PDA

View Full Version : Marshall JTM30 cross-over in de eindtrap?



fastfolkert
23 december 2016, 16:00
Ik heb sinds kort een JTM30 (2x10, optisch als nieuw) die in mijn oren prima klinkt. Lekker dynamisch en luid genoeg voor bandverband. Alles werkt, van de bekende "hitte-problemen" heeft hij zover ik nu heb getest geen last.
Volgens de verkoper zitten de originele buizen er nog in en is hij niet gemod.

Wat mij bij het testen al opviel was dat er op beide kanalen heel zacht een soort van zachte cross-over vervorming is te horen. Speel je wat luider en/of draai je de gain omhoog dan is het onhoorbaar, maar met je kop voor de speakers op zacht clean volume hoor je het.
Als ik de gitaar in de effect-return steek is het er ook, dus verdenk ik de eindtrap (die 5881's zitten er al 20 jaar in vermoedelijk).

Nou staat de JTM30 erom bekend dat ze erg "hot" zijn gebiased; hoe kan er dan toch cross-over ontstaan? Of kan een uitgeputte eindbuis dat veroorzaken?

De bias is niet instelbaar (string zeners) en ik moet 'm nog openmaken maar ben wel alvast benieuwd naar jullie mening.

Thx!

Schema's: http://www.drtube.com/schematics/marshall/jtm3-61-02.pdf

raabje
23 december 2016, 19:32
Wat jij beschrijft, dat heb ik zelf niet. Ik heb ook een JTM30 2 x 10 inch.

Paar tips:
- dat rooster boven de buizen afplakken met tape, dan stroom de hete lucht niet direct naar de printplaten
- kooi om de buizen weg halen
- de metalen kast met printplaten, ik heb een paar ringen tussen cabinet en metalen bak gedaan, aan de achterkant, dan onstaat er een spleet voor warme lucht om te ontsnappen. Zie je aan de voorkant niks van.
- ik heb er 2 10 inch Greenbacks ingezet
- Ik heb BIAS pots in laten bouwen, en 6L6 buizen van Tung Stol laten biassen.
- send / return inputs waren bij mij zwak, deze zijn vervangen
- de diode distortion op het gain kanaal, die kan uitgezet worden met een modificatie. Ik heb een schakelaar aan de achterkant, om het gain kanaal orgineel te hebben, of gemodifiseerd. Zonder diode distortion klinkt de amp heel donker en blijft heel lang clean. Compleet andere voicing dan het normale kanaal.
- 12AU7 buis op V3 zogt ervoor dat de master volume beheersbaar wordt.


De EQ is prut, ik heb er altijd ruzie mee. Ik heb de amp al 20 jaar, en ik heb nog steeds niet de ultime instelling gevonden. Maar wegdoen vind ik zonde, dan liever een Yamaha THR5 als aanvulling.

En ik heb het idee dat de amp met 2 x 10 inch toch niet helemaal lekker klinkt, voor thuis, ik zou er nog wel een 12 inch cabinet met een Creamback onder willen zetten. Ooit.

fastfolkert
23 december 2016, 20:14
Thx. voor je antwoord.
Die maatregelen die jij beschrijft zijn bedoeld om te voorkomen dat electronicaboards te heet worden. Ik weet niet of mijn JTM daar ook last van heeft. Je kunt eventueel je eindbuizen ook kouder biassen; dan wordt het vermogen "in rust" ook minder en dus minder heet.
Dat gainkanaal is idd. een beetje kunstmatig; ik zal denk ik vooral het cleankanaal gebruiken met een tubescreamer of OD.
Is jouw gainkanaal met die mod nog wel bruikbaar; kun je een aardige crunch krijgen?

Ik vind 2x10 juist wel weer lekker "punchy". Ik heb ook een Fender Champ25 (6L6 1x12) en die klinkt veel bassiger naar mijn smaak.
In de kerstvakantie zal ik de JTM eens helemaal uitelkaar halen, wellicht een nieuw setje 5881 erin en kijken of dat "randje" uit t geluid weg is. En die opening boven de buizen dichtmaken want dat is thermisch idd. een slecht ontwerp.

Erik de Perik
23 december 2016, 20:36
Als ik het zo lees, proberen jullie bijna wanhopig een (in jullie ogen) niet zo geweldige versterker te verbeteren. Is dat omdat 'ie eigenlijk geweldig zou moeten zijn?
Bedoel dit niet lullig maar vraag het me echt af.

fastfolkert
23 december 2016, 21:04
Nee hoor; ik gebruik de JTM van m'n bandmaatje zo nu en dan en ik vind het een prima amp. Nu ik er zelf eentje heb gescoord valt me op dat er een klein bijgeluidje hoorbaar is wat misschien komt door het feit dat er al 20 jaar dezelfde buizen in zitten.
Dat wilde ik graag bevestigd danwel ontkend zien, bijv. door een van de amptechs die hier op het forum zitten.
En wat ik er evt. aan kan doen.

raabje
23 december 2016, 21:04
Nou, ik houd hem omdat ik als studentje er een hele zomer voor gezwoegd heb met een vakantiebaantje, 20 jaar geleden dus, voor 1200 gulden geloof ik. Ook nog een Fender Blues de Luxe geprobeerd, maar die had maar 1 kanaal (ik wist er nog weinig van toen...). Gekocht aan de Oudegracht in Utrecht, daar zat nog toen nog een gitaarwinkel. Zal sentiment zijn...

Mijn amp is na het (hot) biassen (met ingebouwde pots) op 6L6 overigens niet heet meer, zelfs niet warm. Dat heeft enorm geholpen.

Ik vind het normale kanaal wat te bright en dun klinken (fender clean), ook met pedalen, worden mijn oren moe van, het boost kanaal met diode is erg solid state achtig, en met modificatie is het kanaal erg donker, maar deze gebruik ik het meest, met EQ knoppen allemaal vol open. Maar let op, ik speel alleen thuis, in band verband zal de amp anders klinken, dan moet je meer door de mix snijden omjezelf te horen. Dat doet ie prima.

Dat rooster boven de buizen heb ik met Duck tape afgeplakt, en die luchtspleet is ook wel nuttig, anders zit alle electronica in een soort van metalen hete doos (ook al wordt de amp niet meer warm, het is een ontwerpfout).

Met modificatie krijg ik op het boost/gain kanaal pre amp vervorming als ik gain en volume beiden ver opendraai. Dan wordt het echt wel een Marshall scheur. Volume boost pedaal helpt hier enorm bij. Maar wat je feitelijk hoort is vervorming van de phase inverter V3 pre amp buis. Als je deze 12AX7 laat, dan klinkt het wat rauw, en als het een 12AU7 is, wat softer.

Power amp vervorming, dat lukt niet door het ontwerp, solid state rectifier? En geen positive feedback loop? Ik ben geen electro techneut. Ik heb er een attenuator tussen gezet, en master volume op 10, maar de klank wordt niet echt anders. Die attenuator is alweer verkocht.

De modificatie is een kwestie van de juiste weerstand tussen 2 punten solderen. Gewoon het circuit met diode doorknippen of los solderen heeft als gevolg dat het volume enorm toeneemt op het boostkanaal. Door 2 punten te verbinden verdwijnt dit effect, en is de solid state vervorming toch uitgeschakeld.

fastfolkert
23 december 2016, 21:37
Thx. Dat ga ik later nog proberen als ik het huidige randje uit t geluid heb.

Kun je uitleggen wat je precies hebt gedaan/laten doen bij die diodes? Zie schema in m'n eerste post; linksonder.
Dat circuitje zit tussen kathode van V1-A en anode van V1-B zo te zien, en via C110/R111 aan ground. Waar heb je 't precies open geknipt en welke waarde weerstand tussen gezet? Alvast dank!

raabje
23 december 2016, 21:48
Een 390K weerstand tussen C103 en D104

Dus C103 los solderen of knippen, en dan de weerstand op het pootje, en dan naar D104 toe.

Dit is mijn eigen prutswerk, later heeft de amp doctor de weerstand op een printplaatje gezet, en met een schakelaar aan de achterkant verbonden. Dit is het principe.


http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/f9758244-7006-4432-99c2-89bb723a2297_zps74b4e9b2.jpg

raabje
23 december 2016, 21:54
Deze is ook aardig:

http://www.ampsnaxes.com/wp-content/uploads/2013/01/VGSEPT2009red.jpg

fastfolkert
25 december 2016, 02:13
Vandaag een setje nieuwere 5881 geplaatst. Het bijgeluid is wel minder, maar er is toch bij heel zacht spelen nog een randje hoorbaar....
Hebben de amptechs hier nog tips?

cluseau
25 december 2016, 12:01
Vandaag een setje nieuwere 5881 geplaatst. Het bijgeluid is wel minder, maar er is toch bij heel zacht spelen nog een randje hoorbaar....
Hebben de amptechs hier nog tips?


Meten ipv zomaar iets vervangen :ok:.

fastfolkert
25 december 2016, 12:38
Meten ipv zomaar iets vervangen :ok:.
Ha, je hebt helemaal gelijk natuurlijk!
Maar als E-opgeleide in de schrale jaren 80 is mijn kennis van buizentechniek beperkt. Ik snap hoe biassen werkt en dat je uit de buiskarakteristieken een "mooi" instelpunt kunt bepalen, maar daar houd het dan ook mee op.

En "zomaar iets vervangen" valt wel mee hoor; ik heb de 1 jaar oude "known good" 5881's uit mijn Champ25 getrokken en ter test in de JTM30 gezet.
Het enige dat me opvalt is dat op fluistervolume de Champ25 volledig clean is, en de JTM30 een klein randje heeft; ook als ik in de effectsloop input inprik. Bij de master voorbij 1 hoor je er overigens niets meer van.

Wat stel je voor te meten? Ik kan met m'n signaalgenerator een sinus op de effectsloop input aanbieden en op de XLR (emulated output) meten met m'n scope maar dan weet ik nog niet waar dat randje vandaan komt...?
Zijn er usual suspects of is dit misschien normaal voor deze amp, gezien het feit dat het "randje" bij de 20 jaar oude 5881's prominenter is dan bij de 1 jaar oude 5881's (Beide Sovteks).
Kan de PI dit veroorzaken? Ik heb nog geen 12AX7's gewisseld.

Alvast dank voor het lezen en fijne feestdagen!

raabje
25 december 2016, 12:45
Heb je de pre amp buizen onderling verwisseld, dus v1 in v3, en andere combinaties?

En de spring reverb, zorgt die niet voor storing? Even los trekken, kijken of het randje op laag volume verdwijnt?

De EQ zit na send return in het signaalpad, staat EQ normaal ingesteld? En als je send return met een patch kabel verbindt?

Beetje ver gezocht misschien....

cluseau
25 december 2016, 13:30
Het enige dat me opvalt is dat op fluistervolume de Champ25 volledig clean is, en de JTM30 een klein randje heeft

Dan moet het ook meetbaar zijn, kijk maar naar je uitgangssignaal wat er mis is. Volg dan het signaal terug tot aan de effectsloop.

Als je nou geen afwijking in je uitgangssignaal kan waarnemen heeft het dus ook geen zin om terug te tracen.



Wat stel je voor te meten?
Begin maar met het bias vermogen, procedure staat hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169355-Het-grote-versterker-FAQ-topic&p=3276816&viewfull=1#post3276816)

fastfolkert
25 december 2016, 14:41
Begin maar met het bias vermogen, procedure staat hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169355-Het-grote-versterker-FAQ-topic&p=3276816&viewfull=1#post3276816)
Frans, bedankt! Dat is helder. Hopelijk kom ik er in de kerstvakantie aan toe.

fastfolkert
1 januari 2017, 17:42
kleine update: ik heb het opgenomen vermogen van de JTM30 even gemeten met standby uit en aan (dus wel en geen HV). Dan kom ik op resp. 59,4 en 29,6W. Dus wordt er tgv. HV nog geen 30W verstookt in de hele amp. Zelfs al gaat dat volledig 50-50 in de beide eindbuizen zitten als ruststroom-vermogen dan is dat <15W per buis. En dat is 50% van de specs.
Niet-wetenschappelijke conclusie (....) ze staan iig. niet te "heet" ingesteld.

cluseau
1 januari 2017, 19:26
Lijkt mij toch minder bewerkelijk om de meting uit de link uit te voeren of ben ik nou gek. Nauwkeuriger is jouw methode zeker niet. Er gaat ook veel vermogen onderweg verloren dus het is aanzienlijk minder dan 15W per buis. Zou wel een verklaring voor je klacht kunnen zijn.

fastfolkert
1 januari 2017, 20:41
Lijkt mij toch minder bewerkelijk om de meting uit de link uit te voeren of ben ik nou gek. Nauwkeuriger is jouw methode zeker niet. Er gaat ook veel vermogen onderweg verloren dus het is aanzienlijk minder dan 15W per buis. Zou wel een verklaring voor je klacht kunnen zijn.
Klopt; dit was vanmiddag even een snelle check. Metingen volgens jouw "7 stappen-plan" staat voor deze week op de planning; ik post de resultaten hier. Dat er minder dan 15W per buis wordt gedissipeerd had ik idd. ook al bedacht (de preamp buisjes dissiperen nog wat en de magnetiseringsverliezen zullen ook wel toenemen als HV aan staat). Ik ben benieuwd waar de echte metingen op uit komen

fastfolkert
2 januari 2017, 12:13
Zo, vanochtend de amp open gehad en gemeten (met de originele buizen):

R tussen CT en A1, resp A2: 76,5 en 77,5 Ohm
V a-k: 423 V
V tussen CT en A1, resp A2: 2,51 en 2,81 V

Daaruit volgt:
anodestroom resp. 32,8 en 36,3 mA
biasvermogen resp. 13,9 en 15,4 W

Dat is net 50% van het max. vermogen van de 5881WGC.
Nog even de biasspanning gechecked (Zener-string): -40,4V
De screengridweerstanden en andere weerstanden rondom de eindbuizen zijn goed.
De amp. ziet er als nieuw uit en is, voor zover ik kan zien, ongemod.

De vraag is: is dit bias-instelpunt zodanig "koud" dat het die cross-over-achtige vervorming op laag vermogen kan veroorzaken?

AANVULLING: nieuwere set 5881 erin gezet:

R tussen CT en A1, resp A2: 76.9 en 78.2 Ohm
V a-k: 420 V
V tussen CT en A1, resp A2: 3.18 en 3.14 V

Daaruit volgt:
anodestroom resp. 41.4 en 40.2 mA
biasvermogen resp. 17.4 en 16.9 W

Deze buizen staan dus wat "heter" maar de vervorming op laag vermogen is ook hier op ongeveer hetzelfde nivo hoorbaar (ik dacht dat deze set buizen minder vervorming liet horen dan de originele, oude set, maar daar moet ik op terugkomen. In beide gevallen is de cross-over-achtige vervorming van vergelijkbaar nivo).

cluseau
2 januari 2017, 14:39
Om eerlijk te zijn verwacht ik ook geen cossover op 50%. Op vol vermogen kan dat een beetje kil klinken maar onder normale omstandigheden moet dat goed gaan.

fastfolkert
2 januari 2017, 15:29
Om eerlijk te zijn verwacht ik ook geen cossover op 50%. Op vol vermogen kan dat een beetje kil klinken maar onder normale omstandigheden moet dat goed gaan.
Bedankt voor je antwoord. Deze waarden zijn normaal in jouw optiek?

Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Rimpel op de voedingsspanning waardoor je een soort van modulatie krijgt?
Ik heb een scoop, en probes waarmee krap-aan 500V kan meten (philips PM9350/02)
De amp is trouwens weer even dicht nu want ik heb morgen repetitie en zondag een gig.

(ik begin me wel af te vragen of er ueberhaupt iets mis is; de amp klinkt verder prima en zeker op standje 2 en hoger hoor je de vervorming niet. Je koopt een Marshall natuurlijk ook niet voor het sprankelende clean :soinnocent:)

cluseau
2 januari 2017, 15:35
Ligt er aan waar de vervorming ontstaat en hoe hevig die is. Heb je toch echt even een generator en scoop bij nodig. Als je het kan horen is het ook zichtbaar. Waarschijnlijk komt het uit de preamp en ontstaat het door overspraak. Iets van signaal om de potmeter heen wat dan in tegenfase vervorming veroorzaakt. Dit zijn ook geen ampjes om zacht te staan, zacht is voor sissy's.

fastfolkert
2 januari 2017, 23:10
Een 390K weerstand tussen C103 en D104

Dus C103 los solderen of knippen, en dan de weerstand op het pootje, en dan naar D104 toe.

Thx,....Maar...dan doet die 390k toch helemaal niks? De + van C103 is losgeknipt van de anode van V101B en daarmee hangt dat hele diodecircuitje aan 1 kant "los".
Dat dat anders klinkt geloof ik graag, maar of je er nu 390k aan parallel zet of niet; dat maakt niet uit...Of mis ik iets?

Dutch66
3 januari 2017, 10:59
Nou ja, als je het diode netwerkje (D101 - D104) 'los haalt' door C103 te verwijderen, zal V102A aanmerkelijk
harder worden aangestuurd... De bedoeling van die 390K is volgens mij dit te compenseren.
Dus waar voorheen de + van C103 zat, zit nu een 390k naar de kathode van D104, oftewel naar aarde...

Beetje een long shot hoor, maar misschien is je cross-over 'probleem' wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp, en hoor je gewoon de diodes die ook bij weinig gain al beginnen te clippen?

fastfolkert
3 januari 2017, 11:35
Nou ja, als je het diode netwerkje (D101 - D104) 'los haalt' door C103 te verwijderen, zal V102A aanmerkelijk
harder worden aangestuurd... De bedoeling van die 390K is volgens mij dit te compenseren.
Dus waar voorheen de + van C103 zat, zit nu een 390k naar de kathode van D104, oftewel naar aarde...

Beetje een long shot hoor, maar misschien is je cross-over 'probleem' wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp, en hoor je gewoon de diodes die ook bij weinig gain al beginnen te clippen?

Dat is 't m juist; die 390k gaat (volgens de foto) juist niet naar de plek waar de + van C103 zat; maar naar de nu zwevende + van C103. Als hij idd. naar de plek op de print zou gaan waar de + van C103 zat; had ik het gesnapt....
Dat boost kanaal gebruik ik nu niet; ik zet het cleane kanaal op een lichte crunch en gebruikt een TS voor solo's. Op termijn wil ik dat boost kanaal wel modden tot een soort tweede clean/crunch kanaal.

Je tweede suggestie over die cross-over vervorming is interessant; maar is denk ik hier niet van toepassing. Die vervorming hoor ik ook op het clean kanaal (V102); en dat is met een relais "hard gescheiden" van het boost kanaal (V101).
Ik heb alle preamp-buisjes al eens gewisseld voor een "goede"; zonder effect.
Toch zou het heel goed kunnen dat dat "randje vervorming" gewoon "by design" is. Zoals je kunt lezen zijn de eindbuizen goed ingesteld.
Zoals Frans/Cluseau al zei zou het storing kunnen zijn die ergens wordt opgepikt; of misschien zooi op de HV voeding. Dan moet ik met een scoop door de amp en dat bewaar ik even voor later ;)

Thx. voor je reactie btw!

raabje
3 januari 2017, 13:06
Die C103 zit nog in het circuit, de weerstand zit op de - aangesloten. Achter op de printplaat loopt een baan naar D101. Dus de knip die je ziet op de foto is gemaakt tussen C103 en D101.

ik heb lang gegoogled naar deze mod, en uiteindelijk wat foto's gevonden, voordat ik dit heb gedaan. En later is door een amp tech de mod netjes uitgevoerd, met een aan/uit schakelaar. Idee is dat met 390k het volume niet enorm omhoog gaat op het boostkanaal.

fastfolkert
3 januari 2017, 13:40
Die C103 zit nog in het circuit, de weerstand zit op de - aangesloten. Achter op de printplaat loopt een baan naar D101. Dus de knip die je ziet op de foto is gemaakt tussen C103 en D101.

OK, dus die 390k zit tussen de - van C103 en de anode van D103. En de verbinding die tussen de - van C103 en de dioden zat is verwijderd. Dus die dioden doen helemaal niet meer mee.

Hoe klinkt dat? Als die 390k groter wordt, dan is de gain ook hoger neem ik aan.
En klinkt het cleankanaal nog steeds hetzelfde?

raabje
3 januari 2017, 14:01
Die 390k zit tussen C103 en C110. Met een lagere weerstand neemt het volume toe, niet de gain, meen ik. Ik heb nooit zonder de 390k weerstand gespeeld op de versterker, ik weet niet wat het effect is.

Hier mee info, iets andere aanpak, variabele weerstand ertussen.

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=931185&page=4

Het klinkt dus heel donker, tegen dof aan. Met EQ kan je dit wat compenseren. Oversturen op het boost kanaal kan nog wel met een grote boost van een volume pedaal, of gain samen met volume helemaal opendraaien. Daaronder blijft het boostkanaal clean achtig. Klinkt totaal anders dan het normale kanaal. De mod heeft geen effect op het normale kanaal, zover ik weet. Advies is om de mod met een schakelaar uit te voeren: origineel circuit / gemodificeerd, als er toch een negatief effect zou zijn op het normale kanaal, dan zet je de schakelaar op origineel.

Het is dus niet zo dat de amp opeens fantastisch wordt met de mod, maar die vieze distortion ben je kwijt. Het zou kunnen dat het boost kanaal ongemod met alleen een klein beetje gain, dus weinig diode vervorming, beter klinkt dan gemod. Omdat de mod vrij simpel is, is het een leuke extra, een derde klankkleur.

Dutch66
3 januari 2017, 15:14
Dat is 't m juist; die 390k gaat (volgens de foto) juist niet naar de plek waar de + van C103 zat; maar naar de nu zwevende + van C103. tja, en zoals je zelf al aangaf heeft dat geen zin, je zet dan feitelijk een weerstand in serie met C103, gaat dus niks doen...


Die C103 zit nog in het circuit, de weerstand zit op de - aangesloten. Achter op de printplaat loopt een baan naar D101. Dus de knip die je ziet op de foto is gemaakt tussen C103 en D101.
En dat is precies hetzelfde..., met een weerstand tussen C103 en D101 blijft de clipping stage (nagenoeg) onveranderd.


OK, dus die 390k zit tussen de - van C103 en de anode van D103. En de verbinding die tussen de - van C103 en de dioden zat is verwijderd. Dus die dioden doen helemaal niet meer mee.
Kijk is naar het schema, de anode van D103 is dezelfde 'insert' als de kathode van D104, zoals ik al aangaf ;)


Met een lagere weerstand neemt het volume toe, niet de gain, meen ik.
Dat kan natuurlijk niet, hoe lager de waarde van de weerstand, hoe meer signaal er naar de aarde loopt..

In a nutshell;

'Lift' de pluszijde van C103, en vanaf de PCB laat je hiervandaan 390K (ergens) naar de aarde
lopen, desgewenst met een SPDT terug naar de zwevende (+) pool van C103, dat is echt de hele 'mod'

Succes!

fastfolkert
3 januari 2017, 17:07
@Dutch: thx. Ik kon die foto's ook al niet plaatsen.....

Meer nieuws: Het "cross-over-vervorming-lek" is boven.
Ik sloot vanmiddag de JTM30 aan op een externe cab en het geluid was brandschoon (op het clean kanaal)!
Wat blijkt? 1 van de twee 10" Eminence Legend speakers heeft een miniem mechanisch bijgeluidje. Vanavond die speaker eens demonteren en kijken of er iets zichtbaar is. Wordt vervolgd.

raabje
3 januari 2017, 19:12
topic over de JTM60:

http://forum.metropoulos.net/viewtopic.php?f=4&t=13499&sid=f5c7c5460b65e7575bebd43a7d12544a

Plant
3 januari 2017, 19:22
@Dutch: thx. Ik kon die foto's ook al niet plaatsen.....

Meer nieuws: Het "cross-over-vervorming-lek" is boven.
Ik sloot vanmiddag de JTM30 aan op een externe cab en het geluid was brandschoon (op het clean kanaal)!
Wat blijkt? 1 van de twee 10" Eminence Legend speakers heeft een miniem mechanisch bijgeluidje. Vanavond die speaker eens demonteren en kijken of er iets zichtbaar is. Wordt vervolgd.

Ik overwoog de suggestie al te posten: een aanlopende spreekspoel. Dat klinkt ook net als cross-over. Ik wachtte nog even af tot je het signaal met een scoop zou bekijken en daar geen cross-over zou zien :ok:

Dutch66
3 januari 2017, 19:25
@Dutch: thx. Ik kon die foto's ook al niet plaatsen.....

Meer nieuws: Het "cross-over-vervorming-lek" is boven.
Ik sloot vanmiddag de JTM30 aan op een externe cab en het geluid was brandschoon (op het clean kanaal)!
Wat blijkt? 1 van de twee 10" Eminence Legend speakers heeft een miniem mechanisch bijgeluidje. Vanavond die speaker eens demonteren en kijken of er iets zichtbaar is. Wordt vervolgd.

Meesterlijk!, soms kun je zoeken tot je een ons weegt, terwijl de oplossing......

fastfolkert
3 januari 2017, 19:46
Haha, bedankt allemaal voor de support.

Ik heb de speaker er los naast liggen nu en het opvallende is dat het "bijgeluid" optreedt als de muziek superzacht staat. Net of de speaker moeite heeft om uit de "0-positie" te komen. Bij luider spelen neemt het bijgeluid niet toe maar verdrinkt uiteindelijk in de muziek. De andere speaker klinkt probleemloos op laag volume.
Er is niks te zien aan de speaker en voorzichtig bekloppen van de magneet leverde niets op. Deze Legend 50-serie is nog te koop dus ik haal er eentje bij want ik weet van mezelf dat ik me aan dat bijgeluidje ga ergeren. Ook al hoor je het niet op hoger volume; ik WEET dat het er is... :stop:

Plant
3 januari 2017, 19:53
Druk de conus maar eens rondom gelijkmatig in, dan hoor je waarschijnlijk wat geschraap. Mogelijk is de conus in de loop der jaren scheefgezakt (speaker 180˚ gedraaid monteren kan het probleem in de praktijk oplossen) of is de spreekspoel opgezwollen (speaker opgeblazen, maar dan is het vreemd dat maar 1 speaker dat heeft).

fastfolkert
3 januari 2017, 20:06
Druk de conus maar eens rondom gelijkmatig in, dan hoor je waarschijnlijk wat geschraap. Mogelijk is de conus in de loop der jaren scheefgezakt (speaker 180˚ gedraaid monteren kan het probleem in de praktijk oplossen) of is de spreekspoel opgezwollen (speaker opgeblazen, maar dan is het vreemd dat maar 1 speaker dat heeft).
De conus van de Eminence is nauwelijks in te drukken maar als je met je vingers op de conus "trommelt" hoor je duidelijk het bijgeluid. Ook als je op de magneet achterop een bescheiden tik geeft hoor je in de conus dat bijgeluid. Grappig nog te vermelden dat als je de speaker kortsluit; het geluid weg is als je op de conus trommelt (tegen-EMK?).

cluseau
3 januari 2017, 23:20
Idd als je de spreekspoel kortsluit beweegt hij moeilijker. Dat je dit met je vingers kan waarnemen klinkt sterk maar zeg nooit nooit.

Een zwangere spreekspoel is een beetje onwaarschijnlijk omdat de speakers het vermogen van de amp moeten aankunnen. Zo is de boel op elkaar afgestemt en anders zou marshall de een na de andere jtm30 retour krijgen. En ook wat plant zegt, twee gelijke speakers zullen allebei beschadigen volgens de logica.

Een andere mogelijkheid is dat je magneet los zit of niet goed gecentreerd. Het gebeurt wel eens als een cab een smak maakt dat de magneet niet meer exact in het midden zit omdat de speaker kooi is vervormd door een neerwaartse beweging. De magneet is zwaar en geeft echt een ruk aan de kooi. De ruimte voor de spreekspoel is heel gevoelig.

Waar ik het niet mee eens ben is de overeenkomst tussen een aanlopende spreekspoel en crossover vervorming. Misschien vereist het wat training maar het verschil is goed te horen hoor, een aanlopende spreekspoel klinkt een beetje als zanderig, zoals zand op een parketvloer.

fastfolkert
3 januari 2017, 23:27
[...]Waar ik het niet mee eens ben is de overeenkomst tussen een aanlopende spreekspoel en crossover vervorming. Misschien vereist het wat training maar het verschil is goed te horen hoor, een aanlopende spreekspoel klinkt een beetje als zanderig, zoals zand op een parketvloer.
Bedankt voor je reactie. Die term cross-over vervorming was mijn interpretatie van het geluid. Nu ik de speaker los op m'n werkbank heb en er zowel gitaar als muziek op loslaat (met een hifi-amp) valt duidelijk het "krasserige" bijgeluid op; vooral bij heel zacht volume. De magneet zit overigens muurvast en ook de kooi en conus zien er optisch prima uit.

fastfolkert
6 januari 2017, 00:49
Update: Gisteravond gerepeteerd met de JTM30 (met nieuwe Eminence Legend). 2x 1,5 uur lang op behoorlijk volume en de amp gaf geen krimp! Prima geluid en prikt lekker door de mix. Ik gebruik eigenlijk alleen het clean kanaal op standje 3 uur. (lichte crunch). Volume op de gitaar terugdraaien gaat naar clean. Voor soloboost heb ik een TS. I'm a happy camper!