PDA

View Full Version : Decap op center tap van uitgangstrafo



AvU
4 december 2016, 11:23
Hallo allemaal,

Even voorstellen, mijn naam is Arjan en ik heb, na een aantal jaren dromen, een oude London City gekocht om op te knappen en aan te passen naar mijn smaak. Ik wil 'm gebruiken voor basgitaar. Ik heb Elektrotechniek gestudeerd en werk als analoog IC designer.

Ik zag in het schema van de London City DEA130 dat de center tap van de uitgangstrafo aan de 400V DC hangt, voor de choke. Nu loopt deze draad in mijn amp parallel aan de gloeidraden en is de kans groot dat daar een 50 Hz in wordt gekoppeld. Is het een idee om aan de center tap een 0,1 uF decap aan te hangen vlak bij de de trafo om dat er uit te filteren? Zodoende krijg je ook een stabielere spanning op de center tap. Of beïnvloedt dit je tone der mate dat het geen aanrader is (wat me onwaarschijnlijk lijkt gezien er al 50 uF aan hangt als voedings decap)?

Foto:
https://s14.postimg.org/777ctsxmp/IMG_20161204_110558.jpg

De zwarte draad is de center tap van de uitgangstrafo

Volledige versterker.
https://s15.postimg.org/g5n5pbot7/IMG_20161204_WA0002.jpg

Zoals je ziet is er ruimte aan de rechterkant van de PCB om een cap toe te voegen.

Groet Arjan

cluseau
4 december 2016, 12:54
Die voedingsdraad zit van zichzelf al vol brom en wordt op gevangen door het principe van de eindtrap. Er blijft namelijk niets van over ivm de tegenfase gewikkelde eindtrafo.

AvU
4 december 2016, 16:12
Daar zit wat in, echter dit is alleen als beide signalen identiek zijn, afgezien van de inverse. Mijn ervaring met buizen is voornamelijk theoretisch en is de mismatch na de PI te verwaarlozen?

fredjuh
4 december 2016, 16:16
De uitgangstrafo heeft een goede PSRR en heeft dus nauwelijks last van de rimpel op de hoogspanning. Daar komt bij dat 100n parallel aan een 50u elco hangen alleen nut heeft voor HF demping.
Als er HF rommel op de gloeidraden zou staan zou het wellicht een punt van zorgen zijn.

Niks aan doen dus, 90% van de eindtrappen na de uitvinding van de gelijkrichter heeft dit.

fredjuh
4 december 2016, 16:20
Daar zit wat in, echter dit is alleen als beide signalen identiek zijn, afgezien van de inverse. Mijn ervaring met buizen is voornamelijk theoretisch en is de mismatch na de PI te verwaarlozen?
De balans van het audiosignaal maakt niet uit. Het gaat erom dat door gelijk aantal wikkelingen in tegenfase op de uitgangstrafo de voedingsrimpel wordt opgeheven.

Voorwaarde is geloof ik wel dat beide eindbuizen een redelijk gelijke impedantie richting de UGT hebben

cluseau
4 december 2016, 18:36
Voorwaarde is geloof ik wel dat beide eindbuizen een redelijk gelijke impedantie richting de UGT

Geen punt voor een balansregeling, gelijke buizen zijn hiervoor niet direct noodzakelijk.

Theoretisch is de output a' -a'' dus als a' en a'' gelijk aan elkaar zijn (ook al fluctueerd het spanningsniveau) is er geen output.

fredjuh
4 december 2016, 21:14
Theoretisch is de output a' -a'' dus als a' en a'' gelijk aan elkaar zijn (ook al fluctueerd het spanningsniveau) is er geen output.

Dit staat als een huis maar ik bedacht me vanmiddag, stel de dingen (buizen, weerstanden, een plant, je hand) die je aan de a' en a'' aansluitingen van de UGT hangt hebben een ongelijke impedantie naar aarde. Als je dan een extreem geval neemt en a' aan de aarde sluit, en a'' laat zweven, dan komt er toch rimpel naar de speaker, en op a'' staat hetzelfde als op de CT, maar dan 2x vergroot. (inductie)

Het mooie is nu dat pentodes een impedantie hebben die een aantal maal groter is dan die van de UGT. (lage dempingsfactor) Als op de top van de B+ rimpel eventjes 10 Volt meer staat trekken de pentodes dus nauwelijks meer stroom. Dus ook met een flinke mismatch komt er nog steeds nauwelijks rimpel naar de speaker.

Het lijkt me dat je met een triode balanseindtrap die niet in balans staat dus wel rimpel op de speaker kunt krijgen.

cluseau
4 december 2016, 22:40
Fred dan mag je mij toch even wat uit leggen:


Dit staat als een huis maar ik bedacht me vanmiddag, stel de dingen (buizen, weerstanden, een plant, je hand) die je aan de a' en a'' aansluitingen van de UGT hangt hebben een ongelijke impedantie naar aarde. Als je dan een extreem geval neemt en a' aan de aarde sluit, en a'' laat zweven, dan komt er toch rimpel naar de speaker, en op a'' staat hetzelfde als op de CT, maar dan 2x vergroot. (inductie)
Hierin is het juist dat bij een ongelijke impedantie een rimpel ontstaat maar mijn statement was dat je niet perse gematchte buizen nodig hebt om hem rimpelvrij te krijgen. Met een juiste balansregeling kun je een set ongelijke buizen immers gelijk dwingen. We hebben het dan niet over de andere nadelen of bij effecten. Ben ook van mening dat een goed gematched setje nog altijd lekkerder werkt en doe dat dan ook altijd.

Verder is het niet juist dat als je a' aan massa hangt dat dan op a'' een twee keer zo groot signaal staat. Het is slechts in tegenfase.






Maar ook hier kan ik me niet in vinden:


Het mooie is nu dat pentodes een impedantie hebben die een aantal maal groter is dan die van de UGT.
De uitgangsimpedantie van de buis is gelijk aan de impedantie van de OT anders zou het rendement drastisch afnemen en je een bak vermogen in gaan leveren. Pmax is waar RL=Ri


Heb ik het mis? licht me dan ff bij

fredjuh
5 december 2016, 15:48
Hierin is het juist dat bij een ongelijke impedantie een rimpel ontstaat maar mijn statement was dat je niet perse gematchte buizen nodig hebt om hem rimpelvrij te krijgen. Met een juiste balansregeling kun je een set ongelijke buizen immers gelijk dwingen. We hebben het dan niet over de andere nadelen of bij effecten. Ben ook van mening dat een goed gematched setje nog altijd lekkerder werkt en doe dat dan ook altijd.
Helemaal eens.

Verder is het niet juist dat als je a' aan massa hangt dat dan op a'' een twee keer zo groot signaal staat. Het is slechts in tegenfase.
Door de koppeling kun je wat betreft wisselspanning zeggen: U_a'-ct = U_ct-a''
Normaal hangt CT aan AC-ground. Dan zijn de spanningen op a' en a'' elkaars spiegelbeeld. Hang je nu a' aan aarde dan krijg je een soort autotransformator. Zet je nu rimpel op CT, dan staat die rimpel maal 2 op a''.
Want
U_a'-ct = U_ct-a''
dus
U_a'-a'' = 2x U_a'-ct = 2x U_ct-a''

Maar ook hier kan ik me niet in vinden:

De uitgangsimpedantie van de buis is gelijk aan de impedantie van de OT anders zou het rendement drastisch afnemen en je een bak vermogen in gaan leveren. Pmax is waar RL=Ri

Heb ik het mis? licht me dan ff bij
Die regel is geldig voor als je de bron (buis) kan voorstellen als een gestuurde spanningsbron met een vaste serieweerstand. Voor triodes redelijk accuraat maar voor pentodes totaal niet. Als we snel aan een triode rekenen gebruiken we deze ideale triode want dat rekent makkelijk. Een pentode is juist voor te stellen als een vaste spanningsbron met een gestuurde weerstand. (afbeelding) Of iets grover, als een gestuurde stroombron. (zoals een FET)
https://s13.postimg.org/q9mycwulj/rekenmodellen_triode_pentode.png