PDA

View Full Version : Aardeprobleem bij nieuwe amp en pedalboard set-up



Willlem
24 december 2016, 17:01
Voorheen had ik deze set-up:
Gitaar > pedalboard > gitaartop > cabinet

Nu wil ik naar de set-up toe waarbij de poweramp (EHX Magnum 44) op mijn pedalboard zit:
Gitaar > pedalboard > cabinet

Toen ik deze nieuwe set-up uitprobeerde stond de microfoon waar ik door zong onder stroom. Waarschijnlijk omdat de geaarde gitaartop niet meer in de signaalketen zit en de keten dus niet meer geaard is (EHX is niet geaard). Als ik de tuner op het pedalboard via een kabel met de PA verbind is het probleem verholpen. Maar ik zou liever een simpele manier vinden om het pedalboard zelf te aarden.
Zijn er constructies te maken, of apparaten te koop die dat kunnen?

Erik de Perik
24 december 2016, 17:16
Volgens mij aard jij je gitaar nu via de microfoon. Pedalboard op de PA aarden of draadloos gaan spelen lijken mij de enige opties. Waarom kies je voor deze opstelling?

Lekker bandje trouwens...!!

Willlem
24 december 2016, 18:22
Ah, thanks!

Ik wil deze opstelling eens proberen omdat het opbouwen van de set-up inclusief tops erg tijdrovend is, vooral als we op een festival of als support weinig tijd hebben. Daarnaast is een compacte set-up op een pedalboard in het vliegtuig mee te nemen, en tops niet. Want, en dat had ik er misschien bij moeten zetten omdat het de situatie beïnvloedt, ik speelde over 2 tops, in een stereo set-up.

Maar het lijkt minder omslachtig om het aardeprobleem op te lossen zonder het pedalboard aan de PA te hoeven verbinden, of draadloos te gaan spelen. Als daar een methode voor is?

Erik de Perik
24 december 2016, 18:48
Simpel gezegd, je moet 'm aarden en pedaaltjes hebben altijd een gelifte aarde. Wanneer je draadloos speelt, lift je de aarde van je gitaar. Dus je kunt je pedaaltjes via de mantel van je steek aarden of alles ontaarden :blast: door draadloos te gaan.

Waarom speel je niet op een combo?

Willlem
26 december 2016, 17:03
Combo is weer "lastig" bij gedeelde backline.

Een wild idee: als ik een oude power cable strip, de aarde daarvan verbindt met een (metalen) pedaal in de keten en de stekker op mijn pedalboard erbij steek zou dat als aarde kunnen werken?

Erik de Perik
26 december 2016, 18:02
Je speelt nu op versterker en box, deel je die dan?
En waar aard je die effecten dan mee, met je gitaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
26 december 2016, 18:45
Het ligt eraan wat voor voeding je gebruikt, maar de pedalpower en soortgelijke voedingen zijn meestal voorzien van een randaarde stekker, en daarmee, als je hem als zodanig aansluit breng je al randaarde naar je board. Dan kun je dus al redelijk eenvoudig de randaarde aftakken en aan een behuizing vastknopen.

Ik weet echter niet of dit volgens de richtlijnen is toegestaan; er is hier vast een technisch iemand die dat wel weet.

Erik de Perik
27 december 2016, 09:46
Kan me niet voorstellen dat dit soort voedingen randaarde hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjtevel
27 december 2016, 10:03
De voeding zelf wel. De outputs niet.

D3nnis
27 december 2016, 10:07
Kan me niet voorstellen dat dit soort voedingen randaarde hebben.


Het chassis van de pedalpower, en bv van de HB powerplant jr, is in ieder geval verbonden met de randaarde van de stekker.

Erik de Perik
27 december 2016, 10:54
Inderdaad ja! Ik heb nog nooit iets via m'n voeding geaard vanwege het risico op aardlus. Altijd de versterker(s). Zou te proberen zijn dan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk