PDA

View Full Version : strak



guitarkid2
24 december 2016, 22:07
Nu vrij lang (paar jaar) met metronoom geoefend
ben nu wat gitaarmuziek aan het opnemen en guess what? Ik zweef nog steeds als een loopse teef
weet iemand nog wat oefeningen die werken ?

bv dank

Erik de Perik
24 december 2016, 22:50
Met een metronoom opnemen?

Pepe
24 december 2016, 22:58
Je hebt twee soorten time, absoluut en relatief. Die eerste, de metronoom of drummer, is niet zo interessant, die geven simpel aan waar de tel zit.
Die andere is wel belangrijk, je timing tussen de tellen, of maat, in.
Over welke timing spreken we hier?

guitarkid2
24 december 2016, 23:29
vermoed dat ik de timing tussen de tellen bedoel
zit voor en na de tel maar niet constant
kan simpel akkoorden reeksje niet strak inspelen bv 8sten

Pepe
24 december 2016, 23:45
Ok. Maar als je met je rechterhand de hele tel op de downstroke houd en de halve op de upstrokes, vind je dat al lastig?

Harald
25 december 2016, 11:25
Dat simpele akkoordenreeksje, op hoeveel % van je kunnen zit dat? 50% 89% 110% (voor jezelf om te beantwoorden)

Als het te dicht tegen de rand van je kunnen aanzit (of eroverheen) gaat timing vrijwel altijd mis. Dan precies wat Pepe aangeeft, back to basics. En dan langzaam. Dat is normaal ongeveer twee keer zo langzaam, dan je denkt dat langzaam is. Of vaak zelfs nog langzamer... En dan niet kwarten (1 2 3 4 ) hardop tellen, maar de kleinste eenheid waarin je moet spelen. Dus bij 16e noten E ne me te Twee e me te etc.

Als het inderdaad simpel voor je is, begin met de drumtrack. Desnoods een dummy track, waarin de kleinste eenheid die je speelt op hihat meeloopt. Zeg 16e of 16e triolen.

Pepe
25 december 2016, 12:20
Ik zag een tijdje geleden een oude live opname van Chet Baker. De zuivere precisie van zijn rechterhand, alsof het machinaal aangestuurd wordt. Dat probeer ik nu over te zetten op gitaar, totaal andere benadering, simpele dingen maar soms is het net alsof je weer opnieuw moet leren lopen.
Nou hoef ik geen gitaar te spelen zoals Chet Baker trompet speelt en over een paar maanden ben ik Chet weer vergeten maar de hoop is er dat het allemaal optelt. En zo niet, ben je toch lekker bezig geweest.

Dat langzaam beginnen is altijd een goed idee, opwarmen zonder gelijk je default fouten vrij baan te geven. Die fouten, daar maak ik me geen zorgen over, daar hoef ik me niet voor warm te draaien.

Fusion
25 december 2016, 12:56
Je hebt twee soorten time, absoluut en relatief. Die eerste, de metronoom of drummer, is niet zo interessant, die geven simpel aan waar de tel zit.
Die andere is wel belangrijk, je timing tussen de tellen, of maat, in.
Over welke timing spreken we hier?
Niet mee eens. Alle timing is belangrijk. In de maat spelen met een onstrakke drummer is nog ste3ds ruk. De timing tussen de tel oefen je ook gewoon met de metronoom maar dan op 16en of 32en.

My 2 Christmas cent cookies

Pepe
25 december 2016, 13:33
Natuurlijk, een zwevende drummer is hinderlijk. Maar dat is niet iets waar je invloed op hebt.
Op dat moment is de tel van drummer absoluut of ga je eigenwijs je eigen telling aanhouden zodat de zaak ontspoort?
Samen muziek maken is toch min of meer rekening met elkaar houden.

Fusion
25 december 2016, 15:29
Tijd voor een andere drummer dan ;)

Maar het ging me meer over je onderscheid in twee soorten strakheid die ik iets helemaal volg.

Erik de Perik
25 december 2016, 19:59
Bij langzame stukken kun je zweven voorkomen door sneller te tellen, beetje zoals wat een drummer op zijn hihat doet.

guitarkid2
25 december 2016, 20:58
thanks voor tips de maar vanacht rechter schouder gebroken.......oefenen zit er voorlopig niet in :(
lang leve 2016 pffffffff

Fusion
25 december 2016, 22:05
Dude dat zuigt. Sterkt3!

Erik de Perik
25 december 2016, 22:23
thanks voor tips de maar vanacht rechter schouder gebroken.......oefenen zit er voorlopig niet in :(
lang leve 2016 pffffffff

Pfff da's waardeloos man! Zit er nog een leuk/heftig verhaal aan vast...?

Pepe
25 december 2016, 22:29
Tijd voor een andere drummer dan ;)

Maar het ging me meer over je onderscheid in twee soorten strakheid die ik iets helemaal volg.

Je hebt de tel van de drummer, machine of dirigent, die is bindend, absoluut dus.
Daarbinnen kan je de tijd weer verdelen in equivalenten van even en oneven maar dat hoeft niet, dan speel je free time, dat noem ik relatief omdat die timing wordt afgezet tegen de absolute tel. Maar je mag eigen termen bedenken natuurlijk.

barno
25 december 2016, 23:27
Je hebt de tel van de drummer, machine of dirigent, die is bindend, absoluut dus.
Daarbinnen kan je de tijd weer verdelen in equivalenten van even en oneven maar dat hoeft niet, dan speel je free time, dat noem ik relatief omdat die timing wordt afgezet tegen de absolute tel. Maar je mag eigen termen bedenken natuurlijk.

de Sinatra timing? :)

Pepe
25 december 2016, 23:33
Haha, ik dacht aan Zappa die solerend in en out gaat maar het universum van Sinatra had ook zijn eigen jaar telling.

Fusion
25 december 2016, 23:39
Ik snap t nog steeds niet zo Pepe. Of de drummer nou slaat op een tel of niet, een nummer staat doorgaans in een maatsoort en tempo. Dus ook die 'tellen' tussen whatever de drummer wel of niet slaat staan vast. Waarom zou dat een andere time zijn? Of bedoel je dat als er niet gemept wordt je minder houvast hebt?

Erik de Perik
25 december 2016, 23:52
Haha, ik dacht aan Zappa die solerend in en out gaat maar het universum van Sinatra had ook zijn eigen jaar telling.

Daar zijn er nog wel een paar van te noemen. Miles bijv. en Scofield

Test jezelf: http://www.thelooploft.com/blogs/ryans-corner/38917697-can-you-keep-perfect-time-take-this-test-and-find-out

Pepe
25 december 2016, 23:53
Je kan binnen het bepaalde tempo je eigen timing aanhouden, free time heet dat officieel, een vrij bekend fenomeen in jazzland. Maar free time kan enkel bestaan bij de gratie van een vaste time, hence the name.

Ik ken die test Erik, als ik me super concentreer scoor ik hoog maar zo niet dan bak ik er niks van.
Geen intern Zwitsers uurwerk helaas.

Fusion
26 december 2016, 00:28
Ja maar daat gaat 't de TS toch helemaal niet over? Hij heeft het toch neem ik aan gewoon over strak in de maatsoort rn tempo spelen, met even getallen in de noemer van zijn noten. Ik snap niet waarom dat anders Is. Sterker nog een goede gitarist kan daarin strakker zijn dan bijvoorbeeld de hihat van m matige drummer.

Pepe
26 december 2016, 00:54
Nee, daar ging het niet over maar jij wilde daar meer over weten want je snapte dat absoluut/relatief niet?
Maar inmiddels is dat duidelijk toch?

Erik de Perik
26 december 2016, 01:03
Ik ken die test Erik, als ik me super concentreer scoor ik hoog maar zo niet dan bak ik er niks van.
Geen intern Zwitsers uurwerk helaas.

Oh ok, ik ben een robot.... :cooler:

Fusion
26 december 2016, 01:05
Ja enigszins duidelijk. Alhoewel t apart is dat de term frree time daarvoor gebruikt wordt (die normaliter echt complete vrije timing betekent). En apart dat je erover begint ;)

D3nnis
26 december 2016, 07:52
Test jezelf: http://www.thelooploft.com/blogs/ryans-corner/38917697-can-you-keep-perfect-time-take-this-test-and-find-out

Geinige test, ik kom alleen steeds uit op 840-850 zo'n beetje.

Harald
26 december 2016, 08:41
Haha, ik dacht aan Zappa die solerend in en out gaat maar het universum van Sinatra had ook zijn eigen jaar telling.Bij Zappa zal het meer zijn dat je de verdeling die hij hanteert niet kunt volgen. No worries, Vinnie Colaiuta was de enige die dat feilloos kon volgen. En Colaiuta is meervoudig schizofreen, afgaande op zijn spel.

Het meest lompe wat Zappa deed was tijdens de tournee '84. Bij sommige solo's starte hij een loop van één akkoord dat in een ander tempo liep dan wat de band speelde (en voor mijn gevoel vrij willekeurig) Zijn theorie erachter was dat hij nu kon kiezen welk tempo hij volgde.

Erik de Perik
26 december 2016, 11:47
Geinige test, ik kom alleen steeds uit op 840-850 zo'n beetje.

Kom er nu net achter dat je het ook met je spatiebalk kunt doen ipv de muis..... 928 :)

Midwolda
26 december 2016, 12:05
747 met de muis, 895 met de spatiebalk.
Maar een gitaar is toch anders, denk ik. ;)

Ik ken het probleem ook wel hoor, beetje zweven in de maat, zelfs met een clicktrack in m'n oor.
Volgens mij is het ook niet zo erg. Het moet niet perfect zijn, dat slaat dood.

Fusion
26 december 2016, 14:07
Hangt er vanaf. Sommige soorten muziek moeten wel strak zijn. En je hebt zweven en zweven. Een beetje bewust hangen mag best, maar als meerdere instrumenten percussieve partijen spelen en niet gelijk hun noten aanslaan, dat vind ik gewoon slecht muzikantschap ipv spelen.

Milko
27 december 2016, 12:15
Nu vrij lang (paar jaar) met metronoom geoefend
ben nu wat gitaarmuziek aan het opnemen en guess what? Ik zweef nog steeds als een loopse teef
weet iemand nog wat oefeningen die werken ?

bv dank
Voeding tot je nemen die het zenuwstelsel versterken en niet te veel zuipen. Alcohol tast het zenuwstelsel aan. Vervolgens blijven oefenen.

Milko sluiten.

VincentZaalberg
11 januari 2017, 17:23
Een advies dat mij heeft gediend:
Start z.s.m. met het regelmatig (i.i.g. wekelijks) opnemen van partijtjes en luister dat terug. Niet goed? Opnieuw, totdat het er goed op staat. Het is zoals met alles vallen en opstaan natuurlijk.

Iets wat ik vanuit mijn ervaring kan toevoegen: opnemen met alleen een klik of opnemen met een drumbeat kan op momenten jouw perceptie van ritme en dus jouw timing best beïnvloeden. Dus oefen beiden.

M.v.g. Vincent

Duhsjaak
11 januari 2017, 17:33
Ineen draadje over techniek heb ik gezegd, dat als je techniek (zoals kennis) spelenderwijs zou kunnen verwerven, dat ik dan voor techniek zou gaan voelen.
En nu ik dit draadje hier nog eens doorlees, zie ik op bladzijde 1 een opmerking van Pepe die akelig dicht komt in de buurt van wat ik toen in dat andere draadje bedoelde. Als je me nog kunt volgen.

Het allerbelangrijkste is naar mijn smaak dat je er plezier in houdt. En constant vlijtig hetzelfde doen leidt tot verveling.
Ik zoek zo het andere bericht op. Maar een mix van alle tips lus het bericht van Pepe heeft naar mijn smaak de meeste en leukste kans van slagen.

Overigens vind ik dit soort vragen super leuk. Het zet aan tot nadenken over van alles en nog wat.
Heel fijn.

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
11 januari 2017, 17:39
Ik zag een tijdje geleden een oude live opname van Chet Baker. De zuivere precisie van zijn rechterhand, alsof het machinaal aangestuurd wordt. Dat probeer ik nu over te zetten op gitaar, totaal andere benadering, simpele dingen maar soms is het net alsof je weer opnieuw moet leren lopen.
Nou hoef ik geen gitaar te spelen zoals Chet Baker trompet speelt en over een paar maanden ben ik Chet weer vergeten maar de hoop is er dat het allemaal optelt. En zo niet, ben je toch lekker bezig geweest.

Dat langzaam beginnen is altijd een goed idee, opwarmen zonder gelijk je default fouten vrij baan te geven. Die fouten, daar maak ik me geen zorgen over, daar hoef ik me niet voor warm te draaien.

Kijk, deze bedoel ik.
Een dag timing oefenen met (en dan iedere dag een streepje opschuiven):
- the Monkees
- motown
- drumtack isolated of gewoon van YouTube

Noem maar eens wat. Dat gaat je vanzelf vertellen wat je het lekkerst vindt. En al die verschillende invalshoeken gaan je een schop onder je .... geven. Let maar op.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
12 januari 2017, 08:08
Uitzonderlijke dingen met een rechterhand?
Aandachtsstreepje erbij:
- Nick Drake

Zowiezo vind ik persoonlijk dat wij als gilde vrij veel met de linkerhand bezig zijn. Of we het nou over strak hebben of niet.
Rechts blijft tocht ietsjes onderbelicht. Thanks Pepe!
Vriendelijke groet, Gus

Kim Wilson
12 januari 2017, 08:17
Er wordt volgens mij nog steeds langs elkaar gepraat. Je hebt tempo (zoals je kunt testen in dat linkje van Erik, ik kwam uit op 871 met de muis) en je hebt timing. Tempo ligt vast en wordt bepaald door de drummer/metronoom/dirigent. Timing is je eigen interpretatie, wat je je noten neerlegt in het vaste stramien van dat tempo. Speel je net na de tel, of juist ervoor, laat je een noot 4 of 5 tellen hangen, dat soort dingen, dat is timing. En ik denk dat bij TS het probleem bij het tempo ligt, dat dat wat zweeft. Hoe je dat verbetert weet ik niet. Ik denk dat je je vooral moet focussen op oefeningen met je rechterhand. Ik kan behoorlijk strak op tempo spelen, dat zal wel te maken hebben met mijn drumverleden. De basis ligt in de rechterhand, is mijn ervaring. Zorg iig dat je met je rechterhand goed op de maat up en downstrokes kunt maken. Eerst langzaam en dan het tempo opvoeren.

guitarkid2
22 februari 2017, 13:55
m;n schouder doet ut weer aardig en kan weer lekker pingelen

tip waar ik het meeste aan heb
warming up ! dat ik als ex 'beetje" sporto daar niet ben opgekomen, is me een raadsel

en waar ik zelf achter ben gekomen. plug je gitaar in een goed klinkende amp ivp een geluidskaart met vst

thanks all