PDA

View Full Version : versterker opgeblazen



SouthernRock59
6 december 2016, 12:56
Ik heb dus mn versterker gesloopt :'( (hij produceert nu bijna geen geluid meer, maar wat er uit komt klinkt wel zoals het hoort)

Maar wat zou daar de reden voor kunnen zijn, ik speelde de laatste tijd altijd op de clean channel en dan het volume en de gain max. Hij deed het ook opeens niet meer, de zaterdag klonk gewoon alles goed maar toen ik de zondag weer wilde spelen deed ie t dus bijna niet meer. Kan het dus de reden zijn dat ik m t hard heb gezet voor n te lange tijd? Of zou temperatuur er ook wat mee te maken kunnen hebben, want het heeft de laatste paar nachten best hard gevroren en het hok waar hij stond is niet echt goed geïsoleerd.

Dutch66
6 december 2016, 13:12
misschien ook even melden welke amp het betreft.... ;)

arjanb01
6 december 2016, 13:16
Eerste wat mij te binnen schiet is dat je een uitgangstrafo gesloopt hebt.
Na laten kijken door een amp tech dus, niet zelf prutsen.

SouthernRock59
6 december 2016, 13:52
mijn versterker is n Vox Night Train ;)

HaroldA
6 december 2016, 14:05
Eerste wat mij te binnen schiet is dat je een uitgangstrafo gesloopt hebt.

Mag ik je vragen hoe je deze helderziende conclusie kunt trekken uit de informatie "Hij deed het ook opeens niet meer"?

LRS
6 december 2016, 14:53
Meten = weten
Ik zou em ff naar je favoriete tech brengen. Kan echt van alles zijn (buizen, trafo's zowel in de voor als eind trap). Daarna pas conclusies trekken. Tot dan zijn alle (goed bedoelde) conclusies tamelijk nutteloos...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
6 december 2016, 15:15
Mag ik je vragen hoe je deze helderziende conclusie kunt trekken uit de informatie "Hij deed het ook opeens niet meer"?

Eigen ervaring. Heb tijdens repetitie ook gehad dat geluid wegviel en op zacht niveau normaal klonk. Vandaar mijn conclusie.

HaroldA
6 december 2016, 15:20
Eigen ervaring. Heb tijdens repetitie ook gehad dat geluid wegviel en op zacht niveau normaal klonk. Vandaar mijn conclusie.

Die informatie haal ik ook niet uit de openingspost. Maar dit kan echt heel veel oorzaken hebben, van falende buizen tot falende kabels tot vergeten aan te zetten. Een eindtrafo opblazen is een van de minst waarschijnlijke opties.

SouthernRock59
6 december 2016, 15:28
Maar het is dus wel mogelijk dat je je versterker sloopt door gewoon te hard te zetten?
Ook als je bijvoorbeeld n 50W versterker hebt en dan n 4x12 cabinet hebt die dat kan handelen?

Sorry als ik domme vragen stel, maar mn kennis over versterkers is niet optimaal.

HaroldA
6 december 2016, 15:32
Maar het is dus wel mogelijk dat je je versterker sloopt door gewoon te hard te zetten?

Nope, onmogelijk. Wat wel zou kunnen dat door zware belasting een onderdeel die al aan slijtage onderhevig was, of een fabricagefout, of ondermaats ... maar dat is niet omdat je 'm hard zet, maar om een van bovenstaande redenen.

Zie het als je auto: die gaat niet kapot van hard rijden alleen; die gaat kapot van veelvuldig gebruik, van door kuilen heen rijden, etc. En die auto heeft ook onderhoud nodig, en daar moeten soms ook nieuwe onderdelen in.

cluseau
6 december 2016, 16:07
Bij juist gebruik is het niet mogelijk een amp te slopen door hem hard te zetten. Keihard moet zelfs kunnen en kan ook.

Ik denk eerder aan een preamp buisje of defect anodeweerstandje, iets in die geest. Vamwege de vele mogelijke oorzaken is het met deze beperkte gegevens zo goed als onmogelijk de oorzaak aan te geven. Uitgangstrafo komt zelden voor en dan alleen als daar aanleiding voor is zoals de speakerkabel losrukken tijdens vol volume. Je moet het wel heel bont maken wil je een OT slopen.

Ga nou niet dat hele verdomde internet afstruinen naar iemand die precies hetzelfde had en is opgelost door de technische nicht van de chefkok want dat gaat je niet helpen.