PDA

View Full Version : Roland Micro Cube verbouwen



flatline
9 december 2016, 08:26
‘k heb een Roland microcube met éen luidspreker, 4 ohm.
Ik ga de versterker in een andere kas zetten, en wil graag de luidspreker (van 4 ohm) vervangen door twee luidsprekers.
‘k heb een setje luidsprekers van 6 ohm met aparte tweeters ; kan ik die luidsprekers parallel schakelen en zo aankoppelen of is het niet zo eenvoudig ? Moeten er duistere dingen tussen gesoldeerd worden ?
F.

cluseau
9 december 2016, 08:44
Als de speaker inclusief tweeter 6 ohm is en je sluit dat weer exact zo aan kun je die twee sets gewoon parallel schakelen (let wel op juiste fase). De vervangimpedantie wordt natuurlijk 3 ohm wat te laag is dus dat risico moet je willen nemen. Ik denk dat het wel kan zeker als je niet tot het randje gaat. Overlijdt de eindtrap toch weet je iig wat je fout gedaan hebt.

the sure thing
9 december 2016, 09:53
Kan in serie (12 Ohm) niet wat beter matchen met de solid state eindtrap?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
9 december 2016, 11:14
Nu wil ik de experts (Cluseau) niet tegenspreken, maar mij is altijd geleerd dat je bij een transistor eindtrap nooit minder weerstand mag aansluiten, want dan sluit je hem kort. De aanduiding op een torrenamp is een minimum weerstand.

flatline
9 december 2016, 11:19
de redenering parallel en serie vindt haar wortels in de fysicalessen van weleer;
onzichtbare dingen niet met een zaag of een hamer kunnen opgelost worden vind ik redelijk problematisch.

Kan in serie (12 Ohm) niet wat beter matchen met de solid state eindtrap?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoeveel zou die maximum kunnen verdragen zonder al te veel volumeverlies ?

Als de speaker inclusief tweeter 6 ohm is en je sluit dat weer exact zo aan kun je die twee sets gewoon parallel schakelen (let wel op juiste fase). De vervangimpedantie wordt natuurlijk 3 ohm wat te laag is dus dat risico moet je willen nemen. Ik denk dat het wel kan zeker als je niet tot het randje gaat. Overlijdt de eindtrap toch weet je iig wat je fout gedaan hebt. Ja, maar dood is dood :-(
kan ik er niks tussenzetten om dat van 3 naar 4 ohm te brengen ?
Bedankt voor 't meedenken, zo vlak voor 't weekend !
F.

Little Jay
9 december 2016, 12:03
kan ik er niks tussenzetten om dat van 3 naar 4 ohm te brengen ?
Bedankt voor 't meedenken, zo vlak voor 't weekend !
F.

Je kan er een 1 ohm weerstand tussen zetten (in serie), maar het enige dat die doet is vermogen van je amp omzetten in warmte (dus het moet ook nog eens een flinke weerstand zijn die minstens een kwart (maar liever de helft) van het vermogen van je Cube kan verdragen. Geen idee of dat ook nog het gedrag van de speaker beïnvloed. Ideaal lijkt het me niet, ik zou liever een passende speaker zoeken.

(disclaimer: ik ben zeker geen expert, dus misschien kan ik eigenlijk beter m'n mond houden :D )