PDA

View Full Version : Yamaha THR 5 of THR10?



raabje
21 december 2016, 14:11
Hallo Forum,

Ik heb een 30 watt buizenamp staan thuis, Marshall JTM30, en een Vox Pathfinder 15R, en ik zoek nog iets voor erbij, voor spelen op laag volume. De Yamaha THR spreekt me wel aan. Ik ben op dit moment veel pedalen e.d aan het verkopen, 200 euro kan ik snel vrijmaken voor de THR5. 300 euro voor de THR10 wordt al wat lastiger (te verantwoorden....).

Alleen heeft de THR5 geen mogelijkheid om presets op te slaan, en geen EQ knoppen, alleen een tone knop. En nog wat kleine verschillen (niet voor basgitaar en electo-acoustisch), en de THR10 schijnt wat ruimtelijker te klinken.

Geen presets, daar kan ik nog wel mee leven denk ik, ik ben niet van plan om met de computer de modellen te tweaken. Dat kan ik op mijn Ipad ook met apps zoals BIAS, en Tonestack e.d., en daar vind ik niks aan.

De vraag is, weet iemand of die EQ knoppen echt onmisbaar zijn? Ik ga binnenkort zelf even testen bij BAX Amsterdam, jullie mening stel ik ook op prijs.

Mvrgr, Jeroen

arjanb01
21 december 2016, 14:17
Ikzelf heb de thr 5 en ik zweer er nog steeds bij. Die eq is alleen handig als je serieus gaat opnemen.
Voor thuis met koptelefoon spelen volstaat de tone knop. Ikzelf gebruik alleen het Brit-high kanaal en dat is samen met gebruik van de tone knop van m'n gitaar voldoende voor clean met een randje tot vol over de top.
Tweedehands kan je ze wel scoren voor 130-130 euro. Daar heb ik hem ook voor gehaald. Ook is via de Aux ingang je telefoon om achtergrond backing tracks te laten meelopen.

Joost de Ruig
21 december 2016, 14:21
THR10 heeft verder een aantal andere voordelen. Zo is deze te krijgen in 3 versies: de standaard (grotere broertje THR5), en verder in een Blues en een Rock variant, waarbij de gainkanalen resp. blues- en rock gevoiced zijn.

raabje
21 december 2016, 14:23
Okee, goed om te horen. Amp is vooral bedoeld om thuis te spelen, opnemen niet echt. Ik ga even kijken of ik een knappe 2e hands kan vinden.

Ik wil het gewoon simpel houden, en dat het goed (of niet slecht) klinkt, zonder teveel toeters en bellen.

Overigens begrijp ik van Gearpage dat die nieuwe Boss Katana amps hele goede modelling hebben. Maar dan is het ook meteen weer zo een 12 inch combo, heb ik geen ruimte voor. THR5 lijkt me de betere keuze.

Joost de Ruig
21 december 2016, 14:28
Zelf heb ik de Blackstar ID Core stereo 10. Nieuw voor €100,- en een heel aardige sound.

FruscianteFan
21 december 2016, 16:19
Wat mis je in de Pathfinder? Veel lekkerder voor laag volume ga je het niet krijgen.

arcane
21 december 2016, 16:28
Ik heb ook een THR-5, ik kan me prima redden met die ene toneknop.

raabje
21 december 2016, 16:30
Pathfinder 15R is zeker een fijne amp, maar heeft in mijn oren maar 1 klank, zijn eigen klank.

Punt is dat ik teveel pedalen heb die het allemaal net niet zijn, en laatst liet ik, op zoek naar een betere tone, een pedaal op mijn USA strat vallen, onhandige actie, putje erin, en toen dacht is, het wordt tijd om al dat losse spul kwijt te raken. Verkopen gaat redelijk goed. De tone moet gewoon uit de amp zelf komen denk ik nu. Zo een THR5 zie ik wel zitten, als derde amp.

Is de EQ op de THR10 pre-gain of post gain? Pre gain kan je ook met een EQ pedaal regelen. En post gain op een mixer, of op de audio stream in een computer.

jutter
21 december 2016, 16:32
Ik heb deze gehad en vond juist wel de eq een belangrijke invloed hebben op het geluid: http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/yamaha-thr10c-gitaarversterker/product-details.html?gclid=CjwKEAiA7ejCBRDlp8uF6ezPnjoSJAA PED7Ms3441SwiEnysEQBSMeJsWByhGeOpITRWg1zKd5WXhRoCA NDw_wcB

FruscianteFan
21 december 2016, 16:41
Pathfinder 15R is zeker een fijne amp, maar heeft in mijn oren maar 1 klank, zijn eigen klank.

Punt is dat ik teveel pedalen heb die het allemaal net niet zijn, en laatst liet ik, op zoek naar een betere tone, een pedaal op mijn USA strat vallen, onhandige actie, putje erin, en toen dacht is, het wordt tijd om al dat losse spul kwijt te raken. Verkopen gaat redelijk goed. De tone moet gewoon uit de amp zelf komen denk ik nu. Zo een THR5 zie ik wel zitten, als derde amp.

Is de EQ op de THR10 pre-gain of post gain? Pre gain kan je ook met een EQ pedaal regelen. En post gain op een mixer, of op de audio stream in een computer.

Dan je verplaats je het probleem. Bovendien, als tone uit je amp moet komen, zoek je toch juist een amp met karakter?

Disclaimer: van mij mag je, is allemaal je goed recht. Ik volg het alleen niet helemaal (en da's mijn probleem).

Ik ben de laatste tijd trouwens weer enorm in mijn nopjes met mijn Squier SP-10. Kost geen drol, eerder dit jaar nog een tweede exemplaar aangeschaft voor twee tientjes.

WillemdaGuide
21 december 2016, 16:42
2e hands gaat zo'n THR-10 voor ongeveer 200 euro, en dus binnen je makkelijk bereikbare budget. Al ken ik de 5 versie niet maar ben zelf al geruime tijd tevreden gebruiken van de 10.

raabje
21 december 2016, 16:54
Dan je verplaats je het probleem. Bovendien, als tone uit je amp moet komen, zoek je toch juist een amp met karakter?

Disclaimer: van mij mag je, is allemaal je goed recht. Ik volg het alleen niet helemaal (en da's mijn probleem).


Zo heel diepzinnig is het ook allemaal niet, in plaats van 200 euro aan pedalen, een attenuator, Korg Toneworks heb ik nu liever iets anders ter vervanging. En gewoon minder spullen hebben is ook wel een lekker idee.

Die THR reeks wordt best goed gewaardeerd, vind ik leuk om te proberen. Is het niks, dan gaat ie weer weg.

Die Pathfinder klinkt als een amp met een 8 inch speaker, en de THR zou een ruimtelijker geluid moeten geven. De Pathfinder is een mooie amp voor mijn zoontje als hij gaat starten als hij oud genoeg is.

2e hands THR10 is idd ook nog een optie. Ik ga binnenkort eens proberen bij BAX Amsterdam, in de kerstvakantie.

Jan Buurman
21 december 2016, 18:01
Ik heb net mijn THR10C verkocht. Voldeed toch niet aan de verwachtingen. Ik kan er niet precies mijn vinger opleggen maar de respons op mijn spel was er niet.... (vaag hè? ;-) )

jutter
21 december 2016, 18:19
Ik heb net mijn THR10C verkocht. Voldeed toch niet aan de verwachtingen. Ik kan er niet precies mijn vinger opleggen maar de respons op mijn spel was er niet.... (vaag hè? ;-) )

Beter leren spelen misschien? :D

Erik de Perik
21 december 2016, 20:15
Zelf heb ik de Blackstar ID Core stereo 10. Nieuw voor €100,- en een heel aardige sound.

Da's geen geld voor zo'n ding zeg!

Joost de Ruig
21 december 2016, 20:34
Da's geen geld voor zo'n ding zeg!

Echt een leuk bakkie hoor:
https://youtu.be/_MUAeCKGHEg

Erik de Perik
21 december 2016, 21:14
Echt een leuk bakkie hoor:
https://youtu.be/_MUAeCKGHEg

Had exact hetzelfde filmpje net daarvoor gekeken ;)

BorisA
22 december 2016, 21:20
Als je echt een goeie practice amp zoekt dan is de THR10 fantastisch. Al enorm veel plezier van gehad. Hij is nogal belachelijk duur voor wat het eigenlijk is (en vergeleken met de alternatieven), maar hij klinkt gewoon top.
Maakt die 100 EUR echt uit voor iets waar je jaren plezier van hebt?
De THR5 heb ik niet bespeeld, dus ik kan niet vergelijken, maar als het een blijvertje is, waarom dan niet ineens voor de meer volledige gaan?
Tip: koop oplaadbare batterijen (8 AA's in de THR10). Niets zo leuk als dat ding overal kunnen meenemen (bureau-bank-tuin-...). Ik heb zelf de voeding nog nooit gebruikt.

En als je nieuw koopt: vraag gewoon om 10-15% korting met de boodschap dat je niet zoveel zin hebt om te wachten tot de volgende kortingsactie. (marges zijn hoog genoeg op dit spul)

arcane
22 december 2016, 21:26
Als je echt een goeie practice amp zoekt dan is de THR10 fantastisch. Al enorm veel plezier van gehad. Hij is nogal belachelijk duur voor wat het eigenlijk is (en vergeleken met de alternatieven), maar hij klinkt gewoon top.
Maakt die 100 EUR echt uit voor iets waar je jaren plezier van hebt?
De THR5 heb ik niet bespeeld, dus ik kan niet vergelijken, maar als het een blijvertje is, waarom dan niet ineens voor de meer volledige gaan?
Tip: koop oplaadbare batterijen (8 AA's in de THR10). Niets zo leuk als dat ding overal kunnen meenemen (bureau-bank-tuin-...). Ik heb zelf de voeding nog nooit gebruikt.

En als je nieuw koopt: vraag gewoon om 10-15% korting met de boodschap dat je niet zoveel zin hebt om te wachten tot de volgende kortingsactie. (marges zijn hoog genoeg op dit spul)

Over die batterijen: Ik speel beneden in de woonkamer gewoon op stroom uit het lichtnet, maar als de vrouw tv zit te kijken pak ik het ampje zo mee om ergens anders te spelen. Door deze amp ben ik vaker gaan spelen. Dus +1 voor batterijen-optie.

arjanb01
23 december 2016, 06:14
Fantastische demo van de thr10, Sören Andersen weet er overtuigende sounds mee te maken:

https://youtu.be/vWjUVQbHLnM

Joost de Ruig
23 december 2016, 08:13
Begrijp mij goed, ik zou er best een willen, maar met mame clean hoor ik in dit filmpje een scherp hoog dat ik minder vind.

paulusdeBKB
23 december 2016, 09:33
Ik ben erg benieuwd hoe de Blackstar en Yamaha THR 5/10 zich verhouden tot de nieuwe Line6 en Fender practice ampjes. Heeft iemand dat geprobeerd?

Ik had jaren geleden een Roland Micro Cube, maar dat was net iets té klein voor me dus die heb ik weer verkocht. Een oefenampje zou toch wel erg handig zijn...

arjanb01
23 december 2016, 09:40
Begrijp mij goed, ik zou er best een willen, maar met mame clean hoor ik in dit filmpje een scherp hoog dat ik minder vind.

Clean is voor homo's en disco gitaristen, Joost.
En je krijgt hem wel clean, als je de gain terug draait.

Midwolda
23 december 2016, 09:49
hij zei gayn :seriousf:

SloeGin
23 december 2016, 12:57
Ben zelf ook trotse eigenaar van de THR10 en ik vind 'em fantastisch klinken :mmmm:
De 'amp in the room' sound wat velen met modellers hopen te bereiken krijg ik dus echt uit de Yamaha.
Misschien zit ik nog in de honeymoonfase :D maar ik ben er in ieder geval zéér, zéér tevreden mee!
Dikke aanrader!

Rick trodat
5 januari 2017, 12:27
Ik heb de yamaha thr 10 nu ook sinds een week. Ik had em gekocht om ff snel ergens te spelen, maar ook voor silent recording.

Voordelen:

Hij voelt echt aan als een buizenamp. Reageert ook echt zo. Daarnaast zijn alle settings bruikbaar.
Geluiden uit dit ding zijn echt overtuigend. Grootste voordeel voor mij is dat ie goed omgaat met boost pedalen.

Super licht en klein. Met een microfoon ervoor zou je over een PA een mooi geluid neerzetten wat mij betreft voor een gig.

Prima speakers gezien de grote ervan

Leuk als interface

Ideale backup amp.

Nadelen:

USB en Koptelefoon klinken waardeloos. Zelf heb ik ook een speaker simulator ( pdi03) en dat klinkt op een tube amp overtuigender. Ik ben zelf alleen een groot voorstaander van een bewegende speaker.

arjanb01
5 januari 2017, 12:47
Zou je de thr10 ook in een repetitie setting kunnen gebruiken met een sennheiser mic ervoor die uitgestuurd wordt naar een in ear systeem?
Zou ideaal zijn!

BorisA
5 januari 2017, 19:03
Zou je de thr10 ook in een repetitie setting kunnen gebruiken met een sennheiser mic ervoor die uitgestuurd wordt naar een in ear systeem?
Zou ideaal zijn!

Ik heb een paar jaar terug Ryan Roxie een Gibson "clinic" weten geven bij Keymusic. Uitgang van de THR10 (dus die vd koptelefoon) rechtstreeks in een PA. Klonk helemaal niet verkeerd!
Lijkt me handiger dan met een micro prullen, vooral omdat de output van de speakers al bij al beperkt blijft.
Maar er moet dus misschien wel wat bijgeregeld worden kwa toonregeling op de PA.

dagrim1
6 januari 2017, 01:08
Als je echt een goeie practice amp zoekt dan is de THR10 fantastisch. Al enorm veel plezier van gehad. Hij is nogal belachelijk duur voor wat het eigenlijk is (en vergeleken met de alternatieven), maar hij klinkt gewoon top.
Maakt die 100 EUR echt uit voor iets waar je jaren plezier van hebt?
De THR5 heb ik niet bespeeld, dus ik kan niet vergelijken, maar als het een blijvertje is, waarom dan niet ineens voor de meer volledige gaan?
Tip: koop oplaadbare batterijen (8 AA's in de THR10). Niets zo leuk als dat ding overal kunnen meenemen (bureau-bank-tuin-...). Ik heb zelf de voeding nog nooit gebruikt.

En als je nieuw koopt: vraag gewoon om 10-15% korting met de boodschap dat je niet zoveel zin hebt om te wachten tot de volgende kortingsactie. (marges zijn hoog genoeg op dit spul)

Even over die batterijen, hoe lang kun je er dan eigenlijk op spelen? Slurpt dat niet batterijen en ben je dan niet om de avond aan het opladen? (THR10c hier...)

arcane
6 januari 2017, 10:46
Even over die batterijen, hoe lang kun je er dan eigenlijk op spelen? Slurpt dat niet batterijen en ben je dan niet om de avond aan het opladen? (THR10c hier...)

Exact weet ik het niet, maar in ieder geval wel meerdere uren. Ik gok een uur of 8 op normale batterijen. Ik gebruik altijd oplaadbare batterijen, die gaan iets minder lang mee. Ik gebruik wel eneloop batterijen, die lopen niet zo snel leeg, ook als je ze niet gebruikt, daar hebben normale oplaadbare batterijen wel last van.

dagrim1
7 januari 2017, 00:48
Exact weet ik het niet, maar in ieder geval wel meerdere uren. Ik gok een uur of 8 op normale batterijen. Ik gebruik altijd oplaadbare batterijen, die gaan iets minder lang mee. Ik gebruik wel eneloop batterijen, die lopen niet zo snel leeg, ook als je ze niet gebruikt, daar hebben normale oplaadbare batterijen wel last van.

Cheers, meerdere uren valt me niet tegen! (en die enerloop heb ik ook ja, over niet tegenvallen gesproken ;) ).

8 van die dingen is wel een aardig pakket, maar toch... goede optie voor sommige momenten

arjanb01
7 januari 2017, 08:07
Ik heb een paar jaar terug Ryan Roxie een Gibson "clinic" weten geven bij Keymusic. Uitgang van de THR10 (dus die vd koptelefoon) rechtstreeks in een PA. Klonk helemaal niet verkeerd!
Lijkt me handiger dan met een micro prullen, vooral omdat de output van de speakers al bij al beperkt blijft.
Maar er moet dus misschien wel wat bijgeregeld worden kwa toonregeling op de PA.

In dat geval kan ik dus een Jack xlr naar de x32 tafel sturen zodat ik m'n geluid via m'n in ear systeem hoor?
Zou mooie oplossing zijn en stil.

Da Vinci
7 januari 2017, 12:20
Klinkt goed die demo.
Wel jammer dat de 100watt versie dan weer niet over de opslagmogelijkheden beschikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

raabje
26 januari 2017, 11:47
Update van de TS, nog niks gekocht eigenlijk. THR5 is genoeg voor mij, maar de THR10 is denk ik op de langere termijn toch de betere koop, met EQ en 5 geheugenplaatsen. Ook een leuke amp voor mijn zoontjes als zij gaan spelen over een paar jaar.

Echter wil ik eerst een Cort M520 gitaar laten herfrettten, dat laat ik volgende week doen, eindelijk, die amp kan nog wel een paar maanden wachten.

raabje
9 maart 2017, 20:36
Ik ben weer in de race voor de THR5. Dat moet hem worden denk ik. Lekker compact.

Alleen nog een vraagje. Als ik toch met modelling zou willen klooien, dan is de THR10 de betere keuze, die kan 5 presets opslaan. Maar de THR5 lijkt me gewoon beter in de huiskamer, klein kastje, heeft niemand verder last van.

Ik doe het dan liever anders, mijn ipad op de aux van de THR5 aansluiten, en dan op de ipad met BIAS e.d een beetje modellen met de THR5 als speaker.

De vraag is, werkt die aux in goed op de THR5? Ik begrijp dat er geen volume regeling opzit? Moet je voor laag volume dan het volume op een ipad heel zacht zetten, en krijg je dan ruis? Weet iemand dit?

arjanb01
9 maart 2017, 20:53
Ik gebruik de Aux van m'n thr5 ook. Audio kabeltje naar m'n iPhone en volume van de muziek die ik op m'n telefoon afspeel regel ik op m'n telefoon. Het volume van m'n gitaar waarmee ik met de muziek meespeel regel ik met de master volume op m'n thr5.
Simpel en ideaal om te oefenen. Koptelefoon op en m'n kids slapen verder rustig 😉

raabje
9 maart 2017, 20:59
Okee werkt dus prima begrijp ik. En geen ruis? Ik stel me zo voor dat als het audio input signaal laag is en de THR5 dit zwakke signaal altijd versterkt, er ruis bij komt. Signal to noise ratio, zeg maar...

arjanb01
9 maart 2017, 21:18
Superstrak geluid, niks ruis. Digitale technologie 😉

raabje
17 april 2017, 22:03
Vandaag een Squier CVC tele verkocht voor € 400,-, en zo een stapel cash kan ik beter opnieuw in muziekspullen stoppen dan in benzine en boodschappen. Ik heb met de 10% paaskorting bij Bax de THR5 besteld. Ik had nu ook budget voor een THR10, maar de kleinere maat van de 5 lijkt me echt beter voor in de woonkamer, valt minder op, kan blijven staan. Hoef ik alleen nog maar een gitaar van zolder te halen als ik wil spelen.

En als de THR5 echt goed bevalt, dan is een 10C een mooie uitbreiding, of een THR10 v3 die ook wel zal komen, en dan mijn buizenbak weg doen, lekker verder downsizen.

arjanb01
18 april 2017, 06:16
Gefeliciteerd ! Superding. Ik heb hem een jaar of 5 geleden tweedehands aangeschaft en hem nog steeds. Superding! En als je toch niet in een band speelt, doensizen maar!

raabje
18 april 2017, 17:54
Superding! En dat is geen initiële blijdschap... Heb er nu een uurtje op gepingeld, ik kan niet stoppen, met een Cort gitaar met SD Phat Cat P90's. Vanavond mijn Stratocaster testen.

Effecten zijn leuk voor erbij, maar gewoon droog klinkt ie het beste, vind ik. Crunch, Lead en Brit Hi klinken prima. Nog even zoeken hoe de amp op de gain en master en tone knoppen reageert.

arjanb01
18 april 2017, 18:40
Als je een strat aankoppelt, gain en tone op de helft, master op de helft en Brit hi kanaal gebruiken. De rest met de volume knop van je strat regelen. Super dynamisch! Qua effecten gebruik ik een beetje reverb. Meer niet. En je kan via de Aux ingang een media speler aansluiten en meespelen met backing tracks. Ideaal om je timing te oefenen.