PDA

View Full Version : Modeling vs monitor speakers voor de computer



tnijland
30 december 2016, 23:34
Ik oefen thuis al sinds een tijdje de nummers met riffstation in combinatie met Scuffham amps VST die me enorm goed bevalt. De gitaar VST heeft 5 eenvoudige maar doeltreffende versterker modellen, 3 effecten en een goede speaker simulator. Perfect voor thuis en de meeste sounds zijn er overtuigend mee na te maken.

Er is echter een maar... en dat is de monitoring sound die toch wat dun klinkt zodra ik van de 12" QSC monitoren naar mijn computer speakers overschakel. En dat terwijl ik best een behoorlijke Syrincs M3-220 6.5" sub+ 2x4" midrange + 1" neodym tweeter set heb die Youtube, mp3 en Spotify nummers eigenlijk perfect weergeeft.

Nou heb ik over de jaren heen wel de ervaring opgedaan dat bij actieve PA monitoring het bij 8" een beetje goed begint te klinken en dat ik bij 12" speakers helemaal geen frequenties meer mis. Size matters ;-)

De belevenis zal dus deels afhangen van de projectie (studio monitoring hoek) maar tevens van de speakers die onze prachtige gitaar frequenties goed moeten weergeven. Ik ben dan ook met name benieuwd of andere forumleden wel eens hebben geëxperimenteerd met grotere Hifi speakers om hun gitaarsound via de computer te verbeteren.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

telecastermaster
31 december 2016, 14:02
Ik lees in je post twee problemen: 1) je geluid klinkt dun, en 2) je mis frequenties.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat meer bas je geluid dikker maakt. Alleen maar meer bassy.
Dun geluid is nu eenmaal een karakteristiek van digitaal.

Dutch66
31 december 2016, 15:30
Dun geluid is nu eenmaal een karakteristiek van digitaal.

Omdat?...........

Dutch66
31 december 2016, 15:53
Ik denk dat de speakers die je nu gebruikt (toch) flink kleuren, terwijl je in de productie fase juist een
set 'neutrale' monitoren, (min of meer recht karakteristiek over het gehele bereik) zou willen gebruiken.
Een goede set near-fields kan (soms pijnlijk) duidelijk maken wat er allemaal mis is aan je opname,
zodat je dit kunt corrigeren.

Aan de andere kant, een setje 'gewone' Hi-Fi speakers die bijvoorbeeld heerlijk het laag kleuren, kan op
z'n tijd natuurlijk ook best heel lekker klinken. Belangrijk is dan wel dat je regelmatig switched en een
goede middenweg zoekt. Uiteindelijk moet je opname overal goed gaan klinken...

Hendrik1970
31 december 2016, 16:00
Dun geluid is nu eenmaal een karakteristiek van digitaal.

Nou digitaal is er juist van alles mogelijk en kun je ieder geluid zo laten klinken als je maar wilt, :soinnocent:

Pepe
31 december 2016, 16:27
Nou digitaal is er juist van alles mogelijk en kun je ieder geluid zo laten klinken als je maar wilt, :soinnocent:
Je kan een hoop veranderen aan het core signaal, het basis materiaal wat ze je geven.

tnijland
31 december 2016, 22:05
Bedankt voor jullie reacties en ik kan me eigenlijk in alle commentaren wel een beetje terugvinden. De VST plugin klinkt als basis niet slecht maar klinkt in vergelijking met een goede buizen versterker natuurlijk wel wat scherper. Toch denk ik dat deze verschillen minimaal zijn. Meestal mist de opgenomen sound van de buizen amp vaak weer wat hoog en dat is er vervolgens niet meer in te draaien.

Ik merk dat full flat range speakers inderdaad alles weergeven dat er is. Gelukkig kan ik het teveel aan hoog altijd wegdraaien met een equalizer... Maar het punt is vooral dat geluidsprojectie toch ook weer te maken heeft met de luister afstand en een goede weergave. Daarom hoop ik dat wat grotere woofers (i.c.m. een 3-weg speaker) beter in staat zijn om het 1.5 m stereo beeld beter over te dragen. Ze mogen wel wat kleuren omdat ik toch wel van een warmere sound hou ;-)

lcvanderhelm
1 januari 2017, 12:18
Als You-tube wel goed op de speakers klinkt,dan mis je iets waar You-tube te veel van heeft,namelijk compressie.
Het kan ook zijn dat de gitaar te zacht in de mix staat,waardoor het lijkt of die scherp klinkt

tnijland
3 januari 2017, 21:23
Ik heb het maar gewoon eens uitgeprobeerd en via mp een 3 weg systeem met 2x6,5" woofer en een tweeter aangeschaft. De speakerset klinkt mooi gedetailleerd en de muziek klinkt nog wat ruimtelijker dan het huidige monitor setje.

Echter, resultaat met gitaar VST sounds was wel iets beter dan de huidige set maar nog steeds niet te vergelijken met de volwassen sound zoals die uit een monitor speaker zoals bijvoorbeeld mijn Roland KC-550 of de QSC 12 monitoren. In vergelijking lijken de nieuwe speakers wat meer op een hoofdtelefoon sound en de actieve monitoren meer op een live-sound ;-)

showband
4 januari 2017, 09:53
een 12 inch komt overeen met vrijwel 80% van de gitaarspeakers. Dat ie dan "goed" klinkt is nogal wiedes.

Een model van een 12 inch klinkt het makkelijkste als een 12 inch, weergegeven door een 12 inch. Alles wat de weergever niet goed maakt. Is precies het bijgeluid wat je probeert na te doen....

Op laag volume zonder wapperende broekspijpen mis je met goede studiomonitors bij een opname niets.... Behalve enkele van de dingen waarom spelers soms gitaar zijn gaan spelen. Volume, geluidsdruk, 0 tot 110dB dynamiek, wapperende broekspijpen enz. Als dat belangrijk voor je blijkt te zijn zal het nooit wat worden met studiomonitors.

marc s
4 januari 2017, 12:41
ik gebruik op dit moment th2+th3 van overloud en guitar rig5 samen met actieve yamaha's hs80m studiomonitors ,ga dit binnenkort koppelen aan mijn boss home cinema systeem ben benieuwd hoe dat gaat klinken .mischien zijn er mensen die dit al doen ?laat binnenkort iets weten hoe dit voor mij bevalt.

maxdb
4 januari 2017, 15:53
een home cinema systeem heb ik niet en zal ik ook nooit hebben, ik heb altijd het idee dat iets in het middengebied mis.

Wel gebruik ik al jaren een combi van nearfields en flinke hifi speakers dmv een mengpaneeltje met elkaar te mengen of te kiezen.
Zo kan ik bij het opnemen / mixen snel wisselen naar keuze. Speakers staan in de hoeken van de kamer btw. dus een soort voor en achter zoals in de auto. In heel veel gevallen heb ik beide sets aan staan.

PS of je Youtube moet nemen als referentie of iets 'goed' klinkt vind ik een dubieuze kwestie :P