PDA

View Full Version : welk polijstmiddel is favoriet



no 1 hops
25 december 2016, 14:05
Hallo Allemaal.
ik ben op dit moment bezig met het opknappen van een cort strat die al jaren wachtte om weer bespeelbaar te worden.
nu ben ik met de laklaag bezig (bij het frezen van een humbucker ruimte bleek er onder de zool van de vrees iets te zitten dat kraste)
beschadiging met geweekt watervast 1200 en 2000 schuurpapier weg gewerkt en ben aan het polijsten.
ik heb nu Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner en Turtle wax Glasreiniger polish
ik had met het schuurpapier de boel glad maar dof, maar met bovenstaande polish middelen kom ik wel tot een glans maar niet zoals het origineel en sommige plekken blijven dof of lijken vettig.

waar ga ik de mist mee in, of is er een beter middel hiervoor

Orpheo
25 december 2016, 14:19
Ik heb een multi stap systeem.

Begin met schuren tot grit 2000. Dan commandant 4. De krasjes die overblijven, menzerna heavy 400. Dan de 2.500 en ik maak t af met 3000.

no 1 hops
25 december 2016, 14:58
commandant 4, doe je dit met een polijstmiddel (blauwe commandant) of met de hand?
de fijne krassen die overblijven van commandant 4 herken ik en dacht dat ik met die glass polish beter uit zou zijn.
die menzerna heavy 400 ken ik niet. moet maar eens even zien of ik die in de buurt krijgen kan.
korrel 2500 en 3000 ben ik nog nooit tegen gekomen.

fred dons
25 december 2016, 20:02
commandant 4, doe je dit met een polijstmiddel (blauwe commandant) of met de hand?
de fijne krassen die overblijven van commandant 4 herken ik en dacht dat ik met die glass polish beter uit zou zijn.
die menzerna heavy 400 ken ik niet. moet maar eens even zien of ik die in de buurt krijgen kan.
korrel 2500 en 3000 ben ik nog nooit tegen gekomen.

je kunt zelfs korrel 12000 krijgen maar ik geloof dat Orph hier de menzerna 3000 bedoelt :D

Napoje
26 december 2016, 22:44
menzerna klinkt wel een stuk beter dan commandant. ;)

Erik de Perik
27 december 2016, 00:27
Polijstschijf....?

http://www.polijstweb.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_1844_3.jpg

no 1 hops
27 december 2016, 09:29
menzerna lijkt wat minder makkelijk te pakken te krijgen.
kan evt. wel een haakse polijstmachine gebruiken.

fred dons
27 december 2016, 09:51
ik heb een polijstmachine met polijstschijven maar ik gebruik liever de schuimkoppen in combi met menzerna voor op mijn festo concentrische schuurmachine, geeft een stuk minder rommel en polijst net zo goed

ik gebruik deze menzerna https://www.carcareproducten.nl/nl/polishing/fast-gloss-fg-500-menzerna
ik ga ook de 3000 nog aanschaffen, gewoon omdat het kan maar met de 500 krijg ik al een professionele glans met cellulose

superfly
28 december 2016, 20:16
ik gebruik deze menzerna https://www.carcareproducten.nl/nl/polishing/fast-gloss-fg-500-menzerna
ik ga ook de 3000 nog aanschaffen, gewoon omdat het kan maar met de 500 krijg ik al een professionele glans met cellulose

Tip van 2016 Fred! Ik was al via nat schuren tot 2500 en daarna micromesh bij de commandant beland maar ik bleef (alweer) maar buffelen om de glans op pijl te brengen . Vanmiddag is die Menzerna bezorgd en net even een proef stukje gedaan. WOW amazing Fred!!! En gewoon op de hand met katoenen wattebolletjes!
! http://m.memegen.com/0v4180.jpg

barno
28 december 2016, 20:21
Tip van 2016 Fred! Ik was al via nat schuren tot 2500 en daarna micromesh bij de commandant beland maar ik bleef (alweer) maar buffelen om de glans op pijl te brengen . Vanmiddag is die Menzerna bezorgd en net even een proef stukje gedaan. WOW amazing Fred!!! En gewoon op de hand met katoenen wattebolletjes!
! heb jij zoals Fred ook cellulose? want ik heb ook dat polijstmiddel maar op acryl en 2k merk ik eigenlijk geen verschil met commandant 4

superfly
28 december 2016, 22:04
Hoi Barno,
Inderdaad, ik gebruik ook cellulose. Ik heb ooit een gitaar met acryl gedaan maar die haalt het niet bij mn projecten met cellulose.
Dat was een one time event, kan net zo goed aan de kwaliteit van de acryl liggen
De Acryl die ik gebruikte wordt voor mn gevoel minder "hard" als cellulose waardoor het minder sprankelend wordt.

Wim

fred dons
29 december 2016, 11:14
voor 2K lak gebruik ik eerst nog Kovax slijpvel, dat is vergelijkbaar met micromesh maar werk een stuk sneller en haalt nagenoeg alle krassen weg zodat ik met het polijsten alleen maar op de glans hoeft te focussen

http://www.chemicalguys.eu/menu/polishes/kovax-sanding-systems/

no 1 hops
29 december 2016, 19:39
weet iemand ook wat het verschil is tussen de Fast Gloss 500 en de Heavy Cut 400?

fred dons
30 december 2016, 09:47
het Idee is dat je met de heavy cut begint (kan ook van 3m) en dan omhoog werkt met 500 etc, met de menzerna heb ik gemerkt dan ik kan beginnen en eindigen met 500
voor een wat hardere lak zoals 2k is beginnen met 400 wel een goed Idee

Stoffel43
30 december 2016, 10:05
Heeft iemand van jullie de ervaring dat het soms lijkt dat de lak wat oplost als je een nitrogelakte gitaar met commandant 4 polijst?
Ik heb onlangs m'n EJ strat eens een goeie poetsbeurt gegeven. Bij het opblinken (met de hand en een goeie pluisvrije poetsdoek) begon het weggepoetste product op een gegeven moment te 'plakken' en te 'klitten'. Er ontstonden vettige plakdeeltjes die heel moeilijk weg te wrijven waren. Eens weg bleef de lak een beetje plakkerig. Heb ik nooit gehad met een andere gitaar (poly).
Iemand een idee what's gebeurd?

fred dons
30 december 2016, 10:25
ik gebruikte zelf altijd na commandant 4 nog een polish om de laatste waas weg te krijgen omdat het altijd een laagje achterliet,wellicht helpt dat

in principe zou commandat niets moeten "oplossen" het slijpt alleen wat materiaal weg, wat wel zou kunnen is dat je wellicht te veel warmte genereert met het polijsten waardoor de nitro op die plek weer wat zachter wordt

Stoffel43
30 december 2016, 10:33
Dus de waas is normaal. Die is er idd ook na het poetsen.
Het teveel aan warmte klinkt aannemelijk, maar bij het wrijven met de hand teveel warmte? Het is toch de bedoeling om goed te wrijven? Of moet je gewoon lichtjes het product wegvegen? Nee toch?
En wat dan als je met de polijstmachine aan het werk gaat? Ik veronderstel dat er dan nog veel meer warmte gegenereerd wordt.
Zoals ik al zei heb ik dit nooit voorgehad met polylak gitaren. En zo heb ik er al veel gedaan hoor!

fred dons
30 december 2016, 11:07
Dus de waas is normaal. Die is er idd ook na het poetsen.
Het teveel aan warmte klinkt aannemelijk, maar bij het wrijven met de hand teveel warmte? Het is toch de bedoeling om goed te wrijven? Of moet je gewoon lichtjes het product wegvegen? Nee toch?
En wat dan als je met de polijstmachine aan het werk gaat? Ik veronderstel dat er dan nog veel meer warmte gegenereerd wordt.
Zoals ik al zei heb ik dit nooit voorgehad met polylak gitaren. En zo heb ik er al veel gedaan hoor!

het scheelt per lak, soms heb je gewoon pech met lak en sommige cellulose blijkt nog jaren te plakken na wrijving (en dan met name op de hals na een uurtje spelen) . dat kan dus ook gebeuren bij het polijsten; ik blijft nooit te lang op 1 plek poetsen om dit te voorkomen en laat de body een half uurtje stil liggen voordat ik de achterkant polijst polijst. Poly is chemisch uitgehard en lost niet meer op nadat het eenmaal is uitgehard dus het klopt dat je dit hier niet mee hebt

fred dons
30 december 2016, 11:08
en inderdaad met commandant heb je altijd een waas die je nog moet weg poetsen met een 2e polish

Stoffel43
30 december 2016, 11:10
Okay, klaar en duidelijk!
Dank voor de uiteenzetting! 👍🏻

no 1 hops
30 december 2016, 12:40
heb de fastgloss 500 maar besteld. ben benieuwt ;-)

Han S
30 december 2016, 12:45
Ik polijst auto's het liefst met spul van Farecla of 3M, werkt beter dan Commandant.

Als dat op autolak goed werkt zal het ook op andere lakken prima gaan.

fred dons
30 december 2016, 13:19
3m is prima maar de conclusie dat als het op autolak werkt zal het op andere lakken prima gaan zou ik niet direkt onderschrijven, de gemiddelde moderne autolak is een stuk harder en dikken dan Acryl of Cellulose op een gitaarbody, 3m haalt flink wat materiaal weg en je zult de eerste niet zijn die bij het polijsten door de lak geen gaat :D

Hendrik1970
30 december 2016, 13:42
Dat heet toch heel hip relic of road worn:cooler:?

fred dons
30 december 2016, 14:04
Dat heet toch heel hip relic of road worn:cooler:?

nee hoor dat noemen we in het vak een Fuck Up ;) (en daarna maken we er een relic van dat dan weer wel )

no 1 hops
30 december 2016, 15:41
nee hoor dat noemen we in het vak een Fuck Up ;) (en daarna maken we er een relic van dat dan weer wel )
of het wordt een: uithuilen, inruilen en opnieuw beginnen.

no 1 hops
2 januari 2017, 19:21
vandaag met de FG500 aan de gang gegaan en ik moet zeggen dat het goed werkte maar kreeg er met handmatig polijsten de krassen van korrel 2000 er niet uit.
ik had nog een proefmonster van de Meguiar's ultimate compound liggen en die ook geprobeert en die kreeg er meer diepe glans uit de lank en krassen waren een stuk minder geworden.
het is een oude gitaar dus hij hoeft niet in showroom conditie dus ik ben er verder tevreden mee.
weet wel dat ik voortaan het schuurpapier eerst laat staan en eerst ga polijsten als het kan.

no 1 hops
3 januari 2017, 10:59
even wat meer duidelijkheid geven via foto's
deze 2 zijn van na schuren met korrel 2000 en polijsten met de eerder genoemde Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner en Turtle wax Glasreiniger polish

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guitars/lak1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guitars/lak2.jpg

en dit is na FG500 met daarna de Meguiar's ultimate compound

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guitars/glans.jpg

fred dons
3 januari 2017, 12:07
vandaag met de FG500 aan de gang gegaan en ik moet zeggen dat het goed werkte maar kreeg er met handmatig polijsten de krassen van korrel 2000 er niet uit.
ik had nog een proefmonster van de Meguiar's ultimate compound liggen en die ook geprobeert en die kreeg er meer diepe glans uit de lank en krassen waren een stuk minder geworden.
het is een oude gitaar dus hij hoeft niet in showroom conditie dus ik ben er verder tevreden mee.
weet wel dat ik voortaan het schuurpapier eerst laat staan en eerst ga polijsten als het kan.

met de FG500 moet je het er dik op smeren en lang door polijsten, het idee is dat de polijstkorreltjes steeds kleiner worden en daardoor ook steeds fijner polijsten. normaal polijst ik met een klein beetje pasta de hele body in een paar minuten en ga dan over naar een fijnere pasta maar de menzerna blijf ik wat langer poetsen zonder de pasta te vervangen . Als je bang bent dat je polijstkop kleine krassen maakt kun je aan het einde nog een keer met katoene watten de laatste krasjes weg halen

fred dons
3 januari 2017, 12:08
en oh ja, als je de laatste krasjes wilt verwijderen met een doek of watten dan altijd in de lengte poetsen en geen rondjes maken

no 1 hops
3 januari 2017, 15:06
dank je fred voor de extra info, dat zijn nu de dingen die ik niet wist.
heb trouwens geen polijstmachine gebruikt, alleen maar met de hand en katoenen doekjes gedaan.

Napoje
3 januari 2017, 17:28
Ik heb het ook ooit met de hand gedaan maar kreeg die kleine krasjes er niet uit. Machinaal (op een boor met beperkte toeren) wel.

fred dons
4 januari 2017, 11:05
mee eens, het kan wel handmatig maar dan ben je "even" bezig. met een schuimkop op een Boor of concentrische schuurmachine lukt het vrij snel