PDA

View Full Version : Grote beurt Gibson U2 omgeving Arnhem



laneythijs
16 december 2016, 10:16
Goedemorgen!

Ik heb een Gibson U2 superstrat, uit m'n hoofd uit 1989. Hartstikke leuke gitaar maar niet in optimale staat. Ik ben langs Piët Guitars in Arnhem gedaan, altijd wel prima ervaring mee. Alleen kwam het er op neer dat de frets een vlakbeurt kunnen gebruiken, de hals iets gesteld mag worden en algemene afstelling geen overbodige luxe zou zijn. Verder moeten er drie nieuwe 2-way switches op gezet worden voor de elementen (on/off) en moeten er nieuwe stemmechanieken op. Al met al kwam hij op zo'n 400 euro uit, wat ik wel een beetje veel van het goeie vind... Nou weet ik wel dat frets vlakken gewoon veel tijd vergt, maar als student tel ik niet zo effe 400 euro neer... Nou vroeg ik me af, is er toevallig iemand in regio Arnhem die zegt joh dat kan ik ook voor een leuk prijsje minstens zo goed als meneer Piet uit de steenstraat? Of weet iemand een leuk adresje?

Dat vervangen van de mechanieken en switches daar kom ik eventueel zelf ook nog wel uit, maar ik heb het dan het liefst wel in één keer weer degelijk... Maar dat vlakken en de hals stellen daar waag ik me liever nog even niet aan.

Ik hoor het graag !!

Thijs

Orpheo
16 december 2016, 12:23
Ok ik breek t even op.

Vlakken, crownen, polijsten, afstellen. €200.
Tuners wisselen ex materiaal: €30
Solderen: €30
Materiaalkosten: €100
Totaal: €360
Beetje btw, beetje winst en Boem je zit zo aan de 400. De kachel moet loeien, brood moet op de plank... Ik snap t dus wel. Helaas :(

D3nnis
16 december 2016, 12:45
Neem eens contact op met Basta gitaren uit Bemmel.


Voor wat betreft de prijs:
Ik heb een paar jaar geleden een refret + setup laten doen bij een kritz gitaar met smilefrets, en was €230,- kwijt. Ik denk daarom dat je, als je geen gekke dingen tegenkomt, die post van €200,- nog wel wat lager kunt aanhouden (maar hoe scherp wil je op voorhand gaan zitten, als budgetprijs), maar over het algemeen tikt het allemaal gewoon wel hard door, zoals Orpheo schrijft; ik zou me in ieder geval geen illusies maken dat die €400,- zomaar ineens €150,- wordt...

Mr.Fingers
16 december 2016, 13:07
https://matt.berther.io/uploads/2015/02/project_management.jpg

D3nnis
16 december 2016, 18:34
https://matt.berther.io/uploads/2015/02/project_management.jpg

Klopt natuurlijk aardig met de werkelijkheid.

Maar als je dan ziet dat je tegenwoordig voor €500,- heel erg behoorlijke gitaren kunt scoren, dan kunnen we financieel gezien beter al die ouwe gibsons in de kliko mikken. Economisch afgeschreven, zeg maar.

Tupelo
16 december 2016, 18:37
Ben met Orpheo in dezen.
Lijstje met werkzaamheden lijkt een beetje op wat ik met mijn Blade TS1 heb laten doen.
En daarmee zat ik toch ook op 400 pleurie.

Orpheo
16 december 2016, 18:49
Een gitaar van 500€ komt vaak uit Azië (China en Indonesië, met name). De lonen liggen daar veel lager. En zij werken in gigantische oplagen, niet in enkeltjes. Daarin zit m t verschil.

D3nnis
16 december 2016, 19:24
Helemaal waar, Orpheo.
Ik bedoelde er overigens niets negatiefs mee (voor de duidelijkheid).
Vandeweek zat ik te kijken naar de SD black winter elementen. Zo'n 110,- per stuk, 220,- voor een set.
Ik kwam toen een charvel tegen met een setje black winters, voor nog geen €600,- als ik me niet vergis. Daar is met eerlijk nederlands vakmanschap niet tegen te concurreren.
Nu is een gitaar nog een eotionele aankoop, maar verder is het economisch maar weinig interessant om bij 95% van de zooi een grote reparatie te laten doen.

Orpheo
16 december 2016, 21:02
True. Maar uhm... Charvel betaald geen €220 voor zo'n set. Oem prijzen, he.

Ik ook niet bt the way 🤗🤗😇😇

D3nnis
16 december 2016, 21:06
True. Maar uhm... Charvel betaald geen €220 voor zo'n set. Oem prijzen, he.


Snap ik.
Nog even, en je kunt kiezen: pickups in een mooi doosje, of pickups die in een gitaar zitten. Voor dezelfde prijs!

Rogueny
16 december 2016, 21:57
Bestaat er eigenlijk ook een verschil in het fret materiaal? Ik lees namelijk vaak dat fretten in principe jaaaaaaren mee gaan. Maar mijn favoriete gitaar die ik nu anderhalf jaar bezit, heeft al aardige fretslijtage. Het betreft een Epiphone en vroeg me eigenlijk wel af of een Gibson nou betere frets heeft.

D3nnis
16 december 2016, 22:20
Bestaat er eigenlijk ook een verschil in het fret materiaal?

Ja, er zit nogal wat verschil in.
Mijn fenix koreaanse strat kopie heeft boterzachte frets. Die gitaar was na 2-3 jaar dagelijks spelen echt toe aan een vlakbeurt, terwijl er aan de frets van mijn parker fly deluxe uit 1994 nog niks te zien is (rvs legering).
Ik weet niet of en hoe de verschillen tussen epiphone en gibson zijn.

Joost de Ruig
16 december 2016, 22:33
De hardware van Chinese en Indonesische Squiers lijkt sprekend op die uit bv Mexico, met dit verschil dat die Chinezen de nodige staallegeringen maken met oa nikkel erin, wat het goedkoper én zachter maakt.

Rogueny
16 december 2016, 23:44
Ja, er zit nogal wat verschil in.
Mijn fenix koreaanse strat kopie heeft boterzachte frets. Die gitaar was na 2-3 jaar dagelijks spelen echt toe aan een vlakbeurt, terwijl er aan de frets van mijn parker fly deluxe uit 1994 nog niks te zien is (rvs legering).
Ik weet niet of en hoe de verschillen tussen epiphone en gibson zijn.

Wel jammer dat t zo rap gaat. Zo'n beurt kost al bijna de helft van wat de gitaar me gekost heeft. Ik heb vanmiddag nog wat Gibsons bespeeld bij Keymusic en persoonlijk vond ik mijn Epiphone op sommige punten gewoon écht beter of kwalitatief gelijkwaardig. Wat frets betreft zullen de Gibsons dan waarschijnlijk wel een stuk langer mee gaan.

Orpheo
17 december 2016, 00:24
De hardware van Chinese en Indonesische Squiers lijkt sprekend op die uit bv Mexico, met dit verschil dat die Chinezen de nodige staallegeringen maken met oa nikkel erin, wat het goedkoper én zachter maakt.
tis niet zo simpel als dat. Duurdere USA's kunnen ook prut-hardware hebben en gemiddelde chineesjes kunnen ook prima hardware hebben.

over het fretwerk: ik merk veel verschil maar das logisch: als het materiaal zacht is, is het makkelijker om het snel te polijsten.

D3nnis
17 december 2016, 07:32
De hardware van Chinese en Indonesische Squiers lijkt sprekend op die uit bv Mexico, met dit verschil dat die Chinezen de nodige staallegeringen maken met oa nikkel erin, wat het goedkoper én zachter maakt.

Nikkel is niet zo goedkoop dacht ik? Bedoel je misschien van die (gegoten) zink kneut?

the sure thing
19 december 2016, 08:29
Piët guitars levert goede kwaliteit! Ik zou het vlakken enz door Piët laten doen en de rest kan je zelf of je kan ermee naar iemand anders.

Dan maar niet in één keer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SistersOfSuffocation fan
28 december 2016, 16:19
Goedemorgen!

Ik heb een Gibson U2 superstrat, uit m'n hoofd uit 1989. Hartstikke leuke gitaar maar niet in optimale staat. Ik ben langs Piët Guitars in Arnhem gedaan, altijd wel prima ervaring mee. Alleen kwam het er op neer dat de frets een vlakbeurt kunnen gebruiken, de hals iets gesteld mag worden en algemene afstelling geen overbodige luxe zou zijn. Verder moeten er drie nieuwe 2-way switches op gezet worden voor de elementen (on/off) en moeten er nieuwe stemmechanieken op. Al met al kwam hij op zo'n 400 euro uit, wat ik wel een beetje veel van het goeie vind... Nou weet ik wel dat frets vlakken gewoon veel tijd vergt, maar als student tel ik niet zo effe 400 euro neer... Nou vroeg ik me af, is er toevallig iemand in regio Arnhem die zegt joh dat kan ik ook voor een leuk prijsje minstens zo goed als meneer Piet uit de steenstraat? Of weet iemand een leuk adresje?

Dat vervangen van de mechanieken en switches daar kom ik eventueel zelf ook nog wel uit, maar ik heb het dan het liefst wel in één keer weer degelijk... Maar dat vlakken en de hals stellen daar waag ik me liever nog even niet aan.

Ik hoor het graag !!

Thijs

Bij Piët Guitars leveren ze inderdaad perfect werk, zeer goede ervaringen mee, maar ze zijn inderdaad ook nogal aan de prijs, en parkeren is een ramp bij Piët.
In Arnhem kun je ook terecht bij Eelco (van Bo-El guitars), die levert ook perfect werk, en is een stuk voordeliger (en je kunt gratis parkeren midden voor de deur). Eelco werkt alleen op afspraak. Meer info: http://www.tunnelmusic.nl/gitaartech
Een stukje buiten Arnhem (Beuningen) zit nog Patrick Koopman, levert ook perfect werk, en rekent zeer schappelijke prijzen. http://www.pkguitars.nl/

D3nnis
29 december 2016, 17:41
Een stukje buiten Arnhem (Beuningen) zit nog Patrick Koopman, levert ook perfect werk, en rekent zeer schappelijke prijzen. http://www.pkguitars.nl/

Op zich +1; wat mij betreft een aanrader, maar ik ben er nog nooit geweest dat Patrick het niet echt kneiterdruk heeft.
Wat erop neer komt dat je niet echt haast moet hebben, zeg maar.

Ik snap eigenlijk -even zo tussendoor en zonder reparateurs bij naam te noemen- sowieso niet waarom er veel reparateurs zijn die liever hebben dat je je gitaar of versterker brengt en die twee weken bij hen laat staan dan dat je hem gewoon twee weken later brengt. Bij een storing of reparatie waarbij bekeken moet worden welke onderdelen er eventueel besteld moeten worden snap ik het, maar verder....geen idee.

the sure thing
29 december 2016, 19:29
Ik ben bij Patrick geweest. Mn strat laten herfretten. Heeft lang geduurd, maar het resultaat is voortreffelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
30 december 2016, 07:57
Patrick levert goed werk. Daar ben ik nog nooit in teleurgesteld.
Mocht er nog ooit een naar mijn specificaties gebouwde gitaar in huis komen, dan moet het er een van Patrick zijn, bij voorkeur.

lindstrom
30 december 2016, 08:22
Ik heb vanmiddag nog wat Gibsons bespeeld bij Keymusic en persoonlijk vond ik mijn Epiphone op sommige punten gewoon écht beter of kwalitatief gelijkwaardig. .

Ik heb een aantal echt goede epiphones gespeeld (en dat weet ik omdat ik ook slechte epiphones heb meegemaakt)
En ook heb ik minder goede Gibsons gespeeld.

Maar om vanuit een "winkeltest" uit te gaan of een gitaar nou echt beter is of niet? dat betwijfel ik.

Zo heb ik eens geroepen dat mijn Epiphone (een zeer goed exemplaar) gelijkwaardig was aan mijn gibson.
Totdat ik in een bandsituatie meerdere malen op hoog volume speelde. met beiden gitaren dezelfde snaren, pickups en potmeters, en toch bleef de gibson echt veel beter "staan" in de mix en klonk stukken gearticuleerder dan de Epiphone.

Dus om nu te zeggen dat je bij een winkel een goed beeld te hebben gekregen van een gitaar gaat er bij mij niet helemaal in.



Wat frets betreft zullen de Gibsons dan waarschijnlijk wel een stuk langer mee gaan.

Waarop baseer je deze uitspraak?

Rogueny
30 december 2016, 11:45
Ik heb een aantal echt goede epiphones gespeeld (en dat weet ik omdat ik ook slechte epiphones heb meegemaakt)
En ook heb ik minder goede Gibsons gespeeld.

Maar om vanuit een "winkeltest" uit te gaan of een gitaar nou echt beter is of niet? dat betwijfel ik.

Zo heb ik eens geroepen dat mijn Epiphone (een zeer goed exemplaar) gelijkwaardig was aan mijn gibson.
Totdat ik in een bandsituatie meerdere malen op hoog volume speelde. met beiden gitaren dezelfde snaren, pickups en potmeters, en toch bleef de gibson echt veel beter "staan" in de mix en klonk stukken gearticuleerder dan de Epiphone.

Dus om nu te zeggen dat je bij een winkel een goed beeld te hebben gekregen van een gitaar gaat er bij mij niet helemaal in.




Waarop baseer je deze uitspraak?

Op een eerdere uitspraak in dit topic. Ik vermoed dat ze in het verre oosten toch wat goedkopere materialen gebruiken, zo ook voor Epiphone fretten. Mijn persoonlijke Epiphone slijt wat dat betreft erg snel. Mag er toch wel vanuit gaan dat dit bij een Gibson minder rap gaat.

En wat betreft kwaliteitsverschil tussen Epiphone en Gibson: zoals ik vermeldde was mijn ervaring dat ik mijn Epiphone op sommige punten beter of gelijkwaardig achtte. Ik zeg niet dat het een betere gitaar is. Zo zijn de tuners en de switch van de Gibson beter, werken de push pulls gemakkelijker, en heeft mijn Epiphone een veneer op de achterkant. Wat betreft dat soort punten is een Gibson wel degelijk beter. Echter aan de andere kant, het geluid was gelijkwaardig en het fretwerk van de Epiphone voelde beduidend beter aan.

Ach en dit alles is ook weer subjectief natuurlijk.

postbus31
30 december 2016, 12:19
.

En wat betreft kwaliteitsverschil tussen Epiphone en Gibson: zoals ik vermeldde was mijn ervaring dat ik mijn Epiphone op sommige punten beter of gelijkwaardig achtte. Ik zeg niet dat het een betere gitaar is. Zo zijn de tuners en de switch van de Gibson beter, werken de push pulls gemakkelijker, en heeft mijn Epiphone een veneer op de achterkant. Wat betreft dat soort punten is een Gibson wel degelijk beter. Echter aan de andere kant, het geluid was gelijkwaardig en het fretwerk van de Epiphone voelde beduidend beter aan.

Ach en dit alles is ook weer subjectief natuurlijk.

Ligt er natuurlijk aan welke Epiphone je koopt. In de hogere prijsklasse zijn dit soort zaken prima in orde hoor. Mijn 1960 tribute plus heeft Gibson humbuckers, swtchcraft en normale pots, maple top en geen fineer. Maar die was ten tijde dat deze op de markt kwam niet echt het koopje van de week.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

fred dons
30 december 2016, 12:24
fretwerk kun je ook nog gewoon pech hebben, Fender heeft in het verleden een paar keer een slechte batch fretmateriaal gehad waarbij de frets sneller slijten dan gebruikelijk (en dat valt btw buiten de garantie ;) ) en ik heb zelf meegemaakt bij dunlop fretwire waarbij blijkbaar de verhouding nickel tov het overige materiaal niet klopte en de frets duidelijk zachter waren dan dat ik gewend was
Het land waar de gitaar gemaakt wordt zegt daarom weinig over het wel of niet slijten van de frets

lindstrom
30 december 2016, 12:25
en heeft mijn Epiphone een veneer op de achterkant. Wat betreft dat soort punten is een Gibson wel degelijk beter. Echter aan de andere kant, het geluid was gelijkwaardig en het fretwerk van de Epiphone voelde beduidend beter aan.

Ach en dit alles is ook weer subjectief natuurlijk.

Jouw Epiphone wordt vaker bespeeld, daarom voelen de frets gladder aan dan een nieuwe Gibson in de winkel. als je een gitaar lang genoeg niet bespeeld, zullen frets iets gaan corroderen en dat voel je. Je beleving van minder goed fretwerk kan dit als oorzaak hebben en kun je inderdaad ervaren dat jouw Epiphone "beter" fretwerk heeft.

En als deze theorie in jouw geval werkelijkheid is, dan is je eerste conclusie dus niet correct.


Ach en dit alles is ook weer subjectief natuurlijk.

Exact :ok:

Daarom kun je niet roepen dat het geluid gelijkwaardig is als je ze niet een echt goede vergelijking hebt gegeven. Beide gitaren geregeld spelen, zelfde setup erop, zelfde amp, zelfde omgeving en op degelijk volume in een bandsituatie. pas dan, en alleen dan, zul je verschil ervaren en een conclusie kunnen trekken inzake het verschil tussen 2 gitaren.

Niet door op je slaapkamertje je Epiphone te spelen en vervolgens in een muziekwinkel (minimaal enkele uren later) een Gibson in te pluggen in een andere versterker, in een andere omgeving, met amper ingespeelde frets.
Nee, dat is geen vergelijking.