PDA

View Full Version : Welke lak (na) Praxis Sencys lak?....



Dutch66
27 november 2016, 17:11
Voor een projectje heb ik onlangs een metalen behuizing gespoten met 'een' kleurlak (mat)
van de Praxis, met op zich een mooi strak resultaat.

Nu ik met de kleurlak klaar ben, lees ik op de spuitbus dat er NIET afgelakt kan worden met
Nitrocellulose- en/of Acryl lak, dus ik heb weer is lekker op tijd de aanwijzingen gelezen ;)

Punt is dat er verder op de spuitbus ook niet staat vermeld met welk type lak ik de boel dan
(wel) kan aflakken, er wordt slechts melding gemaakt 'bevat Aceton'..

Ik heb vanmiddag een proefstukje geprobeerd met Acrylaat lak, maar inderdaad dat werkt niet,
er treed een soort mislukt craquelé effect op...

Iemand enig idee wat voor soort lak in dit geval wel zou kunnen gebruiken?

barno
27 november 2016, 17:46
is dat geen alkyd lak? Dat geeft alleszins instant maanlandschap icm acryl.

Erik de Perik
27 november 2016, 19:03
is dat geen alkyd lak? Dat geeft alleszins instant maanlandschap icm acryl.

<edit> Net even bij Motip gecheckt, klopt!
Dacht trouwens dat aceton alleen bij celluloselak gebruikt werd.

barno
27 november 2016, 19:10
Da's toch als je alkyd over acryl heen doet en niet andersom?
Dacht trouwens dat aceton alleen bij celluloselak gebruikt werd.zou kunnen (bij mijn rampervaring was dat idd het geval) maar alkyd droogt volgens mij geweldig traag dus andersom lijkt me ook recepy for disaster.

Tabula Rasa
27 november 2016, 19:19
Alkyd gewoon lekker vermijden. Dat geeft inderdaad een soort craquelé wanneer daar acryl over heen gaat. Neem dus voor je afwerking een blanke alkydlak, of, totaal op de gok, eerst een paar hele dunne wazen acryl, niet te snel en niet te dik, en daarna later wel wat dikker lakken. Dat zou nog kunnen werken.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
27 november 2016, 20:21
Lijkt me sowieso het beste om verschillende verfsoorten niet met elkaar te combineren...??


Nu we het er toch over hebben. Ik wil een body gaan spuiten met nitro. Waar kan ik dat kopen? Hoeft niet een spuitbus te zijn.

barno
27 november 2016, 20:32
yep, niet combineren. En als het ff kan, ver weg blijven van alkyd (toch voor gitaarbodies)

guitarsupplies.nl: spuitbussen

Erik de Perik
27 november 2016, 20:35
yep, niet combineren. En als het ff kan, ver weg blijven van alkyd (toch voor gitaarbodies)

guitarsupplies.nl: spuitbussen

Ik denk dat ik Peer maar eens ga bellen :)

Napoje
27 november 2016, 23:17
Goed en goedkope nitro

http://www.nonpaintstore.nl/nl/autolak-1/car-paint-spray-cans/car-paint-clear-coats-in-spray-cans/spuitbus-autolak-blank-clear-coat-spray-500-ml.html

Erik de Perik
27 november 2016, 23:19
Goed en goedkope nitro

http://www.nonpaintstore.nl/nl/autolak-1/car-paint-spray-cans/car-paint-clear-coats-in-spray-cans/spuitbus-autolak-blank-clear-coat-spray-500-ml.html

Ik denk dat ik Peer maar eens ga bellen.... ;)

Tabula Rasa
28 november 2016, 07:57
Ik werk vaak net Nitro over acryl en dat gaat prima, andersom ook. Alkyd lekker links laten liggen want dat geeft heel vaak problemen.

Acryl is lekker goedkoop en weg geschikt als onderlaag, als primer of als vuller.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
28 november 2016, 09:15
Helder mannen,

De kleurlaag is dus 'Alkyd', droogde idd ook erg langzaam, en aflakken moet ik dus nu ook gewoon met Alkyd doen.

Thanks!

fred dons
28 november 2016, 10:21
ik heb van het Weekend Cellulose met Karwei lak gemixed (als in Karweilak over verse Cellulose) de lak (rustoleum painters touch) was met Aceton en grappig genoeg had ik geen compatibilty problemen met de lak, ik ging er vanuit dat ik de Cellulose toch moest wegschuren en daarom had ik de lak als test gespoten met de verwachting dat de lak direkt zou gaan bubbelen maar het ging prima
ik heb het niet andersom geprobeerd dus Garantie tot aan de deur :D

Dutch66
28 november 2016, 14:14
Alkyd en dan Acryl = 'Houston, we have a problem....' :D

(Weet ik sinds kort...)

no 1 hops
28 november 2016, 17:01
voor wie de info kan gebruiken

alkyd= terpentinebasis verf of lak
acryl= waterbasis verf of lak.

in de kunstschilderswereld kun je wel olieverf (alkyd) over Acryl verf doen, niet anders om ( ook acryl moet wel goed droog zijn).
waarom doen ze dat?

als je snel een soort van gekleurde ondergrond wilt maken op het doek en daarna afwerkt/doorwerkt met het zeer langzaam drogende olieverf

sommige kunstschilders hebben zo een mooie plank met allerlei klodders olie verf die ze na het schilderen in een emmer water zetten zodat de olieverf niet uitdroogt en later weer kunnen gebruiken.( kwaliteits olieverf is zeer duur)

Napoje
28 november 2016, 17:43
Misschien kan er 2k lak over alkyd. Droogt zo snel dat het misschien niet een kan reageren maar dat weet ik ook niet zeker.

fred dons
28 november 2016, 21:24
nee, de alkyd gaat nog verder krimpen en dan scheurt de 2k (het wordt in ieder geval niet mooi)