PDA

View Full Version : Volumepedaal?



lindstrom
2 januari 2017, 13:25
Heren,

Voor een nieuw muzikaal project moet ik een “soundscape/ambiënt" stuk spelen waarbij ik zodanig veel met mijn volumepot moet werken dat dat bijna niet meer haalbaar is om het goed strak te spelen.
Daarom overweeg ik dit met een volumepedaal te gaan oplossen.

Ik heb helemaal geen ervaring met volumepedalen.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Budget is ca € 100,- (2e hands geen bezwaar en wellicht ook de voorkeur)

Timotio
2 januari 2017, 17:41
3 dingen die zo in me opkomen:

1. Hoe verloopt de "sweep": bij het ene pedaal komt het volume er eerder in dan bij een ander. Even uitproberen welke je het fijnst vind aanvoelen, als dat kan.
2. Ander ding is dat sommige volumepedalen soms wat tonesuck kunnen hebben - volumepedalen van Mission Engineering hebben bijvoorbeeld een ingebouwde buffer die dit tegengaat, maar dat zit nieuw wel boven je budget.
3. Grootte? Afhankelijk of het pedaal op je pedalboard moet passen/ruimte.

Voor binnen je budget vind ik nieuw de Boss FV-500H een prima ding. Zelf ook gehad, werkte fijn, maar vanwege de grootte overgestapt naar een Dunlop DVP-3. Vond de Boss wel een iets fijnere sweep hebben, maar ja..ruimte...

hefke
2 januari 2017, 17:59
En het meest belangrijke denk ik: waarin de signaalketen wil je het volumepedaal zetten?
Als eerste direct achter je gitaar: hoog ohmig, achter een gebufferd pedaal: laag ohmig

De FV500H als ie als eerste in de keten staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500H_OM.pdf), de L-versie als ie achter een gebufferd pedaal staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500L_OM.pdf).

Erik de Perik
2 januari 2017, 18:46
Ik gebruik al meer dan 10 jaar een Morley volumepedaal. Heeft een grote slag, geen potmeter en is onverwoestbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
3 januari 2017, 00:24