PDA

View Full Version : herfretten?



jerome
11 december 2016, 13:41
Mijn lievelings Strat is helaas aan een herfretjob toe.
Ook de toets zal opnieuw gelakt moeten worden.
Weten jullie iemand die er écht goed in is, iemand die écht vakwerk levert?
Bedankt alvast! :-)

Joost de Ruig
11 december 2016, 14:05
Www.gitaarupgrade.nl heeft vorig jaar mijn Tele herfret. Superjob. Waar woon je?

the sure thing
11 december 2016, 14:41
Idd. Waar woon je?

Opening sluiten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

richwoodplayer
11 december 2016, 18:01
Haar guitars ;)

Brum
11 december 2016, 18:28
Stegers Gitaarservice: http://www.gitaarservice.nl/

Braml
11 december 2016, 20:07
Hoe weet je eigenlijk wanneer je frets echt niet meer kunnen? Die van mij gaan inmiddels 3,5 jaar mee (sinds ik de gitaar kocht) en de frets zijn wel zichtbaar iets afgevlakt, en er zijn hier en daar hele kleine kuiltjes in de frets te zien recht onder de snaren. Maar ik vind de gitaar eigenlijk nog super spelen.

D3nnis
11 december 2016, 21:14
Ik zou zeggen: Zolang je met spelen niks merkt (gevoel én geluid -buzz of zo), en de deukjes zijn niet zo diep dat je je snaren in het toetshout duwt, niks doen want dan is het nog goed.

terrasbeest
11 december 2016, 21:31
Nieuwe hals is eenvoudiger. Het is een Strat, he.

Jan Buurman
11 december 2016, 22:32
Www.guitarservice.nl / Nijssen Guitars in Leiderdorp.

Erik de Perik
11 december 2016, 23:33
Hoe weet je eigenlijk wanneer je frets echt niet meer kunnen? Die van mij gaan inmiddels 3,5 jaar mee (sinds ik de gitaar kocht) en de frets zijn wel zichtbaar iets afgevlakt, en er zijn hier en daar hele kleine kuiltjes in de frets te zien recht onder de snaren. Maar ik vind de gitaar eigenlijk nog super spelen.

Ik heb zo'n 25 jaar hoofdzakelijk op m'n Peer/Warmoth Strat gespeeld en afgelopen jaar vanwege de vele deukjes alles gevlakt en weer gecrownd. Nog steeds dezelfde frets erop.

jerome
12 december 2016, 21:26
Ik woon in een dorpje tussen Haarlem en Amsterdam.
Maar het maakt mij niet zo heel veel uit waar ik hem naar toe moet brengen in Nederland, als het maar een vakman is.
Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met Gun Guitars in Haarlem?
Tis mn lievelingsstratje met een heerlijke hals, een andere hals is voor mij geen optie!

the sure thing
12 december 2016, 21:41
Een hals vervangen moet je ook helemaal niet doen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
12 december 2016, 21:49
Haarlem: Gun Guitars
Nieuw Vennep: Smitty
Beide zijn top!

jerome
12 december 2016, 21:49
Ik heb zo'n 25 jaar hoofdzakelijk op m'n Peer/Warmoth Strat gespeeld en afgelopen jaar vanwege de vele deukjes alles gevlakt en weer gecrownd. Nog steeds dezelfde frets erop.

Mn fretjes zijn nu 2x gevlakt, helaas houdt t een keer op...
Als ik ze nog n keer vlak heb ik een fretless Stratje... ;-)
Tis een Japanse Contemporary Strat uit 1986, 30 jaar oud dus, en met een heerlijke hals, die wil ik niet laten verknallen of laten vervangen door een andere hals

Joost de Ruig
12 december 2016, 21:52
Je vraagt naar ervaringen met Gun Guitars in Haarlem. Eugen, Oigen hier op het forum, is een uitzonderlijk goede bouwer. Zijn originaliteit, zijn spuitwerk en zijn eigengemaakte hardware is echt prachtig. Ik denk dat je weinig betere kan vinden.

MarkS
13 december 2016, 09:03
Just curious... Maple of rosewood?

Joost de Ruig
13 december 2016, 09:55
Just curious... Maple of rosewood?

TS heeft het over herlakken. Maple ligt dan ook voor de hand.

MarkS
13 december 2016, 10:20
Over het hoofd gezien..

Oranjeaap
13 december 2016, 15:29
Fretjes gaan langer mee dan je denkt. Hoe lager ze worden hoe minder snel ze slijten. En dan is er nog persoonlijke voorkeur. Sommige mensen houden van lage fretjes en zullen minder snel geneigd zijn ze te vervangen.

jerome
18 december 2016, 12:15
Bedankt voor de reacties allemaal! Top! :-)
Goed voor de beeldvorming dit!

Eko
26 december 2016, 15:41
Volgens mij kun je dus uitstekend in de buurt terecht. Kijk ook eens met wat voor type fretdraad en kwaliteit je wilt je het beste uit bent. Niet iedereen beschouwd medium jumbo hetzelfde. Een smallere fretdraad wat hoger uitsteekt kan net zo goed zijn. Een hardere fretdraad is wellicht een optie als je sneller slijt. Paul Reed Smith vind het een tekortkoming als je zijn gitaren moet herfretten : dan hebben wij ons werk niet goed gedaan. Ook een manier van naar kijken....

jerome
2 januari 2017, 23:33
Hardere fretdraad is toch bijvoorbeeld rvs fretdraad?
Zou de klank dan niet anders worden?
Ik heb wel eens gehoord dat het geluid killer en agressiever wordt...
En dat gitaarbouwers het niet fijn vinden om met rvs te werken omdat het n stuk moeilijker is om te bewerken, taai en hard...

Erik de Perik
2 januari 2017, 23:57
Ach, je hoort zoveel..... maar rvs is niet hard en ik denk dat het geen ruk uitmaakt voor het geluid. Al horen sommige mensen alles, vooral als ze weten wat ze horen ;)

Ik speel zo'n 25 jaar vrijwel uitsluitend op dezelfde Warmoth gitaar en daar zitten de originele frets nog op. Ik heb ze recent wel, voor het eerst, gevlakt en gekroond.

denis.hermans
4 januari 2017, 00:01
Ik denk dat rvs toch echt wel harder is. Sommige luthiers kijken idd. tegen een fretjob op met rvs omdat hun gereedschappen dan zeer snel verslijten. Ik heb toch om. Stijn Kenens die hier vroeger vaak op het forum kwam dit ook weten bevestigen.
Mijn gitaarlerares heeft een Parker Fly gitaar met rvs frets en is daar wel enthousiast over.

Over het klankverschil dat men beweert te horen heb ik wel zo mijn twijfels.

balthasar
4 januari 2017, 15:43
RVS is idd harder, taaier. Je hebt als luthier dan ook geschikt materiaal nodig RVS fretdraad te bewerken. De meeste luthiers vragen wel meer voor het plaatsen van RVS frets, en terecht. Je wilt duurzaamheid en levensduur, en de bewerking is toch lastiger, dat betaal je gewoon.
Klankverschil zal er nauwelijks zijn, de geleiding verloopt grotendeels via de toets, de rest van de hals en dan de body en brug.
Dus laat die indianenverhalen maar voor wat ze zijn.
Groet, Baldu



Hardere fretdraad is toch bijvoorbeeld rvs fretdraad?
Zou de klank dan niet anders worden?
Ik heb wel eens gehoord dat het geluid killer en agressiever wordt...
En dat gitaarbouwers het niet fijn vinden om met rvs te werken omdat het n stuk moeilijker is om te bewerken, taai en hard...

balthasar
4 januari 2017, 15:45
RVS is niet hard................... tja, kun je dat statement onderbouwen Erik?
Succes :)


Ach, je hoort zoveel..... maar rvs is niet hard en ik denk dat het geen ruk uitmaakt voor het geluid. Al horen sommige mensen alles, vooral als ze weten wat ze horen ;)

Ik speel zo'n 25 jaar vrijwel uitsluitend op dezelfde Warmoth gitaar en daar zitten de originele frets nog op. Ik heb ze recent wel, voor het eerst, gevlakt en gekroond.

balthasar
4 januari 2017, 15:47
Je hebt gelijk Denis. RVS is harder en taaier, laat zich ook moeilijker naar de radius van de toets buigen etc. Heb je niet de geschikte tools zoals vijlen, dan kun je het beter laten om met RVS te werken. Fretgereedschap kost wel wat :)
groet
Baldu


Ik denk dat rvs toch echt wel harder is. Sommige luthiers kijken idd. tegen een fretjob op met rvs omdat hun gereedschappen dan zeer snel verslijten. Ik heb toch om. Stijn Kenens die hier vroeger vaak op het forum kwam dit ook weten bevestigen.
Mijn gitaarlerares heeft een Parker Fly gitaar met rvs frets en is daar wel enthousiast over.

Over het klankverschil dat men beweert te horen heb ik wel zo mijn twijfels.

jerome
4 januari 2017, 22:07
Ik ga de gitaarbouwer vragen of hij ook titanium fretjes er op kan zetten, daar zal hij helemaal blij mee zijn... ;-)

Erik de Perik
4 januari 2017, 23:07
RVS is niet hard................... tja, kun je dat statement onderbouwen Erik?
Succes :)

Ja, dat zal wel lukken. Maar voor frets wel het hardste materiaal, denk ik.

R.J
5 januari 2017, 01:03
Ik heb 2 gitaren met "traditionele frets" en eentje met RVS. Geluidsverschil komt echt niet door de frets :) (mijn mening dan.)

Ik moet zeggen dat ik op mijn rvs frets wel vlakke plekken zie ontstaan, maar tijdens het spelen (wat ik minimaal 3 uur / dag doe met dat ding) merk ik er niks van. Op mijn RG die 8 jaar ouder is zijn de frets ook nog nooit gefret.
Eugen is wel een topkerel ja, 1 keertje bij hem thuis geweest met mijn RG, wat een baas.

over de vraag van BramI: Nou, als ik sommige noten laat ringen en dan wat vibrato wil doen kan ik dat beter niet doen op 1 van mijn gitaren. Laat staan benden. Gelukkig op plaatsen waar de vorige eigenaar heeeeel veel zat en ik relatief weinig (iig tijdens soleren, dat lijkt hij vaak in het lagere register gedaan hebben van open e-mineur), dus ik kan er mee leven :) De gitaar is dit jaar 42 jaar oud, ik vermoed dat de frets niet veel jonger zijn.

LRS
5 januari 2017, 08:56
Ach, je hoort zoveel..... maar rvs is niet hard en ik denk dat het geen ruk uitmaakt voor het geluid. Al horen sommige mensen alles, vooral als ze weten wat ze horen ;)


RVS niet hard? Alles is relatief he... grosso modo kan je gerust stellen dat de meeste types RVS voldoende elementen bevatten (o.a. koolstof, chroom, molybdeen, mangaan) die een aantal fysische eigenschappen drastisch beïnvloeden, niet alleen corrosiebestendigheid, maar ook treksterkte, elasticiteit, en de hardheid. Niet alleen t.o.v. Koolstofstaal, maar *zeker* t.o.v. zgn. "nickel-silver" waar de meeste frets van gemaakt zijn (legering waar geen zilver in zit maar wel koper (62%), nikkel (18%) en zink (20%)). Twee redenen om dit (relatief zachtere) materiaal te gebruiken zijn a) geen roest vorming tgv verzuren van je vingers (er ontstaat in de tijd wel een dun, beschermend oxide laagje wat je ook ziet bij bijv. aluminium) en b) gemakkelijk te bewerken zodat het o.a. de radius van de toets gemakkelijk volgt. Omdat het materiaal zachter is dan staal, kan je het juist bewerken met normaal stalen gereedschap. Datzelfde gereedschap verneuk je met hardere RVS frets, zou je idealiter met iets hards als diamant bewerken.

Mvg
Chris


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
5 januari 2017, 09:51
RVS met diamant bewerken...... ok


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
5 januari 2017, 09:56
Heb ik ook nog niet eerder gezien, rvs met diamant bewerken.
Ik dacht dat je metaalsoorten met koolstof erin beter niet met diamant kon bewerken, maar bij bijvoorbeeld aluminium gebeurt het wel.

LRS
5 januari 2017, 11:57
Waarom zou je geen diamantvijl kunnen gebruiken bij frets Dennis? Zijn doorgaans normale vijlen met diamant poeder coating. Verziek je er je kristalrooster mee oid? Maakt het nog uit voor welk type RVS je dit zou toepassen (ferrietisch/martensietisch/austenietisch)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
5 januari 2017, 12:47
Je zult RVS best wel met diamant kunnen bewerken en op een vijltje zit het tegenwoordig vaak gepoederd, maar om nu te stellen dat RVS je gereedschap sloopt en diamant daar de enige oplossing voor is......

LRS
5 januari 2017, 12:56
Als ik bij een gitaarbouwer m'n hals wil laten herfretten met "RVS", dan brengt de beste man/vrouw mij de normale prijs van materialen en uren in rekening plus de kosten van een nieuwe vijlenset omdat hij ze weg kan gooien na mijn hals. Dat waren iig de woorden van Vox Humana toen ik ernaar vroeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hendrik1970
5 januari 2017, 12:57
Meestal word er snelstaal of carbide gebruikt voor het bewerken van rvs.....

LRS
5 januari 2017, 13:16
Klinkt logisch, wolfraamcarbide is nagenoeg net zo hard als diamant. wss wat kosten-effectiever alleen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

balthasar
5 januari 2017, 13:17
Er is materiaal [ook niet-diamant] dat geschikt is om RVS fretdraad te bewerken.
Je hebt idd niet perse diamant nodig
Gebruik je echter het standaard materiaal kun je er bijna zeker van zijn dat de levensduur ervan drastisch afneemt en dat het inderdaad mogelijk is dat je na bewerken je vijlen kunt vervangen.
Geloof maar gerust dat degenen die het werk doen niet voor niets meer rekenen of de job zelfs niet eens aannemen omdat gereedschap gewoon behoorlijk duur is.
Doordat RVS zo taai is zullen deeltjes tussen de vijlbramen vast gaan zitten die je er niet meer uit krijgt. Je vijl heeft dan geen vijl-werking meer, ook omdat de scherpe kanten van een braam afgerond zijn.
Ook de tangen om fretdraad te knippen van RVS zijn van hogere kwaliteit en duurder dan de standaard.

RVS heeft het voordeel een behoorlijk lange levensduur te hebben. Speel je echt heel erg vaak en druk en bend je zoals sommige gitaristen loeihard op de snaren dan is dit wel een overweging. Je kunt dan de overweging maken of elke 2-3 jaar nieuwe frets te laten plaatsen of RVS frets te laten plaatsen. De laatstgenoemde optie is dan het overwegen waard.
groet, Baldu

groet
Baldu


Je zult RVS best wel met diamant kunnen bewerken en op een vijltje zit het tegenwoordig vaak gepoederd, maar om nu te stellen dat RVS je gereedschap sloopt en diamant daar de enige oplossing voor is......

Erik de Perik
5 januari 2017, 14:01
Hard en taai zijn 2 verschillende eigenschappen. Sterker nog, bij winst van de een lever je wat van de ander in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

balthasar
5 januari 2017, 14:16
Verschillend ja, toch kunnen ze samen gaan als het over verhoudingen ten opzichte van andere legeringen gaat. :)

Punt of komma of punt en komma ;)


Hard en taai zijn 2 verschillende eigenschappen. Sterker nog, bij winst van de een lever je wat van de ander in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
5 januari 2017, 15:07
Waarom zou je geen diamantvijl kunnen gebruiken bij frets Dennis?

Het fijne en scheikundige weet ik er niet van, maar toen ik nog veel in een gereedschapmakerij / high tech metaalbewerkingsbedrijf kwam vertelden ze dat de beitels / wisselplaatjes met diamant niet konden gebruiken op rvs omdat dat half "oplost" of zoiets. Niet alleen bij RVS, maar ook bij constructiestalen/gereedschapstalen. Voor zover ik begreep had dat te maken met het koolstof in de legering.

Milko
5 januari 2017, 16:11
Ach, je hoort zoveel..... maar rvs is niet hard en ik denk dat het geen ruk uitmaakt voor het geluid. Al horen sommige mensen alles, vooral als ze weten wat ze horen ;)

Ik speel zo'n 25 jaar vrijwel uitsluitend op dezelfde Warmoth gitaar en daar zitten de originele frets nog op. Ik heb ze recent wel, voor het eerst, gevlakt en gekroond.
Wat is er dan beter aan die frets die op jouw Warmoth gitaar zitten dat ze lang mee zijn gegaan?

Milko sluiten.

Erik de Perik
5 januari 2017, 17:40
Wat is er dan beter aan die frets die op jouw Warmoth gitaar zitten dat ze lang mee zijn gegaan?

Milko sluiten.

Ik gok dat ze slijtvaster zijn.

D3nnis
5 januari 2017, 17:52
Ik vraag me trouwens af, als je rvs snaren gebruikt, of je dan beter of slechter af bent met rvs frets.
Aan 1 kant wil je dat je frets harder zijn of op zijn minst even hard als je snaren, aan de andere kant wil je je frets niet van (vrijwel) hetzelfde rvs vanwege vreten? Of zou dat meevallen?

LRS
5 januari 2017, 18:37
Zolang je geen austenietisch RVS gebruikt (niet magnetisch), wordt er in de spoel gewoon een inductie spanning opgewekt tgv de trillende snaar, en werkt het principe iig. Aan de andere kant, ik heb liever snaar slijtage dan fret slijtage.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

balthasar
5 januari 2017, 18:47
Dank voor de extra voorlichting mbt rvs LRS
Ik vraag me alleen af of dit noodzakelijk is? Immers, zouden de bedrijven die ook rvs fretdraad aanleveren niet al vanzelf de juiste soort maken en leveren? Ik ga er toch vanuit dat deze bedrijven hun leveranciers daarop toetsen.

groet, Baldu


Zolang je geen austenietisch RVS gebruikt (niet magnetisch), wordt er in de spoel gewoon een inductie spanning opgewekt tgv de trillende snaar, en werkt het principe iig. Aan de andere kant, ik heb liever snaar slijtage dan fret slijtage.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hendrik1970
5 januari 2017, 19:04
Zolang je geen austenietisch RVS gebruikt (niet magnetisch), wordt er in de spoel gewoon een inductie spanning opgewekt tgv de trillende snaar, en werkt het principe iig. Aan de andere kant, ik heb liever snaar slijtage dan fret slijtage.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Welke spoel en waarom zou je inductie aan frets koppelen in deze context??

LRS
5 januari 2017, 19:15
Dank voor de extra voorlichting mbt rvs LRS
Ik vraag me alleen af of dit noodzakelijk is? Immers, zouden de bedrijven die ook rvs fretdraad aanleveren niet al vanzelf de juiste soort maken en leveren? Ik ga er toch vanuit dat deze bedrijven hun leveranciers daarop toetsen.

groet, Baldu


Ik begrijp je vraag niet helemaal, wat is wel/niet noodzakelijk? Mijn verwarring komt vast omdat ik zelf ook twee dingen min of meer tegelijk adresseerde. (1) Enerzijds wel/geen magnetische eigenschappen van de verschillende types RVS en (2) slijtvastheid van frets danwel snaar. Wat (2) betreft; ik denk wel dat we het eens zijn dat zo'n beetje alle snaren welke geschikt zijn voor elektrische gitaar harder zijn dan ouderwetse "nickel-silver" frets. Het lijkt mij alleen niet gemakkelijk voor leveranciers van RVS fretdraad om rekening zouden houden met alle metallurgische mogelijkheden van snaren. Die varieert volgens mij nogal qua samenstelling. De een wat meer nikkel, de ander speelt met kobalt (Ernie Ball) etc.
Gr.
Chris

Erik de Perik
5 januari 2017, 22:03
Welke spoel en waarom zou je inductie aan frets koppelen in deze context??

Er wordt dus een verband gemaakt tussen de magnetische eigenschappen van rvs als fretmateriaal en het inductieve veld van de spoel van een pickup. Totaal irrelevant natuurlijk.

Moet er sowieso wel wat om lachen. Ik heb jarenlang allerlei down-the-hole tooling, non-magnetics en drill-strings volgens API spec laten fabriceren en verkocht en dan krijg ik nu ineens een 'les' in de ins en outs van metallurgie.........

LRS
5 januari 2017, 22:15
Welke spoel en waarom zou je inductie aan frets koppelen in deze context??


Miscommunicatie; Dennis refereerde naar stainless snaren, waarop ik reageerde dat die wel magnetisch moeten zijn. Frets maakt natuurlijk niet uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LRS
5 januari 2017, 22:31
Er wordt dus een verband gemaakt tussen de magnetische eigenschappen van rvs als fretmateriaal en het inductieve veld van de spoel van een pickup. Totaal irrelevant natuurlijk.

Moet er sowieso wel wat om lachen. Ik heb jarenlang allerlei down-the-hole tooling, non-magnetics en drill-strings volgens API spec laten fabriceren en verkocht en dan krijg ik nu ineens een 'les' in de ins en outs van metallurgie.........


Zoals in m'n vorige post geschreven, miscommunicatie. Daarom begreep ik Baldu's vraag ook totaal niet. Nu wel. Nogmaals ik doelde op snaar metallurgie, niet op die van de frets.

Wat betreft je verkoop achtergrond... ok.

Erik de Perik
5 januari 2017, 22:50
Zoals in m'n vorige post geschreven, miscommunicatie. Daarom begreep ik Baldu's vraag ook totaal niet. Nu wel. Nogmaals ik doelde op snaar metallurgie, niet op die van de frets.

Wat betreft je verkoop achtergrond... ok.

Okidoki....!

balthasar
5 januari 2017, 23:11
Hoi LRS
Ik ging er idd vanuit dat je het sec over fretdraad had mbt de keuze van rvs enz, dus excuses van mijn kant :)

groet
Baldu


Ik begrijp je vraag niet helemaal, wat is wel/niet noodzakelijk? Mijn verwarring komt vast omdat ik zelf ook twee dingen min of meer tegelijk adresseerde. (1) Enerzijds wel/geen magnetische eigenschappen van de verschillende types RVS en (2) slijtvastheid van frets danwel snaar. Wat (2) betreft; ik denk wel dat we het eens zijn dat zo'n beetje alle snaren welke geschikt zijn voor elektrische gitaar harder zijn dan ouderwetse "nickel-silver" frets. Het lijkt mij alleen niet gemakkelijk voor leveranciers van RVS fretdraad om rekening zouden houden met alle metallurgische mogelijkheden van snaren. Die varieert volgens mij nogal qua samenstelling. De een wat meer nikkel, de ander speelt met kobalt (Ernie Ball) etc.
Gr.
Chris

Erik de Perik
5 januari 2017, 23:25
Hoi LRS
Ik ging er idd vanuit dat je het sec over fretdraad had mbt de keuze van rvs enz, dus excuses van mijn kant :)

groet
Baldu

Ik wil best met jou over tensile strenght, HRC, API, etc. kletsen maar je hebt al anders gekozen ;)

Milko
6 januari 2017, 14:43
Ik gok dat ze slijtvaster zijn.
Weet je ook wat voor soort fretdraad het is en waarom het zo slijtvast is? Ik denk dat hier wel meer mensen interesse hebben in slijtvast fretdraad.

Milko sluiten.

barno
6 januari 2017, 16:51
Weet je ook wat voor soort fretdraad het is en waarom het zo slijtvast is? Ik denk dat hier wel meer mensen interesse hebben in slijtvast fretdraad.

Milko sluiten. Daar gaan de laatste 30 posts over ...