PDA

View Full Version : zoektoch naar de juiste overdrive / Gain pedal



richwoodplayer
9 december 2016, 22:05
ik ben opzoek naar een een Overdrive of Gain pedal om mijn marshall JCM-Slash net wat meer gain te geven.
nu heb ik al een Digitech Bad Monkey liggen, maar die gooit meteen zijn eigen EQ over de sound heen, en dat is wat ik niet wil. (als ik met de EQ van het pedaal speel krijg ik nog niet dezelfde balans/sound terug van alleen de amp)

ik ben opzoek naar een pedaal die eigenlijk niks met de EQ doet, maar alleen meer Gain geeft.
Dacht de perfecte combi gevonden te hebben in een MXR Boost/Overdrive, maar de overdrive op dit pedaal gaat eerder richting een fuzz dan een overdrive. De boost is prima, maar geeft niet genoeg gain helaas.

Hoor graag alle sugesties!

arjanb01
9 december 2016, 22:13
Gooi een Ibanez tubescreamer ts808 rechtstreeks van je input van je amp naar je gitaar, ff met tone en volume tweaken en je hebt meer gain. Gooi je zo'n booster in de loop, krijgt je leadsound meer volume en meer mids,

arjanb01
9 december 2016, 22:16
Goedkoper alternatief is een maxon od808:

http://www.keymusic.com/nl/item/maxon-od808-overdrive/?gclid=CjwKEAiAyanCBRDkiO6M_rDroH0SJAAfZ4KLeP4cJ69 WUJ7ohPlU38THxMcPFQCuOWHz2J0zm3tF5RoCkybw_wcB

Pepe
9 december 2016, 22:31
Ik snap niet hoe je het probleem van een Bad Monkey oplost door het door een soortgelijk ts pedaal, maar dan duurder, te vervangen.

Volgens mij zoek je zoiets als de Fuchs Pure Gain maar Fuchs is vrij prijzig voor wat het is, goedkoper alternatief (zal er best zijn.. MXR+/DOD 250?) zou ik zo gauw niet weten.

richwoodplayer
9 december 2016, 22:49
Ik snap niet hoe je het probleem van een Bad Monkey oplost door het door een soortgelijk ts pedaal, maar dan duurder, te vervangen.

Volgens mij zoek je zoiets als de Fuchs Pure Gain maar Fuchs is vrij prijzig voor wat het is, goedkoper alternatief (zal er best zijn.. MXR+/DOD 250?) zou ik zo gauw niet weten.

Het probleem dat ik heb met het pedaal is dat hij de sound heel erg dicht smeert.
Het geluid zonder pedaal is netjes gebalanceerd, je hoort het laag, en daar het mid/hoog doorheen. als ik er een overdrive voor gooi, dan smeert hij hem helemaal dicht. dan is het een brij van laag met ietswat hoog. of al het laag is weg en dan is het hoog weer hoorbaar. Dat wil ik dus voorkomen.

Als ik met een ander soort pedaal meer gain kan krijgen dan hoor ik dat ook graag.
Heb al ergens gelezen dat een andere eigenaar van een JCM Slash een 10 band EQ gebruikt en daar het volume van opkrikt om de amp daarmee meer te pushen.

Pepe
9 december 2016, 23:01
Nouja, het meest voor de hand liggend is een clean booster, daar zijn er een hoop van. Dat is toch heel wat anders dan een neutrale gain waar je om vroeg.
Een klon (clone) ligt vrij voor de hand dan, hou je de gain dicht, hou je een prima cleane booster over.

Midwolda
9 december 2016, 23:03
Yups, de MXR M108 kan dat. De Boss GE7 ook.

richwoodplayer
9 december 2016, 23:05
klopt. wat ik wil bereiken is inderdaad iets meer gain zonder een mega verschil in klank. dus niet ineens de overstap naar Hi-gain ofzo.
De versterker klinkt zoals de Silver jubilee, dus meer classic gain. ik wil net wat meer gain zoals te horen op het apatite for destruction album.

miyaru
10 december 2016, 00:15
MXR distortion+ misschien? Ik heb er zelf een gebouwd, en die werkt prima op Marshall's zonder de basisklank te veranderen - je krijgt meer gain,meer niet.

http://www.musikding.de/The-Plus-Distortion-kit

Als je hem zelf bouwt, ben je voor een tientje of vier klaar......

Robin.

telerocker
10 december 2016, 02:39
MXR Micro Amp ? (kan ook in de loop voor een soloboost).

the sure thing
10 december 2016, 07:59
Dat is toch een booster die geen "gain genereert"?

Is de Fulltone OCD iets voor je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jammin J
10 december 2016, 08:36
Deze al eens gezien? https://youtu.be/Wzs2g1nz4JQ Vond ik erg leerzaam.

Kakihara
10 december 2016, 08:58
AC/RC Booster?
Dyna Comp-achtig iets? Met de output redelijk hoog, heb je ook een boost. Of zeg ik nou iets ongelooflijk stom?

Brum
10 december 2016, 11:00
Het probleem dat ik heb met het pedaal is dat hij de sound heel erg dicht smeert.
Het geluid zonder pedaal is netjes gebalanceerd, je hoort het laag, en daar het mid/hoog doorheen. als ik er een overdrive voor gooi, dan smeert hij hem helemaal dicht. dan is het een brij van laag met ietswat hoog. of al het laag is weg en dan is het hoog weer hoorbaar. Dat wil ik dus voorkomen.

Als ik met een ander soort pedaal meer gain kan krijgen dan hoor ik dat ook graag.
Heb al ergens gelezen dat een andere eigenaar van een JCM Slash een 10 band EQ gebruikt en daar het volume van opkrikt om de amp daarmee meer te pushen.

Maar gebruik je de Bad Monkey nu als gainbooster over toch al wat gain? In dat geval is de truc om zo weinig mogelijk, of zelfs helemaal geen gain in te draaien op het pedaal en de level juist ver, of helemaal open te draaien. Dan krijg je namelijk wel meer gain, dat, afhankelijk van je versterker, toch nog transparant is. Een kleine midhump is inherent aan een tubescreamer, maar dat doet je veel beter door de mix van een band snijden. Bijkomend voordeel is (niet voor iedereen), dat je laag strak wordt getrokken. Is dat niet wat je zoekt, dan zoek je het ook niet in een overdrive pedaal, want die kleuren altijd. In dat geval zoek je naar een cleane booster. Prima tips hier te over, maar mijn voorkeur gaat uit naar de MXR Micro Amp.

richwoodplayer
10 december 2016, 13:34
Bedankt voor de reacties!
Denk dat ik dan inderdaad een microamp zoek. Het laag van de 2555sl is al erg strak, dus daar hoeft niks aan te gebeuren. Wat ik inderdaad zoek is een boost zonder klank verandering.

Ik ga nog eens spelen met de bad monkey, maar uit eerdere pogingen kreeg ik er niet uit wat ik zocht.

Ik laat jullie weten wat het geworden is!

the sure thing
10 december 2016, 16:52
Bad monkey is een kutpedaal. Doe dat ding weg

Kringspier sluiten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tnijland
11 december 2016, 09:54
Ik denk dat je vooral veel moet gaan experimenteren met de verschillende gain en master instellingen i.c.m. bijvoorbeeld een clean boost. Hier een aardig artikel over gain staging:

http://www.guitarplayer.com/miscellaneous/1139/five-things-about-gain-staging-your-tube-amp/22692

M.b.t. tot jouw specifieke geval zou je ook een modificatie op de amp kunnen overwegen. Slash had namelijk een Casswell mod op zijn amp in "Appetite for Destruction":

http://www.shredaholic.com/5-awesome-extra-gain-amp-mods-80s.html

Succes!

lindstrom
12 december 2016, 19:28
Ik heb dit topic eens doorgelezen.
Een overdrive pedaal is hier niet echt de oplossing door de kleuring die de TS niet zoekt.
Hij spreekt over een goed basis geluid en wil "dat" juist iets meer benadrukken.
Ook heeft hij het over het AFD geluid.

Ik denk hier aan 2 opties, 1 cleanboost tussen gitaar en amp waarmee je de preamp iets meer aanspreekt.
en optie 2, cleanboost in de FX loop waardoor je de eindtrap wat meer aanspreekt zonder er meer gain in te stoppen.
Dit laatste heb ik eens gedaan met een JCM 900 en gaf een zeer plezierige verbetering van het basisgeluid en kon ik die slash sound aardig benaderen. tip: wees juist niet te gul met je gaingebruik. met teveel gain ben je heel snel dat "strakke" kwijt.

Als cleanboost ken ik er eigenlijk maar één die echt kleurloos boost (in mijn oren dan) en dat is de CAE MXR linedriver/booster.

richwoodplayer
14 december 2016, 01:44
Ik heb dit topic eens doorgelezen.
Een overdrive pedaal is hier niet echt de oplossing door de kleuring die de TS niet zoekt.
Hij spreekt over een goed basis geluid en wil "dat" juist iets meer benadrukken.
Ook heeft hij het over het AFD geluid.

Ik denk hier aan 2 opties, 1 cleanboost tussen gitaar en amp waarmee je de preamp iets meer aanspreekt.
en optie 2, cleanboost in de FX loop waardoor je de eindtrap wat meer aanspreekt zonder er meer gain in te stoppen.
Dit laatste heb ik eens gedaan met een JCM 900 en gaf een zeer plezierige verbetering van het basisgeluid en kon ik die slash sound aardig benaderen. tip: wees juist niet te gul met je gaingebruik. met teveel gain ben je heel snel dat "strakke" kwijt.

Als cleanboost ken ik er eigenlijk maar één die echt kleurloos boost (in mijn oren dan) en dat is de CAE MXR linedriver/booster.

Bedankt voor je reactie!
Ga ik zeker eens proberen.
Zo heel veel gain heeft de 2555SL niet, niet genoeg om er dat punchy geluid uit te krijgen als je snaren palm mute, nu stop het geluid dan eigenlijk meteen na het aanslaan. vandaar dat ik net iets meer gain wil hebben. als ik de overdrive gebruik dan heb ik wel dat beetje meer gain, maar veranderd de sound aanzienlijk.

Heb nu de gain van de bad monkey helemaal uit, en de volume op 3 uur. gaat nu al wel wat meer de juiste kant op, maar nog niet helemaal wat ik zoek.
ik ga nog even spelen met clean boosts, of de micro amp!

maar dan moet eerst de oude MXR boost/overdrive verkocht zijn.

Milko
14 december 2016, 14:29
Ik hou niet van dat soort pedalen. Toegeven moet ik wel dat ik het Ibanez tubescreamer mini pedaal wel aardig vond klinken. Lekkerder dan ik had verwacht. Een vriend van me heeft dat ding. Ik meen mij te herinneren dat hij zei dat hij goedkoper is dan de gewone modellen.

Milko sluiten.

HaroldA
14 december 2016, 14:38
MXR distortion+ misschien? Ik heb er zelf een gebouwd, en die werkt prima op Marshall's zonder de basisklank te veranderen - je krijgt meer gain,meer niet.

http://www.musikding.de/The-Plus-Distortion-kit

Als je hem zelf bouwt, ben je voor een tientje of vier klaar......

Robin.

Ik was het topic door aan het lezen of iemand de gouden tip al gegeven heeft: ja dus! :ok:

Pepe
14 december 2016, 15:14
Ik was het topic door aan het lezen of iemand de gouden tip al gegeven heeft: ja dus! :ok:

Post 4 he!

HaroldA
14 december 2016, 15:33
Post 4 he!

Ik heb het even opgezocht:



Volgens mij zoek je zoiets als de Fuchs Pure Gain maar Fuchs is vrij prijzig voor wat het is, goedkoper alternatief (zal er best zijn.. MXR+/DOD 250?) zou ik zo gauw niet weten.

Maar dat kan ik helaas niet goed rekenen. Te veel twijfel en te weinig het doordrukken van je eigen mening. Jammer, maar helaas.


Milko sluiten.