PDA

View Full Version : Carl Martin Heavy Drive doet het niet



Tabula Rasa
9 december 2016, 07:50
Heb een Carl Martin Heavy Drive gekregen die het niet doet.

Geen echt idee hoe ik hem moet nakijken maar dacht het volgende:

True bypass werkt. Wanneer ik hem aanzet komt er geen geluid uit, maar de led brandt wel.

Nu dacht ik om mijn gitaar in de input in te prikken en een tweede kabel om zeep te helpen door bij 1plug alleen de massa aansluiting in tact te laten en het signaaldraadje te verlengen en er een pen op te zetten. Met die pen wilde ik de boel langslopen vanaf de input.

In het schema zie ik een of andere opamp met 4 versterkertrappen die ik zo zou kunnen volgen. Af en toe een ram op de snaren laat me wel weten waar het fout gaat.

Is dit een beetje de manier of denk ik te simpel?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
9 december 2016, 08:37
Als het gewone opamps zijn zou ik eerst de instelling meten. Bij een plus en min voeding meet je normaal gesproken rond massa level op in en uitgangen. Voor een enkele voeding zou ik halve voeding verwachten. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat zien we dan wel weer (met schema erbij)

Tabula Rasa
9 december 2016, 08:47
Schema

http://www.dirk-hendrik.com/techstuff.html

Kan hem niet directer linken maar staat in het lijstje


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
9 december 2016, 08:48
Verder is het voor mij Chinees wat je vertelt Frans


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
9 december 2016, 09:31
Verder is het voor mij Chinees wat je vertelt Frans

Nou ff in het Nederlands dan, dit is idd een opamp met enkele voeding. Logisch ook met een enkele batterij. Je hebt dan een signaal level wat halverwege de voedingsspanning zweeft om headroom te maken omdat het signaal zowel positief als negatief moet kunnen gaan. Alle ingangen en ook uitgangen zweven dus rond het biaspunt. Je ziet twee weerstanden van 100k in serie en daar wordt dit middelpunt gemaakt (C35).

Dit punt is op zichzelf nog vrij laagohmig maar op de IC's is het al meer dan 1Meg. Zou je dit meten met een bouwmarkt metertje dan blijft daar niet veel van over. Het beste is dan om alleen aan de uitgangen te meten, daar heerst een lagere impedantie welke een brakke meter wel aan kan sturen.

Meet eerst maar of je 4.5V hebt op C35 en als dat er is meet je de uitgangen van de opamps.

Tabula Rasa
9 december 2016, 10:07
Dus bij de spanningsdeler beginnen om te kijken of daar , bij die elko 4.5 volt op staat.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
9 december 2016, 10:36
Dus bij de spanningsdeler beginnen om te kijken of daar , bij die elko 4.5 volt op staat.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

obiwanjacobi
9 december 2016, 10:56
Schema PDF
http://www.dirk-hendrik.com/cm_heavy_drive.pdf

Dirk_Hendrik
9 december 2016, 11:40
Verder is het voor mij Chinees wat je vertelt Frans

Je wilt zelf je pedaal fixen? Misschien moet je dan ook aan je Chinees werken ;-)

Tabula Rasa
9 december 2016, 12:36
Je wilt zelf je pedaal fixen? Misschien moet je dan ook aan je Chinees werken ;-)
Whahhaaaaa, daar kan jij me wel bij helpen geloof ik, dat Chinees.

Ik wil eens kijken hoe ver ik kom en wat ik ervan opsteek. Altijd leuk om wat erbij te leren.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
9 december 2016, 12:55
Over C35 meet ik 4.8v gelijkspanning.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

nico verduin
9 december 2016, 13:15
Over C35 meet ik 4.8v gelijkspanning.Tov een batterij van 9V en toleranties van de weerstanden en de kwaliteit van de gemiddelde in gebruik zijnde multimeter is dat prima.

obiwanjacobi
9 december 2016, 13:38
Dus, wat wordt de volgende stap?
Was je al met je 'probe' aan de gang gegaan?

Tabula Rasa
9 december 2016, 13:57
Dus, wat wordt de volgende stap?
Was je al met je 'probe' aan de gang gegaan?
Nee, geen probe, wat dat ook mag zijn. Volgens mij is nu checken of er 9v over pin 4 en 11 staat en of er 4.5 v op pin 3 staat.... (zegt mijn bieren verstand, want dat is de eerste trap.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dirk_Hendrik
9 december 2016, 15:05
Mooi. je virtuele ground staat dus op het goede level.

Stap volgend is idd checken of je voedingsspanning hebt op de voedingspinnen van je opamp. Daarna verifieer je of die 4.8DC volt ook te vinden is op pin 1, 7, 8 en 14. Als dat zo is kan het de moeite worden eens te gaan lusteren op diezelfde pinnen

Tabula Rasa
9 december 2016, 17:12
Mooi. je virtuele ground staat dus op het goede level.

Stap volgend is idd checken of je voedingsspanning hebt op de voedingspinnen van je opamp. Daarna verifieer je of die 4.8DC volt ook te vinden is op pin 1, 7, 8 en 14. Als dat zo is kan het de moeite worden eens te gaan lusteren op diezelfde pinnen
Dat zal wel weer ergens laat in het weekend worden.... kids ..

Heb een kabeltje geknutseld en in iedergeval snel kunnen uitsluiten dat het aan de schakelaar ligt. Daar komt alleen het bypass signaal binnen, niet het fx signaal, dus niets mechanisch.

http://i68.tinypic.com/ofc5ck.jpg


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
9 december 2016, 17:30
Wat ik wel ff snel kon doen was prikken op de pots en ik krijg op pen 1 van de gainpot wel signaal door dus de eerste twee trappen lijken te werken als ik een beetje simpel beredeneer.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dirk_Hendrik
9 december 2016, 19:21
Zou mijn eerste aanname ook zijn. Ik ga ervan uit dat de gainpot ook invloed had op de gain?

Tabula Rasa
9 december 2016, 19:25
Zou mijn eerste aanname ook zijn. Ik ga ervan uit dat de gainpot ook invloed had op de gain?
Ja hoor. Potmeter werkte gewoon van open naar dicht. Probleem zit waarschijnlijk ergens verderop. Heb nergens een brakke soldeerverbinding gezien. Langzaam werk ik er wel naartoe.

Leuk om eens te doen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
9 december 2016, 20:17
Heb een kabeltje geknutseld en in iedergeval snel kunnen uitsluiten dat het aan de schakelaar ligt. Daar komt alleen het bypass signaal binnen, niet het fx signaal, dus niets mechanisch.

Daar ben ik zo niet van overtuigd.

Die fx / bypass-schakelaar bestaat uit 2 delen, S1.A en S1.B.
In de bypass-stand sluit S1.B het uitgangssignaal van het circuit na C4 kort naar ground. Blijft die niet hangen zodat het signaal uit het circuit altijd kortgesloten blijft?

Even checken met een Ohmmetertje over de uitgangsbus :ok:

Tabula Rasa
9 december 2016, 20:56
Daar ben ik zo niet van overtuigd.

Die fx / bypass-schakelaar bestaat uit 2 delen, S1.A en S1.B.
In de bypass-stand sluit S1.B het uitgangssignaal van het circuit na C4 kort naar ground. Blijft die niet hangen zodat het signaal uit het circuit altijd kortgesloten blijft?

Even checken met een Ohmmetertje over de uitgangsbus :ok:
Led schakelt wel, op de rij polen ernaast. En ik zou op de gainpot geen signaal mogen hebben. Denk niet dat het de schakelaar is maar je weet het natuurlijk nooit. Ga wel ff meten van het weekend.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
9 december 2016, 22:57
Led schakelt wel, op de rij polen ernaast.

O, dan is die schakelaar wel ok.


En ik zou op de gainpot geen signaal mogen hebben

Jawel hoor, als die schakelaar rot zou zijn zou je op het hele traject signaal zien tot op de jack waar het zou worden kortgesloten.

Tabula Rasa
10 december 2016, 11:57
Mooi. je virtuele ground staat dus op het goede level.

Stap volgend is idd checken of je voedingsspanning hebt op de voedingspinnen van je opamp. Daarna verifieer je of die 4.8DC volt ook te vinden is op pin 1, 7, 8 en 14. Als dat zo is kan het de moeite worden eens te gaan lusteren op diezelfde pinnen

Tussen 4 en 11 meet ik 8.30v en tussen 11 en 1, 7, 8 en 14 meet ik gemiddeld zo'n 4,2 v




Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
10 december 2016, 12:16
Mooi. je virtuele ground staat dus op het goede level.

Stap volgend is idd checken of je voedingsspanning hebt op de voedingspinnen van je opamp. Daarna verifieer je of die 4.8DC volt ook te vinden is op pin 1, 7, 8 en 14. Als dat zo is kan het de moeite worden eens te gaan lusteren op diezelfde pinnen
Alleen op pin 7 hoor ik wat muzikaal geknetter, op 1, 8 en 14 niets

Wel raar dat ik wel wat hoor op 7 maar niet op een als ik naar de looproute van het signaal kijk in het schema.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
10 december 2016, 18:10
Wel raar dat ik wel wat hoor op 7 maar niet op een als ik naar de looproute van het signaal kijk in het schema.

Wat is het DC level op de uitgangen van de opamps. Deze horen allemaal gelijk te zijn aan de spanning op C35.

Tabula Rasa
10 december 2016, 18:15
Frans. Bedoel je wat ik in post 23 noem


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
10 december 2016, 18:23
Frans. Bedoel je wat ik in post 23 noem
Sorry, ff pc aanslingeren dan kan ik het schema zien

Goed, spanningen lijken oke dus daar zullen de opamps goed mee moeten werken.

Laten we er even vanuit gaan dat het gespetter op z'n minst op de uitgang moet komen. Ik neem aan dat je een amp hebt met een stukje kabel en een capje. Daar ga je dan gewoon mee tracen, lijkt me in jouw geval het meest zinvolle.

Is dat gespetter op pin 7 ook clean te krijgen met de gain regelaar?

Op pin 7 heb je audio, wat meet je na C24 en op pin 9?


Wel raar dat ik wel wat hoor op 7 maar niet op een als ik naar de looproute van het signaal kijk in het schema.

Het eerste trapje is slechts een buffertje en versterkt het signaal niet, het uiteindelijke signaal op pin 1 zal zelfs kleiner zijn dan de ingang.

Dirk_Hendrik
10 december 2016, 19:28
Verklaar u nader? Waarom zou dat signaal kleiner zijn?

@ TabRasa
Je bent aan het proben met een audioprobe. Heeft dat ding, zoals Frans ook al aanneem, een condensator? Anders is het mogelijk dat je, op het moment dat je probet, je DC instellingen verkloot. Danwel in het pedaal, danwel in je versterker. En dat betekent dat evt "goede" metingen ineens vernaggelt worden door bijzaken.

Tabula Rasa
10 december 2016, 19:34
Nee, het is gewoon een snoer met een doorgeknipte signaaldraadje die ik buitenom verbonden heb met een pen. Geen condensatortje erbij


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
10 december 2016, 19:53
Verklaar u nader? Waarom zou dat signaal kleiner zijn?

Na de ingang volgt een spanningsdelertje.

Tabula Rasa
11 december 2016, 09:51
Crap! Omdat ik met dat kabeltje ga prikken in het schema moet er natuurlijk een extra koppelcap komen in het snoer om te voorkomen dat er dc de versterker in gaat. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?

Zal er ff een capje tussen solderen. 1 uf?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
11 december 2016, 09:53
Crap! Omdat ik met dat kabeltje ga prikken in het schema moet er natuurlijk een extra koppelcap komen in het snoer om te voorkomen dat er dc de versterker in gaat. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?

Zal er ff een capje tussen solderen. 1 uf?



Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
11 december 2016, 09:56
Crap! Omdat ik met dat kabeltje ga prikken in het schema moet er natuurlijk een extra koppelcap komen in het snoer om te voorkomen dat er dc de versterker in gaat. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?

Zal er ff een capje tussen solderen. 1 uf?

Veel kleiner, iets van 500pF is zat. Als je dat niet hebt de eerstvolgende.

Tabula Rasa
11 december 2016, 10:33
100pf heb ik wel liggen. Dan die maar


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
11 december 2016, 10:38
100pf heb ik wel liggen. Dan die maar

Hangt een beetje af van je testamp. Als de ingangs impedantie daarvan bv 1Meg is dan kan het. Maar soms zie je daar minder dan 100k en dan houd je niet veel over met 100pF. In dat geval pak je wat groter, bv 10nF

Dirk_Hendrik
11 december 2016, 10:39
Na de ingang volgt een spanningsdelertje.


A fuk. Op die fiets. Ik snapte niet waarom het signaal na een buffer kleiner zou moeten zijn dan voor de buffer maar tov de ongang maakt dat sense ja.

Dirk_Hendrik
11 december 2016, 10:41
Even leesvoer voor Tab-Ras:
http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html

Tabula Rasa
11 december 2016, 10:50
Even leesvoer voor Tab-Ras:
http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html
Hey, Cool! Thanx


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
11 december 2016, 10:52
Even leesvoer voor Tab-Ras:
http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html

Vooral de enhanced versie is een fijn ding. Zelf zou ik een oude balpen nemen waar je een spijkertje als meetpen in kan lijmen en de kabel in het open einde kan kitten. Capje komt dan in de pen.

Ben het minder eens met voorgestelde capaciteit en spanning. Capaciteit houd je zo klein mogelijk ivm belasting van de te testen schakeling maar hangt ook sterk af van de meetversterker. Spanning zou ik zeker 600V voor nemen hoewel dat voor een pedaal natuurlijk niet relevant is.

cluseau
11 december 2016, 10:55
A fuk. Op die fiets. Ik snapte niet waarom het signaal na een buffer kleiner zou moeten zijn dan voor de buffer maar tov de ongang maakt dat sense ja.

Ja snap ik. Jij dacht natuurlijk aan de ingang van de opamp. In dat opzicht was ik onduidelijk. ;)

cluseau
11 december 2016, 11:33
Joris, ik vroeg me eigenlijk af wat de historie van dit ding is. Je hebt hem gekregen zeg je dus ik denk dat de vorige eigenaar zijn pogingen heeft opgegeven en misschien hebben er wel meerdere technische kennisen (door internet opgeleide partyprutsers) naar gekeken. Mogelijk hebben ze het overbekende wijdverspreide advies "al het soldeer nog even laten vloeien" toegepast en ergens een loodbrugje gemaakt. Met name rond de ingang van de tweede opamp ff goed naar de print kijken.

fred dons
11 december 2016, 11:37
Joris, ik vroeg me eigenlijk af wat de historie van dit ding is. Je hebt hem gekregen zeg je dus ik denk dat de vorige eigenaar zijn pogingen heeft opgegeven en misschien hebben er wel meerdere technische kennisen (door internet opgeleide partyprutsers) naar gekeken. Mogelijk hebben ze het overbekende wijdverspreide advies "al het soldeer nog even laten vloeien" toegepast en ergens een loodbrugje gemaakt. Met name rond de ingang van de tweede opamp ff goed naar de print kijken.

eg nie !!! ;) nee hoor, hij is zo vanuit de winkel op mijn board gezet en ging na een paar weken al haperen, ik heb hem er afgehaald en op de stapel oude pedalen gegooid en daar is hij blijven liggen tot Joris hem kwam ophalen

cluseau
11 december 2016, 11:45
Kijk, fijn dat je reageert. Nu weten we tenminste dat we geen gekke dingen hoeven te verwachten. Het zal dus een gewone storing moeten zijn hoewel soldeerbrugjes ook voorkomen in fabrieksnieuwe apparatuur. Er zijn legio voorbeelden van hier op gn

Tabula Rasa
11 december 2016, 11:46
eg nie !!! ;) nee hoor, hij is zo vanuit de winkel op mijn board gezet en ging na een paar weken al haperen, ik heb hem er afgehaald en op de stapel oude pedalen gegooid en daar is hij blijven liggen tot Joris hem kwam ophalen
Is ook te zien Fred. Er is niet mee gerommeld volgens mij. Kennelijk worden die di gen wel in de fabriek met de hand gesoldeerd.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
11 december 2016, 11:47
het was jammer, de weinige keren dat hij het deed klonk hij best goed (van clapton naar eric johnson) :(

cluseau
11 december 2016, 12:04
het was jammer, de weinige keren dat hij het deed klonk hij best goed (van clapton naar eric johnson) :(

Nou dat ding wordt echt wel gemaakt hoor maar tis leuk om de storing op analytische wijze boven water te krijgen. Zeker gezien de beperkte middelen.

obiwanjacobi
11 december 2016, 12:09
Nou dat ding wordt echt wel gemaakt hoor maar tis leuk om de storing op analytische wijze boven water te krijgen. Zeker gezien de beperkte middelen.

Yep, ik volg het ook met spanning! ;)

Al snap ik dat van die spanningsdeler en een lagere uitgang aan de buffer (ook) niet...
Zou je dat kort kunnen uitleggen?

cluseau
11 december 2016, 12:31
Yep, ik volg het ook met spanning! ;)

Al snap ik dat van die spanningsdeler en een lagere uitgang aan de buffer (ook) niet...
Zou je dat kort kunnen uitleggen?


Met ingang bedoel ik de ingang van het pedaal. Direct achter de jack zie je toch een delertje zitten dus het ingangssignaal wordt hier gelijk al een stuk terug gebracht. Hoeveel weet ik niet, lig ff in mijn bed met een zak mandarijnen, telefoon en snotvergunningen. Na de deler gaat het signaal de buffer in waar het natuurlijk ook zo uitkomt.

obiwanjacobi
11 december 2016, 12:57
Yep, got it: R15 en R19.

Dutch66
11 december 2016, 13:02
Ja leuk topic dit!, meteen een beetje aan m'n Chinees werken... ;)

Tabula Rasa
11 december 2016, 13:06
Heb alleen weinig tijd door de kids. Ga morgen weet een paar hele kleine stapjes verder.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
12 december 2016, 07:15
het was jammer, de weinige keren dat hij het deed klonk hij best goed (van clapton naar eric johnson) :(
Ach, als ik hem echt niet aan de praat krijg heb ik nog digitaal een veroboard layout en kan ik hem helemaal opnieuw opbouwen. Volgens mij moet die passen in hetzelfde doosje.

Techneuten: als ik nou een doosje heb, met een rotaryswitch en twee Jack ingangen. Welke caps kan ik dan het beste aan die rotaryswitch hangen? Aan 1 kant doe ik dan een gewone kabel en aan de andere kant mijn kabel met op de + die prikpen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
12 december 2016, 08:52
Ach, als ik hem echt niet aan de praat krijg heb ik nog digitaal een veroboard layout en kan ik hem helemaal opnieuw opbouwen. Volgens mij moet die passen in hetzelfde doosje.
zonde, koop dan een nieuw doosje en blijf je inzetten om dit ding te maken.




Techneuten: als ik nou een doosje heb, met een rotaryswitch en twee Jack ingangen. Welke caps kan ik dan het beste aan die rotaryswitch hangen? Aan 1 kant doe ik dan een gewone kabel en aan de andere kant mijn kabel met op de + die prikpen.
Ik snap wat je wil maar het enige wat je met grotere caps berijkt is meer bas. Niet relevant voor storingzoeken.

Tabula Rasa
12 december 2016, 09:11
zonde, koop dan een nieuw doosje en blijf je inzetten om dit ding te maken.



Ik snap wat je wil maar het enige wat je met grotere caps berijkt is meer bas. Niet relevant voor storingzoeken.
Was bedoeld als het echt totaal niet lukt en ik de complete print hierbij verneuk. Maar eerst alles om hem te redden.

Dan doe ik 1 doosje met twee ingangen en een rotaryswitch heb ik liggen. Dan wordt het 1 massa aangesloten op beide ingangen en aan 1 kant de + op een meetpen met cap.
2 beide ingangen gewoon doorverbonden.
3 massa op een krokodillenbekklem en + op een meetpen, dan kan ik er in gitaren ook mee rommelen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
12 december 2016, 09:13
Neem ik gewoon een 0.1 uf cap zoals in de link van Barend


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dirk_Hendrik
12 december 2016, 17:06
Was bedoeld als het echt totaal niet lukt en ik de complete print hierbij verneuk. Maar eerst alles om hem te redden.
Schei toch uit. 4 opamps in een pakkie. Zo moeilijk is dat circuit niet. Wat Frans zegt. Gewoon inzetten en fixen.

Tabula Rasa
12 december 2016, 17:34
Schei toch uit. 4 opamps in een pakkie. Zo moeilijk is dat circuit niet. Wat Frans zegt. Gewoon inzetten en fixen.
Da's ook mijn idee hoor. Ga er eerst alles aan doen om hem te redden, zo voorzichtig mogelijk. Maar het idee was meer voor wanneer ik het per ongeluk echt verneuk en de print frituur ofzo



Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Buxtra
12 december 2016, 20:21
Da's ook mijn idee hoor. Ga er eerst alles aan doen om hem te redden, zo voorzichtig mogelijk. Maar het idee was meer voor wanneer ik het per ongeluk echt verneuk en de print frituur ofzo

Dat diploma heb ik ook!

Hoop dat je hem fixt.

Tabula Rasa
12 december 2016, 21:11
Dat diploma heb ik ook!

Hoop dat je hem fixt.
Dat diploma heb ik gelukkig nog niet.

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus ben ik eerst met een doosje bezig (kan ik later ook makkelijk met gitaren gebruiken, dus niet voor eenmalig gebruik gelukkig)
Doosje heeft twee 6.3 mm jackingangen een rotaryswitch en een kabel met krokodillenbekklem en een kabel met een meetpen.
Stand 1: massa op de ring, plus op meetpen met cap ertussen.
Stand 2 massa op de ring, plus op pen zonder cap
Stand 3 massa op de kabel met krokodillenbekklem en plus op de meetpen met cap ertussen
Stand 4 massa op krokodillenbekklem, plus op de tip
Stand 5 direct van in naar uit .

Volgens mij moet ik zo volop kunnen rommelen aan pedaaltjes en gitaren.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

obiwanjacobi
13 december 2016, 11:50
Ik snap niet waarom je dit wil...? :dontgeti:

cluseau
13 december 2016, 11:53
Ik snap niet waarom je dit wil...? :dontgeti:

Gewoon omdat het kan.....heh Joris :hide:

Tabula Rasa
13 december 2016, 13:12
Ik snap niet waarom je dit wil...? :dontgeti:
Lijkt met makkelijk om alle combinaties, die ik ook in gitaren gebruik om probleempjes op te sporen, in een doosje te hebben ipv diverse losse kabeltjes, pennetjes en klemmetjes.

Verder gewoon wat Frans zegt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
14 december 2016, 07:07
Ik snap niet waarom je dit wil...? :dontgeti:
Nu ik het nalees snap ik dat het wazig klinkt.

Wanneer ik een storing zoek in een gitaar heb ik vaak een snoer los in de versterker hangen en dan twee meetpennen om in de gitaar te prikken. Die meetpennen zitten dan met krokodillenbekklemmen aan het snoer geklemd. Die springen er steeds weer vanaf en dat blijft een hoop gedoe.

Straks heb ik 1 doosje waar ik twee gitaarkabels in kan prikken en dan heb ik een normale setup, waarbij ik een bypass kan selecteren via een krokodillenbekklem of een pen om te prikken. Doosje gaat in mijn gereedschapskist voor gitaargeneuzel.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dirk_Hendrik
14 december 2016, 09:40
ongeluk echt verneuk en de print frituur ofzo

En ook in dat geval kom je weer hier langs en gaan we verder met "hoe fix ik gefrituurde printbanen". Zonder naar de prijzen* te kijken maar meer om je een indruk te laten krijgen van welke mogelijkheden tot "verdergaan" zijn er ook dit soort kits:
http://www.soldertools.net/categories/PCB-Repair-Materials/Pad-Repair-Kit/

*Voor 1 reparatie niet te betalen en dus geen optie maar als je geregeld dit soort akkefietjes voorbij ziet komen ineens een prima investering.
En kijk ook eens op http://www.circuitrework.com/guides/guides.html

Tabula Rasa
14 december 2016, 10:20
Mooie links!


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 december 2016, 14:05
Hoorbaar gespetter op pin 7, is ook clean te krijgen metde gain potmeter. Geen hoorbaar signaal op pin 1 (waar wel iets moet lopen, anders was er ook niets op 7. Niets hoorbaars op pin 8 en 14


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dirk_Hendrik
19 december 2016, 14:13
Wat bedoel je met "gespetter"?

Tabula Rasa
19 december 2016, 14:17
Zie ineens dat C24 geheel ontbreekt op de print, maar er zitten wel twee kloddertje tin.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Milko
19 december 2016, 14:29
Wat bedoel je met "gespetter"?
Dat doet me aan stoornissen van de spijsvertering denken.

Milko sluiten.

cluseau
19 december 2016, 15:12
Hoorbaar gespetter op pin 7, is ook clean te krijgen metde gain potmeter. Geen hoorbaar signaal op pin 1 (waar wel iets moet lopen, anders was er ook niets op 7. Niets hoorbaars op pin 8 en 14

Mooi, vergeet die pin 1. Heb al eerder gezegd dat het signaal daar mogelijk te klein is om te tracen.

Ga verder vanaf het punt waar je wel signaal hebt. Ben niet op lokatie dus kan ff nie medenken. Missende cap kan in principe niet, volg daar de route naar je volgende meetpunt.

Tabula Rasa
19 december 2016, 15:15
Frans:



Zie ineens dat C24 geheel ontbreekt op de print, maar er zitten wel twee kloddertje tin.

Heb over die twee punten een 1j63 gesoldeerd en hij werkt.

Wel waarschijnlijk een bruggetje gemaakt ergens wat de attack potmeter werkt als een volumepot en de level pot gaat echt tot onbruikbaar knetter hard.

Dus nog niet helemaal klaar




Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 december 2016, 15:17
Mooi, vergeet die pin 1. Heb al eerder gezegd dat het signaal daar mogelijk te klein is om te tracen.

Ga verder vanaf het punt waar je wel signaal hebt. Ben niet op lokatie dus kan ff nie medenken. Missende cap kan in principe niet, volg daar de route naar je volgende meetpunt.
C24 is de koppelcap na pin 7 en die zat echt niet op de print. Wel aan de andere kant twee kloddertjes tin.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
19 december 2016, 15:19
Kan zijn dat die cap er gewoon afgelazerd is hoor, zie wel meer gekke dingen.

Heb je hem wel goed zitten +-

Tabula Rasa
19 december 2016, 15:23
Kan zijn dat die cap er gewoon afgelazerd is hoor, zie wel meer gekke dingen.

Heb je hem wel goed zitten +-
Is geen elko. Heb gewoon zo'n wima blokje gepakt.



Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 december 2016, 15:35
Leermomentje: KIJKEN! Dan pas meten en prikken .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 december 2016, 15:44
Volg pin 7 langs de twee diodes en de weerstand, naar rechts onder de weerstand door naar boven naar de twee lege gaatjes.

http://i64.tinypic.com/dlgmtg.jpg



Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 december 2016, 16:16
Als ik naar bovenstaande foto kijk en naar het schema, dan zou het best kunnen dat ik tussen de cap na pin 7 en pin 13 onbedoeld een bruggetje gesoldeerd heb. Als ik het schema snap, wordt dit een soort feedbackloop en gaat de attack potmeter dan als een soort volumepot werken. Binnenkort maar ff de boel demonteren


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 december 2016, 17:15
Als ik naar bovenstaande foto kijk en naar het schema, dan zou het best kunnen dat ik tussen de cap na pin 7 en pin 13 onbedoeld een bruggetje gesoldeerd heb. Als ik het schema snap, wordt dit een soort feedbackloop en gaat de attack potmeter dan als een soort volumepot werken. Binnenkort maar ff de boel demonteren
Dit was het dus niet. Verder zoeken....


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.