PDA

View Full Version : Wat is Ginger toch een heerlijk wicht



Duhsjaak
2 januari 2017, 06:38
Soms word ik geholpen door het nieuws.

Ik had een refrein en ik had geen benul wat ik daar nou precies van maken moest. Welke richting ik aan de tekst bij dat refrein zou moeten geven.

Wat blijkt? We doen wetenschappelijk onderzoek naar HIV, kanker en andere ziektes, maar zaken die ons sociaal gezien in de weg zitten weten we niks van.

Als je het echt op de spits wilt drijven:
= kanker heb je maar eventjes last van
= blozen heb je je hele leven lang last van

Vandaar het lied:

Wat is Ginger toch een heerlijk wicht

Dat blozen voor veel mensen
een vervelende eigenschap is
terwijl ik vind het wel leuk hoor
heel leuk zelfs, niks mee mis

En omdat het ook kan volgen op
een complimentje - ook nog gemeend
je zou d'r z'wat nog katten
zodat ze niet gelijk versteent

Onderzoek HIV en kanker
blozen onderzoeken we niet
gelukkig voor mij kun je zeggen
jammer voor een rooie griet

br
geërgerd door de vloedgolf van hitte
- wat is Ginger toch een heerlijk wicht -
die opkomt in haar hals en zich
knalrood verspreid over haar gezicht

Ref
Ik geef haar dus maar gauw een knuffel
zij verbergt haar gezicht
tot 't ergste is geweken
wat is Ginger toch een heerlijk wicht

W30nov2016

http://picosong.com/dgTm

Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
2 januari 2017, 11:40
Errug hippie Gus, eight miles high ? :hippie:

Midwolda
2 januari 2017, 12:08
Weer een echte Duhsjaak dit, komt op Alle Dertien Goedgekeurd. ;)
Hoor ik nou een nieuwe techniek op de sologitaar? Ben sowieso wel benieuwd met wat voor instrumenten en apparatuur je dit allemaal doet, en hoeveel sporen enzo.
Ik vind knap. :ok:

Duhsjaak
3 januari 2017, 08:02
Errug hippie Gus, eight miles high ? :hippie:

Dank je Tuup.
Het geheim zit in de bas.
De bassisten van de Greatful Dead en Jefferson Airplane hadden allebei een Guild Firebird II. En er was tussen beide mannen een soort rivaliteit wie van de twee zijn bas het zwaarst kon laten ronken.

Mijn bas is al een tijd een rechtstreeks eerbetoon aan deze twee zeer sympatieke gasten. En geen wonder dus dat je aan eight miles* high denkt.

*Miles, omdat de gitaarsolo een hats off is to Miles Davis.

Ik ben qua leeftijd ook een fuckin' hippie natuurlijk, I plead guilty.
Leuk dat je hebt geluisterd.

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
3 januari 2017, 08:27
Weer een echte Duhsjaak dit, komt op Alle Dertien Goedgekeurd. ;)
Hoor ik nou een nieuwe techniek op de sologitaar? Ben sowieso wel benieuwd met wat voor instrumenten en apparatuur je dit allemaal doet, en hoeveel sporen enzo.
Ik vind knap. :ok:

Hoi M.
Techniek op gitaar?
Ik heb helemaal geen enkele techniek. Ik probeer met wisselend succes te spelen wat ik in mijn hoofd hoor.
Niet zelden hoor je daarom, dat er in de tweede 'solo' weer net iets minder fout gaat dan in de eerste.

Lijstje:
- Gatt groot membraam condensator mic
- Boss ME20 looping station voor microfoon
- Art buizen voorversterker
- Ibanez RG465VFM (Hals pup - keramisch)
- EH Soul Food pedaal Hoog 2 uur Gain dicht/lead gain 9 uur
- VOX Stomplab GII
- Eastwood Hi Flyer bas hals pup
- Fingerdrum app
- kleine persussie
- BOSS BR1200 harddisk recorder

60% van de drums komt uit de BR1200, de rest is finger drums en percussie.
Track 1: Zang
Track 2: Koortjes
Track 3: Finger drums
Track 4: Solo gitaar
Track 5: Percussie/koortje
Track 6: Linker gitaar
Track 7: Rechter gitaar
Track 8: bas gitaar
Track 9/10: drums

Nu zijn ze allemaal gebruikt. Meestal wel. Ze hebben altijd dezelfde plaats. Handig voor het mixen.
Hele proces van componeren (want daar luister je naar; het is niet ingestudeerd) is anderhalf uur/uur en drie kwartier.
Gitaar speel ik meestal met 1 vinger, soms eens met twee.
Bas speel ik altijd met twee vingers.
Mijn doel is niet uit te blinken maar alleen om het lied hoorbaar te maken.

Voilà, dit is het lijstje.
Leuk dat je er de tijd voor hebt genomen.
Vriendelijke groet, Gus

Midwolda
3 januari 2017, 10:22
Wauw. Tien tracks binnen twee uur... dat moet 'm haast wel in ervaring en routine zitten, je hoeveelste nummer is dit nou al? Dankjewel voor de uitgebreide info Gus, hier leer ik veel van, ik wist bijvoorbeeld niet eens dat er een "fingerdrum app" bestond.

Met die sologitaar techniek bedoelde ik dat je 'm iets anders hebt laten klinken, iets scherpere drive, iets meer delay/reverb dan anders? Hij staat iets duidelijker in de mix of zo.

Ik probeer nu dat hondenuitlaat liedje op te nemen. Ik weet in m'n hoofd precies hoe het hoort te klinken maar om dat allemaal "op tape" te krijgen is een heel ander verhaal. Te mijner verdediging, ik heb de hele opname- en weergave-winkel nog maar net staan en aangesloten dus op dat gebied wordt er nog veel ontdekt (lees: er worden nog veel fouten gemaakt). Drums heb ik al helemaal nog nooit mee gewerkt. Timing vind ik ook een lastige. En dan is de slaggitaar klaar, doe ik er een basloopje bij, is het hele ritmegevoel anders geworden?
How can that now again?

Nou ja, maar goed dat ik het nummer in mijn hoofd zo goed ken, dat is de leidraad en dat maakt het dat ik zonder spijt of teleurstelling of frustratie een track dat me niet zint weer net zo makkelijk kan wissen en overnieuw of anders kan doen. Het is een leerproces, het is een hobby, het is leuk, en er zit geen deadline op, dus we klunen dapper voorwaarts.

O ja, nog vergeten te zeggen: ik vind je tekst ook wel redelijk briljant gevonden en verwoord. Iz liev. :)
Heeft Ginger het al gelezen/geluisterd? Ik wed dat ze bloosde...

Ernest01
3 januari 2017, 13:20
Weer een heuse Gus-knaller. En dat na het oud en nieuw geweld....
En wat een bescheiden tekst.... leuk onderwerp in ieder geval.

Bij Ginger moest ik meteen aan Ginger Baker denken, maar ja, die kan volgens mij niet eens blozen.
Laat staan dat het een wicht is.

Hij's weer fijns !

Duhsjaak
3 januari 2017, 14:29
Wauw. Tien tracks binnen twee uur... dat moet 'm haast wel in ervaring en routine zitten, je hoeveelste nummer is dit nou al? Dankjewel voor de uitgebreide info Gus, hier leer ik veel van, ik wist bijvoorbeeld niet eens dat er een "fingerdrum app" bestond.

Met die sologitaar techniek bedoelde ik dat je 'm iets anders hebt laten klinken, iets scherpere drive, iets meer delay/reverb dan anders? Hij staat iets duidelijker in de mix of zo.

Ik probeer nu dat hondenuitlaat liedje op te nemen. Ik weet in m'n hoofd precies hoe het hoort te klinken maar om dat allemaal "op tape" te krijgen is een heel ander verhaal. Te mijner verdediging, ik heb de hele opname- en weergave-winkel nog maar net staan en aangesloten dus op dat gebied wordt er nog veel ontdekt (lees: er worden nog veel fouten gemaakt). Drums heb ik al helemaal nog nooit mee gewerkt. Timing vind ik ook een lastige. En dan is de slaggitaar klaar, doe ik er een basloopje bij, is het hele ritmegevoel anders geworden?
How can that now again?

Nou ja, maar goed dat ik het nummer in mijn hoofd zo goed ken, dat is de leidraad en dat maakt het dat ik zonder spijt of teleurstelling of frustratie een track dat me niet zint weer net zo makkelijk kan wissen en overnieuw of anders kan doen. Het is een leerproces, het is een hobby, het is leuk, en er zit geen deadline op, dus we klunen dapper voorwaarts.

O ja, nog vergeten te zeggen: ik vind je tekst ook wel redelijk briljant gevonden en verwoord. Iz liev. :)
Heeft Ginger het al gelezen/geluisterd? Ik wed dat ze bloosde...

Ik zou werkelijk niet weten of mijn manier van muziek maken ook voor jou enige waarde heeft.
Ik vertel wel hoe of ik het doe, maar doe dat meer om je de kans te geven het te proberen. Ik geloof totaal niet in eeuwigheidswaarde of 'de' manier van werken.

Ik vind een metronoom een bloedirritant ding en persoonlijk vind ik een drumpartij, zelfs van een drum computer, pleziériger.

Woon in een 7 onder 1 kap, ook wel stadsvilla of rijtjeshuis genoemd, en dan is een drum app of - computer een uitkomst. Zeker voor buurmeisjes die nog een dutje doen.

Ik doe het het liefst op een vaste tijd, mijn hersenen weten dat en staan wagenwijd open vooor al die gelukshormonen.

Het proces gaat niet van noot naar noot, maar ik heb een soort geluidsfoto in mijn hoofd van hoe het geheel een beetje zou moeten klinken.

Hoeveel liedjes ik heb geschreven heb ik geen idee van.
Ik kan het wel makkelijk nagaan vanaf dat ik digi ben gaan opnemen.
Da's 8 jaar en 2 maanden terug en sinds die tijd heb ik er 2.240 geschreven. Ik schrijf ze in een serie van 10 telkens en daarna laat ik er pas enige reflectie of kritiek op los. Het is maar zelden dat ik iets overnieuw doe.

Ik kan geen noten schrijven en zou dat een te stroperig proces vinden als ik het wel kon.
Dus als ik van huis ben, componeer ik niet. Dan noteer ik refreintjes. In onze songtraditie is een refreintje de ruggengraat van het lied.
Soms komt er één van in een lied, soms twee.

Ik schrijf zoveel van die dingen, dat ik het niet durf te zeggen aan de paar vrienden die ik heb en die er hun brood mee moeten verdienen.
Hun vraag 'hoeveel?' Beantwoord ik dan ook altijd met: meer dan genoeg.
Een veelvoud van wat ik kan gebruiken.

Als ik ergens moet wachten, ga ik me niet zitten ergeren. Dan schrijf ik teksten. Ik vind het leuk om te doen maar het vereist een zekere rust.

Ik ga met een vaag idee over het komende lied in wording mijn muziek hok in. Dan wasknijper ik de dan oudste tekst aan mijn micsnoer en prop ik het de muziek in.

De refreintjes die ik niet heb gebruikt en ook niet heb gebruikt om vastzittende/writers blockende schrijvers weer aan de praat te krijgen gooi ik na verloop van een jaar of drie weg. Kennelijk was er een reden waarom dat refrein geen liedje is geworden.

Kortom(????), dit is hoe of het gaat. Beetje vreemd is het wel, want ik ken veel grotere talenten dan ik die rond hun 50e stilvallen. Dus ik heb mazzel. Heel veel mazzel. Want ik vind het een feest.

Ik hoop dat je dit ziet als een menukaart. Pik er vooral uit wat je zou willen proberen.
En geluk/plezier met het hondenuitlaatlied.

Ik hoop dat je m post.
Vriendelijke groet, Gus



O ja, Ginger hoort m over een dag of 10. Bri'ish bird. Slanker dan de meeste red heads. Met uitleg. Want Nederlands? Wat spreken ze eigenlijk wel die Engelsen? Als je ze Spaans hoort praten lijkt dat wel een slapstick.

Duhsjaak
3 januari 2017, 15:42
Weer een heuse Gus-knaller. En dat na het oud en nieuw geweld....
En wat een bescheiden tekst.... leuk onderwerp in ieder geval.

Bij Ginger moest ik meteen aan Ginger Baker denken, maar ja, die kan volgens mij niet eens blozen.
Laat staan dat het een wicht is.

Hij's weer fijns !

Dank je wel, Ernest.
En met een beetje mazzel kunnen we nog lang schrijven over alle gekkigheid in de wereld.
Het leven in het echt is vaak behoorlijk wat maffer dan wat we kunnen verzinnnen.

Ginger als koosnaam is gender neutral, dus niet aan m of v voorbehouden.
Deze kan het hardste lachen om de BOB borden langs de snelweg. Waar moet de BOB nu weer mee naar toe? Naar het strand? Dat is natuurlijk weer goed voor een daverende lach die een kwartier aanhoudt.

De BOB is, zoals je weet, een battery operated boyfriend.
Zo hebben wij de laatste keer vanaf Schiphol naar huis James Brown gewijs:
I say it loud
I'm the BOB and I'm proud gezongen

Feest is waar je het vindt. Hè, is er toch weer wat over feest gezegd, terwijl het net zo'n nette tekst was.
Ik krijg het in dit leven niet meer onder de knie, ben ik bang.
Thanks for listening, namens Ginger.
Vriendelijke groet, Gus

Rick trodat
4 januari 2017, 09:27
Ik vind het een gaaf nummer.

Duhsjaak
5 januari 2017, 10:36
Ik vind het een gaaf nummer.

Ha, dank je.
Altijd leuk, vooral omdat mijn muziek niet direct in lijn is met de tijdgeest.
Ikzelf waarschijnlijk ook niet. Maar je, je doet wat je moet doen hè?

Leuk dat je hebt geluisterd. Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

Stratman70
6 januari 2017, 09:55
Ha Gus, ik weet het niet goed onder woorden te brengen, maar jouw nummers hebben een heerlijke kadans of 'schwung'... of in ieder geval iets waardoor je heerlijk wordt meegenomen in het nummer. Nu dus ook weer! Van de tekst versta ik dan vrijwel niks en zelfs met de tekst erbij is het soms nog moeilijk te volgen voor me, eerlijk gezegd. (Helaas nu even alleen via een laptop zonder koptelefoon)
Maar het is gaaf!
Je hebt echt een hele unieke stijl (zeker qua vocalen) en dat is alleen al een groot compliment, want hoeveel andere muziek lijkt toch erg op andere muziek?

Muziek gaat maar om 1 ding: wil ik dit vaker horen?
Ja! Dit ga ik vaker beluisteren! (Inmiddels staat ie al voor de derde keer op)

In dat geval heb je als muzikant een mooi doel bereikt denk ik.

guitarkid2
6 januari 2017, 14:02
brings a smile op mijn gezichtje


maar maybe in een hogere bitrate uploaden?

Duhsjaak
7 januari 2017, 09:30
Ha Gus, ik weet het niet goed onder woorden te brengen, maar jouw nummers hebben een heerlijke kadans of 'schwung'... of in ieder geval iets waardoor je heerlijk wordt meegenomen in het nummer. Nu dus ook weer! Van de tekst versta ik dan vrijwel niks en zelfs met de tekst erbij is het soms nog moeilijk te volgen voor me, eerlijk gezegd. (Helaas nu even alleen via een laptop zonder koptelefoon)
Maar het is gaaf!
Je hebt echt een hele unieke stijl (zeker qua vocalen) en dat is alleen al een groot compliment, want hoeveel andere muziek lijkt toch erg op andere muziek?

Muziek gaat maar om 1 ding: wil ik dit vaker horen?
Ja! Dit ga ik vaker beluisteren! (Inmiddels staat ie al voor de derde keer op)

In dat geval heb je als muzikant een mooi doel bereikt denk ik.

Wàt een leuke reactie!
Dat het anders is, is wel verklaarbaar.
Net als de Ramones put ik uit de Brill building/Gold Star Studio tijd. Met heel andere resultaten dan de Ramones vanzelf.

Dat maakt het allemaal dubbel leuk.

Een hoop artiesten maken zich druk om The Great American Songbook, maar 40 jaar later is er veel meer van dat kwaliteitsspul geschreven. Carole King. Elle Greenwich.
Die laatste stond als componist in 1964 met ik geloof 16 liedjes in de hitparade. En dat zit heel fraai werk tussen naar mijn smaak.

En het is ook voor mij een maatstaf. Zou ik er op een festival bij gaan zitten als zoiets op een podium langskomt (of thuis) zou ik het nog eens opzetten?
Ja, ik ben hier wel blij mee. Lees: Heel blij, met die reactie dus. Dank je wel!
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
7 januari 2017, 09:33
brings a smile op mijn gezichtje


maar maybe in een hogere bitrate uploaden?

Een smile? Leuk!
Die bitrate geeft mij ook wel zorg.

Enige tijd terug werd 'voor mijn eigen veiligheid' dropbox ingrijpend veranderd. Tot dat moment stonden mijn liedjes meestal in WAV formaat in Dropbox dus.

Ik moet daar de komende weken maar eens naar op zoek, naar een andere oplossing. Want de Soundclouds en Picosongs van deze wereld maken het wel bont.

Terechte opmerking.
Dank je voor het luisteren.
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
7 januari 2017, 10:25
Lenard Cohen heeft ook zo een mompel periode gehad, die loste dat op door gospelkoortjes mee te nemen.
Gus met gospelkoor lijkt me te gek eigenlijk; a whole new level. :)

Duhsjaak
7 januari 2017, 13:31
Lenard Cohen heeft ook zo een mompel periode gehad, die loste dat op door gospelkoortjes mee te nemen.
Gus met gospelkoor lijkt me te gek eigenlijk; a whole new level. :)

Ha!!!!!
Briljant idee.
Bij de heer Cohen ging zijn pensioen harder achteruit dan zijn stembanden. En dat was op zichzelf ook al niet mis.

Bij mij zijn het vooral mijn stembanden. Maar if need be, dan is dit de oplossing.
Ik zorg voor vrijkaartjes als het zover komt.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
14 januari 2017, 13:37
Dank je Tuup.
Het geheim zit in de bas.
De bassisten van de Greatful Dead en Jefferson Airplane hadden allebei een Guild Firebird II. En er was tussen beide mannen een soort rivaliteit wie van de twee zijn bas het zwaarst kon laten ronken.

Mijn bas is al een tijd een rechtstreeks eerbetoon aan deze twee zeer sympatieke gasten. En geen wonder dus dat je aan eight miles* high denkt.

*Miles, omdat de gitaarsolo een hats off is to Miles Davis.

Ik ben qua leeftijd ook een fuckin' hippie natuurlijk, I plead guilty.
Leuk dat je hebt geluisterd.

Vriendelijke groet, Gus


Sorry, even een klein foutje herstellen.

De mannen hadden beiden Guid Starfire II bassen.
Er zijn reissues van te koop waarop ik nog nooit heb gespeeld. De oude exemplaren laten zelfs in stock uitvoering je broekspijpen wapperen!

Waarvan akte in anderhalve minuut.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
16 januari 2017, 15:35
.....

Iz liev. :)
Heeft Ginger het al gelezen/geluisterd? Ik wed dat ze bloosde...

Hier is het 14:32 net na de lunch dus.
Als je zou horen hoe ze Midwolda uitspreekt, dan zouden je knieën knikken.

Je snapt dat ik het probeer netjes te houden.

Je moet de hartelijke groeten hebben!
Van mij natuurlijk ook, maar ik heb het idee dat dat toch niet helemaal hetzelfde is.
Gus

Midwolda
16 januari 2017, 19:28
He wat leuk toch dat jij alles altijd meteen opneemt Gus :D
Give her my hartly greets back! of zo, maak er maar wat moois van