PDA

View Full Version : Magnetiseringsstroom chinese trafo; marginaal ontwerp of slim budgetteren?



fredjuh
22 november 2016, 01:19
Heren,

Gewoon voor de nieuwsgierigheid post ik het volgende. Ik ben een setje trafo's uit een Chinese 40 Watt buizenversterker gaan doormeten zonder belasting. De uitgangstransformator is net aan zo ontworpen dat ie prima binnen de grenzen van het ijzer blijft. Maar bij de hoogspanningstrafo heeft de ontwerper het denk ik iets te bont gemaakt. Dat er hier 224 Volt uit de muur komt ipv de 220 die op het kaartje staat zou toch niet zoveel uit moeten maken...
https://s14.postimg.org/65dikx13l/golfvorm_verzadigde_kern.jpg
Een blokgolf met wellicht een piekje erachteraan zou een goed ontwerp moeten laten zien, is dit niet te bont?

Heb m een uurtje aan het net laten hangen en hij wordt toch wel aardig warm. Als in, comfortabel om je handen aan te warmen. Zo'n 40 graden?

Plant
22 november 2016, 01:50
Over welke trafo hebben we het precies?
Is het een ringkerntrafo en zit er nog een afschermband omheen? Ik heb wel Chinese nettrafo's gezien die onbelast 50 Watt uit het lichtnet trokken en loeiheet werden, de golfvorm heb ik dan nog niet eens gezien. Ik kijk nergens meer van op.

edit: Naar wat kijk ik eigenlijk? Ik zie geen enkele schaal. Waar trigger je op? Als ik massa laat zweven kan ik ook zo dat soort plaatjes genereren.

fredjuh
22 november 2016, 18:02
Het is de stroom door de primaire, onbelast. Het is een EI trafo. 80 VA denk ik, want er staat EI-86-80 op het kaartje en EI-86 staat voor de maat van het gebruikte kernlaminaat. Andere dingen, zoals het feit dat hij uit een 40 Watt amp komt, en het gewicht bevestigen dat. Met de multimeter meet ik 85 mA, mijn scoop is helaas niet geijkt, mijn goeie scoop is stuk helaas.

Wat ik me vooral afvroeg, is of dit 'normaal' ontwerp is. Die trafo overleeft het wel.

cluseau
22 november 2016, 22:38
Heb er geen sjoege van hoor maar zuiver uit interesse, hoe ziet je meetopstelling er uit en wat is de spanninsvorm cq frequentie.

fredjuh
23 november 2016, 00:45
De trafo hangt onbelast aan het lichtnet met de draadjes die aan de 220 horen. In serie staat een 8 Ohm weerstand. De spanning daaroverheen gaat naar de scoop.

cluseau
23 november 2016, 09:47
Ik heb jouw testje ook ff gedaan met een beefy trafotje wat ik voor testdoeleinden gebruik. Krijg exact hetzelfde beeld. Maar je zal zien als je hem gaat belasten dat het horizontale deel gaat verschuiven naar de top en het steeds meer op een sinus gaat lijken.

Mijn wetenschap is dat de stroom niet lineair toeneemt. De trafo is immmers een stevige inductie en tijdens de sinusvormige toename van de spanning vanuit het nulpunt zal er nauwelijks stroom lopen. Daarbij opgeteld de inductieve stroom en de interne capaciteiten tussen de wikkelingen geeft jouw vreemde stroomverloop. Doe die test ook maar eens met een blokgolf, je ziet dan duidelijker het inductieve deel omdat de spanning ineens maximaal gaat en het DC deel van de stroom dus ook. Wat je dan overhoud is de inductieve stroom.

Als oud TV monteur weet ik dat het spanningsverloop over het afbuigjuk er heel anders uit moet zien om een nette zaagtandvormige stroom door het juk te verkrijgen. Misschien kun je daar eens op googelen, leuke theorie hoor.


edit:
Vergeet ook niet dat er een aardige capaciteit tussen de lagen wikkelingen bestaat, die beinvloeden de stroom ook.

cluseau
23 november 2016, 10:00
De trafo hangt onbelast aan het lichtnet met de draadjes die aan de 220 horen. In serie staat een 8 Ohm weerstand. De spanning daaroverheen gaat naar de scoop.

Pas met dit soort dingetjes wel op dat je aan de "nul" zijde meet of als het niet anders kan je scoop zwevend houd.

Persoonlijk heb ik altijd mijn scoop zwevend, dit komt ook uit mijn TV tijdperk. De eerste KTV's hadden een bruggelijkrichter direct uit het lichtnet gevoed en aangezien de min aan het chassis hing voerde het chassis altijd de halve netspanning ongeacht de positie van de netstekker. Na de nodige doodsklappen te hebben gekregen, zekeringen, stoppen en diode's te hebben moeten vervangen als ik de meetkabel aan het chassis knoopte leer je dat snel af.

Plant
23 november 2016, 12:52
Pas met dit soort dingetjes wel op dat je aan de "nul" zijde meet of als het niet anders kan je scoop zwevend houd.

Persoonlijk heb ik altijd mijn scoop zwevend, dit komt ook uit mijn TV tijdperk. De eerste KTV's hadden een bruggelijkrichter direct uit het lichtnet gevoed en aangezien de min aan het chassis hing voerde het chassis altijd de halve netspanning ongeacht de positie van de netstekker. Na de nodige doodsklappen te hebben gekregen, zekeringen, stoppen en diode's te hebben moeten vervangen als ik de meetkabel aan het chassis knoopte leer je dat snel af.

Doet me denken aan de oud-collega die wel eens even de KTV van z'n broer zou repareren tijdens de pauze op het werk. Geen scheidingstrafo, scoop geaard en gewoon het massa-krokodillebekje van de probe op het TV-chassis (is toch massa :???: ). Hij snapte helemaal niets van de knal.

fredjuh
23 november 2016, 13:17
Goeie opmerking over de zwevende scoop. Ik heb bij de eerste meting ook de aardlek eruitgeknald omdat een van de meetpennen dus geaard is aan de scoop. Ik raak bij 'live' meten nooit iets van metaal aan en meet regelmatig tussen 'zwevend' metaal en randaarde met de meter op VAC en uA. Geeft een aardig inzicht in dat de ene aarde de andere niet is. Ik denk dan ook aan het klassieke voorbeeld van de nare tinteling die je voelt als je je metalen laptop en je gitaar tegelijk vasthebt.

Wat betreft de trafo kunnen we denk ik concluderen dat het normaal ontwerp is. Immers, als je tegen de kernverzadiging aan ontwerpt heb je minder wikkelingen nodig en kun je dus dikker draad gebruiken. De trafo heeft dan ook een redelijk lage impedantie. 56 Ohm voor de 350 VAC wikkeling, wat weer een vermindering van warmte oplevert als de amp op z'n staart wordt getrapt.