PDA

View Full Version : Volumepedaal?



lindstrom
2 januari 2017, 13:25
Heren,

Voor een nieuw muzikaal project moet ik een “soundscape/ambiënt" stuk spelen waarbij ik zodanig veel met mijn volumepot moet werken dat dat bijna niet meer haalbaar is om het goed strak te spelen.
Daarom overweeg ik dit met een volumepedaal te gaan oplossen.

Ik heb helemaal geen ervaring met volumepedalen.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Budget is ca € 100,- (2e hands geen bezwaar en wellicht ook de voorkeur)

Timotio
2 januari 2017, 17:41
3 dingen die zo in me opkomen:

1. Hoe verloopt de "sweep": bij het ene pedaal komt het volume er eerder in dan bij een ander. Even uitproberen welke je het fijnst vind aanvoelen, als dat kan.
2. Ander ding is dat sommige volumepedalen soms wat tonesuck kunnen hebben - volumepedalen van Mission Engineering hebben bijvoorbeeld een ingebouwde buffer die dit tegengaat, maar dat zit nieuw wel boven je budget.
3. Grootte? Afhankelijk of het pedaal op je pedalboard moet passen/ruimte.

Voor binnen je budget vind ik nieuw de Boss FV-500H een prima ding. Zelf ook gehad, werkte fijn, maar vanwege de grootte overgestapt naar een Dunlop DVP-3. Vond de Boss wel een iets fijnere sweep hebben, maar ja..ruimte...

hefke
2 januari 2017, 17:59
En het meest belangrijke denk ik: waarin de signaalketen wil je het volumepedaal zetten?
Als eerste direct achter je gitaar: hoog ohmig, achter een gebufferd pedaal: laag ohmig

De FV500H als ie als eerste in de keten staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500H_OM.pdf), de L-versie als ie achter een gebufferd pedaal staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500L_OM.pdf).

Erik de Perik
2 januari 2017, 18:46
Ik gebruik al meer dan 10 jaar een Morley volumepedaal. Heeft een grote slag, geen potmeter en is onverwoestbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
3 januari 2017, 00:24
Ik gebruik al meer dan 10 jaar een Morley volumepedaal. Heeft een grote slag, geen potmeter en is onverwoestbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plus dat je erop kunt skateboarden ;)

Erik de Perik
3 januari 2017, 00:35
Plus dat je erop kunt skateboarden ;)

Wat is dat nou weer voor kutopmerking...... 8-)

telerocker
3 januari 2017, 02:58
Wat is dat nou weer voor kutopmerking...... 8-)

Vanwege zijn size, maar idd hard to crack die Morley's.

lindstrom
3 januari 2017, 08:22
Bedankt voor de reacties.
wbt de afmeting ben ik inderdaad wat terughoudend, en ik wil het ook niet afdoen met een tonesuck pedaal of een zwak plastic ding.

Ik overweeg om het compleet anders op te lossen met een autovolume, bijvoorbeeld die van Mooer (slow engine)

the sure thing
3 januari 2017, 08:56
Sorry hoor maar zo'n auto-swell is écht voor mietjes.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

lindstrom
3 januari 2017, 09:27
Als je je mening uit dan is de zinsopbouw: "Sorry hoor maar ik vind zo'n auto-swell écht voor mietjes" :soinnocent:

Ik denk daar anders over. het scheelt echt veel ruimte op de pedaltrain, scheelt gewicht, scheelt gedoe met dat pedaal waardoor ik me kan richten op het spel ipv het pedaal te moeten bedienen.

HaroldA
3 januari 2017, 09:45
Ik heb zo'n enorme FV500L, en sinds kort ook een kleine FV30H. Die 30 is opvallend fijn, met een goede sweep en loopt heerlijk soepel!

apekop
3 januari 2017, 10:01
Ik vind de Boss FV50 ook nog steeds erg fijn. Ondanks dat ie van plastic is. Bij mij is hij nog nooit kapot gegaan, en het is het niet voor niks dat veel mensen hem gebruiken. Ik heb ook nog 2 EV5 expressie pedalen, van hetzelfde laken een pak. Dat zijn ook klassiekers. En lekker licht en niet al te groot.

Hier nog een artikel over volume pedalen, misschien interessant:
http://equipboard.com/posts/best-volume-pedal

FruscianteFan
3 januari 2017, 10:26
Ik heb FV50H (gehad, zwerft ergens rond) die ontzettend veel tone zoog.

apekop
3 januari 2017, 11:04
Ik heb FV50H (gehad, zwerft ergens rond) die ontzettend veel tone zoog.

Dan heb je hem niet goed in je keten staan, of je had niet de goede versie (L of H). Met een goede buffer zuigt hij geen toon. Dit geldt voor bijna alle volume pedalen, niet specifiek voor de Boss.

FruscianteFan
3 januari 2017, 11:32
Dan heb je hem niet goed in je keten staan, of je had niet de goede versie (L of H). Met een goede buffer zuigt hij geen toon. Dit geldt voor bijna alle volume pedalen, niet specifiek voor de Boss.

Ik had de H als eerste in mijn keten. Precies de plek waar hij moest staan. Hij zoog tone.

apekop
3 januari 2017, 11:51
als jij dat zegt hebt je gelijk....

HaroldA
3 januari 2017, 12:03
als jij dat zegt hebt je gelijk....

Volgens mij heeft de 50H een 250k potmeter, die parallel aan je gitaarpot staat. Een Gibson pot (300k) wordt dan ineens ~136k en een 250k Stratpot 125k.

Dit geldt overigens voor ieder passief volumepedaal. Oplossing: achter een buffer zetten.

apekop
3 januari 2017, 12:11
Precies wat ik bedoelde in mijn vorige post...

FruscianteFan
3 januari 2017, 12:47
Precies wat ik bedoelde in mijn vorige post...

Maar niet wat je zei, want de H wordt geadverteerd als pedaal dat je als eerste in je keten moet zetten.

Overigens weet ik nog steeds niet wat voor pots er eigenlijk in mijn Gretsch G5422 (de eerste serie electromatic met backtops) zitten, dat maakt het ook wat lastiger te bepalen.

Zijn er eigenlijk ook volumepedalen met een bypass? Soms lijkt het me wel handig, maar ik wil er ook geen last van hebben als ik hem niet gebruik.

apekop
3 januari 2017, 13:05
Maar niet wat je zei, want de H wordt geadverteerd als pedaal dat je als eerste in je keten moet zetten.


Lees post #14 nog maar eens. Daar zeg ik het precies van de buffer (al zegt HaroldA net nog preciezer).
'Met een goede buffer zuigt hij geen toon' schreef ik.
Het gaat ook om de theorie en de praktijk. Het kan er wel staan in een advertentie, maar test het even zelf. Haal dat pedaal van zolder en zet hem achter een buffer (Boss pedaaltje of iets dergelijks) en luister dan naar het verschil.

Voor zover ik weet is het altijd beter om je keten te beginnen met een buffer. En eventueel ook te eindigen met een buffer. Dan zit je altijd goed. Tenminste dat heeft een pedalen guru mij ooit vertelt. Maar goed, de heren technici weten dat beter.

FruscianteFan
3 januari 2017, 13:15
Lees post #14 nog maar eens. Daar zeg ik het precies van de buffer (al zegt HaroldA net nog preciezer).
'Met een goede buffer zuigt hij geen toon' schreef ik.
Het gaat ook om de theorie en de praktijk. Het kan er wel staan in een advertentie, maar test het even zelf. Haal dat pedaal van zolder en zet hem achter een buffer (Boss pedaaltje of iets dergelijks) en luister dan naar het verschil.

Voor zover ik weet is het altijd beter om je keten te beginnen met een buffer. En eventueel ook te eindigen met een buffer. Dan zit je altijd goed. Tenminste dat heeft een pedalen guru mij ooit vertelt. Maar goed, de heren technici weten dat beter.

Ja zal allemaal wel. Ik ben het ook met je eens. Maar de FV50H zou het het beste moeten doen direct na de gitaar. Daarna kwam mijn Fuzz probe, daarna de TU3 met prima buffer. Iedereen roept altijd dat je de H vóór een buffer moet doen, en de L ná een buffer. Da's precies wat ik deed. En hij zoog tone.

mountainman
3 januari 2017, 14:37
Het is hier dacht ik wel aangestipt maar even voor de duidelijkheid, de meeste volume pedalen zijn passief. Ze hebben dus geen voeding nodig. Juist bij dat soort pedalen kan tonesuck optreden omdat ze gevoelig zijn voor factoren als plaatsing in de keten, buffers, output van de gitaar etc.

Er bestaan ook actieve volume pedalen die daar geen of weinig last van hebben. Als je nog niet precies weet wat je wil en flexibel wil zijn dan is zoiets misschien een goed alternatief. Het kost je dan wel een aansluiting op je voeding en ze zijn ook vaak wat duurder.

humbucker
3 januari 2017, 15:25
Ik heb al een paar jaar een ernie ball. Gebouwd als een tank en dus redelijk groot en redelijk zwaar maar hij werkt perfect!

purplejohn
3 januari 2017, 16:04
Ik heb al een paar jaar een ernie ball. Gebouwd als een tank en dus redelijk groot en redelijk zwaar maar hij werkt perfect!

Die heb ik, na een aantal omzwervingen, ook al een tijdje. Topding. Loeizwaar, maar daarom passen we ook zo goed bij elkaar.

Dutch66
3 januari 2017, 16:05
Dit geldt overigens voor ieder passief volumepedaal. Oplossing: achter een buffer zetten.

maar dan wel de laagomhige (25 - 50K) variant nemen..

HaroldA
3 januari 2017, 16:20
maar dan wel de laagomhige (25 - 50K) variant nemen..

Dat is beter, maar het maakt dan wel al minder uit.

Timotio
3 januari 2017, 17:21
Komt stiekem goed uit dit topic - volumepedaal is kapot :D

Even insteken op het buffer verhaal.
Ik heb mijn volumepedaal normaal als eerste in de keten - of eigenlijk als tweede, na een TC Electronic buffertje. Zou ik dan een Hoog- of Laagohmige versie moeten hebben? Qua gitaren maak ik gebruik van passieve pickups (Luke 3 heeft wel een actieve boost, maar soit)

Gretsch 5120
3 januari 2017, 17:45
Mijn Ernie Ball heeft onlangs na 23 jaar trouwe dienst de geest gegeven; ik had nog een Boss-volumepedaal liggen, maar kon totaal niet wennen aan de sweep; lijkt wel of er de eerste 25/30% niets gebeurt en dan op eens het volume (te) snel opkomt.

Na lang 5en en 6en besloten om een Lehle te kopen; blijkt bijna dezelfde sweep hebben als mijn oude EB; absolute aanrader (plus het is een actief pedaal: dus voeding is wel nodig). Gebouwd als een tank en heeft ook een 20bd boost aanboord. Beetje overkill, maar overall het beste volume-pedaal dat ik tot nu toe op mijn board heb gehad.

Dutch66
3 januari 2017, 19:43
Komt stiekem goed uit dit topic - volumepedaal is kapot :D

Even insteken op het buffer verhaal.
Ik heb mijn volumepedaal normaal als eerste in de keten - of eigenlijk als tweede, na een TC Electronic buffertje. Zou ik dan een Hoog- of Laagohmige versie moeten hebben? Qua gitaren maak ik gebruik van passieve pickups (Luke 3 heeft wel een actieve boost, maar soit)

Als je toch een nieuw pedaal gaat kopen, en je weet (zeker) dat je deze na de TC buffer plaatst,
(of eender welk ander gebufferd pedaal) dan is laagomhig je beste optie...

Je kunt ook een 'actief' pedaal overwegen, zijn vaak wat duurder, maar dan is het irrelevant 'waar' je
deze in je chain plaatst....

Keuzes, keuzes, altijd lastig ;)

the sure thing
3 januari 2017, 22:21
De Ernieball versie is nu in de aanbieding bij Bax Shop

YannickH
3 januari 2017, 22:29
ik zou ook een ernie ball vp jr willen kopen.
nu had ik gelezen dat de 25k voor bv. gitaren met actieve pickups zijn en de 250k voor passieve...
Ik speel met beide dus is de ernie ball dan uitgesloten? hij moet trouwens als eerste achter mijn gitaar komen en liefst zou ik de tuner out kunnen gebruiken zonder te veel tone suck

HaroldA
3 januari 2017, 22:32
Ik speel met beide dus is de ernie ball dan uitgesloten? hij moet trouwens als eerste achter mijn gitaar komen en liefst zou ik de tuner out kunnen gebruiken zonder te veel tone suck

Passief je signaal splitten is vragen om tone suck. Dus een buffer ervoor!

YannickH
3 januari 2017, 22:49
dus best mijn boss tu3 ervoor zetten ipv de tuner out te gebruiken. thx voor de info ;)

FruscianteFan
3 januari 2017, 23:52
dus best mijn boss tu3 ervoor zetten ipv de tuner out te gebruiken. thx voor de info ;)

en de bypass uit gebruiken, kan die alsnog altijd aan blijven staan ;)

jasses
4 januari 2017, 12:11
Als je je mening uit dan is de zinsopbouw: "Sorry hoor maar ik vind zo'n auto-swell écht voor mietjes" :soinnocent:

Ik denk daar anders over. het scheelt echt veel ruimte op de pedaltrain, scheelt gewicht, scheelt gedoe met dat pedaal waardoor ik me kan richten op het spel ipv het pedaal te moeten bedienen.

Niks mis met een auto-volume pedaal vind ik, als inderdaad je attack vervangen door een volume-swell het enige is dat je wilt gaan doen. Werkt makkelijk voor ambient/soundscape dingetjes. Maar dat is dan ook het enige wat je ermee kan doen, en dat is wat zonde. Daarom zou ik eerder aanraden te kijken naar pedalen waar je dit effect 'als bonus' uit kan halen. Ik doe het bijvoorbeeld met een line 6 dl4 (swell echo op 100% wet), en dat lukt erg goed. Met een echo park lukt dat ook, en die neemt minder plaats in en blijft onder de 100 euro. Die dingen zijn echt leuk voor wat experimentele klanktapijtjes. Ik ben niet zo thuis in de nieuwere generaties digitale multifunctionele delays, maar mogelijk valt daar ook nog wat te rapen. Of met een reverse reverb op 100% nat kan je ook dergelijke dingen doen, maar dat klinkt vaak nog iets etherischer...

Milko
4 januari 2017, 14:20
Er zijn ook van die goedkope multi-effect apparaatjes met een pedaal erbij. Ik vind dat spul zwaar klote maar anderen vinden het wel lekker.

Milko sluiten.

HaroldA
4 januari 2017, 14:22
Er zijn ook van die goedkope multi-effect apparaatjes met een pedaal erbij. Ik vind dat spul zwaar klote maar anderen vinden het wel lekker.

Milko sluiten.

Ik ga deze week een Nova System testen voor o.a. volume en wat digitale effecten.

Kim Wilson
4 januari 2017, 14:29
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n buffer? Moet die er direct voor, of mag er ook nog wel een pedaaltje tussen zitten?

HaroldA
4 januari 2017, 14:39
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n buffer? Moet die er direct voor, of mag er ook nog wel een pedaaltje tussen zitten?

Zie een buffer als een "wifi extender". Al het inkomend signaal wordt met een versterking van precies 1x doorgestuurd, maar dan met meer vermogen. Zet je er iets na dan is er niets aan de hand; de meeste effecten hebben netjes een laagohmig signaal als uitgang waar voldoende vermogen overheen kan.

Kim Wilson
4 januari 2017, 15:08
Oké, thanks!

YannickH
9 januari 2017, 19:47
Sorry dat ik deze topic weer even steel. Ik weet dat ik nu een buffer ervoor moet gebruiken maar welke ernie ball jr neem ik dan best? De 25k of de 250k?
Bedankt :)

Dutch66
10 januari 2017, 08:20
Gitaar - Volume = 250K
Gitaar - Buffer - Volume = 25k

YannickH
10 januari 2017, 10:32
Bedankt :)