PDA

View Full Version : Slagplaat voor Japanse Telecaster



M@rtijn
19 december 2016, 21:05
Hey forumvrienden!

Long time no see. Sinds kort ben ik eigenaar van een Japanse Limited Fender Tele, geweldige gitaar en speelt als een droom. Heb de potjes inmiddels wel moeten vervangen en er ook een ander brug elementje in gegooid (Cavalier Nashville, aanrader!). Nu gebruik ik eigenlijk nooit het neck pickupje en ga ik deze eruit halen en er een Esquire slagplaat opzetten. Helaas gaat een standaard USA/MIM slagplaat niet passen, zitten blijkbaar verschillen in m.b.t. de metrische/inch conversie. Een Allparts slagplaat die ik heb liggen past inderdaad niet. De schroefgaten komen overeen alleen is de neck cut-out zo'n 5mm scheef, dus past niet. Een MIJ Esquire bestaat helaas niet, voor zover ik weet.

Nu ben ik behoorlijk OCD op dit soort dingen en zoek ik een op maat gemaakte slagplaat, welke netjes past i.c.m. de schroefgaten (heb geen zin in vullen etc met een zo goed als nieuwe gitaar). Heb zelf geen fatsoenlijk gereedschap om dit netjes te doen. Wat ik zoek is iemand die aan de hand van de originele slagplaat, of een 1 op 1 kopietje/tekening ervan (als dit voldoende is) een Esquire slagplaat voor me kan maken.

Er zijn adresjes in Amerika maar wegens verzendkosten wordt het een belachelijk duur plaatje (verzendkosten zitten wel op 2x de prijs van de slagplaat zelf). Zijn er adresjes in Nederland of iemand op dit forum die mij hier verder mee kan helpen? Wat ik zoek is vrij simpel, een 1-ply zwart bakelieten Esquire slagplaat zonder bevel en zonder finish (geschuurd), wel met verzonken schroefgaten.

Ben benieuwd of er goede adresjes hiervoor in NL zijn! Mocht je zelf wat kunnen aanbieden hoor ik het ook graag.

Gr. Martijn

FTI
20 december 2016, 16:28
Ik had zelf ooit een MIJ Esquire. Mooi ding met 7,25" radius.

Op zich is het best te doen om de pickguard zelf te bouwen. Leuk project misschien? Mocht je een bovenfrees hebben of een kolomboor met een kopieerbit; aftekenen op MDF; tot aan de lijn schuren en fijn schuren met blokjes en files. Dan de pickguard grofweg uitzagen en op de mal plakken. Kopieerbit en fresen.

Zelfs zonder een freesmachine zou het toch moeten lukken om het zelf te schuren.

Gaten boren is dan makkelijk, en een verzinkboor is makkelijk te verkrijgen.

M@rtijn
20 december 2016, 16:55
Zeker een mooi ding, wel even wennen de 7,25" radius maar went snel merk ik!

Das juist het vervelende probleem, dat ik geen frees heb, en dat lijkt mij toch het mooist werken. Gaten boren is geen probleem en projectjes ben ik altijd voor in, heb ik altijd veel plezier in. Wat raad je dan aan om het toch netjes te krijgen. Een figuurzaagje en dan erg secuur te werk gaan en als afwerking netjes schuren? Dremel heb ik een hekel aan, doet het "te goed" zonder voor mijn gevoel veel stabiliteit.

Bedankt voor je antwoord ;-).

Edit: Nu ik het nog een keer lees bedenk ik me dat mijn vader wel een kolomboormachine heeft, met een kopieerbit moet dat prima werken dus?

Duhsjaak
20 december 2016, 22:31
De ideale oplossing hangt af van de mate van geduld. Niet eens de mate van geld. Wat een openbaring? En dat zo vlak voor kerst. Mijn ervaring is dat Custom World Guitar Parts daar wel weg mee weet.
Hunnie zitten in Amsterdam/Landsmeer en de server of de site gooit roet in het eten. Ik kan de link niet posten helaas.

Geduld? Als je snel wilt zijn neem je contact met ze op.
Anders kom je naar de Nooorder Gitaar Dag, maart 2017, in Zuidbroek.

Wat een laffe manier om reclame te maken voor iets waar ikzelf ook €3,00 toegang moet betalen om binnen te mogen komen.
Of niet dan?

Kortom, ik weet het niet. Maar zij stellen je precies die vragen, waardoor zij het wel weten.
Ik weet er ook een:
Wil je een slagplaat bij je gitaar
Of wil je een gitaar bij je slagplaat?

Had jij nog niet bedacht hè?
Zo zie je maar, twee weten er meer dan een.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
20 december 2016, 22:36
Wat Gus zegt.
CWGP is een aantal jaren geleden begonnen met importeren van wat je daarvoor bij Angela.com moest bestellen. Met de loop der jaren is het wat verwaterd naar meer generiek gedoe maar de kennis is aanwezig. Geef ze een belletje, de snelste weg naar het juiste antwoord.

Erik de Perik
20 december 2016, 22:45
Deze dus:

http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/

gok ik zo.... ;)

M@rtijn
20 december 2016, 23:43
Ah top fijne reacties, zal ze eens een belletje doen om te kijken of ze me verder kunnen helpen! Laat het wel even weten zodra ik contact met ze heb gehad ;-). En die laatste vraag die je stelt Gus, is eigenlijk wel een om over na te denken ;-). Wordt vervolgd!

Duhsjaak
21 december 2016, 07:07
Deze dus:

http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/

gok ik zo.... ;)


Ah...., you're a gent.
Dank je.
Vriendelijke groet, Gus

FTI
21 december 2016, 11:04
Zeker een mooi ding, wel even wennen de 7,25" radius maar went snel merk ik!

Das juist het vervelende probleem, dat ik geen frees heb, en dat lijkt mij toch het mooist werken. Gaten boren is geen probleem en projectjes ben ik altijd voor in, heb ik altijd veel plezier in. Wat raad je dan aan om het toch netjes te krijgen. Een figuurzaagje en dan erg secuur te werk gaan en als afwerking netjes schuren? Dremel heb ik een hekel aan, doet het "te goed" zonder voor mijn gevoel veel stabiliteit.

Bedankt voor je antwoord ;-).

Edit: Nu ik het nog een keer lees bedenk ik me dat mijn vader wel een kolomboormachine heeft, met een kopieerbit moet dat prima werken dus?

Zelf heb ik het met een decoupeer zaag grof uitgesneden. Ik zou zowiezo een mal op mdf maken en dat mooi schuren. Dan kan je je uitgesneden pickguard op plakken en fijnschuren.

Mocht je de kolomboor willen gebruiken, wel voorzichtig zijn want dat kan best gevaarlijk worden als je niet goed oplet. Verder moet je ervoor zorgen dat je altijd zo dicht mogelijk tegen de lijn reeds zaagt of schuurt; zodat je minimal hoeft weg te fresen. Als 'ie te dik is kan ie soms gaan 'pakken' en je vingers richting de frees meetrekken.

Ik heb maar twee foto's van mijn eigen eerste bouw waar je dat kan zien; zie ongeveer vanaf 3:15 of zo....


http://youtu.be/NQ2tdEE_DJQ



Success

M@rtijn
22 december 2016, 09:55
Bedankt! Dat is nog een optie om te proberen inderdaad. Wacht eerst even af wat CWGP mij te bieden heeft en of ze wat hebben en anders mooi zelf maken. Helaas nog geen contact met ze kunnen krijgen dus even een mail gestuurd. Ben benieuwd! En als iemand hier toch zegt van goh, dat heb ik zo gedaan, hoor ik het ook graag (vergoeding is geen enkel probleem).

Napoje
22 december 2016, 17:23
Ken je niet iemand met een lintzaagje met 6 mm lint? Ik heb zonder mal al zeker 5 slagplaten direct uitgezaagd en met een stanleymesje de randen erin geschaafd. Werkt eigenlijk prima. En met een verzinkboor gewoon op een accuschroefboor de gaten verzonken.

Wil het ook wel voor je doen als je dat wilt.