PDA

View Full Version : Haar telecaster vs Maybach telecaster



maanen
25 november 2016, 16:32
Oké, ik heb laatst op een Maybach Tele gespeeld. Voelde goed en klonk ook lekker. De Haar Tele heb ik nog niet vast gehouden en bespeeld. Van wat ik op YouTube kon opmaken, klinken de Haar tele's warmer en ronder, zeker ook door de palissander toets. Dacht dat de Maybach Tele meer twang heeft, meer rauwer.

Wat vinden jullie? Gaat je voorkeur uit naar Haar of Maybach? En waarom?

Het mag ook over andere types gaan dan tele's. Ben benieuwd naar de verhoudingen, gevoel, emotie en natuurlijk kwaliteit/sound van de twee merken

Groet, Martijn.

Joost de Ruig
25 november 2016, 16:56
Beide zijn erg goed, hoewel ik de Maybach iets beter vind. Andere opties zijn bv een Smitty, maar mijn absolute voorkeur gaat uit naar een Gun. Zie: http://guncustoms.nl/


http://guncustoms.nl/wp-content/uploads/2014/04/IMG_0378.jpg

Hendriks
25 november 2016, 18:39
Ik heb alleen ervaring met Haar, RebelRelic en Panucci en die laatste twee vond ik fijner dan de Haar , geen duidelijke winnaar , beide zeer goede tele's.

Edit: Die Gun heeft het model van een tele ,maar thats it .

D3nnis
25 november 2016, 18:43
Wat vond je beter aan de Maybach tov de Haar, Joost?
Sound, of bespeelbaarheid, of afwerking, of anders?
Zeg maar kwaliteit, of smaakgebonden?

Joost de Ruig
25 november 2016, 18:46
Edit: Die Gun heeft het model van een tele ,maar thats it .

Eugen maakt ook Tele-tele's hoor, maar deze van de foto vind ik zelf ubercool.

Joost de Ruig
25 november 2016, 19:05
Wat vond je beter aan de Maybach tov de Haar, Joost?
Sound, of bespeelbaarheid, of afwerking, of anders?
Zeg maar kwaliteit, of smaakgebonden?

Niet dat ik ze maandelijks naast elkaar bespeel, dus in die optiek een beperkte conclusie/mening. De Maybachs vind ik qua totaalplaatje gewoon kloppen: looks, feel en sound. Of het met elkaar te maken heeft, weet ik niet, maar ik heb het idee dat sinds Haar ook in de shops hangt, wisselvalliger is van kwaliteit/afwerking.

Erik de Perik
25 november 2016, 19:07
Ik denk dat de invloed van rosewood versus maple toets dik meevalt.

barno
25 november 2016, 20:46
ik vind het over het algemeen bollocks om merken te vergelijken als het om handgebouwde kwaliteitsgitaren gaat. Je vergelijkt beter gitaar met gitaar, merk buiten beschouwing gelaten. Elke handbouwer bouwt betere en mindere exemplaren en bovendien zijn weinig gitaristen in staat om objectief gitaren te vergelijken. Zo zijn er massa's tele's met rosewood toets die spankier klinken dan met maple toets, alleen al omdat de toets een veel minder belangrijke parameter is qua sound dan de pu's enz...

Da Vinci
26 november 2016, 01:22
Pfff goede vraag...
Ga morgen naar mijn gitaarboer en die heeft beide. Hangt een Maybach en dat is echt een kanon...
Maar Haar is hij zelf ook enthousiast over. Ik kan ze voor je checken maar uiteindelijk gaat het om jouw voorkeur en dat ligt bij instrumenten van dat kaliber in persoonlijke voorkeur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

episua
26 november 2016, 11:25
Waarom niet een nieuwe (dus van na 2012!) Fender american vintage '52 of '58 tele?
Of is dat tegenwoordig een beetje vloeken in de kerk met al die 'kleine handgebouwde merken'?
Zijn voldoende van te vinden bij de betere Fender dealers, exemplarisch ook allemaal net wat anders dus kan je de beste van uitzoeken lijkt mij.
Was laatst bij de Fellowship of Acoustics, hadden ze een Maybach T54 tele hangen en meerdere Fender american vintage modellen. Heb de Maybach wel even vastgehouden maar voelde voor mij niet als een Fender. Maar goed, dat vind ik ook van die Lesters, doe mij dan maar een goede R8 of R9 van Gibson. Bij de TFOA hebben ze ook meerdere Haar gitaren hangen.
Lijkt mij prettig om zo veel mogelijk vast te houden van verschillende merken type's. Maar dan wel met het origineel er naast.

jutter
26 november 2016, 12:24
Waarom niet een nieuwe (dus van na 2012!) Fender american vintage '52 of '58 tele?
Of is dat tegenwoordig een beetje vloeken in de kerk met al die 'kleine handgebouwde merken'?
Zijn voldoende van te vinden bij de betere Fender dealers, exemplarisch ook allemaal net wat anders dus kan je de beste van uitzoeken lijkt mij.
Was laatst bij de Fellowship of Acoustics, hadden ze een Maybach T54 tele hangen en meerdere Fender american vintage modellen. Heb de Maybach wel even vastgehouden maar voelde voor mij niet als een Fender. Maar goed, dat vind ik ook van die Lesters, doe mij dan maar een goede R8 of R9 van Gibson. Bij de TFOA hebben ze ook meerdere Haar gitaren hangen.
Lijkt mij prettig om zo veel mogelijk vast te houden van verschillende merken type's. Maar dan wel met het origineel er naast.

Met je eens W. Tijdje terug 2 Lesters in handen gehad. De 1 klonk niet lekker en de ander maar zozo. Dan heb ik het nog niet over die duidelijk kunstmatige relics gehad. Voor mij is Maybach, Neebach!

arjanb01
26 november 2016, 12:43
Ook die Stradovari bij Souman getest, Lex? Heerlijke strat hoor, zeker geen no go. Die Lesters heb ik dan weer niet getest, maar ben qua les Pauls dik voorzien.

Da Vinci
26 november 2016, 14:09
Maar goed, dat vind ik ook van die Lesters, doe mij dan maar een goede R8 of R9 van Gibson.

Nou heb je het wel over een LP van rond de 1800 euro vs een LP van 4300 euro. Dan mag dat ook wel.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sinner1980
26 november 2016, 14:25
Waarom niet een nieuwe (dus van na 2012!) Fender american vintage '52 of '58 tele?
Of is dat tegenwoordig een beetje vloeken in de kerk met al die 'kleine handgebouwde merken'?
Zijn voldoende van te vinden bij de betere Fender dealers, exemplarisch ook allemaal net wat anders dus kan je de beste van uitzoeken lijkt mij.
Was laatst bij de Fellowship of Acoustics, hadden ze een Maybach T54 tele hangen en meerdere Fender american vintage modellen. Heb de Maybach wel even vastgehouden maar voelde voor mij niet als een Fender. Maar goed, dat vind ik ook van die Lesters, doe mij dan maar een goede R8 of R9 van Gibson. Bij de TFOA hebben ze ook meerdere Haar gitaren hangen.
Lijkt mij prettig om zo veel mogelijk vast te houden van verschillende merken type's. Maar dan wel met het origineel er naast.

Helemaal mee eens. Vandaag toevallig een 52 tele gekocht en dat is een hemelse plank. Ik kan me niet voorstellen dat een tele liefhebber daar niet gelukkig van wordt.

episua
26 november 2016, 14:52
Nou heb je het wel over een LP van rond de 1800 euro vs een LP van 4300 euro. Dan mag dat ook wel.


Daar heb je helemaal gelijk in!
Goed, dan liever een tweedehands R7 of R8 (die regelmatig op marktplaats te vinden zijn voor amper 2000,-) dan een nieuwe 'kunstmatig verouderde' Maybach.
Wat is dat trouwens met het kunstmatig verouderen van een merk dat nog geen 20 jaar oud is maar eruit ziet alsof ze 60 jaar oud is?
Is toch helemaal niet realistisch (terwijl het gaat om een realistische relic toch)?
Een Haar of Maybach die eruit ziet alsof ze uit de jaren '50 komt... Hoe realistisch ook gedaan, het logo geeft al weg dat je te maken hebt met een jong gitaartje.
Maybach holt sommige LP's uit en dat vindt iedereen oké en als je prima Gibson LP standard koopt van dezelfde prijs dan mag dat niet...
Niks tegen de vele nieuwe 'boetiek' merken hoor maar er hangt wel een sfeertje omheen die ik niet helemaal begrijp.
Natuurlijk is vraag naar, met name van winkels. Als je geen Fender of Gibson dealer meer bent wil je wel een kwalitatief vergelijkbaar product verkopen. Een winkel zonder strat of Les Paul is al een snackbar zonder kroket en frikandel.
Dus verkoop je die dingen met het verhaal dat je geen F of G meer in de winkel wil hebben nu je deze Maybach, Haar of whatever hebt hangen.

arjanb01
26 november 2016, 17:23
Ik wil Maybach niet verdedigen hoor, maar die Stradovari was qua afwerking, geluid, balans, echt in alles de bovenliggende partij van een fender Avri 59er die ik ernaast heb getest. En die was ook nog eens 200 euro duurder. Leg mij dan nog eens uit waarom ik een fender moet pakken?
Ja, een cs masterbuilder zou misschien mij over de streep kunnen trekken maar dan ben ik 6k lichter. Voor een strat? Neuh, dan maar geen F op de kop.

jutter
26 november 2016, 17:25
Ik wil Maybach niet verdedigen hoor, maar die Stradovari was qua afwerking, geluid, balans, echt in alles de bovenliggende partij van een fender Avri 59er die ik ernaast heb getest. En die was ook nog eens 200 euro duurder. Leg mij dan nog eens uit waarom ik een fender moet pakken?
Ja, een cs masterbuilder zou misschien mij over de streep kunnen trekken maar dan ben ik 6k lichter. Voor een strat? Neuh, dan maar geen F op de kop.

Eens koop ook jij een Fender..... let maar op!

maanen
26 november 2016, 17:35
Ben benieuwd naar je bevindingen Da Vinci

En ik ben het eens met wat er eerder gezegd is, je zou het eigenlijk per gitaar moeten bekijken. Maar denk dat er in de benadering van het instrument wel een visie is bij een gitaarbouwer. Dat zie en hoor je terug in de gitaren die een merk maakt. En het draait volgens mij om smaak als het gaat over relic imitatie.

Fellowship of acoustics, daar zou ik eigenlijk wel n middagje heen moeten.

Groet!!!

whoosh
26 november 2016, 17:49
+1 om ook eens een Fender te proberen, inderdaad een moderne dus van na 2012. Mijn American Standard Strat vreet mijn Haar Strat met huid en haar op als het gaat om hoe (ik dan toch denk dat) een Strat moet klinken en spelen. En die Haar is een prima gitaar....

arjanb01
26 november 2016, 18:02
Eens koop ook jij een Fender..... let maar op!

Kerel, ik heb fenders gehad. Nooit meer fenders, tenzij ik inderdaad ooit 6000 euro over heb en dat gaat sowieso de komende 20 jaar niet gebeuren.

Da Vinci
26 november 2016, 20:24
Kerel, ik heb fenders gehad. Nooit meer fenders, tenzij ik inderdaad ooit 6000 euro over heb en dat gaat sowieso de komende 20 jaar niet gebeuren.

Wat was er mis mee dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
26 november 2016, 21:05
Afwerking net niet, plakkerige stroeve halzen, saaie doodse sound uit de single coils. Heb een standard strat gehad, diverse strats uitgebreid getest, waaronder een Avri 59, een special strat, een clapton strat, een customshopper die destijds 10duizend gulden kostte, en een fender strat met pearly Gates hb en 2 Texas specials, wat nog de meest redelijke was van allemaal (die serie wordt niet meer gemaakt). En geen keuze kunnen maken uit die fenders....
Nee, ik ben blijkbaar niet gemaakt voor Fenders.

jutter
26 november 2016, 21:08
Afwerking net niet, plakkerige stroeve halzen, saaie doodse sound uit de single coils. Heb een standard strat gehad, diverse strats uitgebreid getest, waaronder een Avri 59, een special strat, een clapton strat, een customshopper die destijds 10duizend gulden kostte, en een fender strat met pearly Gates hb en 2 Texas specials, wat nog de meest redelijke was van allemaal (die serie wordt niet meer gemaakt). En geen keuze kunnen maken uit die fenders....
Nee, ik ben blijkbaar niet gemaakt voor Fenders.

Als je eens in de gelegenheid bent moet je echt eens een EJ proberen. Kan ook bij mij thuis!

telerocker
27 november 2016, 02:03
Ik heb een USA HSS standard uit 2005 (ash body, rosewood toets) gehad en die deed het voor mij net niet, al bleef hij wel super op stemming. Mijn tele American Series uit 2000 is een keeper. Superhals en fretboard, sustainrijk en mooi afgewerkt. Ik heb wel de pickups vervangen, wat ik bijna met al mijn gitaren heb gedaan. Ik heb ook andere tele's uit deze serie vastgehad en die vond ik minder goed. Zo zal het ook met Haars en Maybachs zijn, de ene heeft de magic, de andere is het niet. Testen dus.

arjanb01
27 november 2016, 07:13
Als je eens in de gelegenheid bent moet je echt eens een EJ proberen. Kan ook bij mij thuis!

Die EJ strat heeft een full maple hals en dat wil ik juist niet.
Ik heb ooit, zoals je zelf weet Lex, een witte haar strat gehad. Die strat had alles wat ik zocht in een strat. Helaas moeten verkopen om geld voor m'n les Paul bijmekaar te krijgen.
Diezelfde feel, sound en afwerking vond ik terug in die Maybach Stradovari bij Souman. Dat gevoel van die Haar kwam weer terug bij die gitaar. Sparen dus en dat ding komt er gewoon.

D3nnis
27 november 2016, 08:46
Met je eens W. Tijdje terug 2 Lesters in handen gehad. De 1 klonk niet lekker en de ander maar zozo.

Dit herken ik helemaal. Na wat ik hier allemaal las over Maybach had ik behoorlijk gas, dacht ik. Was dat even snel over na het testen van (inmiddels twee) Lesters!
Nog niet eens de bespeelbaarheid, maar die ik vast gehad heb waren zo "muf", "plat" of "doods". Nu is het lastig om smaak van kwaliteit te scheiden, maar toch....
Stel dat ik mag kiezen tussen een Burny zoals ik al heb, of een Lester, dan zou ik voor de Lester kiezen....om hem te verpatsen en dan voor minder er een oude Burny bij te halen ☺

no 1 hops
27 november 2016, 09:46
Diezelfde feel, sound en afwerking vond ik terug in die Maybach Stradovari bij Souman. Dat gevoel van die Haar kwam weer terug bij die gitaar. Sparen dus en dat ding komt er gewoon.het jammere is dat als die bij Souman verkocht wordt en er hangt een nieuwe die het misschien toch het net weer niet heeft. er zijn teveel variabelen die net even anders kunnen zijn. begint al met houtstructuur en gewicht is per plank anders, zelfs uit dezelfde boom.

daarbij denk ik ook dat de verhalen over muf plat of doods klinken ook te maken kan hebben met afstelling, pickup hoogte en ook ouderdom snaren, vooral pickup hoogte kan veel doen

D3nnis
27 november 2016, 10:04
daarbij denk ik ook dat de verhalen over muf plat of doods klinken ook te maken kan hebben met afstelling, pickup hoogte en ook ouderdom snaren, vooral pickup hoogte kan veel doen

de pickups zijn uit te sluiten als je hetzelfde ervaart wanneer je de gitaar ook onversterkt test natuurlijk, maar de invloed van de snaren vind ik niet altijd even makkelijk om doorheen te kijken, wat het inderdaad wel lastig maakt.
Zo heb ik een parker fly deluxe, wat een fantastische gitaar is, maar met oude snaren klinkt het helemaal nergens naar. Ik weet niet waarom dat bij de ene gitaar meer uit maakt dan bij de andere.

no 1 hops
27 november 2016, 10:08
de pickups zijn uit te sluiten als je hetzelfde ervaart wanneer je de gitaar ook onversterkt test natuurlijk, maar de invloed van de snaren vind ik niet altijd even makkelijk om doorheen te kijken, wat het inderdaad wel lastig maakt.
Zo heb ik een parker fly deluxe, wat een fantastische gitaar is, maar met oude snaren klinkt het helemaal nergens naar. Ik weet niet waarom dat bij de ene gitaar meer uit maakt dan bij de andere.ik heb laatst een G&L asat special tribute gekocht met zwaar gecorrodeerde snaren en na nieuwe snaren klinkt hij heel anders, kan ook te maken hebben met welk merk erop zat en die er nu op zitten want dat maakt ook verschil. (ook die je gewend bent qua stijfheid en klank)

arjanb01
27 november 2016, 10:49
het jammere is dat als die bij Souman verkocht wordt en er hangt een nieuwe die het misschien toch het net weer niet heeft. er zijn teveel variabelen die net even anders kunnen zijn. begint al met houtstructuur en gewicht is per plank anders, zelfs uit dezelfde boom.

daarbij denk ik ook dat de verhalen over muf plat of doods klinken ook te maken kan hebben met afstelling, pickup hoogte en ook ouderdom snaren, vooral pickup hoogte kan veel doen

Dan bestelt Souman gewoon weer een nieuwe bij de fabriek. Testen, en de kans is denk ik heel klein dat er veel afwijking in zal zitten omdat hun specs vrij goed op mekaar afgestemd zijn en hun quality control fenomenaal is.

Da Vinci
27 november 2016, 13:12
Ik zou het risico niet willen lopen Arjan 😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk