PDA

View Full Version : "Handelaren"



Oranjeaap
15 december 2016, 17:44
Ik erger me de laatste tijd bont en blauw aan de zogenaamde handelaren op websites als Marktplaats. Mensen met (semi-)professionele websites en dergelijke. Ik wil geen namen noemen want je weet niet wie er allemaal meelezen. Ze bieden van alles aan, meestal voor absurde prijzen, je ziet dan ook vaak dezelfde advertenties met de zelfde gitaren eens in de zoveel tijd terugkomen. Prima, je mag aanbieden wat je wil voor welke prijzen je wil, niemand gaat dat kopen voor dat geld (hoop ik toch). Wat me vooral stoort is het feit dat diezelfde namen voornamelijk aan hun waar komen door te bieden op alles wat los en vast zit, vaak zulke lage bedragen dat je het eigenlijk alleen als belediging kan opvatten. Ik vind het in en in triest.

Misschien ben ik de enige die me er aan stoort maar wou het ff kwijt. Sorry als dit off-topic had gemoeten.

arjanb01
15 december 2016, 17:51
Handelaren moeten geld verdienen, dus kopen zo laag mogelijk in en verkopen met een zo hoog mogelijke marge.
Marktplaats is openbaar, zowel voor handelaren als particulieren. Ik stoor me er niet aan. En daarbij, ga je bij een handelaar op bezoek, kan je meestal wel 10-15% afdingen, zodat je uiteindelijk een redelijke prijs betaalt.
Ook particulieren vragen vaak absurde prijzen voor gitaren, bijna nieuwprijzen, dus ik vind ze niet eerlijker dan handelaren hoor...

arjanb01
15 december 2016, 17:53
Deze particulier bijvoorbeeld, ronduit absurd:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=198297

Joost de Ruig
15 december 2016, 17:58
Arjan, je weet toch dat de eerste serie van een bepaald type altijd de beste is en dat een gitaar uit 1991 inmiddels een mojo-plank is. Daarnaast werden er vroeger tenminste nog gitaren gebouwd die zeeeer resonant waren en dus is dit al met al een collectersitem en dus zijn geld dubbel en dwars waard.
not

Fusion
15 december 2016, 18:01
De BS die Fender flikkers zichzelf aanpraten....







;)

Okeokeokeoke zo kan ie wel weer. Ibanez rules!!

arjanb01
15 december 2016, 18:02
Arjan, je weet toch dat de eerste serie van een bepaald type altijd de beste is en dat een gitaar uit 1991 inmiddels een mojo-plank is. Daarnaast werden er vroeger tenminste nog gitaren gebouwd die zeeeer resonant waren en dus is dit al met al een collectersitem en dus zijn geld dubbel en dwars waard.
not

O ja tuurlijk. Tegenwoordig worden er alleen dooie planken gemaakt.😆

jutter
15 december 2016, 18:19
Deze particulier bijvoorbeeld, ronduit absurd:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=198297

Hij is een handelaar en ook nog aardig. Niks mis met deze man.

Mr.Fingers
15 december 2016, 18:27
Het zijn die winkels (Bax, Keymusic,...) die tweedehandssites dichtplamuren met nieuwe meuk die me danig de keel uithangen. Maarja, dat brengt natuurlijk geld in het laatje voor de hoster.

Tupelo
15 december 2016, 18:42
Ach, sommige van die advertenties ademen gewoon een irritante handelaar uit.
Heb ik ook wel.
Vind het ook minder leuk daardoor, en dus door alle nieuwe zooi van Bax enzo inderdaad, om wat op MP te neuzen.
Tenminste als het om instrumenten gaat.

Hendriks
15 december 2016, 18:42
Hij is een handelaar en ook nog aardig. Niks mis met deze man.
Precies , niets mis mee. Kwestie van vraag en aanbod , ik begrijp de ergernis niet.

Tupelo
15 december 2016, 18:47
1200 is natuurlijk veel te veel (voor 700 scoor je er ook eentje, blind), maar goed, de advertentie zelf is inderdaad weinig irritant. Geen veel te lang lul verhaal over hoe deze gitaren customshopwaardig zijn, collectors items, en dat 1200 een steal is, omdat ze in de toekomst alleen maar meer geld waard worden.
Dat dan weer niet nee gelukkig. :roll:

Tupelo
15 december 2016, 18:49
En geen onvermijdelijke, als je een kenner bent, weet je dat 'ie 't waard is !!!!

Erik de Perik
15 december 2016, 18:51
En geen onvermijdelijke, als je een kenner bent, weet je dat 'ie 't waard is !!!!

Want we willen allemaal een kenner zijn tenslotte ;)

Vraag ik me toch af of ik niet teveel voor m'n avri betaald heb....... :hide:

macwilliams
15 december 2016, 18:58
Uniek en enigste in zen soort...

Erik de Perik
15 december 2016, 19:01
Uniek en enigste in zen soort...

Dat ben jij zeker! :soinnocent:

jutter
15 december 2016, 19:02
Precies , niets mis mee. Kwestie van vraag en aanbod , ik begrijp de ergernis niet.

Ik ook niet.

jutter
15 december 2016, 19:04
1200 is natuurlijk veel te veel (voor 700 scoor je er ook eentje, blind), maar goed, de advertentie zelf is inderdaad weinig irritant. Geen veel te lang lul verhaal over hoe deze gitaren customshopwaardig zijn, collectors items, en dat 1200 een steal is, omdat ze in de toekomst alleen maar meer geld waard worden.
Dat dan weer niet nee gelukkig. :roll:

Waar kan ik er eentje scoren voor 700 dan??? Lever mij het bewijs!

arjanb01
15 december 2016, 19:08
700 is wel erg goedkoop, 900 zou ik een redelijke prijs vinden, zoals voor de meeste niet-customshop fenders die tweedehands worden aangeboden.

Tupelo
15 december 2016, 19:10
Waar kan ik er eentje scoren voor 700 dan??? Lever mij het bewijs!
Fok it Jutter.
Hoe vaak heb ik je in een ander topic al een linkje aangedragen daartoe ?
Zoek ze zelf deze keer of blijf volhouden dat ze da bomb zijn en 1200 pleurie waard.
Regelmatig MP.

jutter
15 december 2016, 19:13
Fok it Jutter.
Hoe vaak heb ik je in een ander topic al een linkje aangedragen daartoe ?
Zoek ze zelf deze keer of blijf volhouden dat ze da bomb zijn en 1200 pleurie waard.
Regelmatig MP.

Pilletje innemen jij! Je weet net zo goed als ik dat ze nergens voor 700 te krijgen zijn! Pleur op!

Tupelo
15 december 2016, 19:15
~klik~ (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1103554503-fender-stratocaster-strat-plus-usa-evt-ruil.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=6)
En begin nu niet te miepen over die geweldige lace sensor elementen.
Negen van de tien mensen wil ze juist niet daarom (allemaal niet kenners natuurlijk), en mede daarom gaan ze voor weinig.
Om het even met lace sensors komen ze ook voorbij, voor 900, veel hoger dan 700 wordt er niet op geboden.

Tupelo
15 december 2016, 19:16
Fok, echt...
De hoeveelste link is dat die ik onder je neus duw nadat jij 700 keihard afwijst. :???:

Tupelo
15 december 2016, 19:22
Bied 600 zou ik zeggen, en dan mag hij zijn elementen houden..
Ding staat online sinds 01.11, wellicht kom je ermee weg.
Setje lace sensors erin (http://www.musiciansfriend.com/accessories/lace-sensor-gold-guitar-pickups-3-pack-s-s-s-set); ben je voor 725 klaar. :ok:

macwilliams
15 december 2016, 19:24
Dat ben jij zeker! :soinnocent:

Alleen laat ik me niet ophangen en in een kist stoppen.

jutter
15 december 2016, 19:42
Man, je weet echt niet waar je over lult. Stop in een Standard USA wat squier affinity pickups. Daar kan je ook 500 voor vragen. Zo ken ik er nog wel een paar. Dit soort linkjes van jou slaan werkelijk negens op.... nou ja, als een lul op een drumstel, dat dan weer wel.

Lexvandoef
15 december 2016, 20:06
Man, je weet echt niet waar je over lult. Stop in een Standard USA wat squier affinity pickups. Daar kan je ook 500 voor vragen. Zo ken ik er nog wel een paar. Dit soort linkjes van jou slaan werkelijk negens op.... nou ja, als een lul op een drumstel, dat dan weer wel.

Haha joh laat je niet zo opfokken ;). Ik snap niet waar je heen wilt gaan, je vraagt een vergelijkbare strat voor 700, komt tuup aan met een strat plus met betere! pups en nog is het niet goed. Chill.....

arjanb01
15 december 2016, 20:09
Ach, als je een gitaar origineel laat, zelfs met lace sensors, brengt ie meer op dan als je er andere onderdelen op zet, zoals dure pickups.
Dan is die lagere prijs wel te verklaren.

jutter
15 december 2016, 20:13
Ach, als je een gitaar origineel laat, zelfs met lace sensors, brengt ie meer op dan als je er andere onderdelen op zet, zoals dure pickups.
Dan is die lagere prijs wel te verklaren.

Jij snapt het.

jutter
15 december 2016, 20:14
Haha joh laat je niet zo opfokken ;). Ik snap niet waar je heen wilt gaan, je vraagt een vergelijkbare strat voor 700, komt tuup aan met een strat plus met betere! pups en nog is het niet goed. Chill.....

Ghehehe, dit gaat nergens meer over :D

the sure thing
15 december 2016, 20:20
* zet frituur aan en loopt naar de vriezer *


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
15 december 2016, 20:21
Ach, als je een gitaar origineel laat, zelfs met lace sensors, brengt ie meer op dan als je er andere onderdelen op zet, zoals dure pickups.
Dan is die lagere prijs wel te verklaren.

Je bekijkt het als een handelaar, je kan het ook bekijken als een gebruiker.

jutter
15 december 2016, 20:28
Je bekijkt het als een handelaar, je kan het ook bekijken als een gebruiker.

Dan wil ik voor die prijs ook de LS er bij hebben....

Tupelo
15 december 2016, 20:34
Je hebt zo een ding kunnen ruilen op basis van een flink omhoog gelulde verkoopwaarde, dus ik snap dat je graag vasthoudt aan je idee.
Niets mis met wat commercieel zijn, zaken doen, handel drijven.
Neem ik je niet kwalijk.
Dat halsstarrig blijven vasthouden aan een ridicule verkoopwaarde wel.
Doet niets af aan dat ik meer dan eens -ook originele strat plus gitaren- onder de aandacht heb gebracht voor
700/800 euro.
Niemand wil die lace sensors juist johh, waarom denk je dat ze er zo vaak uitgehaald zijn ?
Al presenteer ik je nog een dozijn andere opties, een volgende keer dat het draadje opduikt, hebben wij dezelfde discussie. :ok:

Tupelo
15 december 2016, 20:39
En god wat ben ik blij dat ik af ben van die takkeplank zeg, meest dode Fender die ik ooit in handen heb gehad.
Heb 'm ook moeten ruilen, was niet aan de straatstenen te slijten.
Miskoop geweest om nieuw mijn centen aan uit te geven. :D

jutter
15 december 2016, 20:54
En god wat ben ik blij dat ik af ben van die takkeplank zeg, meest dode Fender die ik ooit in handen heb gehad.
Heb 'm ook moeten ruilen, was niet aan de straatstenen te slijten.
Miskoop geweest om nieuw mijn centen aan uit te geven. :D
Aha, nu begrijp ik je..... daar kan jij ook niets aan doen :D

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk

Erik de Perik
15 december 2016, 21:00
En god wat ben ik blij dat ik af ben van die takkeplank zeg, meest dode Fender die ik ooit in handen heb gehad.
Heb 'm ook moeten ruilen, was niet aan de straatstenen te slijten.
Miskoop geweest om nieuw mijn centen aan uit te geven. :D

Da's wel de insteek in Nederland..... als de garage zegt dat de volgende APK niet gered gaat worden, zetten we 'm toch op MP...??

D3nnis
15 december 2016, 21:03
Ik vond die lace sensors in die halverwege jaren 90 strat plus gitaren best wel wat eigenlijk, zo'n fender zou ik ook nog wel ooit willen, voor erbij.

-->ik ga me nu weer even in een hoekje zitten schamen, ok?

:-)

arjanb01
15 december 2016, 21:07
Maakt niet uit joh, het kan nog erger: ik speel al 14 jaar lang met een gitaar met EMGs 🙈

jutter
15 december 2016, 21:21
Ik heb een paar Fender Plussen gehad en vond ze juist erg goed.

jutter
15 december 2016, 21:22
Maakt niet uit joh, het kan nog erger: ik speel al 14 jaar lang met een gitaar met EMGs ��

Kwalijke zaak Arjan! Wedden datze steriel klinken :seriousf:

Tupelo
15 december 2016, 21:25
Ik vond die lace sensors in die halverwege jaren 90 strat plus gitaren best wel wat eigenlijk, zo'n fender zou ik ook nog wel ooit willen, voor erbij.

-->ik ga me nu weer even in een hoekje zitten schamen, ok?

:-)
Goed MP in de gaten houden dan, kan je voor 700 euro eentje scoren met LS. ;)

Voor mij deden ze het niet.
Verder beregoede gitaar; bouwkwaliteit echt top, hardware ook.
Rollernut, locking tuners, tbx tonecontrol, allemaal dik in orde.
Maar zo steriel als de neten.
Zou ik in een coverband spelen, top100, Dire Straits, Clapton, Borsato, Gilmour, Robbie Wiliams e.d. moeten voordragen ?
Dan zou ik het waarschijnlijk nog wel een goede gitaar vinden ook.
Het haalt het allemaal, allemaal net niet, maar voldoende om 't buurtfeest te foppen.
Je moet geen Nile Rodgers of errug richting funk/soul willen, of sterk de blues in, of Indie, want dan ga je op je bek.
Het zit op de naweeen van de jaren '80, hoe sterieler hoe beter, en desnoods moddel je het de richting in die het in moet.... (filosofie).
Beste dat ik over het ding kan zeggen is, nooit een snaar gebroken, en niet vals te krijgen.
Maar soundwise he.
Bah, bah, bah wat een grijze muis.

kwispelhond
15 december 2016, 21:27
Ik heb laatst wat te koop aangeboden: een in nieuwstaat verkerende Gretsch G6118T en een Fender Hotrod DeVille II. Ik ben dus echt langdurig lastig gevallen door een stel handelaren die er wel 1250,- voor over hadden en dat is voor de set (zowel de gitaar als de versterker dus), eentje ging er uiteindelijk zelfs nog ietsjes hoger.

Ik zou dus echt eerder beide in de haard gooien dan dat die aasgieren het zouden krijgen voor zulke prijzen en dat meen ik serieus.

En voor de mensen die klagen dat een instrument te veel in waarde gezakt is: verkoop hem gewoon niet voor lager, als er geen aanbod meer is voor weinig worden ze vanzelf meer waard.... nou ja, behalve als het iets is wat echt niemand wil natuurlijk.

Tupelo
15 december 2016, 21:29
Dat heb ik ook wel.
Had ik vroeger minder, maar vooral als het om effecten gaat, denk ik nu weleens terug zo van had ik ook in een doos onder mijn bed kunnen bewaren.
De moeite niet die paar tientjes, en toch geinig om eens in de zoveel tijd tevoorschijn te halen.
Het scheelt ook veel wanneer je de centen niet nodig hebt, en echt take it or leave it kunt spelen.
Kan je jaren met je gear blijven zitten, er misschien wel opnieuw op beginnen te spelen. :D

Erik de Perik
15 december 2016, 21:32
Volgens mij wordt dit met LS pups gespeeld:

https://youtu.be/cvTKUPlqx0A?t=5m20s

Tupelo
15 december 2016, 21:34
Yep, en soundwise haalt het het voor mij niet; herkenbare compressie.
Zullen sommige mensen juist waarderen aan die pups.

jutter
15 december 2016, 21:40
Ach, Jeff Beck, Clapton, Gilmour waren er wel gek op. Zegt voor mij meer dan genoeg!

Tupelo
15 december 2016, 21:47
Ach... er is veel gebeurd na 26 jaar of meer zijn er betere noisless pickups te verkijgen, met minder compressie.
Ik hoop dat die lui vooruit zijn gegaan, of achteruit.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die lui echt met LS zijn blijven spelen, eraan zijn blijven kleven.
Het is een late 80's novelty.
Waarschijnlijk was 't ff chill, omdat het nieuw was, maar na een tijdje word je jezelf bewust van de beperkingen, en plug je gewoon weer je oude strat in, of een nog nieuwere.
Het is net als senseo enzo, er komt een moment dat je doorhebt dat 't wel handig is, maar dat je geen koffie drinkt.
In het begin ben je nog blij dat je instant resultaat hebt...
Mijn Astra F was eens ook een geweldige auto en een verstandige keuze. :ok:

arjanb01
15 december 2016, 21:48
Ik kan me wel voorstellen dat je die compressie in funk muziek als die van Paulo Mendonca juist wilt. Voor die funk slagjes klinken die LS pickups helemaal niet verkeerd.

jutter
15 december 2016, 21:53
Ach... er is veel gebeurd na 26 jaar of meer zijn er betere noisless pickups te verkijgen, met minder compressie.
Ik hoop dat die lui vooruit zijn gegaan, of achteruit.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die lui echt met LS zijn blijven spelen, eraan zijn blijven kleven.
Het is een late 80's novelty.
Waarschijnlijk was 't ff chill, omdat het nieuw was, maar na een tijdje word je jezelf bewust van de beperkingen, en plug je gewoon weer je oude strat in, of een nog nieuwere.
Het is net als senseo enzo, er komt een moment dat je doorhebt dat 't wel handig is, maar dat je geen koffie drinkt.
In het begin ben je nog blij dat je instant resultaat hebt...
Mijn Astra F was eens ook een geweldige auto en een verstandige keuze. :ok:

Ach, je hebt helemaal gelijk Tuup. Geen slechtere Fender dan een LS Fender.

jutter
15 december 2016, 21:54
Ik kan me wel voorstellen dat je die compressie in funk muziek als die van Paulo Mendonca juist wilt. Voor die funk slagjes klinken die LS pickups helemaal niet verkeerd.

Dat ook. Voor mijn progrock band deed hij het ook erg goed.

Tupelo
15 december 2016, 21:58
Ach, je hebt helemaal gelijk Tuup. Geen slechtere Fender dan een LS Fender.
Dat zeg ik niet Jutter.
Maar 't is mijns inziens niet de parel om kunstmatig omhoog te houden.
Markt bewijst dat ook.
Jij zegt van niet.
Ik wil regelmatig nog weleens browsen op die dingen, en ze lijken (ja en ook helemaal origineel) niet aan de straatstenen te slijten zijn.
Zoek je er eentje ?
Doe jezelf een lol en houd eens drie maanden vol MP te checken; voor 700 euro sla je je deal.
1200 euro is meer dan 2400 gulden, en dat kostten ze nieuw destijds niet.
Het zijn gewoon gitaren die niet oud genoeg zijn om met een vintagehype mee te doen, niet uit een bijzondere Fender periode komen (kunnen we ze wel in lullen natuurlijk..) beter dan een nieuwe Blade of Godin zijn ze niet, en gezien de leeftijd is het mijns inziens niet realistisch om er errug veel geld voor te vragen.
Gedateerde 2ehands gitaar, weliswaar van aardige bouwkwaliteit maar niet zonder (goedkope) alternatieven.
Alternatieven zijn talrijk, en verzamelaarswaarde is vooralsnog niet de moeite om over te praten.

Erik de Perik
15 december 2016, 22:14
Euro's naar guldens omrekenen is nu niet bepaald een ondersteuning van jouw betoog Tupelo.

Morri
15 december 2016, 22:40
MP lijkt wel kansloos. Zo heb ik ooit eens iets voor 5 Euro proberen te verkopen. Verzendkosten waren iets van 7 Euro. Was eigenlijk meer bedoeld voor 'afhaal' en het item was echt heel laag geprijsd. Er was serieus iemand die eiste dat ik die verzendkosten ging betalen. Met andere woorden: ik betaal 7 Euro verzendkosten en krijg 5 Euro voor het item. Ik BETAAL dus 2 Euro om het aan handelaren kwijt te raken. In dit specifieke geval werd de potentiële kopen nog boos ook dat ik dat weigerde. Account gedelete, en ik ben er nooit meer geweest. MP is echt een 'no go' voor me. Als beginnende gitaarspeler ga ik daar niet eens een poging doen om een tweedehands gitaar te kopen.

Sowieso rare advertenties soms. 'Gebruikssporen' betekent meestal dat de gitaar flink beschadigd is. Ook zo'n rare: 'Slechts enkel malen op gespeeld. Door deskundige gestemd'. ...maar dan geloof ik wel direct dat er maar een paar keer op gespeeld is :D

Erik de Perik
15 december 2016, 22:45
Daarom koop ik ook lever in Deutschland, waar de verkoper veel gemakkelijker aansprakelijk kan worden gesteld bij misleidende info. Daar plaatsen ze van iedere kras of deuk een foto.

Pepe
15 december 2016, 22:50
Daarom koop ik ook lever in Deutschland

Ja, vooral de ham en ontbijtspek zijn gewoon beter.

jutter
15 december 2016, 22:51
Daarom koop ik ook lever in Deutschland, waar de verkoper veel gemakkelijker aansprakelijk kan worden gesteld bij misleidende info. Daar plaatsen ze van iedere kras of deuk een foto.

Laat je het dan verzenden of haal je het op?

Erik de Perik
15 december 2016, 22:55
Ja, vooral de ham en ontbijtspek zijn gewoon beter.

Sterker nog.... ik koop eigenlijk nooit lever daar ;)



Laat je het dan verzenden of haal je het op?

Verzenden, maar ik heb een paar Duitse adressen waar ik laat bezorgen.

arjanb01
16 december 2016, 06:18
Daarom koop ik ook lever in Deutschland, waar de verkoper veel gemakkelijker aansprakelijk kan worden gesteld bij misleidende info. Daar plaatsen ze van iedere kras of deuk een foto.

Maar koop je ook gitaren uit Duitsland en laat je die verzenden?
Lijkt me tricky. Ik wil zoiets eerst testen voordat ik iets betaal. Ook op ebay heb je mafkezen tussen zitten.
Op marktplaats probeer ik altijd een eerlijke beschrijving van m'n produkt te geven wat ik aanbied. Dus iets wat zwaar gebruikt is, ga ik ook niet omheen draaien en mooier voordoen dan het is. De grap is dat je het dan echt sneller verkoopt, dan dat je een gelikt verhaaltje ophangt.

Pepe
16 december 2016, 08:02
Ebay is totaal wat anders dan Marktplaats, die laatste zit vol met rare snijbonen & gajes, dat heeft te maken met de laagdrempeligheid.
Maar heb je wel eens dingen van Ebay gekocht want ik snap niet waar je die mafkezen vandaan haalt, in 10 jaar tijd heb ik er nog nooit eentje meegemaakt.
Je moet natuurlijk kijken naar account transacties, feedback en gebruik maken van Paypal, dat maakt de boel vrij waterdicht. Reverb.com is tot nu toe ook betrouwbaar gebleken, dat zijn meestal toch professionals waar je mee te maken krijgt.
Marktplaats... als je een tone of voice in presentatie en emails niet goed kan interpreteren is het darten met een blinddoek voor.

IL76
16 december 2016, 08:38
Ik heb wel goede ervaringen met Marktplaats, maar laat niets opsturen ofzo. Ik spreek gewoon af met de verkoper en ga het testen/halen, maakt me niet uit hoe ver het is (in Nederland dan, hè?). Als dat niet kan/mag of als de email conversatie raar is, haak ik af.
Marktplaats heeft geen 'rating'-systeem van verkopers net als Ebay toch? Da's dan wel jammer.

Midwolda
16 december 2016, 09:45
Al die "handelaren" op MP is annoying ja. Veel geschreeuw, weinig wol.
Als ik er al eens kijk vink ik gelijk "gebruikt" aan en binnen 75 kilometer van mijn postcode.
Er staan soms nog wel juweeltjes op.

Erik de Perik
16 december 2016, 09:53
Maar koop je ook gitaren uit Duitsland en laat je die verzenden?
Lijkt me tricky. Ik wil zoiets eerst testen voordat ik iets betaal. Ook op ebay heb je mafkezen tussen zitten.
Op marktplaats probeer ik altijd een eerlijke beschrijving van m'n produkt te geven wat ik aanbied. Dus iets wat zwaar gebruikt is, ga ik ook niet omheen draaien en mooier voordoen dan het is. De grap is dat je het dan echt sneller verkoopt, dan dat je een gelikt verhaaltje ophangt.

Ik heb recent voor de eerste keer een gitaar via Ebay.de gekocht en da's prima gegaan. En afgelopen week een espresso apparaat. Verder nog een afzuigkap en (heel) veel auto onderdelen. Da's een keertje mis gegaan en omdat de verkoper te laat reageerde, heb ik m'n geld terug gekregen. Het verkeerde item mocht ik houden.

Tupelo
16 december 2016, 10:06
Wat MP betreft.
In mijn beleving is het vooral verkopers van instrumenten (en wellicht andere hobbyisten) voorbehouden.
Zoek je een lamp, een Fatboy, antiek, of glas in lood ofzo, dan valt het kenners weten waarover we het hebben & uniek, zo uniek gehalte best mee.

Rogueny
16 december 2016, 18:30
Als mensen zo'n onzinnig bod doen krijg ik echt de neiging om hem een berichtje te sturen dat ie m mag ophalen. En dan een verkeerd adres dr bij. En als ze dan boos worden, noemen we dat tk risico van het vak. :D

Zo wilde laatst iemand mijn AM Special strat overnemen voor maar liefst 300 eurie, nou nou daar mocht ik toch wel mijn handjes mee dicht knijpen volgens deze "kenner". Wat een lamlul. Een hoop idioten op MP.

Joost de Ruig
16 december 2016, 18:51
Als mensen zo'n onzinnig bod doen krijg ik echt de neiging om hem een berichtje te sturen dat ie m mag ophalen.

Ik heb dat ook met mini-biedingen op het hoogste bod. Hangt natuurlijk een beetje af van de vraagprijs, maar stel die is €1000 en er wordt met bedragen van 25-50 euro per bod overboden. Vervolgens gaat er iemand het hoogste bod van €875,- verhogen naar €880,- Dan heb ik de neiging dat bod te verwijderen.

catab
17 december 2016, 09:38
Ik heb een familielid die ook vrij veel handelt in mp spullen.
Wel geen instrumenten maar in alles waar hij ook maar een beetje verstand heeft.
Ook hij bied vaak maar ongeveer 25% van de vraag prijs en vaak zelfs minder.
En heeft vaak ook raak, gewoon op 10 dingen bieden en 1 persoon doet het toch.
Dus we kunnen wel zeggen dat we niet op kopers in gaan die weinig bieden maar de praktijk leert toch anders.

Tupelo
17 december 2016, 09:48
Ja, ik geloof wel dat het helpt wanneer je e.e.a. aflegt, en een avatar hufter kunt zijn.

apekop
17 december 2016, 19:12
Ik heb dat ook met mini-biedingen op het hoogste bod. Hangt natuurlijk een beetje af van de vraagprijs, maar stel die is €1000 en er wordt met bedragen van 25-50 euro per bod overboden. Vervolgens gaat er iemand het hoogste bod van €875,- verhogen naar €880,- Dan heb ik de neiging dat bod te verwijderen.

Waarom? dat is toch de essentie van bieden? als je 5 euro meer biedt ben je de hoogste bieder. Waarom zou je in 1 keer 50 euro meer bieden als je het ook voor minder kan krijgen?

Verder heb ik meer een hekel aan (grote) winkelketens die de boel vertroebelen met hun honderden advertenties dan aan handelaren. Zoals Bax shop en tfsoa, ieder keer als je iets zoekt kom je bij hun advertenties uit, ook als je alleen 'gebruikt' en 'zo goed als nieuw' aanvinkt (veel particulieren zetten hun advertentie namelijk ook bij 'zo goed als nieuw', dus die advertenties mis je dan als je alleen 'gebruikt' aanvinkt). Het maakt het zoeken op MP behoorlijk irritant en voor mij werkt dat als anti-reclame en ik krijg een hekel aan die winkels daardoor.

Joost de Ruig
17 december 2016, 19:50
Waarom? dat is toch de essentie van bieden? als je 5 euro meer biedt ben je de hoogste bieder. Waarom zou je in 1 keer 50 euro meer bieden als je het ook voor minder kan krijgen?.

Kwestie van smaak/gevoel. Als ik bij een garage op auto van €5000 de verkoper €4000 voorstel en hij komt met een tegenbod van €4990 voel ik mij niet serieus genomen en vertrek. Ik heb diverse malen zo'n €5,- verhogingsbod op gitaren van mij verwijderd. Met diegene heb ik geen zin om zaken te doen.

jutter
17 december 2016, 20:17
Waarom? dat is toch de essentie van bieden? als je 5 euro meer biedt ben je de hoogste bieder. Waarom zou je in 1 keer 50 euro meer bieden als je het ook voor minder kan krijgen?

Verder heb ik meer een hekel aan (grote) winkelketens die de boel vertroebelen met hun honderden advertenties dan aan handelaren. Zoals Bax shop en tfsoa, ieder keer als je iets zoekt kom je bij hun advertenties uit, ook als je alleen 'gebruikt' en 'zo goed als nieuw' aanvinkt (veel particulieren zetten hun advertentie namelijk ook bij 'zo goed als nieuw', dus die advertenties mis je dan als je alleen 'gebruikt' aanvinkt). Het maakt het zoeken op MP behoorlijk irritant en voor mij werkt dat als anti-reclame en ik krijg een hekel aan die winkels daardoor.

Ligt er wel een beetje aan waarop je bied. Op iets van een vraagprijs van 50-75 euro kan ik me voorstellen dat je 5,- meer biedt. Op een produkt van 1000,- of hoger vind ik het niet netjes om 5,- hoger te bieden.

Oranjeaap
17 december 2016, 20:18
Kwestie van smaak/gevoel. Als ik bij een garage op auto van €5000 de verkoper €4000 voorstel en hij komt met een tegenbod van €4990 voel ik mij niet serieus genomen en vertrek. Ik heb diverse malen zo'n €5,- verhogingsbod op gitaren van mij verwijderd. Met diegene heb ik geen zin om zaken te doen.

Mee eens.

De handelaar die mij triggerde dit topic te starten doet het ook. Een paar euro hoger op een bedrag van 1000+ euro.

Fusion
17 december 2016, 20:49
Ik heb dat ook met mini-biedingen op het hoogste bod. Hangt natuurlijk een beetje af van de vraagprijs, maar stel die is €1000 en er wordt met bedragen van 25-50 euro per bod overboden. Vervolgens gaat er iemand het hoogste bod van €875,- verhogen naar €880,- Dan heb ik de neiging dat bod te verwijderen.
Waarom? Lijkt me toch vrij normale gang van zaken?

Fusion
17 december 2016, 20:50
Kwestie van smaak/gevoel. Als ik bij een garage op auto van €5000 de verkoper €4000 voorstel en hij komt met een tegenbod van €4990 voel ik mij niet serieus genomen en vertrek. Ik heb diverse malen zo'n €5,- verhogingsbod op gitaren van mij verwijderd. Met diegene heb ik geen zin om zaken te doen.
Is een totaal andere iets

Joost de Ruig
17 december 2016, 21:02
Is een totaal andere iets

Jouw mening, maar nu weet je dat anderen daar soms anders over denken.

Hendriks
17 december 2016, 23:18
Laat maar mooi €5 overbieden , waarschijnlijk gaat de andere bieder daar weer overheen , veel kleine stapjes maken een grote stap.

D3nnis
18 december 2016, 09:03
Kwestie van smaak/gevoel. Als ik bij een garage op auto van €5000 de verkoper €4000 voorstel en hij komt met een tegenbod van €4990 voel ik mij niet serieus genomen en vertrek.

Ook als de vraagprijs van €5000,- bést reëel is? Moet de verkoper jouw bod dan wél serieus nemen?

Oranjeaap
18 december 2016, 09:28
Ook als de vraagprijs van €5000,- bést reëel is? Moet de verkoper jouw bod dan wél serieus nemen?

Je kan dan altijd zeggen dat de prijs niet onderhandelbaar is :D

D3nnis
18 december 2016, 09:32
Klopt, en het ligt ook wel aan de situatie, maar ik snap gewoon niet waarom een tegenbod op een achterlijk bod wel serieus moet zijn.

Oranjeaap
18 december 2016, 10:15
Gevalletje van niet verlagen tot die persoon zijn niveau? Beetje hetzelfde als in een discussie over een bepaald onderwerp ineens iemand persoonlijk aanvallen om je gelijk over het onderwerp te krijgen. De discussie slaat dood, gefeliciteerd, je hebt je gelijk gehaald. Maar je had ook gewoon kunnen zeggen dat je de discussie niet wil voorzetten. Zelfde resultaat alleen ben je geen klootzak.

fastfolkert
18 december 2016, 10:28
Er is een "extensie" voor Chrome om Topadvertenties, Dagtoppers etc. te filteren. Werkt redelijk: https://chrome.google.com/webstore/detail/marktplaats-zonder-topadv/lekhkeegnegccgaoakphligfonjmaodh?hl=nl

Overigens zijn mijn MP ervaringen best goed. Zeker op muziekgebied. Laatst een als nieuwe Mooer Reecho gekocht waarbij de verkoper gratis een Danelectro chorusje en een handje patchkabels in de doos had gestopt!
Ook pas 2 simpele akoestische gitaren gekocht; opgehaald dat wel. Maar bij plezierige en redelijke verkopers.
Verkopen van spullen is vaak moeilijker. Hoogste bieders reageren niet meer enzovoorts.

Dutch66
18 december 2016, 11:02
Het heeft ook een beetje met de 'biedgeschiedenis' te maken. Als iemand meerdere malen
zijn bod met een redelijk bedrag verhoogd heeft, en eigenlijk een beetje aan z'n taks zit,
kan ik me voorstellen dat hij nog een laatste poging doet om als hoogste bieder uit de bus
te komen... Tja en dat kan dan i.i.d. met een paar euro verschil zijn, niks mis mee..

Verder, je kunt op MP toch ook prima 'bieden vanaf' aangeven, groot voordeel is dat je dan
van al die wanhoopspogingen af bent.

MartinL
18 december 2016, 11:19
Een goed mailcontact doet mij over het algemeen meer dan iemand die een bod uit het niets verhoogd met een flutbedrag.
Meestal resulteerd die laatste toch niet in een daadwerkelijke verkoop.
Sommige maken daar gewoon een sport, hobby of fetish van om op alles 1 euro extra te bieden.
Daarbij komt dat serieuse bieders en of kopers, soms alleen per mail reageren, en dat de " hoogste bieder" soms verbaasd reageerd dat de advertentie ineens gereserveerd is......amen

fastfolkert
18 december 2016, 11:38
Daarbij komt dat serieuse bieders en of kopers, soms alleen per mail reageren, en dat de " hoogste bieder" soms verbaasd reageerd dat de advertentie ineens gereserveerd is......amen

Als koper heb ik daar wat moeite mee; als mijn serieuze bod al een tijdje het hoogste is en het artikel is opeens gereserveerd, ervaar ik dat toch als een beetje als "achterkamertjespolitiek". Neem dan ff contact met me op, dan kan ik alsnog evt. mijn bod verhogen. Of niet natuurlijk.
Dat doe ik, wanneer ik de verkoper ben, ook.

Joost de Ruig
18 december 2016, 12:00
Klopt, en het ligt ook wel aan de situatie, maar ik snap gewoon niet waarom een tegenbod op een achterlijk bod wel serieus moet zijn.

4000 bieden op een auto van 5000 is toch hetzelfde als 800 bieden op een gitaar van 1000? In mijn optiek is dat niet achterlijk. Als er op die zelfde gitaar een biedingsreeks is van bv 700-740-775-800-830 dan vind ik een nieuw bod lager dan €10 vreemd. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk. Kennelijk ligt voor iedereen die ondergrens anders en zijn er die een bod van €831 ook prima vinden.

D3nnis
18 december 2016, 13:30
4000 bieden op een auto van 5000 is toch hetzelfde als 800 bieden op een gitaar van 1000? In mijn optiek is dat niet achterlijk.

Dat ligt volledig aan over welk object je het hebt; volgens mij is er geen vast recept voor een percentage tov de vraagprijs wat wel achterlijk is en wat niet, want dat zou betekenen dat als ik iets met een scherpe prijs op marktplaats wil zetten, ik bereid ben om een lagere minimale verkoopprijs aan te houden dan wanneer ik een hoge vraagprijs aan zou houden toch? En dat is volgens mij niet altijd het geval.
Het ging me ook niet over de specifieke bedragen en/of percentages die hier genoemd werden overigens, maar meer de situatie, hypothetisch gezien.

MartinL
18 december 2016, 14:11
Als koper heb ik daar wat moeite mee; als mijn serieuze bod al een tijdje het hoogste is en het artikel is opeens gereserveerd, ervaar ik dat toch als een beetje als "achterkamertjespolitiek". Neem dan ff contact met me op, dan kan ik alsnog evt. mijn bod verhogen. Of niet natuurlijk.
Dat doe ik, wanneer ik de verkoper ben, ook.

Ik moet wel even als kanttekening plaatsen, dat ik hiermee bedoel dat er een reeks biedingen ruim onder de vraagprijs zit.
Het komt geregeld voor dat sommige mensen wel de vraagprijs willen betalen, en geen zin in dat biedingen cirkus hebben.

Da Vinci
18 december 2016, 15:44
4000 bieden op een auto van 5000 is toch hetzelfde als 800 bieden op een gitaar van 1000?

Is 4 ton bieden op een huis van 5 ton ook niet achterlijk dan?
De percentages zijn gelijk maar de absolute bedragen lopen flink uiteen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
18 december 2016, 15:53
Hahaha, da's een goeie... maar in de huidige huizenmarkt denk ik dat dat een kansloos bod is.
Volgens mij moet je altijd, ongeacht vraagprijs een marge vsn 10-15% aanhouden voor een bod onder de vraagprijs.

Joost de Ruig
18 december 2016, 16:35
Is 4 ton bieden op een huis van 5 ton ook niet achterlijk dan?
De percentages zijn gelijk maar de absolute bedragen lopen flink uiteen.


Ik kreeg wel minder geboden.....

Da Vinci
18 december 2016, 17:31
Hahaha, da's een goeie... maar in de huidige huizenmarkt denk ik dat dat een kansloos bod is.
Volgens mij moet je altijd, ongeacht vraagprijs een marge vsn 10-15% aanhouden voor een bod onder de vraagprijs.

Wat mij al een paar jaar opvalt is dat er huizen zijn die heel snel gaan en huizen die na jaren nog te koop staan. De reden laat zich vaak makkelijk raden.

In de autobranche zijn de marges om te onderhandelen ook klein geworden. Kennis van me heeft een autobedrijf en zegt dat als een auto 200 euro duurder is dan vergelijkbare modellen er letterlijk niemand op af komt. Online moeten ze dus al vrij scherp worden weggezet en dan gaat er niet nog eens 15% gehandjeklapt worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
18 december 2016, 17:43
Klopt, de marge op 2de hands auto's is niet zo hoog. Het gaat daarin met name om de aantallen. Daarnaast veranderen de regelgevingen per land ook enorm. Gingen tot een paar jaar geleden veel oude bakken nog naar Polen, sinds vorig jaar is de markt naar Polen verschoven naar keurige middenklassers en gaat volgend jaar weer veranderen/verminderen door een strengere importregeling aldaar.

Garages die het alleen van verkoop moeten hebben (en dus geen onderhoudsafdeling hebben) en met name auto's onder de circa €7000,- hebben staan, hebben het moeilijk momenteel.

Dirk_Hendrik
19 december 2016, 09:53
Als koper heb ik daar wat moeite mee; als mijn serieuze bod al een tijdje het hoogste is en het artikel is opeens gereserveerd, ervaar ik dat toch als een beetje als "achterkamertjespolitiek". Neem dan ff contact met me op, dan kan ik alsnog evt. mijn bod verhogen. Of niet natuurlijk.
Dat doe ik, wanneer ik de verkoper ben, ook.



Het komt geregeld voor dat sommige mensen wel de vraagprijs willen betalen, en geen zin in dat biedingen cirkus hebben.

Deze ervaringer 2 zijn me veel te marktplaats-herkenbaar. Item met vraagprijs, mail dat ik bereid ben de vraagprijs te betalen en hoor helemaal niets. Of een recente nog irritantere waar de aanbieder stelde dat hij toch een hogere verkoopprijs dan z'n vraagprijs hoopte te krijgen en toen ik die (want ook realistisch) bood nooit meer iets liet horen.

arjanb01
19 december 2016, 10:50
Of iemand die jou vraagprijs biedt, en een uur voor de meeting afbelt. Letterlijk meegemaakt dat ik in de auto zat en diegene afmailde. En het was iemand die hier lang geleden weleens op het forum kwam. Complete gestoorde gek.

jutter
19 december 2016, 11:38
Je heb er gekken bij Arjan.

alfred
19 december 2016, 16:54
Het valt mij op dat bijna niemand meer belt.
Als je een item graag wil hebben is toch de beste manier op de telefoon te pakken.
Heb je gelijk nog wat meer informatie, en kun je er mogelijk samen uitkomen voor wat de prijs betreft.

Joost de Ruig
19 december 2016, 17:07
Het valt mij op dat bijna niemand meer belt.
Als je een item graag wil hebben is toch de beste manier op de telefoon te pakken.
Heb je gelijk nog wat meer informatie, en kun je er mogelijk samen uitkomen voor wat de prijs betreft.


Je hebt helemaal gelijk. Als ik iets graag wil, bel ik ook en merk je vrij snel of er direct zaken kan worden gedaan. Maar bieden (veelal onder een alias) is lekker anoniem en vrijblijvend.

Erik de Perik
19 december 2016, 17:08
In de autobranche zijn de marges om te onderhandelen ook klein geworden. Kennis van me heeft een autobedrijf en zegt dat als een auto 200 euro duurder is dan vergelijkbare modellen er letterlijk niemand op af komt. Online moeten ze dus al vrij scherp worden weggezet en dan gaat er niet nog eens 15% gehandjeklapt worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zolang als ik auto rijd, zijn de marges zogenaamd al klein in de autobranche. Het Leger des Heils brengt regelmatig soep en dekens bij de handelaren :D

zjanke
19 december 2016, 17:49
Ligt er maar aan wie je het vraagt. Een handelaar die een auto van 15000 koopt en na een poetsbeurt weer verkoopt voor 500 euro meer zal de marge klein vinden, ik vind het veel geld voor een poetsbeurt ;)
De handelaar die de onderkant van de markt bedient en elke week 3 auto's van 2500 verkoopt knijpt zijn handjes dicht als ie elke keer 250 euro pakt.

Zo ook met gitaren, maar daar zit vaak "de kenner weet wat ie waard is" tussen. Als je dan als kenner zegt dat een mex strat met 350 goed betaald is ben je dus geen kenner, omdat de vraagprijs van de verkoper 200 hoger ligt...

jutter
19 december 2016, 17:58
Autohandelaren klagen altijd. Ik ken ze niet anders.

arjanb01
19 december 2016, 18:16
Hadden ze maar beter moeten opletten op school 😆

D3nnis
19 december 2016, 18:32
Het valt mij op dat bijna niemand meer belt.
Als je een item graag wil hebben is toch de beste manier op de telefoon te pakken.
Heb je gelijk nog wat meer informatie, en kun je er mogelijk samen uitkomen voor wat de prijs betreft.

Ik zet mijn telefoonnummer niet eens meer bij advertenties. Te veel wacko's die je dan te woord kunt gaan staan.
Muzikanten zijn, op mensen die autoradio's kopen na, de vreemdste wezens op MP. Zo ongeveer dan.

Erik de Perik
19 december 2016, 18:35
Is met auto's en motoren niet veel anders, geloof me.

Da Vinci
19 december 2016, 20:15
Ik heb ooit eens mijn nummer bij een advertentie van een hele oude fiets van mijn vrouw gezet (die ik enige tijd als stapfiets heb gebruikt). Sinds dien spreek ik vloeiend Turks.

De gasten bieden dan op een fiets van 50 euro vrolijk 20 euro en als je ze dan hun zin geeft bij 40 zeggen ze "ik kom er meteen aan".
Ik wacht nu nog...

jutter
19 december 2016, 20:33
Ik heb ooit eens mijn nummer bij een advertentie van een hele oude fiets van mijn vrouw gezet (die ik enige tijd als stapfiets heb gebruikt). Sinds dien spreek ik vloeiend Turks.

De gasten bieden dan op een fiets van 50 euro vrolijk 20 euro en als je ze dan hun zin geeft bij 40 zeggen ze "ik kom er meteen aan".
Ik wacht nu nog...

Hou er wel even rekening mee dat op de fiets van Turkije naar Nederland er enkele maanden overheen gaan.

BamBuFan1
19 december 2016, 23:20
Autohandelaren klagen altijd. Ik ken ze niet anders.

Het benne nog nèt geen strandtenthouders...

Milko
20 december 2016, 11:09
Ik heb ooit eens mijn nummer bij een advertentie van een hele oude fiets van mijn vrouw gezet (die ik enige tijd als stapfiets heb gebruikt). Sinds dien spreek ik vloeiend Turks.

De gasten bieden dan op een fiets van 50 euro vrolijk 20 euro en als je ze dan hun zin geeft bij 40 zeggen ze "ik kom er meteen aan".
Ik wacht nu nog...
Als het om iets zo cheap mogelijk te scoren gaat. Daar hebben Nederlanders ook wel een handje van. Kijken kijken niet kopen.

Milko sluiten.

wietse
20 december 2016, 11:52
De gasten bieden dan op een fiets van 50 euro vrolijk 20 euro en als je ze dan hun zin geeft bij 40 zeggen ze "ik kom er meteen aan".
Ik wacht nu nog...
en als ze dan toch er zijn dan gaan ze alsnog afdingen, nederlanders willen dat sporadisch doen maar turken e.d daar kan je zeker van zijn.

Da Vinci
20 december 2016, 12:53
Uiteindelijk verkocht aan een wat ouder stel Polen. Ze wezen me er nog wel even op dat de fiets (van 12 jaar oud en € 50 euro) en paar krasjes had...

jutter
20 december 2016, 12:56
Uiteindelijk verkocht aan een wat ouder stel Polen. Ze wezen me er nog wel even op dat de fiets (van 12 jaar oud en € 50 euro) en paar krasjes had...

Waarschijnlijk heb je het zelf niet gezien?

Milko
21 december 2016, 14:23
Gelijk hebben ze die Polen. Betalen ze al 50 voor een oud barrel, zitten er nog krasjes op ook! Ontoelaatbaar!

Milko sluiten.

Oranjeaap
21 december 2016, 14:29
Lach er mear mee, die Polen. Ze kopen onze oude barrels (auto's) die wij nog niet eens willen hebben al krijgen we geld toe, knappen hem wat op en half Polen rijdt er in rond. Wij blij, Polen blij. Ik ken bevolkingsgroepen waar wij minder symbiose mee hebben ;)

arjanb01
21 december 2016, 14:34
Achterhaalde gedachte. Die gekke Polen rijden steeds meer in Audi's van rond 2005-2006 rond, m'n buurman, jantje modaal, zal er maar wat graag eentje willen hebben.

Joost de Ruig
21 december 2016, 14:45
Lach er mear mee, die Polen. Ze kopen onze oude barrels (auto's) die wij nog niet eens willen hebben al krijgen we geld toe, knappen hem wat op en half Polen rijdt er in rond. Wij blij, Polen blij. Ik ken bevolkingsgroepen waar wij minder symbiose mee hebben ;)


2-3 jaar geleden heeft een nieuwe Poolse wet de import van onze oude barrels zeer onaantrekkelijk gemaakt. De Polen kopen sindsdien juist de 3-5 jaar oude occassions. Dus zelfs nog nieuwer dan Arjan zegt. Per 1 januari 2017 komt er weer een nieuwe wet bij in Polen die de import van auto's nog verder tegenwerkt. De Nederlandse handelaren verwachten een krimp van meer dan 50% naar Polen.

telerocker
21 december 2016, 18:29
2-3 jaar geleden heeft een nieuwe Poolse wet de import van onze oude barrels zeer onaantrekkelijk gemaakt. De Polen kopen sindsdien juist de 3-5 jaar oude occassions. Dus zelfs nog nieuwer dan Arjan zegt. Per 1 januari 2017 komt er weer een nieuwe wet bij in Polen die de import van auto's nog verder tegenwerkt. De Nederlandse handelaren verwachten een krimp van meer dan 50% naar Polen.

Ik ben benieuwd of dat strookt met de single market-voorwaarden van de EU. Het kan geen groen milieubeleid van de Polen zijn, want die stoken hun oude kolencentrales vooralsnog lekker door, met dank aan de dump van goedkope kolen uit Noord-Amerika op de Europese markt. En jonge diesels die ze importeren zijn voor een belangrijk deel sjoemeldiesels.

arjanb01
21 december 2016, 18:49
Ach sjoemel diesels is ook zo wat... De grap is dat dealers ze nu als warme broodjes verkopen, omdat dit geen invloed op de inruilwaarde heeft, hoe anders was dit driekwart jaar geleden toen heel Europa en de VS op de achterste benen stond?
Ik rijd vooralsnog gewoon door in m'n sjoemel diesel, geen behoefte om m'n motor software aan te laten passen. Geen gevolgen voor me dus ik rij hem de komende jaren gewoon op, zonder dat er een ambtenaar naar kraait.

Joost de Ruig
21 december 2016, 18:49
Ik kan het je niet vertellen, maar heb het signaal gegeven dat ik van mijn klanten krijg. 65% van mijn klanten zijn garages/handelaren.

Erik de Perik
21 december 2016, 20:26
Lach er mear mee, die Polen. Ze kopen onze oude barrels (auto's) die wij nog niet eens willen hebben al krijgen we geld toe, knappen hem wat op en half Polen rijdt er in rond. Wij blij, Polen blij. Ik ken bevolkingsgroepen waar wij minder symbiose mee hebben ;)

Ik kom regelmatig Poolse trailers met auto's richting het oosten tegen, maar da's geen ouwe rommel meer hoor, integendeel. Van een maatje van me, die een autosloperij heeft, wist ik al dat ze ook 'aparte' handel doen. Als een Renault ECU problemen heeft, zijn de kosten erg hoog, de dealer/importeur kan niets betekenen qua programmering en je auto is total loss. Veel van die wagens gaan die kant op dus waarschijnlijk kunnen zij er wel iets aan doen of ze hebben een bron van goedkope nieuwe ECU's.

zjanke
21 december 2016, 20:29
Of goedkoop "tweedehands" :D

Erik de Perik
21 december 2016, 21:16
Of goedkoop "tweedehands" :D

Nee, dat kan niet. Daar zit juist het probleem. Renault zegt dit te doen tegen diefstal, maar er is (officieel) dus geen enkele mogelijkheid om een ECU uit wagen A in wagen B aan de praat te krijgen.

Duhsjaak
21 december 2016, 22:05
Ach sjoemel diesels is ook zo wat... De grap is dat dealers ze nu als warme broodjes verkopen, omdat dit geen invloed op de inruilwaarde heeft, hoe anders was dit driekwart jaar geleden toen heel Europa en de VS op de achterste benen stond?
Ik rijd vooralsnog gewoon door in m'n sjoemel diesel, geen behoefte om m'n motor software aan te laten passen. Geen gevolgen voor me dus ik rij hem de komende jaren gewoon op, zonder dat er een ambtenaar naar kraait.

Of jij ingaat op een recalll oproep van VW of niet is aan jou, vanzelf.
Ik heb alleen in een jaar tijd twee van mijn 'ik rij hem op hoor' vriendjes zwaar het schip in zien gaan. Zij reden hun benzine VW op. En werden op steeds hogere onderhoudrekeningen getracteerd.

Mijn pleidooi is dus, probeer voor jezelf een soort uiterste houdbaarheid vooor je uto vast te stellen en houd je daar oook aan.
Anders blijf je goed geld in de put gooien zonder een reeel beeld van het rendement van dat geld.
Vaag verhaal misschien?
Klopt!

Het kan soms ontzettend economisch zijnde auto vanaf grens X in te ruilen en er niet verder geld in te dumpen.
want ook oprijden heeft zijn eigen wetmatigheid/grenzen.

Vriendelijke groet, Gus

Oranjeaap
22 december 2016, 10:16
Hoppa, weer een gitaar voor mijn neus weggekaapt door een handelaar. Een gitaar waar ik al weet ik veel niet hoe lang mijn ogen voor open hou, eindelijk gevonden voor een prijs die niet 1000 euro hoger is dan wat een muzikant er voor wil/kan betalen. Zou komend weekend langsgaan. Wil je een concrete tijd afspreken krijg je een reactie terug "sorry verkocht". Is vier dagen wachten tot iemand langskomt dan zo veel gevraagd? Ik weet wie hem gekocht heeft, staat volgende week op zijn site voor 1000 euro meer dan hij betaald heeft.

arjanb01
22 december 2016, 10:36
Of jij ingaat op een recalll oproep van VW of niet is aan jou, vanzelf.
Ik heb alleen in een jaar tijd twee van mijn 'ik rij hem op hoor' vriendjes zwaar het schip in zien gaan. Zij reden hun benzine VW op. En werden op steeds hogere onderhoudrekeningen getracteerd.

Mijn pleidooi is dus, probeer voor jezelf een soort uiterste houdbaarheid vooor je uto vast te stellen en houd je daar oook aan.
Anders blijf je goed geld in de put gooien zonder een reeel beeld van het rendement van dat geld.
Vaag verhaal misschien?
Klopt!

Het kan soms ontzettend economisch zijnde auto vanaf grens X in te ruilen en er niet verder geld in te dumpen.
want ook oprijden heeft zijn eigen wetmatigheid/grenzen.

Vriendelijke groet, Gus

Oprijden is altijd voordeliger. Als je op dat moment geen cash hebt liggen voor een andere is dat ook het beste.

no 1 hops
22 december 2016, 11:01
. Is vier dagen wachten tot iemand langskomt dan zo veel gevraagd? laten we eerlijk zijn, hoe veel van ons hier op GN hebben tevergeefs gewacht op iemand die zou komen en niet kwam of op het laatste moment afzegt?

indruk die dan ontstaat na hem op gereserveerd te hebben gezet en daarna weer beschikbaar te zetten is dan snel, och er zal wel wat mee zijn anders was hij wel verkocht.

Oranjeaap
22 december 2016, 11:18
laten we eerlijk zijn, hoe veel van ons hier op GN hebben tevergeefs gewacht op iemand die zou komen en niet kwam of op het laatste moment afzegt?

indruk die dan ontstaat na hem op gereserveerd te hebben gezet en daarna weer beschikbaar te zetten is dan snel, och er zal wel wat mee zijn anders was hij wel verkocht.

Ik denk dat uit mijn communicatie wel was gebleken dat ik oprechte interesse had en in het weekend wilde langskomen omdat dat voor mij de enige optie is. Ik heb niet gevraagd de advertentie op gereserveerd te zetten.

Inderdaad mensen komen vaak niet opdagen dus verkopen is verkopen. De frustratie zit hem in het feit dat een handelaar vaak zelfde dag nog langs kan komen, een luxe die ik niet heb. Ja ff half Nederland doorjakkeren voor 1000 euro winst is natuurlijk de moeite wel waard voor zulke mensen.

Oranjeaap
22 december 2016, 11:26
Nee, de echte frustratie zit hem eigenlijk in het feit dat door het aantal van zulke handelaren op MP, dergelijke gitaren stelselmatig bij handelaren terechtkomen en daardoor voor iemand met een normaal budget niet meer te koop zijn zijnde een goed instrument. Je betaalt dan direct 1000 euro extra voor het feit dat hij uit 1970 komt en 500 euro extra want hij moet er ook aan verdienen. Terwijl de gitaar voor mij als speler, als instrument misschien 2000 euro waard is. Daar kan en ga ik natuurlijk geen 3500 euro voor betalen.

benwave
22 december 2016, 12:03
Ik denk dat uit mijn communicatie wel was gebleken dat ik oprechte interesse had en in het weekend wilde langskomen omdat dat voor mij de enige optie is. Ik heb niet gevraagd de advertentie op gereserveerd te zetten.

Inderdaad mensen komen vaak niet opdagen dus verkopen is verkopen. De frustratie zit hem in het feit dat een handelaar vaak zelfde dag nog langs kan komen, een luxe die ik niet heb. Ja ff half Nederland doorjakkeren voor 1000 euro winst is natuurlijk de moeite wel waard voor zulke mensen.

Half Nederland door jakkeren kost je ongeveer 2 tot 3 uur heen en terug max.
Dus je had gewoon in je auto moet stappen en dat ding gelijk gaan halen, en geen vier dagen wachten.
Het is precies zoals no1hops zegt : "laten we eerlijk zijn, hoe veel van ons hier op GN hebben tevergeefs gewacht op iemand die zou komen en niet kwam of op het laatste moment afzegt? "
Nu niet zeuren

benwave
22 december 2016, 12:07
En nog even als toevoeging, het is ook nog niet gezegd dat jij de gitaar had gekocht ter plekke.
Anders had je de gitaar net goed kunnen betalen en oplaten sturen.

no 1 hops
22 december 2016, 12:12
ik doelde zelf niet op 'niet zeuren' maar wel begrip hebben voor diegene die letterlijk eieren voor zijn geld kiest.
een advies die ik geven kan voor dit gevoel van frustratie over die handelaren is denk ik je eigen gevoelswaarde van zo een instrument/merk verandert. zijn die modellen werkelijk zo bijzonder?

heb nu sinds kort een 'merk' gitaar en dan ook nog eens vanuit hun goedkoop segment, een G&L asat special tribute die volgens zeggen uit de cort fabriek komt.
ik heb 2 cort strat achtige gitaren. op MP vaak niet duur en doen echt niet onder voor die G&L qua play comfort.
pickups is natuurlijk een smaak kwestie, maar dat kan je eventueel veranderen.

Dutch66
22 december 2016, 12:21
Ik begrijp je frustratie wel hoor, maar als jouw rekensommetje klopt, dan heb je het echt over 'buitenkansje',
en moet je gewoon direct toeslaan. Al was het alleen maar om te voorkomen dat de verkoper in gaat zien dat
zijn vraagprijs misschien wel iets te scherp is...

Ik geloof niet dat 'handelaren' hier nu direct de oorzaak van zijn, er zijn genoeg particulieren die ook op dit
soort koopjes loeren, en niet onbelangrijk, ook in de gelegenheid zijn om zo'n plank direct te gaan ophalen.

Oranjeaap
22 december 2016, 12:47
Half Nederland door jakkeren kost je ongeveer 2 tot 3 uur heen en terug max.
Dus je had gewoon in je auto moet stappen en dat ding gelijk gaan halen, en geen vier dagen wachten.
Het is precies zoals no1hops zegt : "laten we eerlijk zijn, hoe veel van ons hier op GN hebben tevergeefs gewacht op iemand die zou komen en niet kwam of op het laatste moment afzegt? "
Nu niet zeuren

Ja en als je die luxe niet hebt om op een doordeweekse dag een paar uur in je auto te zitten dan heb je gewoon pech.

Pepe
22 december 2016, 13:57
Maar waar hebben we het hier over? Je moet het verhaal wel een beetje smeuïg maken, maak ons gek!

Joost de Ruig
22 december 2016, 14:05
Een must-have is voor mij reden genoeg om tijd vrij te maken en dezelfde dag in de auto te stappen. Zeker als het contact met de verkoper alleen per mail is geweest, loop je een gerede kans dat verkoper ook met anderen in gesprek blijft. Die kans daalt als je telefonisch contact hebt gehad en verkoper merkt dat je serieus bent. Maar dan nog stap ik liefst zo snel als mogelijk in de auto. Hetzelfde geldt voor echte koopjes die weliswaar geen must-have zijn, maar wel óf erg leuk zijn om erbij te hebben voor dat geld, óf potentiele winstmakertjes zijn.

Laat onverlet dat het jammer is dat je je gitaar bent misgelopen. Als deze daadwerkelijk voor €1000,- meer straks te koop komt te staan, dan was het wel echt een koopje, want dat soort marges zijn zeldzaam.

almarvk
22 december 2016, 14:10
Uberhaupt om nu marges te draaien. Het kost je als handelaar erg veel tijd, veel energie en de markt is nu behoorlijk een kopersmarkt geworden. Tijdens mijn studententijd was ik net zo'n handelaar. Vooral in effectpedalen. Toen was er minder bekend over waarde en kon ik vrij goedkoop inkopen en vaak dezelfde dag voor nette prijzen prima marges draaien. Op een gegeven moment kende ik elke advertentie uit de juiste rubrieken op marktplaats. En toen had ik door dat ik knettergek was geworden...
Nu de markt niet meer interessant is, het veel te veel tijd kost, is het gewoon simpelweg voor mij niet meer rendabel. Snap de frustratie wel ten opzichte van handelaren. Maar dan moet je sneller en slimmer zijn.

Wel een aversie tegen handelaren (ook wel hier op het forum gehad) die enthousiast posten over nieuwe gear, mooie foto's met de melding; deze gaat noooooit meer weg. En dan hop volgende week weer online. Wees dan gewoon eerlijk over je handel en wandel.

Revolver
22 december 2016, 14:15
laten we eerlijk zijn, hoe veel van ons hier op GN hebben tevergeefs gewacht op iemand die zou komen en niet kwam of op het laatste moment afzegt?

indruk die dan ontstaat na hem op gereserveerd te hebben gezet en daarna weer beschikbaar te zetten is dan snel, och er zal wel wat mee zijn anders was hij wel verkocht.

Idd. Door schade en schande wijs geworden reserveer ik gewilde items niet langer dan een etmaal, daarna ga ik met de volgende bieder in zee.

Erik de Perik
22 december 2016, 15:46
Oprijden is altijd voordeliger. Als je op dat moment geen cash hebt liggen voor een andere is dat ook het beste.

Als ik zie en hoor wat mensen betalen voor onderhoud en reparaties, dan kan ik me goed indenken dat dit in de praktijk niet zo is.


Ja en als je die luxe niet hebt om op een doordeweekse dag een paar uur in je auto te zitten dan heb je gewoon pech.

Precies.

BorisA
22 december 2016, 21:40
Er kan maar 1 iemand gaan lopen met een 2dehands koopje. En de kans is helaas groot dat iemand meer tijd heeft dan jijzelf (of sneller is).

De grootste "koopjes" die ik zelf heb kunnen doen waren bij mij nieuw in de winkel bij uitverkoop van een product (peavey VK2 head, daarna verkocht met een fractie winst, fender cabronita, jaartje op gespeeld en verkocht met wat winst, prs 513 @ 1800, is makkelijk meer waard 2dehands mocht ik em willen verkopen). Je moet dan vaak ook wel snel zijn, maar het aanbod is toch iets groter (en on-line: als je koopt is hij ook van jou, zonder dat je tijd moet maken om ergens heen te rijden).

Joost de Ruig
22 december 2016, 22:04
Soms komen er inderdaad ook nieuw koopjes voorbij. Zo kocht ik vorig jaar een Cabronita voor de helft waarvoor ze nu nog worden aangeboden en voor aanmerkelijk minder dan de huidige 2de hands vraagprijzen. Ik had er eigenlijk 10 moeten kopen......

arjanb01
23 december 2016, 06:18
Dan had je 10 aan de stoeptegels niet kwijt kunnen raken, Joost. Die dingen zijn nog steeds vrij goedkoop, en eigenlijk zijn het qua klank Teles, leuk als bijzet / salontafeltje dus😄

Dirk_Hendrik
23 december 2016, 10:08
Wel een aversie tegen handelaren (ook wel hier op het forum gehad) die enthousiast posten over nieuwe gear, mooie foto's met de melding; deze gaat noooooit meer weg. En dan hop volgende week weer online. Wees dan gewoon eerlijk over je handel en wandel.

Kwam pasgeleden weer één van die rakkers z'n neus laten zien. Uit z'n felle reactie leek wel duidelijk dattie nog steeds geen flauw benul had wat er nou precies mis was met z'n tactiek.

Stoffel43
23 december 2016, 14:27
Kwam pasgeleden weer één van die rakkers z'n neus laten zien. Uit z'n felle reactie leek wel duidelijk dattie nog steeds geen flauw benul had wat er nou precies mis was met z'n tactiek.

Heb jij dat dan nog nooit gehad dat je dacht de heilige graal onder de gitaren gevonden te hebben, en na enkele weken het besef komt dat ie niet beter is dan wat je al had, om dan alsnog het ding weg te doen om weer iets anders te bekostigen? Ikke wel... en ik ben zeker geen handelaar.
Als dat elke maand zou gebeuren is er natuurlijk wel sprake van handel, maar ook dat is op zich niet verboden lijkt me. Maar dan mag je er idd wel voor uitkomen...

Dirk_Hendrik
23 december 2016, 16:23
Nee. Dat heb ik nooit gehad. Maar dat kan ik me voorstellen.

De gebruiker waar Almark het over heeft maakte er enkele jaren terug echter een sport van. Tikte iets op de kop voor weinig, als bij-koop of anderzins. Merkte dat er nagenoeg geen drol over bekend was en opende hier een draadje waarin hij het item helemaal de hemel in begon te prijzen. Twee weken later stond het ding op MP. Maar als je nu ging googelen kreeg je wel hits! Namelijk een thread op gitaarnet waarin een gebruiker lyrisch is over het ding. Vanuit het perspectief van handel drijven is dat prima. Vanuit het perspectief van een forum niet. Als je één keer zo'n grap uithaalt is dat leuk. Als je dat keer op keer doet misbruik je een forum.

En wee je gebeente daar kritisch op te zijn. Dan kon je de spreekwoordelijke wind van voren krijgen. En in mijn geval was dat blijkbaar zelfs mod-onwaardig. Ook best. Doe ik wel vaker.

Stoffel43
23 december 2016, 17:25
Ow ja, da's helemaal fout natuurlijk. Zoiets hoort idd niet op een forum. Jammer dat er op die manier misbruik van wordt gemaakt.

Erik de Perik
23 december 2016, 18:23
Dan had je 10 aan de stoeptegels niet kwijt kunnen raken, Joost. Die dingen zijn nog steeds vrij goedkoop, en eigenlijk zijn het qua klank Teles, leuk als bijzet / salontafeltje dus😄

https://youtu.be/BFdQsz1p5m0?t=4m39s

Joost de Ruig
23 december 2016, 20:13
Dan had je 10 aan de stoeptegels niet kwijt kunnen raken, Joost. Die dingen zijn nog steeds vrij goedkoop, en eigenlijk zijn het qua klank Teles, leuk als bijzet / salontafeltje dus😄

Ze gaan nieuw nu voor €650 en gebruikt voor €450. Ik vind het leuke gitaartjes met een heerlijke neck, aparte pu's en een stoere look. Helaas zie je de zwarte het meest, terwijl de rode en de roomwitte (met zichtbare nerf), nog iets cooler zijn. Thomann deed ze in de opruiming voor €320,-, dus op 10 gitaartjes was eenvoudig circa €1500 winst te maken. Maar ik ben geen handelaar, sterker nog, ik verkoop zelden iets.