ik durf het niet heel stellig te zeggen, vanwege gebrek aan kennis, maar kan dat wel, dat het gebruik van shielding anders klinkt, los van minder / anders noise?

motorhan
3 januari 2017, 19:23
De gitaar wordt toch aangesloten op een versterker veel versterkers tegenwoordig hebben geen randaarde. Soms wel een model stekker dat in randaarde past.

Ik had destijds bij mijn strat ook last van brom versterker Roland Cube en heb de gitaar toen van binnen en de slagplaat bekleed met kopertape.

Met Strat EC model totaal geen last van brom. Ik heb overigens wel een aarde draad naar het stopcontact gelegd. Gewoon stopcontact er af. een trekveer in de buis en zien waar ie in een verdeeldoos terecht komt. zit daar aarde in dan sluit je hem daar op aan.

Succes

Rogueny
3 januari 2017, 19:25
Ik heb geen van mijn gitaren geshield.

Uit het volgende lees ik af dat shielden enkel werkt tegen ruis?

Ruis & brom.
Uw gitaar stoort. U hoort een brom. Technisch praten we over ruis en brom; Het zijn twee afzonderlijke problemen.
Er is geen defect aan uw instrument, maar uw gitaar is wat minder technisch afgewerkt.
Ruis is een soort van geknetter veroorzaakt door diverse bronnen zoals TL-lampen, dimmers, draadloze apparaten enz. Tegenwoordig zitten er veel stoorsignalen zowel in de lucht als op het lichtnet. Dit wordt door de elektrische componenten van een gitaar opgevangen, deze straling gaat gewoon door de lak en het hout. Het vervelend geluid wordt minder als u uw versterker aansluit op een goed geaard stopcontact. Het is wel te elimineren; De freesruimtes van een gitaar kunnen worden afgeschermd met een elektrisch geleidende lak, daarnaast kan de inwendige bekabeling vervangen worden door afgeschermde draad, tevens kunnen eventueel de pickups “ingepakt” worden met koperfolie. Een goedkopere Fender is niet afgeschermd. Uw gitaar moet behandeld worden; Shielden heet het. Kosten vanaf 70 euro.

Brom is net iets anders, dit wordt veroorzaakt door de 50 Hz wisselstroom van ons stroomnet, deze hangt gewoon in de lucht. Deze 50 Hz brom is niet te elimineren deze is alleen te verhelpen door de single-coil pickups te vervangen door (mini)humbuckers. Een goed voorbeeld zijn de Fender Noiseless pickups, of diverse Dimarzio types, of Schaller types. Dat Noiseless zou eigenlijk Humless moeten heten want het woord humbucker is letterlijk vertaald bromonderdrukker.

Het verklaart daarnaast ook niet waarom deze les paul met humbuckers luider bromt dan een strat met single coils.

California Jam
3 januari 2017, 20:15
Waar gaat dat kabeltje met die groene stekker op de eerste foto naartoe? Ik vind dat draadje daar waar het de body in gaat er niet helemaal lekker uit zien...

Rogueny
3 januari 2017, 20:28
Waar gaat dat kabeltje met die groene stekker op de eerste foto naartoe? Ik vind dat draadje daar waar het de body in gaat er niet helemaal lekker uit zien...

Die lijkt te zijn vastgesoldeerd aan de snoeren waar 'Brigde' op staat.

Lijkt op zich te kloppen met wat ik op internet vond:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15873343_10207507759362416_7328035745361135464_n.j pg?oh=7606946a2a05235b391204d33600f067&oe=58EFF73A
http://mos.musicradar.com/images/Product%20News/Guitar/July08/gibson/2008-les-paul-standard-deta-471-100-460-70.jpg

Lijkt overeen te komen. Draadje lijkt wel wat oud. Is ook een van mijn gedachten. Misschien is dat draadje wel gewoon ruk. Maar weet niet of dat nou wel t probleem kan zijn. Ik heb trouwens ook de input jack eens losgeschroefd. Viel me op dat hij daar op twee punten is vastgesoldeerd terwijl er drie punten zijn. Op de foto zie je er drie. Mijn andere les paul heb ik ook even open gemaakt, die heeft maar 2 van deze punten.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/dc/fe/54/dcfe549fc16e5b9ba4370f53718bf471.jpg

D3nnis
3 januari 2017, 21:47
Ik heb trouwens ook de input jack eens losgeschroefd. Viel me op dat hij daar op twee punten is vastgesoldeerd terwijl er drie punten zijn. Op de foto zie je er drie. Mijn andere les paul heb ik ook even open gemaakt, die heeft maar 2 van deze punten.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/dc/fe/54/dcfe549fc16e5b9ba4370f53718bf471.jpg

Die Neutrik D-type mono jacks die ik ken hebben 3 punten, die met 2 punten ken ik niet; maar voor jouw toepassing heb je aan twee punten genoeg volgens mij.
Bij de 3-punts uitvoering heb je 1 punt welke correspondeert met de tip van de jack.
De beide andere punten zijn niet met elkaar verbonden, behalve als je er een jack in plugt; de sleeve van de jack maakt contact met beide punten.
Door dat rode ding uit dat schroefje te peuteren, kun je de housing van de connector verbinden met die soldeerlip (en de sleeve van je jack als die is ingeplugd).

pasqual
3 januari 2017, 21:48
Maakt niet uit dat er drie soldeerpunten op je output zitten, er zijn namelijk maar twee punten nodig: massa en +. Die derde verbinding wordt normaal gebruikt bij actieve elementen om de batterij uit te schakelen. Aangezien jij dit niet hebt is deze extra verbinding niet in gebruik. Heb je al eens met de kabeltjes naar de output gerammeld met de plug erin en aangesloten naar je versterker? Ook het massakabeltje dat van je brug naar de printplaat loopt (grijs kabeltje dat door dat gaatje in de body loopt zou zomaar een slechte verbinding kunnen hebben of zelfs niet aangesloten. Rammel er maar eens mee, je hoort het vanzelf als het kraakt of als de brom ophoudt.

Rogueny
3 januari 2017, 23:04
Maakt niet uit dat er drie soldeerpunten op je output zitten, er zijn namelijk maar twee punten nodig: massa en +. Die derde verbinding wordt normaal gebruikt bij actieve elementen om de batterij uit te schakelen. Aangezien jij dit niet hebt is deze extra verbinding niet in gebruik. Heb je al eens met de kabeltjes naar de output gerammeld met de plug erin en aangesloten naar je versterker? Ook het massakabeltje dat van je brug naar de printplaat loopt (grijs kabeltje dat door dat gaatje in de body loopt zou zomaar een slechte verbinding kunnen hebben of zelfs niet aangesloten. Rammel er maar eens mee, je hoort het vanzelf als het kraakt of als de brom ophoudt.

Ik heb jouw testadvies net even uitgeprobeerd. Daaruit kwam t volgende naar voren: Als ik de aardingsdraad aanraak, verdwijnt ook de hum. Om deze draad zit geen rubber omhulsel. (is het verdwijnen van deze hum een goed of slecht teken?) vervolgens voorzichtig even aan de draad gewrikt, maar merkte geen verschillen. Hierna nog even hetzelfde gedaan bij de imput jack. Bij het rubber aanraken gebeurde weer niks (brom blijft), bij t aanraken van metaal ging de hum weer weg. Vervolgens ook nog even de printplaat aangeraakt. Bij de bovenste twee knoppen (vanaf de foto bekeken) werd bij aanraking van het metaal de brom soort van hoger. Bij aanraking van de onderste twee werd de brom luider. Heb dit laatste ook bij de Epiphone geprobeerd, gaf t zelfde effect. Bij de Epi kon ik echter niet goed duiden wat nou de aardingsdraad was. Als ik hem al heb gevonden, dan was hij in rubber omhult, en dat gaf dus ook geen brom.

Zegt dit alles iets zinnigs?

Dutch66
4 januari 2017, 11:38
Zegt dit alles iets zinnigs?

Ja, dat je op zoek bent naar een probleem wat er niet is....., je zou hooguit kunnen zeggen dat je
nu ervaart dat de ene plank wat gevoeliger is voor (externe) omstandigheden dan andere...

Allereerst, randaarde verplicht wat mij betreft, niet alleen voor de brom maar ook voor je eigen
veiligheid. En dan natuurlijk geen gehannes met 'draadjes' naar CV of waterleiding, gewoon een degelijk
(geaard) verlengsnoer gebruiken zoals terecht eerder opgemerkt.

Verder, er is vast wel iemand in je omgeving met een multimeter, of worst case je koopt zo'n ding voor
een paar tientjes. Patch jack/jack kabeltje in je gitaar en aan de andere zijde van het kabeltje zoek je
de sleeve (aarde) 'het lange stuk' van de jack zeg maar, op.

Multimeter zet je op 'R' (= weerstand), en met één van de 'draadjes' van de multimeter, maakt niet uit
welke, maak je een verbinding met de aarde (sleeve) van de jack die je net hebt opgezocht.
Met het andere draadje van de multimeter maak je een verbinding (aanraken) met de brug, dan het
staartstuk, en ook de snaren. Je multimeter geeft als het goed is nu steeds '0' aan, oftewel er is geen
weerstand tussen de metalen onderdelen en de sleeve van de jack, en de aarding is dus in orde....

Shielding kan zeker een bijdrage leveren aan het oplossen van je brom, en in mijn ervaring heeft dit geen
enkele invloed op de klank. Ik kan in ieder geval geen onderbouwd 'fenomeen' bedenken wat hier dan aan
ten grondslag zou liggen. Dus zeker het overwegen waard!

Erik de Perik
4 januari 2017, 12:00
Zegt dit alles iets zinnigs?
Je brug is niet geaard.

no 1 hops
4 januari 2017, 13:15
Dag allemaal,


Ik ben vervolgens naar 2 muziekwinkels gegaan. Verschillende amps geprobeerd, en daar was de brom echt verwaarloosbaar.
zegt dit niet iets??
ik zou een andere amp lenen en meenemen naar huis en dan testen. probleem kan ook in je versterker zitten (toch?)

misschien zit je wel in een omgeving met veel trafo's van halogeen lampen, dimmers etc.
Ik heb het al eens vaker aangereikt.
Bill Lawrence vertelde dat een dun stuk aluminium tape je gitaar beter afschermt dan een plaat koper

An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can! This is known some thirty years and the reason why Belden introduced double shielded cable ( Copper braid plus aluminum foil).
http://billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/TeleLovers.htm

foutzoeken is wegstrepen wat het NIET is.
dus andere amp thuis proberen lijkt mij eerst een goede zaak.
shielden helpt, en ik vermoed dat het geluid dat volgens sommigen verandert te maken heeft dat er meer weerstand in het systeem komt.
zet je meetpen maar eens op de uiterste plekken in een cavety en je meet iets meer weerstand, geen volledige geleiding.
omdat de potmeters hiermee in contact komen zou het kunnen zijn dat dit dan meespeelt.
maar ik ben niet technisch onderlegt genoeg om dit hard te kunnen maken, maar misschien kan een ander dit wel.
ik shield mijn gitaren ieder geval wel

Dutch66
4 januari 2017, 13:52
Je brug is niet geaard.

Kijk even naar het filmpje, hij raakt de brug aan en de brom is (nagenoeg) weg...

Dutch66
4 januari 2017, 13:58
ik zou een andere amp lenen en meenemen naar huis en dan testen. probleem kan ook in je versterker zitten (toch?)
foutzoeken is wegstrepen wat het NIET is.


Psies..., daarom ook de test met verschillende gitaren, daarmee heeft hij 'weggestreept' dat de amp NIET de oorzaak is......

Erik de Perik
4 januari 2017, 14:32
Kijk even naar het filmpje, hij raakt de brug aan en de brom is (nagenoeg) weg...

Hij zegt ook dat de brom weg is als hij de aardingsdraad aanraakt.

Dutch66
4 januari 2017, 15:44
Hij zegt ook dat de brom weg is als hij de aardingsdraad aanraakt.

Ja dat mag ik hopen, daar zit immers de brug aan vast, pfff......

Hendrik1970
4 januari 2017, 15:58
Echt.............

Erik de Perik
4 januari 2017, 16:04
Ja dat mag ik hopen, daar zit immers de brug aan vast, pfff......

Joh....... en hij zegt dat z'n gitaar zo bromt.

pasqual
4 januari 2017, 17:11
Ja dat mag ik hopen, daar zit immers de brug aan vast, pfff......

Dussss? Als hij zijn snaren en/of brug aanraakt is er een brom en op het moment dat hij de aardingsdraad aanraakt is de brom weg..... Conclusie? Aardedraad waarschijnlijk niet (goed) aangesloten aan de brug. Dus zo gek is Erik's opmerking dus nog niet!:soinnocent:

Midwolda
4 januari 2017, 17:42
Dussss? Als hij zijn snaren en/of brug aanraakt is er een brom en op het moment dat hij de aardingsdraad aanraakt is de brom weg..... Conclusie? Aardedraad waarschijnlijk niet (goed) aangesloten aan de brug. Dus zo gek is Erik's opmerking dus nog niet!:soinnocent:

Even het filmpje in de openingspost kijken, Pasqual?
De brom is er als Rogueny niets aanraakt, als hij de brug aanraakt verdwijnt het.
Aardedraad naar brug is dus goed.

Dutch66
4 januari 2017, 17:56
Dussss? Als hij zijn snaren en/of brug aanraakt is er een brom en op het moment dat hij de aardingsdraad aanraakt is de brom weg..... Conclusie? Aardedraad waarschijnlijk niet (goed) aangesloten aan de brug. Dus zo gek is Erik's opmerking dus nog niet!:soinnocent:

Ongelofelijke pannenkoek...

pasqual
4 januari 2017, 18:34
Even het filmpje in de openingspost kijken, Pasqual?
De brom is er als Rogueny niets aanraakt, als hij de brug aanraakt verdwijnt het.
Aardedraad naar brug is dus goed.


Ongelofelijke pannenkoek...

Nee, inderdaad niet gekeken. Had ik inderdaad beter kunnen doen:hide:
Maar om daar iemand meteen voor 'ongelooflijke pannenkoek' uit te maken die je niet eens kent, is toch maar triest. Zegt meer over jouw Dutch dan over mij. Midwolda wist mij mij toch ook fatsoenlijk te corrigeren? Lekker anoniem achter je toetsenbordje held:ok:

no 1 hops
4 januari 2017, 19:45
Psies..., daarom ook de test met verschillende gitaren, daarmee heeft hij 'weggestreept' dat de amp NIET de oorzaak is......
ik lees:

Ik ben vervolgens naar 2 muziekwinkels gegaan. Verschillende amps geprobeerd, en daar was de brom echt verwaarloosbaar.

ik begrijp daar uit dat hij in de muziekwinkel zijn gitaar heeft geprobeert op een andere amp NIET dat hij zijn amp EN gitaar daar heeft getest.
maar misschien speelt hier het fenomeen mee van NIVEA, Niet Invullen Voor Een Ander, en doe ik dat juist wel ;-)
maar dat kan de TS beter invullen

macwilliams
4 januari 2017, 19:55
Je brug is niet slecht geaard.

Of in ieder geval heel heel heel slecht.

macwilliams
4 januari 2017, 20:03
Dat on geïsoleerde draadje wat zo misterieus in dat gaatje verdwijnt dient je brug te aarden via de onderste stud. Aangezien het aanraken van het draadje de brom doet verdwijnen, althans zo begrijp ik dat uit je eerdere bericht, zou dat ook zo moeten zijn wanneer je de brug aanraakt. Is dat niet zo dan raakt dat draadje de stud niet in de body.

jutter
4 januari 2017, 20:08
Raar. Waar ik aan zit te denken is of je steeds dezelfde gitaarkabel gebruikt voor je Gibson en voor je andere gitaren weer een andere gitaarkabel, oftewel, kan het aan je kabel liggen?

Rogueny
4 januari 2017, 20:44
Raar. Waar ik aan zit te denken is of je steeds dezelfde gitaarkabel gebruikt voor je Gibson en voor je andere gitaren weer een andere gitaarkabel, oftewel, kan het aan je kabel liggen?

Nee zelfde kabel. Ook verschillende versterkers thuis gebruikt hier thuis. Ik heb vandaag een video op YouTube bekeken van iemand met exact hetzelfde probleem. Valt op dat in de commentaren heel erg veel mensen hetzelfde fenomeen hebben met Gibsons. Maar oplossingen? Weinig. Wat t meeste wordt genoemd is het shielden. Misschien dat maar eens proberen.

Midwolda
4 januari 2017, 20:53
Dat met die soldeerloze verbindingen is ook een stom systeem natuurlijk.
Brugdraadje en stekkertjes al losgehad, schoongemaakt, weer goed vastgezet?

jerome
4 januari 2017, 21:22
Een stopcontact met randaarde zegt eigenlijk nog niet zo veel. Er zijn duizenden, vooral oudere huizen waar de randaarde niet goed is.
Niet goed aangesloten, slechte contacten, corrosie bij de aansluitingen, aardepen of de aansluitingen daar niet goed
Misschien dat TS eens een ander stopcontact met randaarde kan proberen, in de keuken of zo

jerome
4 januari 2017, 21:24
Bij de weg, is de versterker zelf wel goed inwendig geaard, en het het snoer en de stekker van de versterker?

macwilliams
4 januari 2017, 23:04
Nee zelfde kabel. Ook verschillende versterkers thuis gebruikt hier thuis. Ik heb vandaag een video op YouTube bekeken van iemand met exact hetzelfde probleem. Valt op dat in de commentaren heel erg veel mensen hetzelfde fenomeen hebben met Gibsons. Maar oplossingen? Weinig. Wat t meeste wordt genoemd is het shielden. Misschien dat maar eens proberen.

Heb 5 gibsons hier, zowel met humbucker danwel P90, in totaal met de epi LP's erbij zeker twintig stuks gehad en nog nooit brom gehad. Daarbij ook nog nooit geshielde exemplaren gehad.

Rickenbender
4 januari 2017, 23:59
Je hebt duidelijk een slechte massa verbinding in je gitaar. Je moet ten eerste voor versterkers altijd een geaard stopcontact gebruiken. Dit blijkt ook wel want in een geaard stopcontact hebben al je gitaren minder brom. Ik zou de printplaat uit de gitaar slopen en alles ouderwets aan elkaar solderen, dat geeft het minste kans op problemen. Wil je dit niet, trek alle stekkers los, soldeer alle soldeerverbindingen opnieuw door en maak de contacten van de stekkers goed schoon. Het aardprobleem zit hem in of een haarscheur in een soldering of een slecht contact in een stekker verbinding. Kijk de uitgangsplug en schakelaar ook goed na op eventueel slecht contact. Succes:ok:

Erik de Perik
5 januari 2017, 00:31
Heb 5 gibsons hier, zowel met humbucker danwel P90, in totaal met de epi LP's erbij zeker twintig stuks gehad en nog nooit brom gehad. Daarbij ook nog nooit geshielde exemplaren gehad.

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, niet met echte en niet met neppers en alles zonder shielding. Nahja ik heb nu een Fender met alufolie onder de slagplaat. Laat ik er maar niet teveel over zeggen, want ik heb al eens een berisping gekregen vanwege mijn opmerkingen over een brom........ :soinnocent:

MikeD
5 januari 2017, 09:16
ik zat ook al meer te denken in de richting van Ben Rickenbenders advies; printplaat compleet eruit en bewaren voor eventuele verkoop vervolgens gewoon goeie pots en caps plaatsen en ook die neutrik jack door een ordinaire switchcraft vervangen, ook de aardedraad naar brug / staartstuk vernieuwen. en als je toch bezig bent: cavities shielden met koperfolie (en die shielding ook aan aarde leggen). Bij m'n blauwe flying V heb ik dat gedaan en die is merkbaar 'stiller' dan de rest van m'n gitaren.

D3nnis
5 januari 2017, 14:11
Wat is er dan mis met die neutrik jack?

rozh
5 januari 2017, 18:35
ik zat ook al meer te denken in de richting van Ben Rickenbenders advies; printplaat compleet eruit en bewaren voor eventuele verkoop vervolgens gewoon goeie pots en caps plaatsen en ook die neutrik jack door een ordinaire switchcraft vervangen, ook de aardedraad naar brug / staartstuk vernieuwen. en als je toch bezig bent: cavities shielden met koperfolie (en die shielding ook aan aarde leggen). Bij m'n blauwe flying V heb ik dat gedaan en die is merkbaar 'stiller' dan de rest van m'n gitaren.

Precies wat ik zou doen ook.
Lekker 4 cts pots erin, orange dropjes en switchcraft outputjack :D liefst zelfs gewoon jp wiring.

Bernardduur
6 januari 2017, 11:52
Hoe dicht zit je eigenlijk op je amp?

Ik merk dat een deel van mijn gitaren meer brommen dan de anderen, maar dat dit te maken heeft met de afstand tot de amp (verstrooiing van de trafo); loop ik verder weg dan is de brom weg.

jutter
6 januari 2017, 11:56
Hoe dicht zit je eigenlijk op je amp?

Ik merk dat een deel van mijn gitaren meer brommen dan de anderen, maar dat dit te maken heeft met de afstand tot de amp (verstrooiing van de trafo); loop ik verder weg dan is de brom weg.

Dit heeft inderdaad invloed! Evenals TL verlichting of mobieltje in de buurt van je amp kan ook invloed hebben.

postbus31
6 januari 2017, 12:40
Dit heeft inderdaad invloed! Evenals TL verlichting of mobieltje in de buurt van je amp kan ook invloed hebben.

En vergeet de dimmer niet!
Heb zo'n ding in het stopcontact waar ik naast zit te gitaarspelen. Brom galore.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

MikeD
6 januari 2017, 15:10
En vergeet de dimmer niet!
Heb zo'n ding in het stopcontact waar ik naast zit te gitaarspelen. Brom galore.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad ��

nog sterker.... wanneer ik met de SG Special met P90's (niet geshield...) tussen m'n computer en m'n versterker (en onder 6 led-spotjes) inzit dan is het gescrol met de cursor als gekraak hoorbaar uit de luidspreker..... Yes.. I've got work to do.... maar The Missus heeft toch al het plan om een deel van de zolder tot gitaarzolder te promoveren dus daar komen dan ook een paar goed geaarde stopcontacten met die beveiligde stekkerblokken.....