PDA

View Full Version : Gibson ES 135/137



ieme
28 juli 2003, 19:06
Wat zijn de verschillen in geluid:

Gibson ES-135 Seymour Duncan (type 59)pickups
Gibson ES-135 Standard
Gibson ES-135 P90 elementen
Gibson ES-137 P90 elementen en een mahonie blok in de klankkast

Andere soortgelijke gibson ES gitaren, ik speel rock. daarvoor heb ik oa. een gibson lp custom/ fender strat en tele...
En nu wil ik voor de slow/ballad/bluesy nummers een 2ehands Gibson ES
De hierboven genoemde gitaren staan te koop op gitaarmarkt tussen de 1100 en 1400 euro maar weet dus niet welke wie heeft tips?

Alvast onwijsbedankt!

The Mule
28 juli 2003, 21:02
Nu zou het kunnen dat ik gruwelijk abuis ben, maar volgens mij heeft zowel de ES-135 als de ES-137 een mahonie blok. Ook moet je weten dat die ES-135 standaard lange tijd geen P90's, maar P100's had. Best even waard om te dubbelchecken voor evt. aankoop, want over P90's hoor je alleen maar goeie dingen, maar de P100's zijn een stuk minder geliefd bij de goegemeente en zien er bijna hetzelfde uit.

Verder qua geluid: een topkwaliteit semi-hollowbody is altijd een belevenis om te bespelen en levert bijna gegarandeerd een monstertoon, MAAR op hoge volumes kan je feedback bijna niet vermijden. Zeker met P90's denk ik dat je hier serieus rekening moet houden. Aan de andere kant kun je feedback meestal heerlijk gebruiken (I love it!) en kan het per instrument erg verschillen. M'n ouwe trouwe Starfire III is volledig hol, maar heeft weinig feedback-problemen, hoewel de humbuckers een erg milde en warme output hebben, wat voor P90's natuurlijk anders is.

Toch zou ik voor de P90's gaan, en dan de ES-135, vanwege de iets soberder 'classy' uitstraling. Het geluidsverschil tussen een 135 en een 137 met dezelfde elementen is - gelet op de specs op www.gibson.com - waarschijnlijk te verwaarlozen.

ieme
28 juli 2003, 21:21
Kijk daar heb ik eens iets aan!
Maar de p90 zijn dus feedback gevoeliger dan de gewone humbuckers?
Hmmm wat voor finish is het mooiste? Goud, zwart of sunburst, ik vind sunburst denk ik het mooiste en die is ook met p90s de verkoper vraagt er €1400 voor is dit redelijk/duur/goedkoop, wat zijn de nieuwprijzen van deze gitaren?

The Mule
29 juli 2003, 08:56
Kijk daar heb ik eens iets aan!
Maar de p90 zijn dus feedback gevoeliger dan de gewone humbuckers?
Hmmm wat voor finish is het mooiste? Goud, zwart of sunburst, ik vind sunburst denk ik het mooiste en die is ook met p90s de verkoper vraagt er €1400 voor is dit redelijk/duur/goedkoop, wat zijn de nieuwprijzen van deze gitaren?

Nu kan ik het niet echt goed uitleggen of technisch onderbouwen, dat laat ik graag aan anderen over. Maar mijn ervaring is dat P90’s in het algemeen inderdaad wat feedbackgevoeliger zijn, maar vooral dat ALS er feedback optreedt, deze ‘krijsender’ en oncontroleerbaarder is.

Een humbucker is gewoon een ander beestje. Ikzelf zit met m’n Guild het liefst op het randje, zodat ik met m’n volumeknop en door m’n houding t.o.v. de versterker te veranderen lekker kan spelen met de feedback. Met P90’s lukte me dat nooit, altijd tobben.

Waarom zou ik als ik jou was dan toch voor de P90’s gaan? Voor de stijl die jij wilt gaan spelen is een semi met P90’s gewoon een ‘match made in heaven’, hoef je je denk ik weinig van het verhoogde risico op feedback aan te trekken en je geluid springt eruit ten opzichte van al die Gibsons ES-335 die in omloop zijn… (mooie gitaren, daar niet van, maar je ziet ze wel erg veel)

Ik denk dat als de gitaar in zeer goede / perfecte staat is, de prijs niet onredelijk is, maar ik kan me herinneren dat ik ook wel eens tweedehands ES-135’s voor 1000 – 1200 euro heb zien staan…