PDA

View Full Version : Fender Usa, Fender Jap, Fender Mex



dreezer
28 juli 2003, 22:29
Sorry moest deze vraag al gesteld geweest zijn, maar ik ben pas op deze site gekomen + ik had niet veel zin om 83 pagina's uit te spitten, excuseer voor mijne aangeboren luiheid :razz: .
Wat is het verschil tussen Fender Usa, Fender Jap, Fender Mex??? :???: Ik begrijp er niks van. En er is ook iets van gewoon Fender, zonder iets anders bij. :roll: Liefst dicht tegen de belgische grens of in belgië, ik ben nogal moeilijk hé!

Kan er ook iemand mij een goede gitaar (LIEFST Fender) voorstellen, heel goedkoop, maar degelijk (onder de 600 Euro :P ).
Bedankt voor alle antwoorden :wink:

Wilson
28 juli 2003, 22:32
- de prijs
- de kwalieteit van de gitaar
- de plaats waar ze gemaakt worden
- en nog wat verschillen in gebruikte onderdelen en houtsoorten

Wilson
28 juli 2003, 22:35
het is allemaal van fender, alleen met die dingen als mex, usa en jap erachter word aangeduid watvoor fender, dus in welk land gemnaakt en wleke kwaliteit en gebruikte onderdelen gebruikt

als je onder de 600 wilt kan je voor een nieuwe mex gaan of een 2e hands jap, en heel mischien dat je 2e hands ergens een usa tegenkomt voor 600

iam
28 juli 2003, 22:37
ik ben onlangs nog een usa fatstrat tegengekomen voor 550!!!

das een koopje lijkt me!

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=11935

Polytheme Pam
29 juli 2003, 01:10
ik ben onlangs nog een usa fatstrat tegengekomen voor 550!!!

das een koopje lijkt me!

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=11935

Dat is er 1 uit de Californian serie die Fender goedkoper kan aanbieden door een nogal ingenieus produktieproces:

De hals en de body worden in de Californische Fender-fabriek gefabriceerd, vervolgens gaat het spulletje naar de Mexicaanse Fenderfabriek in Ensenada waar de gitaar gespoten en gelakt wordt (dit is waarschijnlijk het meest arbeidsintensief vandaar het uitstapje naar een lagelonenland) vervolgens de grens weer over om in Californië de de gewone Fender hardware erin te schroeven..

ik heb zelf nooit een Californische gehad maar volgens mij is het kwaliteitsverschil nihil, ik heb wel vertrouwen in de Mexicaanse spuiters... :wink:

Nemesis
29 juli 2003, 09:02
zowiezo zit er weinig verschil tussen de usa en mex strats, natuurlijk is er wel verschil maar dat is iets voor echte freaks om over te zeuren :D, ik heb vaak genoeg usa en mex strats vergeleken en niet echt veel verschil gezien

Josdevos
29 juli 2003, 09:14
Het in het buitenland lakken gebeurt niet omdat de lonen daar lager zijn. Omwille van een of andere wet mogen Fender/Gibson en andere Amerikaanse merken maar een aantal gitaren per jaar lakken omwille van het milieu. Daarom worden echte USA gitaren veel duurder, en daarom richten ze zo veel buitenlandse fabrieken op om dat te kunnen opvangen. (En ook om budgetgitaren te produceren uiteraard.)

fred dons
29 juli 2003, 10:31
de california series had een poplar body en koreaanse hardware (ping made) dus de kwaliteit is wel ietsies anders dan een vergelijkbare amerikaan.
overigens worden de necken en bodies van de mexicanen ook in amerika gemaakt en worden de bodies tegenwoordig van elzen gemaakt ipv poplar dus is het slimmer een mex te kopen en de hardware te upgraden
(en voordat iemand highway 1 usa strat zegt, daar zit dus ook koreaanse hardware op gecombineerd met een hele slechte lak)

nirvana
29 juli 2003, 10:34
Ik heb ook een half bloed (california) fender telecaster maar die speelt zoals het moet hoor. Zelfs de lak is perfect. Kopen die strat!

fred dons
29 juli 2003, 11:52
de california series zijn op zich goede gitaren maar er is een duidelijk verschil met "echte"amerikaanse variant (ik ben overigens wel van mening dat het prijsverschil het kwaliteitsverschil niet goedmaakt op de produktie modellen)
de lak op de california is goed (ik heb niet anders beweert, ik bedoelde de slechte lak op de highway 1 serie)

green_day
29 juli 2003, 12:14
het is inderdaad waar dat fender usa gewoon duur is, als je een mex of 2e hands jap koopt dan koop je praktisch net zo veel gitaar, alleen dan betaal je gewoon 3x minder. Een mex heeft gewoon een hals van iets mindere qualiteit dan die van een usa, andere pickups, andere pots. Maar dit is allemaal geen slecht spul hoor!

intro
31 juli 2003, 21:27
Maar de DeLuxe en Standard series op de fendersite (http://www.fender.com/gear/gear.php?node_id=2322), zijn dat geen USA's dan? Want die zijn goedkoper geprijsd dan de highway serie op de pricelist van de fendersite (Daarop staan de richtlijnen van prijzen in winkels in de VS)

Want ik kon niet echt vinden dat het mex's waren, hooguit dat er bij een aantal wel mex-elementen waren gebruikt, maar niet bij allemaal...

Ik heb hier ergens is gelezen dat de highway goedkoper is dan een standard USA gitaar van fender, maar dat zou in dan niet kloppen.

Wie kan mij helpen?

BLOK182
31 juli 2003, 21:31
standard --> mex

intro
31 juli 2003, 21:44
En de DeLuxe is een luxe mex? dat zal dan wel.

Dus op die site zijn echt alleen de series met American in hun echt USA's?

Wilson
31 juli 2003, 22:25
alles waar american voor staat, is usa
de rest is mex
behalve de highway serie, dat is de goedkopere (en dus van minder kwaliteit) versie van een usa

Theije
31 juli 2003, 23:30
Ik word een beetje in de war gebracht van het geen hier gezegt word.
Het is net of er gezegt word dat Japanse Fenders beter zijn dan Mexikaanse, terwijl ik altijd van mening was dat het andersom was.
Naar mijn informatie zijn de Fenders qua kwaliteit als volgt van hoog naar laag zo gerangschikt: USA -> Mexikaanse -> Japanse
Of heb ik het nou aan het verkeerde eind??

Wilson
31 juli 2003, 23:52
ja

Basman
1 augustus 2003, 00:34
Eigenlijk is het verschil van kwaliteit lichtjes te zien in de prijs die ze er dan voor vragen. behalve de highway's dan, zou ik zeker ni kopen. DE USA's zijn iets te duur naar mijn mening, dus zou ik een mex kopen, goeie waar voor een redelijk bedrag, beste prijs-kwaliteits verhouding. Dat is dan mijn bescheiden mening. Alhoewel de californiërs ook wel voordelig zijn, ik zou een mex kopen of die californische van 550€
de USA's zijn meer voor materialisten die meer inzitten met de naam en het imago dan met de klank en de eigenlijke gitaar zelf. Of je moet bekend zijn en van je muziek leven.

Speeddemon
14 augustus 2003, 13:40
Bij mijn weten zijn Japanse strats ook beter dan Mexicaanse strats.
Zoveel beter dat ze zelfs een tijdlang niet voor de US markt bestemd waren, omdat ze anders te veel concurrentie zouden zijn voor US made Strats.

Daarbij is de 'consistency' tussen verschillende Jap-strats veel hoger dan bij Mexicaanse. Heb zelf nu een aantal Mex-strats in m'n klauwen gehad en US-strats. US-strats ontstemden over het algemeen wat minder. Bij de Mexen had je hele goeie (veel waar voor je geld) als erg slechte (soms zelfs lager dan Squier niveau... en dan praat ik niet over 80's Jap-Squiers)

misundaztood
14 augustus 2003, 18:37
dit weekend (15-16-17aug) is er een soort koopjesweekend in key music (sint niklaas) en daar doen ze een mex fender strat weg voor 620 euro met koffer, denk dat dat wel iets voor jou moet zijn, het is wel boven de 600 euro, maar je krijgt er dan ook wel een koffertje bij :-) en je kan er natuurlijk eerst op gaan spelen om te zien of het wel een goeie is