PDA

View Full Version : Overstap van losse pedalen naar multi-effect



Braml
13 december 2016, 11:57
Ik wordt vaak in de verleiding gebracht om al mn pedalen te verkopen en een multieffect te kopen. Dit niet alleen omdat dit me ongeveer 500 á 600 euro rijker zal maken, maar ook omdat het me erg handig lijkt om gebruik te maken van een memory modus. Alsof je een programmable looper/switcher gebruikt zeg maar. Natuurlijk is het ook fijn om alle soort effecten in huis te hebben die je maar kunt bedenken, zodat je altijd kunt gebruiken wat je wilt. Het is natuurlijk ook een stuk lichter en een stuk netter (geen kabels enzo).
Ik denk aan een Boss ME-80 of GT-100 ofzo.

Ik heb nu 9 pedals op een pedaltrain Jr, en ik heb soms veel tapdansen nodig om van sounds te wisselen (en ik ben niet goed in tapdansen, gitaarspelen, en zingen tegelijk). De sounds die ik eruit kan halen vind ik echt te gek, dus natuurlijk ben ik bang dat ik die sounds niet uit een multi-effect zou kunnen halen. Ook ben ik bang dat ik met de memory mode het probleem ga krijgen dat ik niet kan onthouden welke sound er in welke bank/patch zit. Dus dat je live per ongeluk totaal de verkeerde patch aan zet.

Zijn er onder jullie mensen die zijn overgestapt van pedalen naar een multi-effect? Heb je daar ooit spijt van gekregen of ben je er juist heel blij mee om bepaalde redenen? Zijn er verder nog grote nadelen aan multi-effects?

Fusion
13 december 2016, 12:09
Ben al vrij vroeg als gitarist van pedaaltjes naar multi fx overgegaan. Enige nadeel is dat je 'vast zit' aan de effecten van de multi fx (alhoewel je natuurlijk altijd nog met de send/return evt een los pedaaltje erbij kan doen) en dat je ook meestal vast zit aan digitaal. Voordelen zijn te veel om op te noemen: alles is programeerbaar, vaak is de volgorde wisselbaar, vaak zit er amp en speaker simulatie bij, vaak compacter etc. Ik zou nooit meer terug willen naar losse pedalen.

Braml
13 december 2016, 12:23
Ben al vrij vroeg als gitarist van pedaaltjes naar multi fx overgegaan. Enige nadeel is dat je 'vast zit' aan de effecten van de multi fx (alhoewel je natuurlijk altijd nog met de send/return evt een los pedaaltje erbij kan doen) en dat je ook meestal vast zit aan digitaal. Voordelen zijn te veel om op te noemen: alles is programeerbaar, vaak is de volgorde wisselbaar, vaak zit er amp en speaker simulatie bij, vaak compacter etc. Ik zou nooit meer terug willen naar losse pedalen.

Ik vind 'vast zitten' aan de effecten van de multi fx niet echt een groot nadeel, meestal zit er sowieso al meer in dan je ooit gebruikt toch. Welke Multi fx gebruik jij?

Waar ik ook een beetje mee zit, is dat je dan alle effecten vóór de amp plaatst, terwijl je delay bijvoorbeeld liever in de fx loop van je amp wilt toch?

Fusion
13 december 2016, 12:50
Ik vind het ook geen nadeel :) Ik gebruik thuis een Fractal Axe Fx en buiten een Boss GT-100. De Boss is erg goed qua effecten, maar je moet erg veel moeite doen om de amp en cab sims te laten overtuigen. Als jij dus gewoon je amp gaat gebruiken zit je daarmee goed :) Maar er is veel keus. Probeer gewoon eens wat uit, en struin internet en vooral YouTube eens af.

Je kunt normaliter met de zgn 4-kabel methode dat opvangen. Als je amp een send/return heeft en je mulit fx ook moet dat wel lukken.

LRS
13 december 2016, 12:57
Ik gebruik een Boss GT-8 naar volle tevredenheid. Ik neem naar optredens altijd een Boss bluesdriver, een chorus en het voetpedaal van m'n amp mee (kanaal schakelen) als backup. Nooit nodig gehad (afkloppen). Wat Fusion zegt: de speaker / cab simulatie is niet super, ik zou em liever niet zo de mengtafel in prikken, maar als schakel tussen he gitaar en je amp echt heel goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

harrie-beton
13 december 2016, 13:06
Ik lees in je post nergens dat jij blij gaat worden van een alles-in-een effectendoos. Er zijn goede dozen maar het is wat het is. Als de chorus je niet bevalt heb je pech. Ik zie vooral dat je tapdansen vervelend vind. Je kan dan beter dat oplossen met een Boss ES 8 bijvoorbeeld.

https://www.boss.info/global/products/es-8/


Ik gebruik een hybride systeem, ik heb paar losse pedalen voor de pre amp en een TC electronic G Major 2 in de loop. Bij ingewikkelde sets schrijf ik het patchnummer bij het liedje. Maar meestal onthou ik het.

Dutch66
13 december 2016, 13:18
Als je soundwise kunt 'wegkomen' met een multiFX is dat absoluut de meest praktische oplossing,
en met een beetje slim programmeren van de patches (volgorde), loopt het met het (mis)selecteren
eigenlijk wel los.

Maar mijn ervaring is dat er na verloop van tijd toch weer een aantal losse pedaaltjes bij kwamen,
simpelweg omdat die toch net ff wat lekkerder dan de multiFX variant klonken. In de praktijk was het
'handige' er toen al gauw vanaf, alsnog losse voedingen en patch-kabeltjes en gekloot...

Als je zo tevreden bent over je huidige pedalen, waarom dan niet een programmeerbare looper?
Ben je iig van het 'tapdansen' af, en blijf je flexibel voor wat betreft je pedalen.

Fusion
13 december 2016, 13:36
Ik lees in je post nergens dat jij blij gaat worden van een alles-in-een effectendoos. Er zijn goede dozen maar het is wat het is. Als de chorus je niet bevalt heb je pech. Ik zie vooral dat je tapdansen vervelend vind. Je kan dan beter dat oplossen met een Boss ES 8 bijvoorbeeld.

https://www.boss.info/global/products/es-8/

Hoe werkt dat nou weer?

Sander-H
13 december 2016, 13:55
Ik zeg Line6 POD 2.0! ;)
http://medias.audiofanzine.com/images/normal/line-6-pod-2-642175.jpg

:hide:

Maar serieus; ik heb ook enkele multieffect dingen gehad en ik blijf verdwalen in de overvloed aan opties. Op losse pedalen zie je tenminste hoe je knoppen per effect staan en kan je snel en simpel iets aanpassen.
Om het nog simpeler te maken kijk ik nu steeds meer naar die 1 knops pedalen van o.a. MXR, heerlijk!

Je kan natuurlijk altijd een logboek bijhouden met je settings per preset/memory slot, maar dat ga je waarschijnlijk toch niet lang volhouden :)

miyaru
13 december 2016, 13:59
Ik gebruik een Harley Benton FLX8Pro switcher, kost je €180,= bij Thomann, en dan nog wat kabeltjes en klaar is klara, geen tapdansen meer. Toen ik mijn Pedaltrain NOVO 32 ging opbouwen heb ik tegelijk de switcher gekocht. Ik steek één snoer in de gitaar, en één in de versterker en klaar. De FLX8Pro staat het je ook toe de 4 kabel methode te gebruiken, en tevens kan hij channel switchen, en midi boodschappen versturen.

https://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm?ref=search_prv_4

Hierboven het linkje. Hij is niet zo flexibel als de Boss, maar ook één derde van de prijs.....

Robin.

Joost de Ruig
13 december 2016, 14:19
Ik ben twee jaar geleden, na ruim 10 jaar over een Boss ME-50 te hebben gespeeld, juist weer op pedaaltjes overgestapt. De ME-50 heeft als grote voordeel dat de effecten gewoon met draaiknoppen instelbaar is. Ik heb nu eenmaal een uitgesproken hekel aan plus/min knoppen die je na het instellen moet vastleggen. Ik overweeg nu toch een aantal pedaaltjes samen te voegen, zonder naar één groot multi-effct te gaan. Ik ben namelijk nogal gecharmeerd van de pedalen van Robbert Keeley en die heeft een drietal pedalen (workstation, monterey en dark side) waarmee je 3-4 pedalen in 1 hebt.

Braml
13 december 2016, 14:21
Nouja zoals ik zeg gaat me dat veel teveel ruimte kosten. Een programmable looper wordt hem echt niet. Ik wil ik heb nu alles op een pedaltrain classic jr en wil het bij dat formaat houden, of in ieder geval in de buurt daarvan. Ik heb niet zoveel ruimte op de kleine podiumpjes waar ik op speel, als het al een podium is. Daarnaast wil ik alles mobiel houden, en dus zo klein en licht mogelijk.

LRS
13 december 2016, 14:38
Een multi-effecten bak moet je idd wel een beetje gestructureerd programmeren. Een voorbeeld zoals ik het overzicht houd:
Bank 1: 4 varianten van clean (acoustisch / clean / clean met tremolo / clean met chorus & delay)
Bank 2: klein randje oplopend naar dikker randje 4 varianten)
Bank 3: distortion tot gierende lead (in vier stappen)
Bank 4 = bank 2 met beetje chorus.

Bank 11-14 = zelfde als 1-4 maar dan met minder gain voor m'n humbucker gitaar zodat hij qua volume en oversturing niet te hard uit de pas loopt met m'n enkelspoels gitaren.

Ctrl is altijd solo boost
Volume pedaal wordt wahwah als ik em doortrap.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
13 december 2016, 14:41
Grappig, ik doe meestal op een bank (van 4 patches):

patch xx1: een stevige tot metal slag scheur
patch xx2: een extreem cleane tot erg bewerkte clean
patch xx3: een licht randje tot stevige slag drive
patch xx4: een scheur solo sound

en dan vaak voor patch xx2 en xx3 een aparte knop om de delay aan/uit te zetten (en een delay tempo tap op een andere knop)

Fusion
13 december 2016, 14:42
En dat dan zo een bank of 4 a 5. En dan nog 2 banken met de wat meer specials: orgel geluiden, tremolo's etc

dml
13 december 2016, 14:46
Voor alle GT-gebruikers die de speakersims niet okay vinden, probeer het volgende:
Zodra je een speakersim gebruikt, staat deze altijd op 100% wet en het originele signaal op 0%.
Laat die wet op 100% staan maar meng er wat origineel signaal, dus het droge preamp signaal zonder speakersim, bij.
De boel opent gigantisch en opeens is het live ook echt te pruimen. Even afhankelijk van welke GT je hebt, kun je gaan
van 5% tot max. 20% (anders wordt het te fizzy). Je voegt op die manier wat tophoog toe dat je met een EQ niet kan
bereiken en daarmee het geluid een stuk natuurlijker wordt.
In de tijd dat ik nog met een GT speelde, paste ik altijd deze truc toe, kon ik daarmee rechtstreeks naar de PA en het
geluid was zeer dik te pruimen.

Henri H
13 december 2016, 14:51
Nadelen van een multieffect:

- Geluidskwaliteit niet van alle effecten even goed.
- Veel tweaken, je blijft aan het draaien, en door de bomen het bos niet meer zien.

Voordelen:

- Compact
- Goedkoop
- Veel opties/mogelijkheden, als je ervan houdt, en/of als je dingen wilt ontdekken.

Voordelen van losse pedalen (met looper switcher):

- Altijd je gewenste geluid.
- Overzichtelijk t.o.v. multi-effect.

Nadelen losse pedalen:
- Over het algemeen duurder dan een multi-effect, maar heb je grotendeels zelf in de hand.
Een pedalenplank kun je bv. goedkoop zelf maken, maar ook een dure Pedal Train o.i.d. kopen.
- Losse kabeltjes, dus storingsgevoelig.

Ik heb een aantal multiFX gehad, Roland GP8, Boss GT-5 en GT-8, Rocktron Replifex en Intellifex.
Die laatste heb ik nog, maar gebruik ik niet meer, simpelweg omdat het me teveel tijd kost om de boel aan te sluiten, in te stellen, te tweaken etc.
Ik ben wel genezen... :stop:

Oh, en FX-loops ben ik ook wel van genezen, nergens voor nodig, tenzij je zweert bij een Intellifex o.i.d.

dml
13 december 2016, 14:54
N.a.v. mijn post hierboven heb ik een opname gemaakt waarin je kan horen dat ik van 0% dry naar 15% dry ga en weer terug enz., o.b.v. een Plexi model in de GP-10 (zelfde engine als de GT-100). Oordeel zelf maar. Uiteraard wel luisteren op een beetje kwaliteit speakers of koptelefoon, op je laptop is het verschil niet echt waarneembaar:
https://soundcloud.com/jeff-sado/plexi-fizz

Fusion
13 december 2016, 14:54
Voor alle GT-gebruikers die de speakersims niet okay vinden, probeer het volgende:
Zodra je een speakersim gebruikt, staat deze altijd op 100% wet en het originele signaal op 0%.
Laat die wet op 100% staan maar meng er wat origineel signaal, dus het droge preamp signaal zonder speakersim, bij.
De boel opent gigantisch en opeens is het live ook echt te pruimen. Even afhankelijk van welke GT je hebt, kun je gaan
van 5% tot max. 20% (anders wordt het te fizzy). Je voegt op die manier wat tophoog toe dat je met een EQ niet kan
bereiken en daarmee het geluid een stuk natuurlijker wordt.
In de tijd dat ik nog met een GT speelde, paste ik altijd deze truc toe, kon ik daarmee rechtstreeks naar de PA en het
geluid was zeer dik te pruimen.
Thanks DML, gaan we gelijk proberen! Overigens kon ik precies omgekeerd naar verwachting, een redelijke, voor de leek overtuigende metal sound creëren, maar heb ik nog wat moeite met de drive sounds. Misschien daar gewoon een cleane amp sim gebruiken en een drive pedal, bedenk ik me nu opeens.... hmmmm

Fusion
13 december 2016, 14:59
N.a.v. mijn post hierboven heb ik een opname gemaakt waarin je kan horen dat ik van 0% dry naar 15% dry ga en weer terug enz., o.b.v. een Plexi model in de GP-10 (zelfde engine als de GT-100). Oordeel zelf maar. Uiteraard wel luisteren op een beetje kwaliteit speakers of koptelefoon, op je laptop is het verschil niet echt waarneembaar:
https://soundcloud.com/jeff-sado/plexi-fizzPrima soundje, lekker.

Dreverhaven
13 december 2016, 15:37
Ik gebruik een Harley Benton FLX8Pro switcher, kost je €180,= bij Thomann, en dan nog wat kabeltjes en klaar is klara, geen tapdansen meer. Toen ik mijn Pedaltrain NOVO 32 ging opbouwen heb ik tegelijk de switcher gekocht. Ik steek één snoer in de gitaar, en één in de versterker en klaar. De FLX8Pro staat het je ook toe de 4 kabel methode te gebruiken, en tevens kan hij channel switchen, en midi boodschappen versturen.

https://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm?ref=search_prv_4

Hierboven het linkje. Hij is niet zo flexibel als de Boss, maar ook één derde van de prijs.....

Robin.

Bedankt. Dit soort shit zoek ik al een tijdje voor weinig centen. Het enige dat ik wil weten is of ie een beetje heel blijft na een zooi oefensessies/optredens.

mountainman
13 december 2016, 16:04
Dat programmeren vind ik een groot nadeel van een multi-effect. Je moet echt de tijd nemen om je in zo'n apparaat te verdiepen.
Rond 1992 toen ik mijn eerste multi-effect kocht, een Ibanez PT5, had ik daar geen problemen mee. Na 20 jaar trouwe dienst was die aan vervanging toe wegens haperende footswitches dus een nieuw multi-effect leek de logische keuze. In die 20 jaar zou er immers vast heel veel zijn verbeterd op dit gebied. Helaas, dat viel tegen!

Eerst een VOX Tonelab EX geprobeerd maar de interface lag me niet (of misschien heb ik niet meer het geduld om ermee te leren omgaan).
Toen een Boss ME-70 die, zoals Joost al aangeeft, ook gewoon met draaiknoppen instelbaar is. Alleen draaien die knoppen uiteraard niet mee als je een preset oproept. Dan komt wat je ziet opeens niet meer overeen met wat je hoort.

Wat me echter het meest tegenvalt bij deze "goedkopere" multi-effecten zijn toch de effecten zelf. OK, de mogelijkheden zijn in 20 jaar flink uitgebreid en ook de tracking is tegenwoordig een stuk beter, maar toch klinkt mijn oude PT5 op alle fronten gewoon vetter. Die is weliswaar gedeeltelijk analoog maar of het daar nu aan ligt?
In ieder geval ben ik nu weer overgestapt op losse pedalen en dat bevalt prima.

Uiteindelijk komt het er volgens mij op neer waar je je tijd in wil steken. Knutselen aan een pedalboard of het leren programmeren van een multi-effect.
Als je veel optreedt dan kan verder de mobiliteit nog meespelen. Maar wat is er mis met een net pedalboard wat dat betreft?

miyaru
13 december 2016, 16:55
@Dreverhaven: hij is heel solide gebouwd, van staal - met robuuste schakelaars. Heb hem nu een klein jaar, wordt dagelijks gebruikt en geen spoor van slijtage tot nu toe.

Ik vind dit handiger werken dan een multi FX omdat je afzonderlijk kan uitwisselen voor andere pedalen als je smaak en/of behoefte verandert.

Robin.

telecastermaster
13 december 2016, 17:06
Ik begrijp de tegenstelling helemaal niet.

Volgens mij is de beste filosofie om losse pedalen te kopen voor de effecten die je echt goed wilt hebben en voor de rest neem je een multi FX.

Zie ook hier:
http://tonereport.com/blogs/tone-tips/tips-for-integrating-multi-effects-with-a-pedalboard

purplejohn
13 december 2016, 19:34
Eens met mountainman. Ik heb een Digitech RP 500. Gebruik hem in mijn 2 coverbands en dus na aanschaf twee weken gestoeid om alle presets er in te krijgen. Dik tevreden, bijna vaandeldrager geworden van digitale effectenbakken. Tot onze gitarist met een pedalenplankje aan kwam zetten die ik maar eens moest proberen. En ik moet heel eerlijk toegeven dat ik dat geluid nooit uit m'n Multi-effect ga halen.
Dus toch maar weer sparen voor losse pedaaltjes. En misschien uiteindelijk een combinatie. Wil alleen maar zeggen: verpats niet gelijk al je doosjes....

harrie-beton
13 december 2016, 19:53
@fusion

De ES8 heeft ruimte voor 8 in en output van losse pedalen en kan onthouden welke pedalen tegelijk aanmoeten (programmeerbaar) en in welke volgorde. Dus gewoon je eigen pedalen gebruiken (2 pedalen kunnen zelfs stereo als het moet) en oproepbaar met 1 druk op de knop.

Een programmeerbaar schakelsysteem. Vroeger werden die dingen gemaakt voor duizenden euro's.
(bradshaw pedalboard)
Nu gewoon van de muziekboer.

Fusion
13 december 2016, 21:03
@fusion

De ES8 heeft ruimte voor 8 in en output van losse pedalen en kan onthouden welke pedalen tegelijk aanmoeten (programmeerbaar) en in welke volgorde. Dus gewoon je eigen pedalen gebruiken (2 pedalen kunnen zelfs stereo als het moet) en oproepbaar met 1 druk op de knop.

Een programmeerbaar schakelsysteem. Vroeger werden die dingen gemaakt voor duizenden euro's.
(bradshaw pedalboard)
Nu gewoon van de muziekboer.
Maar hoe schakelt dat ding een pedaal aan of uit? Mechanisch??

Braml
13 december 2016, 21:07
Ik zou mijn losse pedalen ook nooit zomaar wegdoen voordat ik echt een hele lange tijd goeie ervaringen zou hebben met een multifx hoor.

Bedankt voor jullie vele reacties trouwens! harrie-beton: Zo'n ES8 of een programmable looper van een ander merk zou de ideale oplossing zijn als het niet zoveel ruimte zou kosten :(

Ik bedacht mij vanmiddag ineens dat een maat van me een nieuwe Line 6 multi fx heeft gekocht, en z'n oude Boss ME-70 niet meer gebruikt. De Boss ME-70 heb ik dus nu te leen van hem :D Een paar dingen die me al opvallen:

Negatief:
- Het valt me direct op dat sommige effecten vééél aanweziger zijn dan anderen. Bijvoorbeeld de chorus is heel subtiel en de phaser en flanger zijn erg aanwezig. Dan is het inderdaad een nadeel dat je ook vast zit aan die fx.
- Zoals hierboven genoemd: Ook best lastig dat de knoppen niet meedraaien (logisch natuurlijk) bij het switchen van preset.
- Ik hoor ook direct verschil in drive sounds uit de multi fx en uit mijn losse pedalen (de losse pedalen klinken beduidend beter).
- Ik vind de Wah van de Boss ME-70 erg lastig in te schakelen, super stugge switch. Mijn Dunlop Crybaby doet dat veel makkelijker.
- Tunen is niet fijn! geef me a.u.b. mijn korg pitchblack!
- 4 presets in een bank is niet genoeg :D

Positief:
- Deze ME-70 is nog behoorlijk veel compacter dan mijn pedaltrain junior..
- Ik vind het juist super leuk om veel te tweaken en te prutsen met al die verschillende effecten (altijd al gevonden).
- Ondanks dat ik veel verschil hoor in de aanwezigheid van de modulatie effecten, vind ik dat ze wel goed klinken, en ze wel degelijk bruikbaar. En de delays ook trouwens, niets mis mee.

Ik pruts mooi nog even verder met het ding. Tot nu toe ben ik nog niet overtuigd van goeie drives uit een multi fx, en ik zou nooit een multi fx nemen als de drives niet goed waren, want drive is voor mij het belangrijkst. Maar goed de ME-70 is niet de enige multi fx van de wereld..

harrie-beton
13 december 2016, 22:27
@fusion

Alle pedalen worden input en output aangesloten in de ES8 en alle pedalen staan aan.
Je gitaar gaat in de Boss Es8. De Boss ES8 bepaalt dan op basis van jouw instellingen welk pedaal onder welke knop actief in de keten gezet gaat worden.

Fusion
13 december 2016, 22:33
Ah dus allemaal parallel en dan naar keuze uitschakelen en alles bij elkaar mixen op t eind?

harrie-beton
13 december 2016, 22:59
Alles analoog, om de tone te behouden. Kan traditioneel dus -> comp - chorus - ovedrive dus serieel. Maar kan ook parallel.
Hij kan ook je amp schakelen.

Ik werk niet bij Boss maar oordeel zelf:

https://www.youtube.com/watch?v=LczO_9g1oF0

HaroldA
13 december 2016, 23:30
Nouja zoals ik zeg gaat me dat veel teveel ruimte kosten. Een programmable looper wordt hem echt niet. Ik wil ik heb nu alles op een pedaltrain classic jr en wil het bij dat formaat houden, of in ieder geval in de buurt daarvan.

Dit is een Pedaltrain 1 met programmeerbare looper; maar de FV500 neemt wel belachelijk veel ruimte in beslag:

http://img.sait.nl/gitaarnet/board/IMG_20161205_221943.jpg

HaroldA
13 december 2016, 23:37
Als ik naar een multi-effect over zou stappen zou ik de effecten bij m'n versterker willen hebben om alleen maar een midi-kabeltje op het podium te hebben liggen. Wel nog een tuner op het podium, en een wah; want dat werkt niet lekker via Midi.

2017 gaat dat ook gebeuren; maar dan wel met analoge effecten ;)

miyaru
14 december 2016, 05:44
Ik kijk net op de website van Pedaltrain, en idd een Novo 32 en een Classic Jr. scheelt nogal een stuk.....

Aan de andere kant: als jij gelukkig wordt van een Multi FX, waarom niet - omdat ik het niet wil, wil niet zeggen dat het voor jouw wat is.

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg (http://s1284.photobucket.com/user/robinmoree/media/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg.html)

Is vrij groot ja, maar niet onoverkomelijk........

Dit is dus een Novo 32 van Pedaltrain.

Robin.

Fusion
14 december 2016, 06:19
Alles analoog, om de tone te behouden. Kan traditioneel dus -> comp - chorus - ovedrive dus serieel. Maar kan ook parallel.
Hij kan ook je amp schakelen.

Ik werk niet bij Boss maar oordeel zelf:

https://www.youtube.com/watch?v=LczO_9g1oF0
Dank Harrie! Vandaag even bekijken :)

roger
14 december 2016, 06:28
Ik gebruik nu 2 jaar de Nova system. Analoge overdrives drive ingebouwd en super digitale effecten, tuner en soloboost. Ik gebruik hem in pedal-mode, dus alsof je losse pedalen voor je hebt. Voor mij bevalt dit prima!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
14 december 2016, 09:02
Ik kijk net op de website van Pedaltrain, en idd een Novo 32 en een Classic Jr. scheelt nogal een stuk.....

Aan de andere kant: als jij gelukkig wordt van een Multi FX, waarom niet - omdat ik het niet wil, wil niet zeggen dat het voor jouw wat is.

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg (http://s1284.photobucket.com/user/robinmoree/media/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg.html)

Is vrij groot ja, maar niet onoverkomelijk........

Dit is dus een Novo 32 van Pedaltrain.

Robin.

Dat board is twee keer zo breed als die van mij, en ook nog iets dieper :(


Ik gebruik nu 2 jaar de Nova system. Analoge overdrives drive ingebouwd en super digitale effecten, tuner en soloboost. Ik gebruik hem in pedal-mode, dus alsof je losse pedalen voor je hebt. Voor mij bevalt dit prima!

Deze heb ik ook wel eens bekeken, maar als ik die zou hebben zou ik hem alsnog in combinatie met enkele pedalen gebruiken. Ik heb sowieso een wah nodig..


Alles analoog, om de tone te behouden. Kan traditioneel dus -> comp - chorus - ovedrive dus serieel. Maar kan ook parallel.
Hij kan ook je amp schakelen.

Ik werk niet bij Boss maar oordeel zelf:


Die boss is een prachtig ding, maar kost wel 700 euro. Waarom zou je niet een Moen GEC9 nemen dan? Die heeft zo'n beetje dezelfde opties maar dan voor 280 euro. en het programmeren is daar ook nog eens makkelijker mee.
Trouwens: ik heb momenteel 3 drives in de loop van een Boss NS-2. Volgens mij valt dat helemaal niet zo te schakelen in combinatie met een looper/switcher toch?


Dit is een Pedaltrain 1 met programmeerbare looper; maar de FV500 neemt wel belachelijk veel ruimte in beslag:

Is dat het formaat van de huidige pedaltrain 2? 60 bij 30 cm ongeveer? Dat valt dan nog aardig mee inderdaad!

HaroldA
14 december 2016, 09:11
Ik gebruik nu 2 jaar de Nova system. Analoge overdrives drive ingebouwd en super digitale effecten, tuner en soloboost. Ik gebruik hem in pedal-mode, dus alsof je losse pedalen voor je hebt. Voor mij bevalt dit prima!

Als ze van hun G System nu eens een standalone rack-versie maken waar je gewoon een midi-controller aan kunt hangen dan neem ik er ook 1!



Die boss is een prachtig ding, maar kost wel 700 euro. Waarom zou je niet een Moen GEC9 nemen dan? Die heeft zo'n beetje dezelfde opties maar dan voor 280 euro. en het programmeren is daar ook nog eens makkelijker mee.

De Boss heeft per loop twee schakelbare buffers, en je kunt je effecten van volgorde veranderen. Ja, hij is duur, maar dat heeft ook een reden.



Trouwens: ik heb momenteel 3 drives in de loop van een Boss NS-2. Volgens mij valt dat helemaal niet zo te schakelen in combinatie met een looper/switcher toch?

Jawel, maar dan moet je de NS-2 schakelbaar maken door hem in een loop te steken. Doe ik ook met mijn iSP Decimator G-String, welke hetzelfde gate-principe heeft.



Is dat het formaat van de huidige pedaltrain 2? 60 bij 30 cm ongeveer? Dat valt dan nog aardig mee inderdaad!

Hij is volgens mij alleen maar 10cm breder dan die van jou, en daar staat die enorme FV500 op.

Braml
14 december 2016, 09:29
De Boss heeft per loop twee schakelbare buffers, en je kunt je effecten van volgorde veranderen. Ja, hij is duur, maar dat heeft ook een reden.

Wist ik niet! zeker interessante opties! Maar eerlijk gezegd zou ik daar zelf niet zoveel meer voor betalen.



Jawel, maar dan moet je de NS-2 schakelbaar maken door hem in een loop te steken. Doe ik ook met mijn iSP Decimator G-String, welke hetzelfde gate-principe heeft.


Maar dan zou ik mijn drives nog steeds niet in de loop van mijn ns-2 kunnen plaatsen toch, ten minste niet als ik mijn drives ook in aparte loops van de switcher zou willen hebben.



Hij is volgens mij alleen maar 10cm breder dan die van jou, en daar staat die enorme FV500 op.
[/QUOTE]

wow je hebt gelijk, 10 centimeter scheelt het maar! Mooi formaat hoor! Alleen mij crybaby zou die ruimte aan de rechterkant van mijn bord innemen (oke heel iets minder dan de FV500 dan :P)

HaroldA
14 december 2016, 09:39
Maar dan zou ik mijn drives nog steeds niet in de loop van mijn ns-2 kunnen plaatsen toch, ten minste niet als ik mijn drives ook in aparte loops van de switcher zou willen hebben.

Jawel hoor! Ik heb mijn drive in loop 4 en mijn gate in 8. Alles voor loop 8 van de looper zit in de loop van mijn G-String.

Mijn setup: gitaar > Decimator > looper (mod, drive, boost, dynamics) > Decimator > looper (delay) > amp.

Braml
14 december 2016, 09:45
Jawel hoor! Ik heb mijn drive in loop 4 en mijn gate in 8. Alles voor loop 8 van de looper zit in de loop van mijn G-String.

Mijn setup: gitaar > Decimator > looper (mod, drive, boost, dynamics) > Decimator > looper (delay) > amp.

Oke, maar je hebt dus niet de mogelijkheid om alleen loop 4 aan je Decimator te hangen in plaats van loop 1 t/m 7 allemaal? Dit komt omdat die loops allemaal in serie geschakeld zijn in je switcher?

HaroldA
14 december 2016, 09:49
Oke, maar je hebt dus niet de mogelijkheid om alleen loop 4 aan je Decimator te hangen in plaats van loop 1 t/m 7 allemaal? Dit komt omdat die loops allemaal in serie geschakeld zijn in je switcher?

Waarom zou je dat willen? Ook mijn phaser, booster, etc maken "herrie". In jouw setup gaan die ook allemaal door je NS-2 heen, toch?

maxdb
14 december 2016, 10:39
Ik mis een pluspunt van een multi FX: namelijk het toewijzen van welke parameter dan ook aan een switch of je expressie pedaal.
In mijn geval dus altijd tempo gerelateerde (en tevens bestuurbare) modulatie effecten, en bv de delay(of reverb) feedback onder het expressie pedaal.
Ik heb de multi dan wel in de loop staan en gebruik de drive van de versterker zelf.
Voor de versterker heb ik dan wel een losse compressor en booster staan.

Braml
14 december 2016, 11:32
Waarom zou je dat willen? Ook mijn phaser, booster, etc maken "herrie". In jouw setup gaan die ook allemaal door je NS-2 heen, toch?

Oke dus jij zou een phaser ook binnen de Noise Supressor schakelen? Nooit bij me opgekomen eigenlijk. Mijn signaal gaat namelijk zo:
Wah - Tuner - NS-2 (in de loop: Maxon OD-808 - Fulltone OCD - Boss DS-2) - Boss CH-1 - Ibanez Delay

Ik heb dus eigenlijk niks meer dan 3 drives om in de loop te zetten.


Ik mis een pluspunt van een multi FX: namelijk het toewijzen van welke parameter dan ook aan een switch of je expressie pedaal.

Goed punt, maar in mijn geval niet van toepassing. Ik gebruik geen tap tempo's of expressiepedalen of iets dergelijks.

HaroldA
14 december 2016, 11:41
Oke dus jij zou een phaser ook binnen de Noise Supressor schakelen? Nooit bij me opgekomen eigenlijk.

Laten we het eens omdraaien; waarom zou je je phaser (of chorus, in jouw geval) niet binnen die loop willen zetten?

Overigens kan dat nog steeds gewoon in mijn setup; net als dat mijn delay niet binnen de noise-gate-loop zit.

Braml
14 december 2016, 12:14
Laten we het eens omdraaien; waarom zou je je phaser (of chorus, in jouw geval) niet binnen die loop willen zetten?

Overigens kan dat nog steeds gewoon in mijn setup; net als dat mijn delay niet binnen de noise-gate-loop zit.

Nee je hebt gelijk hoor. Maar naar mijn ervaring maken alleen Drives echt veel noise, dus zou ik ook alleen drives in de loop van de NS-2 zetten. Maar wellicht kan een phaser er ook gewoon bij.
Wat de chorus betreft twijfel ik, dat is toch eigenlijk ook een time-based effect, net als delay en reverb? Die kun je toch niet in de NS-2 schakelen?

HaroldA
14 december 2016, 12:20
Wat de chorus betreft twijfel ik, dat is toch eigenlijk ook een time-based effect, net als delay en reverb? Die kun je toch niet in de NS-2 schakelen?

Nee, een chorus is ook een modulatie-effect die volgens mij met "wobling detune" werkt. Een phaser is als het goed is meer op tijd gebaseerd, omdat die een wet signaal op een wisselende delay (millisecondes) naast je dry signaal zet.

Overigens kun je alles binnen je NS-2 schakelen, ook delays en reverbs. Of het goed klinkt is een 2e, maar ik zou me voor kunnen stellen dat het wel leuke effecten oplevert ;)

Braml
14 december 2016, 12:40
omdat die een wet signaal op een wisselende delay (millisecondes) naast je dry signaal zet.


Huh, bij de beschrijving denk ik direct aan chorus :P, heb ik het dan mis?

In ieder geval, prima, het kan dus wel met de noise supressor. Maar aangezien ik in één avond al zo afgeknapt ben op de Boss ME-70 ben ik benieuwd of er ook multifx units bestaan die wel goeie sounds leveren of dat het gewoon simpelweg een wereld van verschil is tussen multifx en losse pedals.

the sure thing
14 december 2016, 12:43
Ik heb ooit een overstap-poging gewaagd maar heel snel weer teruggekeerd naar losse pedalen met een switcher. One Control heeft ook een heel assortiment aan switchers.

Ik houd mijn eigen backline, dus geen multi-meuk meer voor mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HaroldA
14 december 2016, 13:06
Maar aangezien ik in één avond al zo afgeknapt ben op de Boss ME-70 ben ik benieuwd of er ook multifx units bestaan die wel goeie sounds leveren of dat het gewoon simpelweg een wereld van verschil is tussen multifx en losse pedals.

Ik denk dat je op z'n minst een analoge drive-sectie nodig hebt; zoals de Nova System. Boss is nogal verzot op z'n COSM, dus weet niet of er na de ME-8 nog analoge drives gemaakt zijn in een multi-effect.

Henri H
14 december 2016, 13:31
Dat programmeren vind ik een groot nadeel van een multi-effect. Je moet echt de tijd nemen om je in zo'n apparaat te verdiepen.
Rond 1992 toen ik mijn eerste multi-effect kocht, een Ibanez PT5, had ik daar geen problemen mee. Na 20 jaar trouwe dienst was die aan vervanging toe wegens haperende footswitches dus een nieuw multi-effect leek de logische keuze. In die 20 jaar zou er immers vast heel veel zijn verbeterd op dit gebied. Helaas, dat viel tegen!

Eerst een VOX Tonelab EX geprobeerd maar de interface lag me niet (of misschien heb ik niet meer het geduld om ermee te leren omgaan).
Toen een Boss ME-70 die, zoals Joost al aangeeft, ook gewoon met draaiknoppen instelbaar is. Alleen draaien die knoppen uiteraard niet mee als je een preset oproept. Dan komt wat je ziet opeens niet meer overeen met wat je hoort.

Wat me echter het meest tegenvalt bij deze "goedkopere" multi-effecten zijn toch de effecten zelf. OK, de mogelijkheden zijn in 20 jaar flink uitgebreid en ook de tracking is tegenwoordig een stuk beter, maar toch klinkt mijn oude PT5 op alle fronten gewoon vetter. Die is weliswaar gedeeltelijk analoog maar of het daar nu aan ligt?
In ieder geval ben ik nu weer overgestapt op losse pedalen en dat bevalt prima.

Uiteindelijk komt het er volgens mij op neer waar je je tijd in wil steken. Knutselen aan een pedalboard of het leren programmeren van een multi-effect.
Als je veel optreedt dan kan verder de mobiliteit nog meespelen. Maar wat is er mis met een net pedalboard wat dat betreft?Zo herkenbaar dit.


Ik mis een pluspunt van een multi FX: namelijk het toewijzen van welke parameter dan ook aan een switch of je expressie pedaal.
...
Doel je op mijn lijstje van voor- en nadelen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172375-Overstap-van-losse-pedalen-naar-multi-effect&p=3282340&viewfull=1#post3282340)?
Dat valt gewoon onder deze noemer: Veel opties/mogelijkheden, wat tegelijk ook een nadeel kan zijn, want ik raakte er steeds meer de kluts in kwijt, en verspilde veel tijd aan het tweaken e.d.
Nu trap ik een preset van mijn looper/switcher (MusicomLab EFX MKII) in en ik heb het perfecte geluid van een (paar) zorgvuldig geselecteerd(e) en relatief eenvoudig in te stellen pedaal(pedalen).
Met losse pedalen kun je overigens nog best wel veel opties hebben, Strymon Timeline bv. heeft veel instelmogelijkheden.

Als je top of the bill effecten wil, moet je een Axe FX kopen of een Vintage Revolution PedalPro, het beste analoge multi-FX wat ik ken, maar dan praat je niet meer over goedkoop.

tmms
14 december 2016, 13:44
Iig Thomann heeft weer een passieve looper (2 lussen), voor veertig euro.

HaroldA
14 december 2016, 13:48
Iig Thomann heeft weer een passieve looper (2 lussen), voor veertig euro.

En wat voor nut heeft dat?

jasses
14 december 2016, 13:56
Nee, een chorus is ook een modulatie-effect die volgens mij met "wobling detune" werkt. Een phaser is als het goed is meer op tijd gebaseerd, omdat die een wet signaal op een wisselende delay (millisecondes) naast je dry signaal zet.

Harold, wat je beschrijft als phaser is wel degelijk chorus/flange. Die wobling detune krijg je door de medium-korte delaytijd te moduleren met een LFO (vibrato) en terug te mixen met het droge signaal (chorus). Flange is in essentie hetzelfde als chorus, maar met nog kortere delaytijd. Overigens, geen enkele reden om die dingen niet in een noise suppressor te steken als ze dat nodig hebben. Voor delay doe je dat liever niet omdat je repeats op een gegeven moment afgekapt zullen worden wanneer je stiller worden. Gezien je bij een chorus die repeats niet als dusdanig hoort, levert dat geen probleem op.

tmms
14 december 2016, 14:31
En wat voor nut heeft dat?

Oh, zomaar een space, is afdoend voor mijn boeltje. Heb drie scheurpedaaltjes van budget tot medium kwaliteit:), waarvan twee truebypass, de moeite om die te omzeilen.

Henri H
14 december 2016, 14:48
Waarom zou je true bypass-pedalen willen omzeilen?

tmms
14 december 2016, 14:53
Scheelt twee jacks plus de schakelaar waar het signaal geen last van heeft.

Braml
14 december 2016, 14:54
Harold, wat je beschrijft als phaser is wel degelijk chorus/flange.

had ik toch gelijk :D

HaroldA
14 december 2016, 15:07
Scheelt twee jacks plus de schakelaar waar het signaal geen last van heeft.

het viel me laatst op toen ik mijn DIY loopertje in onderhoud had dat mijn setup in bypass echt waardeloos klonk! Of ja, miste "sprankel". En er zitten twee buffers in mijn setup, dus dat kan het niet zijn.

Met de looper klinkt het weer zoals het hoort iig.

Henri H
14 december 2016, 15:12
Ik vermoed dat die ontbrekende "sprankel" niet door 2 true bypass-pedalen wordt veroorzaakt, eerder door één of meer bufferpedalen.

Braml
14 december 2016, 15:31
Mijn ervaring is dat een bord met wel 5 of 6 buffers beter klinkt dan een bord met 0 buffers

HaroldA
14 december 2016, 15:35
Ik vermoed dat die ontbrekende "sprankel" niet door 2 true bypass-pedalen wordt veroorzaakt, eerder door één of meer bufferpedalen.

Nee, er stonden een stuk of 8 TB-pedaaltjes op. En de buffer van de Decimator en wah; die bij mijn looper-setup ook altijd in mijn keten zitten.

Dutch66
15 december 2016, 08:46
Scheelt twee jacks plus de schakelaar waar het signaal geen last van heeft.


Psies, dan verruil je die jacks en switch toch gewoon voor (nog) een fijne set jacks en switches
maar nu in een ander kastje......, die je bovendien met patchkabeltjes moet aansluiten....

Want daar heeft het signaal minder last van, of zoiets... :???:

Dutch66
15 december 2016, 09:48
Mijn ervaring is dat een bord met wel 5 of 6 buffers beter klinkt dan een bord met 0 buffers


Ach, zonder de 'wat is beter' discussie op te rakelen, als je signaal eenmaal gebufferd is
(laagohmig) dan wordt deze door een volgend gebufferd pedaal natuurlijk niet nog 'ietsjes
beter' gebufferd of zoiets. Ook door een tussenliggend TB pedaal (in uit stand) veranderd
er niets aan de impedantie...

Sommige buffers 'kleuren', en daarvoor geld natuurlijk wel hoe meer je van dit soort
pedalen gebruik maakt, hoe meer kleuring er optreed, of ze nu aan of uit staan...

Naar mijn mening maakt het in de totale chain eigenlijk allemaal niet zo heel veel uit.
Want wanneer is het nu een absolute 'must' dat je met alle pedalen in bypass geen enkel
verschil met het originele signaal hoort?

Dreverhaven
15 december 2016, 10:36
Want wanneer is het nu een absolute 'must' dat je met alle pedalen in bypass geen enkel
verschil met het originele signaal hoort?

Inderdaad, echt nooit. Sowieso hoor je dat verschil toch niet live.

Braml
15 december 2016, 10:45
Klopt, maar soms hoor je het wel als je signaal niet gebufferd is

HaroldA
15 december 2016, 10:50
Nou; mijn geluid met 8 pedalen (8 kabels, dus 16 jacks + 8 switches) in bypass klinkt toch lang niet zo fris als mijn geluid zonder die 8 pedalen in de keten. Beide situaties zijn gebufferd.

Dat maakt een (programmeerbare) looper zo leuk: als het pedaal (less: loop) uit staat doet hij gewoon niet mee in de keten.

Braml
15 december 2016, 11:39
Nou; mijn geluid met 8 pedalen (8 kabels, dus 16 jacks + 8 switches) in bypass klinkt toch lang niet zo fris als mijn geluid zonder die 8 pedalen in de keten. Beide situaties zijn gebufferd.

Dat maakt een (programmeerbare) looper zo leuk: als het pedaal (less: loop) uit staat doet hij gewoon niet mee in de keten.

Mmh, voor mij zouden de programmeerbare patches toch de hoofdzaak zijn hoor. Of een paar pedalen nou wel of niet in de keten zitten hoor ik toch niet. Ik vind het ook wel wat waard trouwens om alle knoppen vooraan het pedalboard te hebben, zodat ik niet over de voorste rij pedals hoef te stappen om de achterste pedals in te drukken. Daarom heb ik mijn pedalboard momenteel ook zo ingericht dat de tuner en noise suppressor op de achterste rij zitten, en de drives en booster op de voorste rij. Tijdens het spelen en zingen is het zoveel makkelijker met een hak op de vloer pedals in te drukken, dan hoef ik minder na te denken.

tmms
22 december 2016, 16:26
Psies, dan verruil je die jacks en switch toch gewoon voor (nog) een fijne set jacks en switches
maar nu in een ander kastje......, die je bovendien met patchkabeltjes moet aansluiten....

Want daar heeft het signaal minder last van, of zoiets... :???:

Lees het nu pas, nee, als je een lus uit zet scheelt het met drie pedaaltjes al behoorlijk. Oh, staat hier boven al geloof ik:D.