PDA

View Full Version : Decap op center tap van uitgangstrafo



AvU
4 december 2016, 11:23
Hallo allemaal,

Even voorstellen, mijn naam is Arjan en ik heb, na een aantal jaren dromen, een oude London City gekocht om op te knappen en aan te passen naar mijn smaak. Ik wil 'm gebruiken voor basgitaar. Ik heb Elektrotechniek gestudeerd en werk als analoog IC designer.

Ik zag in het schema van de London City DEA130 dat de center tap van de uitgangstrafo aan de 400V DC hangt, voor de choke. Nu loopt deze draad in mijn amp parallel aan de gloeidraden en is de kans groot dat daar een 50 Hz in wordt gekoppeld. Is het een idee om aan de center tap een 0,1 uF decap aan te hangen vlak bij de de trafo om dat er uit te filteren? Zodoende krijg je ook een stabielere spanning op de center tap. Of beïnvloedt dit je tone der mate dat het geen aanrader is (wat me onwaarschijnlijk lijkt gezien er al 50 uF aan hangt als voedings decap)?

Foto:
https://s14.postimg.org/777ctsxmp/IMG_20161204_110558.jpg

De zwarte draad is de center tap van de uitgangstrafo

Volledige versterker.
https://s15.postimg.org/g5n5pbot7/IMG_20161204_WA0002.jpg

Zoals je ziet is er ruimte aan de rechterkant van de PCB om een cap toe te voegen.

Groet Arjan

cluseau
4 december 2016, 12:54
Die voedingsdraad zit van zichzelf al vol brom en wordt op gevangen door het principe van de eindtrap. Er blijft namelijk niets van over ivm de tegenfase gewikkelde eindtrafo.

AvU
4 december 2016, 16:12
Daar zit wat in, echter dit is alleen als beide signalen identiek zijn, afgezien van de inverse. Mijn ervaring met buizen is voornamelijk theoretisch en is de mismatch na de PI te verwaarlozen?

fredjuh
4 december 2016, 16:16
De uitgangstrafo heeft een goede PSRR en heeft dus nauwelijks last van de rimpel op de hoogspanning. Daar komt bij dat 100n parallel aan een 50u elco hangen alleen nut heeft voor HF demping.
Als er HF rommel op de gloeidraden zou staan zou het wellicht een punt van zorgen zijn.