PDA

View Full Version : Beginnersset Electrisch.



gypsy
4 december 2016, 16:07
Hallo ik ben sinds enkele jaren met de akoestische gitaar aan het spelen, en wil me nu eens wagen aan zo'n electrisch ding. Ik mik dan op een beginnerssetje, maar zie door de bomen het bos niet meer.Wie kan mij (totaal leek) een leuk beginnerssetje aanbevelen? Ik wil hiervoor een kleine max 300à400 euro aan besteden.
een klein prijsje misschien maar als het me tegenvalt dan scheur ik er niet geweldig mijn broek aan. Waar ik angst voor heb is dat ik redelijke dikke vingers heb horen zeggen dat de hals van electrische gitaren nog smaller is wat misschien een probleem kan zijn. Ik kan natuurlijk ook bij de plaatselijke muziekhandel me informeren maar wil wel graag van jullie weten waar ik op moet letten, alvorens ik me weer laat overdonderen en te impulsief de aankoop doe. Bedankt!

Mr.Fingers
4 december 2016, 16:10
2dehands is altijd meer bang4buck als nieuw.

Ik zou zeggen:
Amp: Roland Cube 20X
Gitaar: Epiphone G400 (die hebben een Gibsonesque hals, die breder is als de halzen op Stratocaster-oide halzen die je vaak ziet op beginnergitaren)

gypsy
4 december 2016, 16:39
2dehands is altijd meer bang4buck als nieuw.

Ik zou zeggen:
Amp: Roland Cube 20X
Gitaar: Epiphone G400 (die hebben een Gibsonesque hals, die breder is als de halzen op Stratocaster-oide halzen die je vaak ziet op beginnergitaren)

Hé daar kan ik misschien al iets mee, is wel belangrijk een bredere hals. zitten er bij beginnerssetjes (all-in one) misschien een addertje onder het gras? Ik zit met deze combinatie wel een beetje boven mijn budget, ik kom er dan vanaf met 550 euro..

telerocker
4 december 2016, 17:30
Ik zou eens naar een muziekzaak gaan en wat modellen proberen. Dan voel je meteen of een hals bevalt of niet.

Als beginnersgitaar vind ik de Yamaha Pacifica 112-serie erg veel gitaar voor weinig geld. Tweedehands kun je dan een ampje scoren, bijvoorbeeld een Fender Mustang II, een Vox VT20x, een Cube 20GX of een Orange Crush 20 Dlx (ik heb er eentje voor 50 euro opgepikt, puur en alleen voor de studeerkamer). Dan heb je ook meteen een stemapparaat en wat effecten aan boord.

Joost de Ruig
4 december 2016, 21:01
Ik ga mee met Telerocker. Een 2de hands Squier Classic Vibe of bv een Vintage 100 zijn ook aanraders.

Erik de Perik
4 december 2016, 21:20
Ik zou eerder hier voor kiezen. 389 EUR incl. verzendkosten, 30 dagen niet-goed-geld-terug en 3 jaar garantie. Ik heb zelf een Les Paul van dit merk, de versterker ken ik niet. Linkje (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_sc_550_paradise_amber_f_bundle.htm)


https://www.thomann.de/pics/bdb/371732/10312029_800.jpg

Joost de Ruig
4 december 2016, 21:32
Persoonlijk vind ik LP-kloons niet de makkelijkste beginner gitaren.

Erik de Perik
4 december 2016, 21:48
Persoonlijk vind ik LP-kloons niet de makkelijkste beginner gitaren.

Eigenlijk heb ik daar geen idee van, maar TS komt van een klassieke gitaar en wil graag een brede hals, vandaar mijn 'advies.' Mijn eerste gitaar was een Gibson RD en daar kon ik op de brede hals niet goed terecht met mijn kort vingertjes. Verder weinig mis met LP kloon, al is de een de ander niet, denk ik.
Overigens heb ik op m'n Soundcloud nogal wat dingen staan, die ik met een Harley Benton LP speel. Allemaal van dit jaar, maar wel in de oefenruimte opgenomen met een stereo Tascam apparaatje.

Rogueny
4 december 2016, 23:09
Een redelijke versterker kun je voor een eurotje of 100 wel op de kop tikken. (let op of alle benodigde snoeren er wel of niet bij zitten) Dan hou je 200 tot 300 euro over voor een gitaar. Da's opzich een leuk butget voor een degelijke gitaar. Gewoon naar een muziekzaak gaan en van alles uitproberen. Gewoon kijken wat lekker in de hand ligt, en daarnaast goed klinkt. Vooral de halzen van de gitaren moet je zelf goed aanvoelen en bepalen wat je lekker ligt. Sla een paar akkoorden en een barré aan, en doe een paar simpele losse noten, dan weet je genoeg! Bedenk van te voren wat voor een geluid je wil hebben, basaal gezegd: Humbuckers (Voller en zwaarder geluid en lekker scheuren) of singlecoils (Dunner en feller geluid en lekker voor wat meer funky riffs). Check youtube voor een paar voorbeeldjes!

Als je een gitaar hebt uitgekozen, check dan nog even een paar dingetjes:
-Liggen de snaren ene beetje mooi laag op de hals zonder dat ze ratelen?
-werken de draaiknoppen en switch naar behoren?
-(Eerst even goed raggen op de gitaar) Ontstemt hij niet snel?

Als je voorgaande allemaal goed hebt doorlopen, dan heb je waarschijnlijk wel een leuke gitaar te pakken. Ga ook gewoon naar meerdere winkels. Maak eventjes een foto van de gitaar die je mooi vond, en overdenk het even. Haastige beslissingen nemen is nooit goed ;) Succes!!

gypsy
4 december 2016, 23:56
Een redelijke versterker kun je voor een eurotje of 100 wel op de kop tikken. (let op of alle benodigde snoeren er wel of niet bij zitten) Dan hou je 200 tot 300 euro over voor een gitaar. Da's opzich een leuk butget voor een degelijke gitaar. Gewoon naar een muziekzaak gaan en van alles uitproberen. Gewoon kijken wat lekker in de hand ligt, en daarnaast goed klinkt. Vooral de halzen van de gitaren moet je zelf goed aanvoelen en bepalen wat je lekker ligt. Sla een paar akkoorden en een barré aan, en doe een paar simpele losse noten, dan weet je genoeg! Bedenk van te voren wat voor een geluid je wil hebben, basaal gezegd: Humbuckers (Voller en zwaarder geluid en lekker scheuren) of singlecoils (Dunner en feller geluid en lekker voor wat meer funky riffs). Check youtube voor een paar voorbeeldjes!

Als je een gitaar hebt uitgekozen, check dan nog even een paar dingetjes:
-Liggen de snaren ene beetje mooi laag op de hals zonder dat ze ratelen?
-werken de draaiknoppen en switch naar behoren?
-(Eerst even goed raggen op de gitaar) Ontstemt hij niet snel?

Als je voorgaande allemaal goed hebt doorlopen, dan heb je waarschijnlijk wel een leuke gitaar te pakken. Ga ook gewoon naar meerdere winkels. Maak eventjes een foto van de gitaar die je mooi vond, en overdenk het even. Haastige beslissingen nemen is nooit goed ;) Succes!!

Heel erg bedankt Rogueny ik neem deze tips zeker mee in mijn beslissing naar een aankoop.

dimi19
7 december 2016, 10:33
Qua aankoop zou ik ook 2ehands gaan.

Als je je broek er niet aan wil scheuren (en dat begrijp ik volledig) en je het geheel terug van de hand wil doen, is mijn ervaring dat "merken" beter verkopen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende: als je een goede prijs onderhandelt voor een 2e hands Epiphone (+-200 EUR) of Squier of zelfs Fender Mexico (dat zal wel boven budget zijn vrees ik), kan je die bijna zeker voor een soortgelijk bedrag terug doorverkopen.

Misschien is het daarom niet slecht om je budget wat op te krikken met 100 of 200 EUR? Stel dat het je ligt, dan heb je meteen een betere gitaar. Stel dat het je niet ligt, dan is je verlies per saldo niet groot.

Bovenstaande geldt natuurlijk enkel als je oorspronkelijk een goede aankoopprijs hebt bedongen. Maar onderhandel zeker, want gitaren in die prijsklasse worden massaal aangeboden op de bekende websites. It's a buyers market!!

Stratkerel
7 december 2016, 10:51
Qua aankoop zou ik ook 2ehands gaan.

Als je je broek er niet aan wil scheuren (en dat begrijp ik volledig) en je het geheel terug van de hand wil doen, is mijn ervaring dat "merken" beter verkopen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende: als je een goede prijs onderhandelt voor een 2e hands Epiphone (+-200 EUR) of Squier of zelfs Fender Mexico (dat zal wel boven budget zijn vrees ik), kan je die bijna zeker voor een soortgelijk bedrag terug doorverkopen.

Misschien is het daarom niet slecht om je budget wat op te krikken met 100 of 200 EUR? Stel dat het je ligt, dan heb je meteen een betere gitaar. Stel dat het je niet ligt, dan is je verlies per saldo niet groot.



Helemaal mee eens. Een toevoeging is dat ik de tweedehands gitaar dan wel zou laten afregelen en er de extra 50 euro voor over hebben, want een niet heerlijk afgeregelde gitaar kan voor een beginner nefast zijn voor de motivatie.

Bijvoorbeeld volgend tweedehands scenario:

Squier/epiphone: +- 200
Peavey Bandit 112: Rond 100 euro.
Laten afregelen: 50-tal euro

Totaal: 350 euro en je hebt een hele uitrusting dat waanzinnig goed klinkt en speelt.

gypsy
7 december 2016, 15:19
Qua aankoop zou ik ook 2ehands gaan.

Als je je broek er niet aan wil scheuren (en dat begrijp ik volledig) en je het geheel terug van de hand wil doen, is mijn ervaring dat "merken" beter verkopen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende: als je een goede prijs onderhandelt voor een 2e hands Epiphone (+-200 EUR) of Squier of zelfs Fender Mexico (dat zal wel boven budget zijn vrees ik), kan je die bijna zeker voor een soortgelijk bedrag terug doorverkopen.

Misschien is het daarom niet slecht om je budget wat op te krikken met 100 of 200 EUR? Stel dat het je ligt, dan heb je meteen een betere gitaar. Stel dat het je niet ligt, dan is je verlies per saldo niet groot.

Bovenstaande geldt natuurlijk enkel als je oorspronkelijk een goede aankoopprijs hebt bedongen. Maar onderhandel zeker, want gitaren in die prijsklasse worden massaal aangeboden op de bekende websites. It's a buyers market!!

Het probleem is ik heb geen verstand van electrische gitaren (of van hun eventuele verborgen gebreken) bij tweedehands, voor hetzelfde geld koop ik een kat in een zak. Ik heb mijn budget inmiddels opgetrokken naar rond 500 euries (met versterker uiteraard). Maar goed ik ga niet over één nacht ijs, ik neem jullie tips van harte..

Onkelpazuzu
7 december 2016, 15:45
Ik zou ook na aanschaf gewoon even de tijd nemen om te wennen aan een andere, misschien smallere hals. 'Dikke vingers' zijn zelden echt een probleem, maar het kan wel zo lijken als je net op een andere hals bent gaan spelen dan je gewend bent. Uitproberen in de winkel is zeker een goed idee, maar houd dus rekening met de 'wenfactor'.

Is het inderdaad een klassieke/Spaanse gitaar die je nu speelt (met nylon snaren dus), of een westerngitaar (met stalen snaren)? Want de halzen van westerngitaren zitten qua breedte nu ook weer niet zo heel ver van die van een elektrische.

Duhsjaak
7 december 2016, 16:11
Een Ibanez? Ietsje platte en wat vlakke halzen. Dat lijkt misschien nog wel het meest op een gitaar waaraan je bent gewend.
Dikke vingers is niet de doorslaggevende factor. Gewicht is dat wel.
Een iba weegt ongeveer de helft of 2/3 van een Les Paul kloon. En ik wil wedden dat een Les Paul kloon na een half uur steeds zwaarder wordt...

Afijn, het is lastig er iets zinnigs over te zeggen. Daarom is dit ook een forum. Er worden zelden bladzijden verwijderd, maar de bladzijde met goedbedoelde gedachten nemen steeds toe.

Misschien toch een fijne gitaar met zo'n VOX koptelefoonversterker? Ik meen iets van €40,00.

Volgend jaar wordt het weer december. Heb je er al een jaar op een fijne gitaar opzitten en ga je je dan nog eens oriënteren voor een versterker?
Happy hunting.
Vriendelijke groet, Gus

Rogueny
7 december 2016, 16:22
Het probleem is ik heb geen verstand van electrische gitaren (of van hun eventuele verborgen gebreken) bij tweedehands, voor hetzelfde geld koop ik een kat in een zak. Ik heb mijn budget inmiddels opgetrokken naar rond 500 euries (met versterker uiteraard). Maar goed ik ga niet over één nacht ijs, ik neem jullie tips van harte..

Dat is inderdaad een van de redenen dat velen toch naar een winkel gaan. Is wat betreft garantie op een product wel zo wijs. Vooral bij gitaren moet je inderdaad goed uitkijken naar wat je koopt. Er zijn helaas, zo kan ik helaas uit ervaring spreken, een hoop gitaren tweedehands die het kopen niet waard zijn. Een versterker heeft veel minder snel een verborgen gebrek. Dus die kun je tweedehands wel redelijk makkelijk fixen. :) Altijd wel je gezonde verstand blijven gebruiken. Check of de draaiknoppen niet kraken, probeer verschillende volumes, check of de snoeren niet kapot zijn, etc. Maak eventueel van te voren letterlijk een checklist. ;)

Wat betreft het zoeken van een versterker wil ik je best helpen. Wat voor muziek speel je, waar hou je van? En hoe hard/zacht mag hij gaan? Hoe groot? Heb je je toevallig al verdiept in merken, en zo ja, wat spreekt je aan?

gypsy
7 december 2016, 19:50
I
Is het inderdaad een klassieke/Spaanse gitaar die je nu speelt (met nylon snaren dus), of een westerngitaar (met stalen snaren)? Want de halzen van westerngitaren zitten qua breedte nu ook weer niet zo heel ver van die van een elektrische.


Een western .

gypsy
7 december 2016, 20:12
Wat betreft het zoeken van een versterker wil ik je best helpen. Wat voor muziek speel je, waar hou je van? En hoe hard/zacht mag hij gaan? Hoe groot? Heb je je toevallig al verdiept in merken, en zo ja, wat spreekt je aan?

Ik wil gewoon eens scheuren met zo'n electrisch ding, eens aanvoelen, experimenteren, rock en blues spreekt me het meest aan.Het moet wel natuurlijk in huiskamercontext gebeuren, dus ik vermoed dat ik voldoende heb aan een 15of 20 watt versterker. Ik heb eigenlijk een beginnerssetje op het oog, misschien moet ik morgen gewoon eens binnenstappen bij de muziekhandel en die gitaar eens vastpakken en wat op spelen.De hals van mijn western Fender is 42mm aan de topkam ik ben benieuwd naar dit setje: Squier Affinity Strat HSS Fender Frontman 15G Brown SB voor 266 euries. Wat is jullie gedacht hoe kan je voor zo relatief weinig geld zoveel krijgen??

Rogueny
7 december 2016, 20:43
Ik wil gewoon eens scheuren met zo'n electrisch ding, eens aanvoelen, experimenteren, rock en blues spreekt me het meest aan.Het moet wel natuurlijk in huiskamercontext gebeuren, dus ik vermoed dat ik voldoende heb aan een 15of 20 watt versterker. Ik heb eigenlijk een beginnerssetje op het oog, misschien moet ik morgen gewoon eens binnenstappen bij de muziekhandel en die gitaar eens vastpakken en wat op spelen.De hals van mijn western Fender is 42mm aan de topkam ik ben benieuwd naar dit setje: Squier Affinity Strat HSS Fender Frontman 15G Brown SB voor 266 euries. Wat is jullie gedacht hoe kan je voor zo relatief weinig geld zoveel krijgen??

Nooit aan van die setjes beginnen. Is echt gewoon slechte kwaliteit en het zal je belemmeren in het spelen. Je zult er heel erg snel op uitgekeken zijn. Een degelijke investering is echt aangeraden. Klinkt gewoon nergens naar en speelt ronduit slecht. Grote beginnersfout, niet doen! Ik zal dadelijk MP even voor je afspeuren naar een paar leuke versterkers voor weinig geld, dan weet je een beetje waar je naar kunt kijken!

Rogueny
7 december 2016, 20:58
Alles hieronder is geselecteerd in de buurt van Brabant.

Leuke Vox, klassiek geluid, paar leuke opties, niet te groot. Bied m honderd euro, wellicht zegt ie ja.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1115142107-vox-cambridge-15-gitaar-versterker-te-koop.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=9
Line 6, wat moderner geluid, ook veel opties, bied 5 tientjes.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1114799794-gitaar-versterker-line-6-spider-4.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=15
Deze is wel een persoonlijke aanrader. Leuke Roland. Zelf ook eens op gespeeld. Klinkt echt wel leuk en lekker veelzijdig. Leuk en degelijk om mee te beginnen.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1114106098-roland-cube-15.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=31
MG series van marshall schijnen ook leuk te zijn. Heeft wel iets meer power als de hiervoor genoemde kastjes. Marshall kan lekker scheuren.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1113513279-gitaar-versterker.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=36
Of een tikje kleiner:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1113352235-marshall-versterker-mg15cd.html?
c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=37 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1113352235-marshall-versterker-mg15cd.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=37)

Verder zou je ook nog naar een kleine Fender versterker kunnen kijken, vooral clean en blues zijn leuk bij Fender. Zag er alleen zo gauw nu niet een op marktplaats.

gypsy
7 december 2016, 21:48
Verder zou je ook nog naar een kleine Fender versterker kunnen kijken, vooral clean en blues zijn leuk bij Fender. Zag er alleen zo gauw nu niet een op marktplaats.

Ok bedankt voor zoveel moeite, ik verneem net van een kennis die in een bandje speelt dat hij het ook niet zo heeft op die beginnerssetjes. Maar nogmaals tweedehands hoe kan iemand als ik (een leek dus) goed van slecht onderscheiden, wat is de levensduur van een versterker en wat zijn de kwetsbare onderdelen?? idem dito gitaar? Het is duidelijk dat ik morgen nog niet aan het jammen ben :metal:Bedankt alvast

Rogueny
8 december 2016, 00:20
Ok bedankt voor zoveel moeite, ik verneem net van een kennis die in een bandje speelt dat hij het ook niet zo heeft op die beginnerssetjes. Maar nogmaals tweedehands hoe kan iemand als ik (een leek dus) goed van slecht onderscheiden, wat is de levensduur van een versterker en wat zijn de kwetsbare onderdelen?? idem dito gitaar? Het is duidelijk dat ik morgen nog niet aan het jammen ben :metal:Bedankt alvast

Met versterkers is in mijn ervaring zelden echt iets mis. Het is vaak degelijke elektronica die lang mee gaat. ik raad je Aan om als eerste versterker geen buizen versterker te nemen. Die klinken wellicht mooier, maar de buizen zijn fragiel en vereisen onderhoud na verloop van jaren. In het goedkopere segment zul je weinig buizenversterkers tegen komen. Een versterker gaat, als je er een beetje voorzichtig mee bent en geen. Pech hebt maar zo een leven lang mee. Nogmaals, Check de tips die ik je gaf als je er een gaat kopen ;)

En nou over gitaren: ze zijn vaak stevig en zullen niet snel breken of kapot gaan. Met een klein beetje onderhoud heb je er gewoon jaren plezier van. Ik raad je persoonlijk af om een eerste gitaar met een tremolo te kopen. Die zul je als beginner nooit gebruiken en kan in het goedkopere segment een drama zijn voor je stemming en intonatie. Verder zullen de meeste onderdelen bij een gitaar van 300 tot 400 euro best degelijk zijn. Die gitaren klinken wel mooi, blijven op stemming en je zult er niet erg snel op uitgekeken zijn. (Algemeen gesproken dan hè) en als het tegen valt heb je de garantie nog. Koop je eerste gitaar gewoon in de winkel, garantie is erg prettig!

Meeste mensen hebben hun eerste set al lang verkocht voordat de set de kans heeft om kapot te gaan. Op een gegeven moment ga je wellicht toch eens op zoek naar een grotere versterker of een mooiere gitaar. Enige wat ik van mijn eerste set nog over heb is een snoer :p

dimi19
8 december 2016, 09:18
Ok bedankt voor zoveel moeite, ik verneem net van een kennis die in een bandje speelt dat hij het ook niet zo heeft op die beginnerssetjes. Maar nogmaals tweedehands hoe kan iemand als ik (een leek dus) goed van slecht onderscheiden, wat is de levensduur van een versterker en wat zijn de kwetsbare onderdelen?? idem dito gitaar? Het is duidelijk dat ik morgen nog niet aan het jammen ben :metal:Bedankt alvast

Ik beperk me tot het gitaardeel:
Je speelt al western gitaar, dus je hebt al verstand van gitaren! Niet onbelangrijk. Dat maakt immers dat je bij een tweedehands eventuele constructiefouten gaat herkennen (ik denk vooral aan een scheve of twisted neck).

Daarnaast moet je mijn inzien gewoon alle logische dingen testen: snoeraansluiting kraakt niet, volume & tone meters werken en kraken niet, pickup-switch werkt, het geluid klinkt goed voor je zowel onversterkt als versterkt, let wel op microfonische pickups (kan iemand anders uitleggen hoe je dit test?),... dat zijn dingen waar je geen ervaring met elektrische gitaren mee moet hebben.

Andere mogelijkheid is misschien iemand meenemen op je tweedehands zoektocht? Je spreekt van een kennis die in een bandje speelt...

Heb je echt geen enkele voorkeur van model momenteel? Les Paul, stratocaster, telecaster, superstrat,... ?

Ik vind het inderdaad ook belangrijk dat je niet op een prul gaat spelen, want daar geraak je alleen maar ongemotiveerd van. Daarom is de voorgaande tip over een goede afstelling voor 50 EUR goud waard!!

(ter info: mijn eerste was een Epiphone standard les paul. Top gitaar!)

MikeD
8 december 2016, 09:46
meld je aan op de facebook pagina gitaren marktplaats https://www.facebook.com/groups/gitarenmarktplaats/
of muzikantenmarktplaats https://www.facebook.com/groups/514366051974219/

daar komen regelmatig leuke dingen voorbij... op de eerste staat nu een marshall valvestate 40 voor 80 piek om maar wat te noemen en voor 40 piek vind je vast wel en goede gitaar.
Overigens al eens aan een SG gedacht? niet zo zwaar als een Les Paul en toch het Gibson gevoel / geluid.. als je je best doet en geduld hebt vind je d'r wel eens een voor een scherpe prijs ... nu staat er op FB een 2016 gibson SG voor 550 piek aangeboden.... beetje pingelen en je hebt een merk gitaar En zoals hier op dit forum vaak wordt opgemerkt, verkoopt een 'merkgitaar' makkelijker wanneer je d'r ooit weer vanaf wil.

of voor 499 (bieden vanaf 450 !!) een zgan Gretsch met koffer en versterkertje.. http://link.marktplaats.nl/m1114713401

gypsy
8 december 2016, 11:28
(ter info: mijn eerste was een Epiphone standard les paul. Top gitaar!)

Deze heb ik in mijn achterhoofd gehouden vermits ze bredere hals hebben(als ik me niet vergis) waar ik op zoek naar was, en het ziet er ook nog een erg mooie gitaar uit. Kostprijs rond de 360 euro (als we het over dezelfde gitaar hebben:

Epiphone Les Paul Standard Ebony), kun je hier nog van een beginnersgitaar spreken, ik vind ze wel erg mooi, en de decocatieve factor is ook altijd mooi meegenomen.Daarbij horende een tweedehandsversterker dan moet ik er komen met 500 euries. Ik ga ze eens vasthouden in de muziekhandel. Bedankt.

dimi19
8 december 2016, 12:16
Tja, het begrip beginnersgitaar is natuurlijk subjectief.

Aan de andere kant: als je er ettelijke uren op gaat spelen mag je jezelf toch ook een plezier doen hé (zonder je op kosten te willen jagen).

En ja, je ziet het verschil tussen nieuw (+-360) en tweedehands (+-200). Dat is dan ook het risico dat je loopt als het uiteindelijk toch niet je ding blijkt te zijn. Voordeel is de garantie en gemoedsrust (ook zeker niet te versmaden natuurlijk). Die beslissing kunnen we niet voor jou maken vrees ik.

gypsy
8 december 2016, 16:59
Een Ibanez? Ietsje platte en wat vlakke halzen. Dat lijkt misschien nog wel het meest op een gitaar waaraan je bent gewend.
Dikke vingers is niet de doorslaggevende factor. Gewicht is dat wel.
Een iba weegt ongeveer de helft of 2/3 van een Les Paul kloon. En ik wil wedden dat een Les Paul kloon na een half uur steeds zwaarder wordt...

Vriendelijke groet, Gus

Welke Iba zou je me dan aanbevelen als starter? Ja ik heb in de muziekhandel een les Paul in handen gehad en die was wel best zwaar...

Bedankt Mvg.

(als ik de productbeschrijving lees dan zijn het allemaal stuk voor stuk uitstekende gitaren ....moeilijk...)

woldhek
8 december 2016, 19:35
Ik heb een oude Japanse ibanez Rg140. Niks bijzonders, maar wat speelt dat ding lekker. Laatst nog in de lokale muziek winkel een aantal andere, ook duurdere geprobeerd, maar vind de mijne toch lekkerder. Kan ook gewenning zijn, maar toch..

munkie
8 december 2016, 20:12
Veel goede tips reeds gezien, goed bezig heren/dames! Als aanvulling:

Neem iemand mee die er verstand van heeft.

Zo niet. Check de FRETS. Mogen niet versleten zijn, geen deuken erin. Check de hals, geen breuken ,geen splitten, niet krom niet getordeerd (wokkel). Hals/body verbinding checken, geen breuken. Hals/kop verbinding checken. Vooral Gibson/Epiphone is hier kwetsbaar.

Mechanieken moeten soepel lopen. Geen "ping" horen als je een snaar verstemt, dan klemt de topkam. Onderschat onderdeel vd gitaar.

2dehands gitaar die zwaar speelt laten afstellen door een gitaarbouwer of goede amateur. Maakt een wereld van verschil.

Morri
10 december 2016, 17:53
Ik zou eens naar een muziekzaak gaan en wat modellen proberen. Dan voel je meteen of een hals bevalt of niet.

Als beginnersgitaar vind ik de Yamaha Pacifica 112-serie erg veel gitaar voor weinig geld.

Zeker een goede aanrader om zelf wat modellen te proberen. Ik ben ook overgestapt van akoestisch naar electrisch. Ik heb toen in de winkel een aantal budgetgitaren geprobeerd. Ik raad het de OP zeker aan om gewoon eens wat betaalbare modellen te proberen in de winkel. Kijk ook eens naar gitaren die niet in een setje zitten, en kijk eens rond naar goedkope oefenversterketjes. Eventueel tweedehands. Maar ook ik durfde het niet aan om tweedehands te kopen. Ook te weinig ervaring en niemand die ik mee kon nemen.

Zelf had ik een klein lijstje met gitaren die ze in de winkel hadden (Bax in dit geval), die binnen mijn budget vielen. Er stond oa een Yamaha Pacifica 120-serie op mijn lijst, en nog wat andere. De 112-serie heb ik niet geprobeerd, maar de 120 viel me tegen. Het was een beetje een middenmoter voor mij. Lag niet geweldig, maar ook niet slecht in de hand. Geluid was ook matig.
O.a. de Squier Bullet Strat HSS geprobeerd. Lag heerlijk in mijn hand en speelde fijn, maar het geluid vond ik toch onder de maat en alles voelde toch een beetje prullerig en plastic aan. Iets wat op zich niet erg is; het is tenslotte low budget. Maar bij deze viel het me uitzonderlijk op. Uiteindelijk ook een budget Gretsch (Gretsch G5426 Jet Club Silver) uit het rek getrokken. Gewoon voor de grap en omdat-ie er hing. Qua uiterlijk vond (en vind) ik hem spuuglelijk (mijn gitaarleraar vindt 'm juist cool) en ik vind hem lastig om op te spelen, maar de kwaliteit van het materiaal en het geluid dat eruit kwam heeft me uiteindelijk doen besluiten om dan maar gewoon wat harder te oefenen :D Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Ik heb er een simpel oefenversterkertje bij gekocht (Blackstar ID:Core 20).

Goedkope tas en kabel erbij, en in totaal (gitaar, versterker, tas en kabel) was ik rond de 470 Euro kwijt. Daarvan was de gitaar het duurste, met 300 Euro, en eigenlijk net wat duurder dan ik voor ogen had. Maar zoals iemand al opmerkte heb je met een gitaar van 300 Euro net iets betere kwaliteit.

Duhsjaak
10 december 2016, 19:53
Welke Iba zou je me dan aanbevelen als starter? Ja ik heb in de muziekhandel een les Paul in handen gehad en die was wel best zwaar...

Bedankt Mvg.

(als ik de productbeschrijving lees dan zijn het allemaal stuk voor stuk uitstekende gitaren ....moeilijk...)

Bijvoorbeeld
- IBA Road core RC 320 B keus -/- 30% €307,00
- IBA SA 160 fm. B keus min iets €314,00

Allebei bij Bax bijvoorbeeld. Dijkman Amsterdam doet ook bepaalde oudere (jaren) IBA's weg met aardige kortingen.
Bij deze prijzen heb je ook nog geld voor een draagband.

Ik ben geen specifieke IBA fan, maar ze geven serieus waar voor je geld. En kwa hals kun jij er zeker op overweg. Of het wat vooor je is? Vind je het totaal niks, dan laat je m weer ophalen/terugzenden.

Happy hunting.
Vriendelijke groet, Gus

gypsy
19 december 2016, 21:57
Ik zou eens naar een muziekzaak gaan en wat modellen proberen. Dan voel je meteen of een hals bevalt of niet.

Als beginnersgitaar vind ik de Yamaha Pacifica 112-serie erg veel gitaar voor weinig geld. Tweedehands kun je dan een ampje scoren, bijvoorbeeld een Fender Mustang II, een Vox VT20x, een Cube 20GX of een Orange Crush 20 Dlx (ik heb er eentje voor 50 euro opgepikt, puur en alleen voor de studeerkamer). Dan heb je ook meteen een stemapparaat en wat effecten aan boord.


Ik was afgelopen zaterdag ergens in een middelgrote stad in Nederland een muziekhandel binnengewandeld ;-) en vroeg aan de verkoper zijn mening over beginnerssetjes ( met name de set squier affinity strat en versterker Fender 20 ) hij was daar niet erg enthousiast van en noemde spontaan de yahama pacifica 112 een veel beter alternatief voor beginners zonder dat ik daar maar één woord over gerept had. Nu vind ik heel veel revieuws over deze gitaar die over het algemeen zeer positief zijn, toch als er iets negatiefs over vermeld wordt dan betreft het fret-buzz (heb het even moeten opzoeken), en de lokale gitarenboer vind die gitaar maar niks... een grasmachine en zo speelt hij ook volgens hem, en ook nog duur in bij eventuele herstellingen., (maar dat komt misschien wel een beetje omdat hij niks van Yahama verkoopt) . Ik moet op mijn tellen passen want die man zit misschien ook hier op het forum mee te kijken :-) Ik ben er nog niet helemaal uit maar het vordert een beetje, bedankt allen voor de vele reacties!

Erik de Perik
19 december 2016, 22:03
Dat iemand geen Yamaha gitaren verkoopt, kan ook betekenen dat 'ie het niets vindt of dat de importeur niet zo prettig samenwerkt.

telerocker
19 december 2016, 22:09
Toevallig heb ik onlangs zo'n Yamaha gekocht voor mijn neefje: de Pacifica 112v HSS. Qua hardware, afwerking, fretboard, bespeelbaarheid en vibe (dat exemplaar ringgssss en sustainsss) zowat het beste wat je in deze prijsklasse kunt kopen.

gypsy
19 december 2016, 22:58
Toevallig heb ik onlangs zo'n Yamaha gekocht voor mijn neefje: de Pacifica 112v HSS. Qua hardware, afwerking, fretboard, bespeelbaarheid en vibe (dat exemplaar ringgssss en sustainsss) zowat het beste wat je in deze prijsklasse kunt kopen.

Ik wil je best geloven telerocker maar welke pacifica bedoel je specifiek want ik zie er verschillende staan 112VMX,RAR....Ik neem aan dat die RAR op
Raspberry Red slaat, maar VMX??? De vraag doet zich dan ook rijzen: wat doe je met een gitaar online gekocht of bij een grote keten wat ver van huis voor simpele herstellingen of afstellen bijvoorbeeld, dan kun je ze moeilijk bij de plaatselijke gitarenboer binnenbrengen (mijn gedacht). Eigenlijk interessante vraag op zich vind ik, want online kopen is makkelijk en goedkoper maar je hebt wel niet die voeling van de plaatselijke gitarenboer.

gypsy
19 december 2016, 23:09
Dat iemand geen Yamaha gitaren verkoopt, kan ook betekenen dat 'ie het niets vindt of dat de importeur niet zo prettig samenwerkt.

Is misschien wel zo maar om het dan met de grond gelijk te maken ( en link te leggen naar een ratelende (yahama)grasmachine) is ook niet objectief...

Erik de Perik
19 december 2016, 23:14
Is misschien wel zo maar om het dan met de grond gelijk te maken ( en link te leggen naar een ratelende (yahama)grasmachine) is ook niet objectief...

Tja, da's zo'n gitarenboer waar jij beter af denkt te zijn als je een gitaar gaat kopen ;)

Troost je, er staat nergens op de wereld een Yamaha gitaarfabriek, al zijn ze destijds wel begonnen met muziekinstrumenten. Vandaar hun 3 stemvorkjes logo.

gypsy
28 december 2016, 13:17
Tja, da's zo'n gitarenboer waar jij beter af denkt te zijn als je een gitaar gaat kopen ;)

Troost je, er staat nergens op de wereld een Yamaha gitaarfabriek, al zijn ze destijds wel begonnen met muziekinstrumenten. Vandaar hun 3 stemvorkjes logo.

Tja de locale gitarenboer verkoopt helemaal geen Yamaha (ben ik onlangs achtergekomen) Daarom was mijn oog nu gevallen op een ibanez GRX170DX (als starters gitaar), toch beter dan die gitaar wat in dat starterspakketje (squier affinity strat) zit neem ik aan (maar volgens de verkoper vergelijkbaar???). De ibanez GRX170DX komt anders goed uit de bus bij ultimate guitar. Prettig eindejaars allen!

Milko
28 december 2016, 14:00
Hoe hard moet de versterker gaan? Geluid zit in je vingers. Apparatuur kan je toon niet maken. Slechte apparatuur kan je toon wel verkloten. Als het niet zo hard moet koop dan een Bugera V5 versterker. Volledig buizen en geeft ook een goed clean geluid. Kost ongeveer 175 ronde jongens. Wat gitaren betreft durf ik het niet te zeggen.

Milko sluiten.

Hendrik1970
28 december 2016, 14:03
Zou ik toch voor deze gaan;

http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/bugera-bc15-buizen-gitaarversterker-combo/product-details.html

Milko
28 december 2016, 14:21
Daar heb ik nooit over gespeeld. Lijkt me ook interessant en ook nog goedkoper.

Milko sluiten.

gypsy
28 december 2016, 15:47
Daar heb ik nooit over gespeeld. Lijkt me ook interessant en ook nog goedkoper.



Milko sluiten.

bedoel je nou de gitaar of de versterker? Ik bedoel dus deze gitaar: Ibanez GRG170DX om te starten heeft wel twee humbuckers en misschien niet geschikt voor beginners? Ik weet het niet? Komt wel zeer goed uit de bus op Ultimate gitar.

https://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/ibanez/grg170dx/index.html

woldhek
28 december 2016, 17:13
Ik zou voor een beginner een gitaar met vaste brug voorstellen. Ik heb die van mij vastgezet met een 9v batterij. Paste er precies tussen. Teveel gedoe met stemmen als je die handle toch niet gebruikt...

gypsy
28 december 2016, 18:50
Ik zou voor een beginner een gitaar met vaste brug voorstellen. Ik heb die van mij vastgezet met een 9v batterij. Paste er precies tussen. Teveel gedoe met stemmen als je die handle toch niet gebruikt...

Ja heb ik ook al ergens gelezen dat de gitaar vlug onstemd na gebruik van tremelo, vooral bij de beginnersmodellen...

MikeD
29 december 2016, 09:55
of iets 2 humbuckers of 3 single coils heeft, zou nmm niet uit hoeven maken voor een beginner. Wel zo'n floating trem a la Floyd Rose. Als beginner zie ik je zo'n ding niet ook nog zelf afstellen of je moet er zin in hebben om dat ook meteen onder de knie te gaan krijgen. Een tune-o-matic brug met stop-staartstuk is gebruikersvriendelijker. Overigens als je een Floyd Rose goed afgesteld hebt en de locknut vastzit dan ontstemt ie doorgaans maar weinig en als t al gebeurt dan is ie met de fine tuners heel snel weer op stemming te krijgen. 't is alleen een bitch bij snaren vervangen , hoogte opnieuw afstellen en intoneren wanneer je een andere dikte snaren wilt proberen .

gypsy
29 december 2016, 17:37
of iets 2 humbuckers of 3 single coils heeft, zou nmm niet uit hoeven maken voor een beginner. Wel zo'n floating trem a la Floyd Rose. Als beginner zie ik je zo'n ding niet ook nog zelf afstellen of je moet er zin in hebben om dat ook meteen onder de knie te gaan krijgen. Een tune-o-matic brug met stop-staartstuk is gebruikersvriendelijker. Overigens als je een Floyd Rose goed afgesteld hebt en de locknut vastzit dan ontstemt ie doorgaans maar weinig en als t al gebeurt dan is ie met de fine tuners heel snel weer op stemming te krijgen. 't is alleen een bitch bij snaren vervangen , hoogte opnieuw afstellen en intoneren wanneer je een andere dikte snaren wilt proberen .


Kijk dat wordt me bij de gitarenboer allemaal niet verteld, dank voor de info.

maxdb
29 december 2016, 18:25
Ooit na wel 2 jaar acoesties gespeeld te hebben , een elektriese gekocht.., met alle toeters en bellen, zodat ik door de keuzes niet meer aan de snaren toekwam.. Floyd achtige trem en lock nut(om nuts van te worden) humbuckers met SC split knoppen, actieve eq( met batterij vreter dus).. , na een jaartje toch maar ingeruild voor een 2 handse Squier en begonnen met spelen ipv klooien.
Je eerste is mischien niet de meteen juiste, maar dan heb je wel wat geleerd om je volgende te selecteren.
Succes!

Milko
30 december 2016, 12:45
bedoel je nou de gitaar of de versterker?

Ik bedoelde de versterker die Hendrik1970 heeft aanbevolen. De Bugera BC15. In mijn eerdere post heb ik de Bugera V5 aanbevolen. Daar heb ik over gespeeld en vond hem erg professioneel en mooi klinken. Beter dan die transistor oefenbakjes met modeling.

Milko sluiten.