PDA

View Full Version : Advies over Fuzz/overdrive pedaal?



Thiez
21 november 2016, 11:38
Momenteel een leek op het gebied van pedalen, aangezien mijn huidige setup bestaan uit een wah-pedaal, een flanger en een stempedaal. Deze gaan door een Engl blackmore waar ik eigenlijk al mijn distortion sound uit haal.

Nu ben ik bezig met een nieuw projectje wat in de stijl gaat komen van monstertruck, dewolff, unida, etc. Daarvoor zoek ik naar die vuige jaren 70 fuzz sound.

Daarnaast de band waar ik nu in speel (waar ik dus de distortion uit mijn blackmore voor gebruik) zou de sound net iets meer 'dirt' mogen hebben. De distortion van de blackmore is vrij schoon en netjes. Nu is mijn vraag als je daar een fuzz voor zou gooien (dus voor een distorte amp), en hem gebruikt als een soort boost (fuzz bijna helemaal terug, volume halverwege ergens). Krijg je dan net een vuil randje aan je overdrive? of gaat dit echt een bak herrie geven?

Het liefst zoek ik natuurlijk 1 pedaal voor beide toepassingen, de vraag is of dit mogelijk is. Of dat ik een fuzz moet pakken voor het eerste en een gritty/vuile overdrive voor het tweede.

Dutch66
21 november 2016, 12:27
Ik denk dat je dan voornamelijk meer 'drive' krijgt met dezelfde voicing die je nu al hebt,
de boel gaat gewoon wat eerder clippen. Voor meer 'dirt' zou ik dan eerder denken de Engl
(nagenoeg) clean af te stellen, en dan met 'een' pedaal een meer gruizige (?) drive te
realiseren.

Welke?, pfff...., dat word veelvuldig proberen ben ik bang...

MarkS
21 november 2016, 12:41
Je zou er een RAT voor kunnen gooien. Voor een clean kanaal heb je dan de RAT distortion, voor een vuil kanaal klinkt de RAT juist fuzzy.

Pepe
21 november 2016, 13:43
Wat je zoekt, denk ik, is een fuzz die goed opschoont en dan meer ampdrive klinkt, geen fuzz fuzz.
Je zou daar wat research voor moeten doen, de Sun Face van Analog Man in ieder geval of anders de hybrid fuzzes als de Way Huge Red Llama en Keely Fuzzhead?

HaroldA
21 november 2016, 14:25
Probeer eens een simpele Distortion+-achtige; die doen het perfect voor een overstuurde amp en geven je geluid toch wel een fuzzy randje. De laatste lichting D+-jes van MXR schijnen wel tegen te vallen; indien mogelijk moet je eens een Coron Distortion 15 proberen te scoren.

Ik heb ook een tijdje een Big Muff parallel aan mijn D15 gehad waarbij ik het laag van de D15 filterde. Dat was gaaf! Alleen te veel draadjes omdat het in 3 verschillende behuizingen uit was gevoerd; ik ga dat nog een keer in 1 behuizing gieten.

Een Orange OR/OD 80/120 doet overigens ook wonderen ;)

miyaru
21 november 2016, 16:26
Wat Harald zegt: een D+ gebruiken voor dat doel. Ik heb zelf een + gebouwd van een kit van Das Musikding, dan ben je voor 35 euro klaar en heb je een toffe +. Voordeel is ook dat het het oude ontwerp is. Jammer is dat hij op mijn eigen Fender niet klinkt, maar wel supertof op oversturende amps. Zelfs op mijn hybride Trace Elliot Tramp klinkt hij tof. Maar op een oude JCM 800 ging het helemaal los!!!!

Wat ik zeg voor € 35,= en een paar uurtjes werk kan je er geen bult aan vallen......

http://www.musikding.de/The-Plus-Distortion-kit

Robin.

HaroldA
21 november 2016, 16:29
Als je 'm zelf maakt moet je eens 5v6 zeners gebruiken als clippers. Heeft de Distortion 15 ook; en werkt briljant!

miyaru
21 november 2016, 16:49
Ik ken de distortion 15 niet, maar heb zelf wel een Coron Jet/Flanger - en die schijnt het oude D+ circuit te hebben.....

Ik gebruik de Coron al jaren niet meer, maar houd hem als nostalgie, heb ook nog een oranje Coron Phaser, die blijft ook om dezelfde redenen.

Robin.

Joost de Ruig
21 november 2016, 17:01
Ik ken je budget niet, maar kijk eens naar de volgende pedalen van Robbert Keeley: de Dark Side en de Monterey. Niet goedkoop, maar naast een prachtige fuzz, krijg je nog een aantal formidabele effecten. Check ff Youtube, echt te gek!

https://youtu.be/ZXMo1ez8YkI

https://youtu.be/rpUdHSr-m8w

HaroldA
21 november 2016, 17:08
Ik ken de distortion 15 niet, maar heb zelf wel een Coron Jet/Flanger - en die schijnt het oude D+ circuit te hebben.....

Ehm, hoe kom je daar bij?

Jet Flanger: http://www.dirk-hendrik.com/coron_jet.pdf
Distortion 15: http://www.diystompboxes.com/pedals/dist10.gif

miyaru
21 november 2016, 17:12
@HaraldA: heb ik ergens gelezen.....:hide:

Robin.

Thiez
21 november 2016, 18:49
Denk dat ik inderdaad maar eens voor de zelfbouw ga. D+.
Rat kan ik ook nog proberen, heeft een vriend van me nog liggen.
Verder kwam ik zelf ook de ghetto stomp tegen als vuile overdrive. Misschien ook nog proberen waard om eens te bouwen, zit bijna niets in.

NLF
21 november 2016, 20:01
Momenteel een leek op het gebied van pedalen, aangezien mijn huidige setup bestaan uit een wah-pedaal, een flanger en een stempedaal. Deze gaan door een Engl blackmore waar ik eigenlijk al mijn distortion sound uit haal.

Nu ben ik bezig met een nieuw projectje wat in de stijl gaat komen van monstertruck, dewolff, unida, etc. Daarvoor zoek ik naar die vuige jaren 70 fuzz sound.

Daarnaast de band waar ik nu in speel (waar ik dus de distortion uit mijn blackmore voor gebruik) zou de sound net iets meer 'dirt' mogen hebben. De distortion van de blackmore is vrij schoon en netjes. Nu is mijn vraag als je daar een fuzz voor zou gooien (dus voor een distorte amp), en hem gebruikt als een soort boost (fuzz bijna helemaal terug, volume halverwege ergens). Krijg je dan net een vuil randje aan je overdrive? of gaat dit echt een bak herrie geven?

Het liefst zoek ik natuurlijk 1 pedaal voor beide toepassingen, de vraag is of dit mogelijk is. Of dat ik een fuzz moet pakken voor het eerste en een gritty/vuile overdrive voor het tweede.

Er kan veel verschil zitten tussen verschillende fuzz pedalen, daar moet je even opletten. Sommige zijn redelijk clean, andere verschrikkelijk dirty. Dus "een" fuzz gebruiken kan in jouw geval een heel ander effect geven dan je misschien verwacht.

HaroldA
21 november 2016, 20:52
Rat kan ik ook nog proberen, heeft een vriend van me nog liggen.

Moet je wel even de clippers er uit halen, anders heb je veel te veel oversturing en hou je alleen maar modder over.

Pepe
21 november 2016, 23:34
Verder kwam ik zelf ook de ghetto stomp tegen als vuile overdrive. Misschien ook nog proberen waard om eens te bouwen, zit bijna niets in. Dat is geen fuzz, verre van, een specialty "small amp" drive met een snarl zou ik eerder zeggen. In de categorie MP Honey bee en HAO sole pressure.

Dat zijn drives voor roots & rock'a billy, volumeknop dingen, geen heavy single lines.

Thiez
22 november 2016, 08:37
Er kan veel verschil zitten tussen verschillende fuzz pedalen, daar moet je even opletten. Sommige zijn redelijk clean, andere verschrikkelijk dirty. Dus "een" fuzz gebruiken kan in jouw geval een heel ander effect geven dan je misschien verwacht.

Dat is de reden dat ik dit topic open. Als ik wist welke fuzz ik nodig zou hebben zou ik geen advies hoeven vragen haha. Dus ik hoopte dat er hier mensen waren die een bepaalde fuzz aan konden raden voor deze toepassing.


Dat is geen fuzz, verre van, een specialty "small amp" drive met een snarl zou ik eerder zeggen. In de categorie MP Honey bee en HAO sole pressure.

Dat zijn drives voor roots & rock'a billy, volumeknop dingen, geen heavy single lines.

Zie topic titel, fuzz/overdrive. In mijn beginpost leg ik ook uit dat ik het voor twee toepassingen wil gebruiken. De ghetto stomp is voor mijn tweede toepassing (een vuil randje aan mijn engl distortion geven) denk ik ook wel een gaaf pedaal.

Pepe
22 november 2016, 09:38
Ok, een filthy randje kan de Ghetto zeker geven. Heeft wel enorm veel bas en geen mids voor een pedaal, alleen het hoog valt te regelen. Misschien wel het meest dynamische pedaal dat ik ken.

Difficulttocure
22 november 2016, 14:35
fuzz klinkt vaak wel lekkerder op een amp die niet cleanclean staat. Dus misschien met een crunchy randje op je amp en dan iets van DrNo Fuzz (Evil Motherfuzzer) oid ervoor op niet teveel gain kom je een heel eind denk ik. De strakke blackmore scheur is (met weinig of veel gain) inderdaad een andere sound dan de fuzzy wolfmother, black keys achtige sound. Zit hem niet perse in de hoeveelheid gain maar de manier van oversturing.
Gain kanaal van amp + drive of fuzz pedaal = vaak veel ruis, dus daar ook mee opppassen.

Thiez
22 november 2016, 14:43
fuzz klinkt vaak wel lekkerder op een amp die niet cleanclean staat. Dus misschien met een crunchy randje op je amp en dan iets van DrNo Fuzz (Evil Motherfuzzer) oid ervoor op niet teveel gain kom je een heel eind denk ik. De strakke blackmore scheur is (met weinig of veel gain) inderdaad een andere sound dan de fuzzy wolfmother, black keys achtige sound. Zit hem niet perse in de hoeveelheid gain maar de manier van oversturing.
Gain kanaal van amp + drive of fuzz pedaal = vaak veel ruis, dus daar ook mee opppassen.

Voor de fuzz sound zou ik inderdaad met de blackmore naar het 2e kanaal gaan, clean kanaal in high gain mode (dus crunch). Voor mijn andere band zit ik op het 3e kanaal, low gain lead. Hiervoor zou ik dan de gain iets terug draaien en vuile overdrive erbij om een randje eraan te draaien.

Denk dat ik dus toch maar de pedalen ga splitsen. Weer eens wat leuke zelfbouw boxjes maken. Lang geleden, ook wel weer eens leuk.