PDA

View Full Version : Na jaren knutselen in de home-studio wil ik zoveel mogelijk feedback



hjh360
19 december 2016, 09:16
Mede dankzij de vriendelijke adviezen die ik over de jaren in het/recording forum heb ontvangen, heb ik nu eindelijk mijn nieuwe bundel muziek af.

Naast audio-technisch commentaar ben ik nu dus ook zeer benieuwd naar alle muzikale feedback!

Ik heb 3 nummers ge-upload op soundcloud (https://soundcloud.com/hugo-huijer/sets/album-2016-demo-tracks-11).

Ik noem het dromerige, ambient rock. Je moet ervan houden ;) Muziek waar ik de laatste jaren enorm veel naar luister (en dus indirect een grote invloed heeft): Radiohead, Pink Floyd, Andrew Bird, Young the Giant, Kurt Elling, Jamiroquai, Fleet Foxes, er valt geen lijn door te trekken waarschijnlijk.

Ik sta open voor alle kritiek! Goed of slecht, kom maar op ;)

Duhsjaak
19 december 2016, 09:41
Kijk, hier kan ik heel stoer zeggen dat overal waar het leuk wordt dat ik daar vroeg bij ben. Early adopter en zo.
En als we niet om onszelf lachen, doet een ander het.

Dus inderdaad, toeval dus.
En net een kwartiertje voor ik de deur uit ga.

En ik ga ze zeker op mijn gemak nog eens luisteren, maar de eerste kennismaking smaakt naar meer. Ik kan hier best een track of 12 van aan. Zeg maar LP formaat. Daarna zet ik snel weer iets op met meer ballen, dat dan wel weer.

Mijn voorlopige voorkeur? De eerste track.
Heel (Jochem Meyer: Heul heul heul) fijn gedaan H.
Kom maar op met de rest van de LP.
Vriendelijke groet, Gus

Midwolda
19 december 2016, 19:35
Dit soort auditieve experimenten vind ik prachtig. Hier is geweldig goed en veel over nagedacht, over opbouw, palet, constructie, de grote lijn en het fijne detail. Nummers met kop en kont en alles er tussen in, geen klank wordt geschuwd maar de samenhang blijft immer geborgd. Ik kan de geluidstrillingen door de lucht zien bewegen als ik er met mijn ogen dicht naar luister.

Jammer dat af en toe de zang minder goed verstaanbaar is. Ligt niet aan je stem (wou dat ik zo'n strot had) maar aan de mix, vermoed ik. Iets duidelijker in het geluidsbeeld zetten moet toch kunnen? Schrijf je je teksten ook zelf?

Jij tapt al een tijdje uit de bron waar ik mijn synthesizer-idee (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172340-MicroKorg-Vocoder) vandaan heb. Geen zorg, ik ga het iets anders invullen. Maar wat ik hier hoor inspireert. Ik zeg, in koor met Gus: kom maar op met die LP.

maxdb
19 december 2016, 19:39
Gaaf muziekje en klinkt prima. Mag je best trots op zijn.
Zou wel leuk zijn als je een beetje beschreef hoe en waarmee je opneemt eigenlijk..
Met plezier geluisterd in ieder geval!

hjh360
20 december 2016, 09:24
Kijk, hier kan ik heel stoer zeggen dat overal waar het leuk wordt dat ik daar vroeg bij ben. Early adopter en zo.
En als we niet om onszelf lachen, doet een ander het.

Dus inderdaad, toeval dus.
En net een kwartiertje voor ik de deur uit ga.

En ik ga ze zeker op mijn gemak nog eens luisteren, maar de eerste kennismaking smaakt naar meer. Ik kan hier best een track of 12 van aan. Zeg maar LP formaat. Daarna zet ik snel weer iets op met meer ballen, dat dan wel weer.

Mijn voorlopige voorkeur? De eerste track.
Heel (Jochem Meyer: Heul heul heul) fijn gedaan H.
Kom maar op met de rest van de LP.
Vriendelijke groet, Gus

Bedankt! Ik hoop heel snel het volledige album (10 tracks) online te kunnen gooien :) Deze woorden doen me allemaal veel goed. Ik moet toegeven, ook als ik het hele album luister neig ik daarna naar een ander genre ;)


Dit soort auditieve experimenten vind ik prachtig. Hier is geweldig goed en veel over nagedacht, over opbouw, palet, constructie, de grote lijn en het fijne detail. Nummers met kop en kont en alles er tussen in, geen klank wordt geschuwd maar de samenhang blijft immer geborgd. Ik kan de geluidstrillingen door de lucht zien bewegen als ik er met mijn ogen dicht naar luister.

Jammer dat af en toe de zang minder goed verstaanbaar is. Ligt niet aan je stem (wou dat ik zo'n strot had) maar aan de mix, vermoed ik. Iets duidelijker in het geluidsbeeld zetten moet toch kunnen? Schrijf je je teksten ook zelf?

Jij tapt al een tijdje uit de bron waar ik mijn synthesizer-idee (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172340-MicroKorg-Vocoder) vandaan heb. Geen zorg, ik ga het iets anders invullen. Maar wat ik hier hoor inspireert. Ik zeg, in koor met Gus: kom maar op met die LP.

Wow, bedankt voor de mooie woorden. Zoiets maakt mijn dag. Ik schrijf mijn teksten zelf indeerdaad. Ik ben sinds een jaar of 5 aan het knutselen geslagen met goedkope opname spulletjes, en nu eindelijk heb ik iets af waarvan ik echt tevreden ben met de kwaliteit.


Gaaf muziekje en klinkt prima. Mag je best trots op zijn.
Zou wel leuk zijn als je een beetje beschreef hoe en waarmee je opneemt eigenlijk..
Met plezier geluisterd in ieder geval!

Dankjewel! Ik ben eerlijk gezegd ook wel trots :)

Hieronder een lijst me de gear die ik gebruik om alles op te nemen. Ik heb alles een paar jaar geleden aangeschaft met behulp van dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157163-Eigen-studio-bouwen-enkele-vragen&code=AQAP_nOdKUd1CfFN7geBKT4ONIk1bqxpCRkIweKZQ6Mn1 qezK4y0ObvEnRG_rpUgo_gjx3HXe_VXA9K-xHr2E10og3oc0kwCOCtCYBRwXIztbvNkDFtMEFy_MtjW1-yR-OQUhvXWTgJHpozkb-Z56wfWv4bs46uyqrGU_o6H_jpkId6IMHJH8xlpT-DDJ5VL3zzPrjHnpZQduROQS-F8DOgt_jj5aF4JcvSXIbt87CwN7LOBeWphI7MCao2vBp0l2-0jRFZfA-LrlxiC-XU_qYOI1_svbMcGd-wllmsrwTZTjnR3efsyIHN7LTFuhB-te54nblEvfltcA8-qUB2AQm32&state=5eb15578603acac4a0adf6fd843fbd0e#_=_) :) :
- DAW: Reaper
- Audio interface: Tascam US122L
- El. gitaar: Epiphone SG400 (direct in audio interface. Via plug&mix vst's (http://www.plugandmix.com/products/software) bewerkt. Fantastische software wat mij betreft en goedkoop)
- Bas gitaar: Ook met de Epiphone opgenomen :sssh:
- Western gitaar: Ibanez V205 opgenomen via condenser mic Rode NT1A
- Vocals: Rode NT1A, via pre-amp Golden Age pre 73 voor wat karakter
- Drums: EZDrummer, voornamelijk de bestaande 'grooves' gebruikt en her en der getweaked. Wat effecten gebruikt ook om wat dikker te laten klinken. Tamboerijn en shakertje zijn opgenomen met de Rode NT1A.

Ik gebruik 2 Yamaha HS50M's om alles op af te luisteren. Het mixen doe ik tot nu toe helemaal zelf, altijd met de hulp van forums zoals gitaarnet en gearslutz. (hulde)

Ik probeer nu alle nummers via Audacity op elkaar af te stemmen, hier en daar wat compressie en het volume een klein beetje amplify-en. Maar zeker niet ten koste van te veel dynamiek.

Dat was het wel denk ik :) Weinig dure equipment. Er heeft vooral veel tijd in gezeten. Over het algemeen vind ik het fantastisch om mijn muziek op te kunnen nemen, maar op sommige dagen kon ik er pislink van worden (als niks lukt). Sommige nummers zijn ondertussen 5 jaar oud.. Dat maakt het leuk, omdat ik alle demo's kan terug luisteren en de hele evolutie van nummers mee maak dan.

Een lang verhaal zo, sorry. Als je meer wilt weten vraag je het maar! ;)

Duhsjaak
21 december 2016, 09:25
Nice, niks te lang dat verhaal. That's the way it goes.
Als je van de 10 liedjes, er achteraf met 3 tevreden bent, ben je al een hele pief.
En ook niet pislink ervan worden.
Soms heeft Johan C. echt wel gelijk: Als je de kut liedjes niet maakt, zitten die 3 goeie er ook niet tussen.
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
21 december 2016, 10:01
Ik vind dit errug mooi !!
Enige dat ik wat minder fijn vind, dat is de zang, maar dat schuilt meer in de opname, daar mag ook nog wel wat galm op.
Goed doordachte liedjes.
Not to eager to perform, en het geheel hangt samen en toont spanningsboog.
Goed bezig !!
Doe je dit ook in bandverband ?
Anders zou ik daar eens over beginnen na te denken als ik jou was.

hjh360
21 december 2016, 22:18
Ik vind dit errug mooi !!
Enige dat ik wat minder fijn vind, dat is de zang, maar dat schuilt meer in de opname, daar mag ook nog wel wat galm op.
Goed doordachte liedjes.
Not to eager to perform, en het geheel hangt samen en toont spanningsboog.
Goed bezig !!
Doe je dit ook in bandverband ?
Anders zou ik daar eens over beginnen na te denken als ik jou was.

Bedankt voor je feedback! Ik krijg vaak het tegenovergestelde te horen. Dat er juist wat te veel galm zit op de zang en dat daarom de teksten wat minder goed verstaanbaar zijn. Ikzelf ben een reverb fanaat, en moet me vaak in houden om niet uit de bocht te vliegen. Kun je misschien uitleggen hoe jij de zang anders gedaan zou hebben in mijn geval?

Ik heb nog nooit in een band gezeten. Lijkt me wel leuk, maar ik zie mezelf niet zo meteen als frontman. Zo goed vind ik mezelf niet ;) Het is puur een hobby project waar ik over de jaren steeds meer tijd in ben gaan stoppen. Nu het eindelijk af is hoop ik vooral dat ik mensen er blij mee kan maken (de mensen die deze stijl cool vinden). Bedoel je met je comment dat dit misschien potentie heeft voor wat meer, of begrijp ik dat verkeerd? :P

Bedankt in ieder geval!

Tupelo
21 december 2016, 23:02
Het klinkt ook alsof je er jaren aan gewerkt hebt.
Een meer is minder dingetje.
Alles zit op zijn plaats, genuanceerd, ik kan bijna plaatsvervangend ervaren hoe je eraan geschaafd hebt.
Kunst is de toestand niet als een eager beaver dicht te spelen, het liedje en de spanning te laten bestaan.
En dat doe je heel goed.
En dat is behoorlijk moeilijk.
Wat je zang betreft, genrewijs is het minder belangrijk dat ik je versta.
Laat me maar raden naar wat je zingt.
Ik houd ook erg van reverb, delay, en tremolo.
Nu, om te beginnen kan ik niet zingen, dus ik kan alleen opmerken hoe ik jouw opname(n) misschien mooier zou vinden.
En dat is inderdaad met meer galm op de zang, en minder hard, het mag meer in de muziek verdwijnen van mij.
Het zijn goede liedjes.
Ze zijn niet halfbakken.
Bedenk nu ineens dat ik ook een beetje aan de oude The Verve moet denken en aan een jonge Richard Ashcroft.
Denk dat ze live uitvoeren mogelijk moet zijn en dat ze dan misschien nog indrukwekkender zijn.
Of je er een groot publiek mee weet te bereiken is deel twee.
Dat is van teveel dingen afhankelijk.
Maar ik zou 't best live uitgevoerd willen horen.
Oprecht.
Het zijn goede liedjes.
Het is voorbij virtuositeit, lijk je als doel helemaal losgelaten te hebben (die indruk heb ik); de liedjes zelf deugen. :harmony:

Ernest01
22 december 2016, 13:06
Zo te horen is het tijdperk van knutselen voorbij.
Klinkt allemaal erg goed en professioneel. Zang doet mij een beetje aan Colin Blunstone denken. Mooi geluid...
Wat het reverb op de zang betreft : je zou eens kunnen proberen om de zang-track te dupliceren en daar - al dan niet een bak - reverb op te zetten. Dan de eerste track dus 'natural' houden. En dan met de mix de reverb-zang-track inregelen.
Dan 'verzuipt' de zang niet in de galm en blijft het verstaanbaar. Heb deze truc van "onze" Harald en werkt bij mij uitstekend.
Mooi gedaan, man !

hjh360
22 december 2016, 23:12
Het klinkt ook alsof je er jaren aan gewerkt hebt.
Een meer is minder dingetje.
Alles zit op zijn plaats, genuanceerd, ik kan bijna plaatsvervangend ervaren hoe je eraan geschaafd hebt.
Kunst is de toestand niet als een eager beaver dicht te spelen, het liedje en de spanning te laten bestaan.
En dat doe je heel goed.
En dat is behoorlijk moeilijk.
Wat je zang betreft, genrewijs is het minder belangrijk dat ik je versta.
Laat me maar raden naar wat je zingt.
Ik houd ook erg van reverb, delay, en tremolo.
Nu, om te beginnen kan ik niet zingen, dus ik kan alleen opmerken hoe ik jouw opname(n) misschien mooier zou vinden.
En dat is inderdaad met meer galm op de zang, en minder hard, het mag meer in de muziek verdwijnen van mij.
Het zijn goede liedjes.
Ze zijn niet halfbakken.
Bedenk nu ineens dat ik ook een beetje aan de oude The Verve moet denken en aan een jonge Richard Ashcroft.
Denk dat ze live uitvoeren mogelijk moet zijn en dat ze dan misschien nog indrukwekkender zijn.
Of je er een groot publiek mee weet te bereiken is deel twee.
Dat is van teveel dingen afhankelijk.
Maar ik zou 't best live uitgevoerd willen horen.
Oprecht.
Het zijn goede liedjes.
Het is voorbij virtuositeit, lijk je als doel helemaal losgelaten te hebben (die indruk heb ik); de liedjes zelf deugen. :harmony:


Wow bedankt. Je hebt gelijk: ik heb over sommige nummers letterlijk jaren gedaan voordat ik tevreden kon zijn met het resultaat. Dat zijn de zwaarste, irritantste en frustrerende nummers om op te nemen, maar ook op die nummers ben ik nu trots. Ze zijn verder gekomen dan alle losse ideeen die niet verder zijn gekomen dan de 'demo' status :) En dan zijn er de nummers die ik binnen een week van start tot finish heb op kunnen nemen, van het idee tot de mix. Dat is zeldzaam, het gebeurd bijna nooit, maar als het gebeurd voelt het magisch. Kon je creatieve buien maar plannen, dan was ik een stuk eerder klaar geweest met dit bundeltje muziek ;)

Als ik deze hele boel echt eens achter me heb zit ik te denken om akoestische covers te maken van de nummers. Ik speel al jaren met een looping station, en de meeste nummers zijn redelijk geschikt voor een dergelijk idee. Dat looping station heeft me nota bene laten beginnen met het bedenken van eigen nummers.

Wellicht dat ik ooit een handjevol vrienden zo ver krijg om de akkoordenschemas te leren ;)



Zo te horen is het tijdperk van knutselen voorbij.
Klinkt allemaal erg goed en professioneel. Zang doet mij een beetje aan Colin Blunstone denken. Mooi geluid...
Wat het reverb op de zang betreft : je zou eens kunnen proberen om de zang-track te dupliceren en daar - al dan niet een bak - reverb op te zetten. Dan de eerste track dus 'natural' houden. En dan met de mix de reverb-zang-track inregelen.
Dan 'verzuipt' de zang niet in de galm en blijft het verstaanbaar. Heb deze truc van "onze" Harald en werkt bij mij uitstekend.
Mooi gedaan, man !

Dank je Ernest! Mooie feedback :) Dat klinkt als een goede tip en ga ik zeker eens gebruiken als ik mijn volgende ideetjes ga proberen op te nemen!

Ik heb in het verleden al eens het dupliceren gedaan, maar ben nooit tevreden met het resultaat geweest. Ook dubbel tracken is nooit een succes geweest bij mij. Misschien kan ik het nu een aantal jaren verder allemaal iets beter. Ga het zeker eens op die manier proberen!

Fusion
23 december 2016, 07:50
Zo te horen is het tijdperk van knutselen voorbij.
Klinkt allemaal erg goed en professioneel. Zang doet mij een beetje aan Colin Blunstone denken. Mooi geluid...
Wat het reverb op de zang betreft : je zou eens kunnen proberen om de zang-track te dupliceren en daar - al dan niet een bak - reverb op te zetten. Dan de eerste track dus 'natural' houden. En dan met de mix de reverb-zang-track inregelen.
Dan 'verzuipt' de zang niet in de galm en blijft het verstaanbaar. Heb deze truc van "onze" Harald en werkt bij mij uitstekend.
Mooi gedaan, man !
Dat doet een send effect toch al? Klinkt raar dit

Stratman70
23 december 2016, 09:56
Ik hou erg van sferische muziek en dit is gewoon zeer geslaagd! Maar dat is ook niet zo enorm gek. Er kunnen allerlei theorieen worden bedacht waarom muziek wel of niet goed is of zelfs wel of niet mooi is (het blijft altijd smaak natuurlijk), maar volgens mij is het met muziekmaken hetzelfde als bij koken of alles wat je doet; er moet liefde in! Eerder is het niet echt smaakvol. Misschien te eten, maar smaakvol is het dan nog niet.
En in jouw muziek zit veel liefde en toewijding! Dat werpt natuurlijk zijn vruchten af: het is gewoon echt goed! Heel smaakvol en dus erg prettig om naar te luisteren!

Veel respect dat je zo lang met iets bezig kan zijn. Zelf moet ik daar echt mijn lessen uit trekken. Bij mij moet iets zo snel mogelijk af, maar jij bewijst maar weer eens dat je gewoon best jarenlang over iets mag doen en dat het resultaat dan ook heel professioneel is.

Petje af hoor!

Ernest01
23 december 2016, 13:14
Dat doet een send effect toch al? Klinkt raar dit


Send laat het origineel wel 'in tact' - als ik het goed begrijp - maar ik vind de andere oplossing toch wat zuiverder.
Je hebt dan ook echt twee signalen, die je onderling kunt instellen.
Maar wellicht dat de 'send' in Kjaerhus anders is - klinkt daar inderdaad raar - dan in b.v. Cubase ?