PDA

View Full Version : Digitech Drop polyfoon drop-tune pedaal gekocht. Topding!



mrweird
17 november 2016, 22:30
Ik zat er al een tijdje naar te kijken want elke keer 2 gitaren meesjouwen naar oefenruimte met allerlei trappen is lastig enzo..
Nu zag ik gisteren een B stock exemplaar op baxshop staan, en toch maar besteld.

Ik zit er nu ff mee te klooien en ideaal ding. Simpel weg aan knopje draaien om ff no one knows te spelen in C terwijl je gitaar gewoon in normale stemming staat. Latency of rare geluiden heb ik nog niet kunnen ontdekken. Enige dingetje is dan als je op huiskamer niveau speelt het akoestische normale stemming geluid erdoor heen hoort..

Enfin. Aanrader!

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/digitech_drop_002.jpg

miyaru
18 november 2016, 01:42
Er was laatst al een topic over, ik weet niet hoe dat is afgelopen. Maar mooi dat hij zo goed bevalt! Veel plezier ermee!

Robin.

Brum
18 november 2016, 06:52
Maakt het eigenlijk veel uit waar in de keten dat je dit pedaal plaatst? Vroeg het me af.

Fusion
18 november 2016, 07:34
Neem aan in t begin? Doet ie t ook echt goed voor snelle en strakke metal?

mrweird
18 november 2016, 08:06
Ja in 't begin. Ik ben niet zo van de snelle metal dus niet getest, maar aangezien ik niet echt latency heb kunnen ontdekken op huiskamer nivo gok ik dat dit wel gaat lukken.

Duhsjaak
18 november 2016, 08:08
Lachen. Heb altijd een luid klinkende acoustische toon uit een plank leuk gevonden. Zonder nou precies te weten waarom.
Ik had er nooit bij stilgestaan dat dat een nadeel zou kunnen zijn.
Enfin, iedere dag leren we weer wat.
Veel plezier met dit ding.

Zal zelf ook eens kijken hiernaar. Heb er wel oren naar...
Vriendelijke groet, Gus

apekop
18 november 2016, 09:59
Digitech is wel een van de betere spelers op het gebied van drop/polyfone pitch shifting. EHX ook.
Die momentary functie is ook wel tof. Fijn dat je tevreden bent! lijkt me een goed pendaal.

Fusion
18 november 2016, 10:04
Zou 'm wel eens willen proberen (als ik tijd zou hebben haha). Ben over de tuning functionaliteit van mijn Axe FX zwaar ontevreden.

AoDf
18 november 2016, 13:07
Geinig ding. Zit nu wat clips te bekijken en denk er serieus over om het aan te schaffen.

Edit: zojuist besteld! Morgen binnen. Ben benieuwd.

vulvasonic
21 november 2016, 02:45
Niks mis met dat ding. Ik heb 'm ook overwogen. Niet dat ik zo'n metalfreak ben, integendeel. Maar het leek me gaaf om het ding te gebruiken om van die typische, spatcleane rock-, of countrylicks te spelen.
En het is ook handig voor coverbands. Je kent het wel, dat een nummer in E staat en dat er veel gebruik wordt gemaakt van open snaren, en dat de vocalisten het toch prettiger vinden als het nummer een halve of een hele noot omlaag kan, omdat ze ander last krijgen van hun keeltjes....... :sneaky:

Enfin, om die reden leek het me serieus een geschikt pedaal voor me. Ik schrok echter wel van de prijs en om die reden heb ik dat pedaal maar in de schappen gelaten. Maar het is een goed pedaal. Zeker voor de metalen jongens onder ons! :)

Dirk_Hendrik
21 november 2016, 07:47
Digitech is wel een van de betere spelers op het gebied van drop/polyfone pitch shifting

Mag ik je corrigeren? Digitech koopt z'n pitch shifting techniek in bij IVL technologies. Dat zijn de jongens die ook al de whammy1, de Digitech talker, Vocalists maar bijvoorbeeld recenter de Morpheus droptune maakten. En dus diep thuis zijn in pitch shifting. Browse een beetje door hun website en verbaas je waar deze jongens allemaal stilletjes achter zitten. Als ze wat meer in de buurt zaten zou ik er morgen solliciteren.

http://www.ivlaudio.com

mrweird
21 november 2016, 08:47
En het is ook handig voor coverbands. Je kent het wel, dat een nummer in E staat en dat er veel gebruik wordt gemaakt van open snaren, en dat de vocalisten het toch prettiger vinden als het nummer een halve of een hele noot omlaag kan, omdat ze ander last krijgen van hun keeltjes....... :sneaky:

Yup. Daar heb ik 'm voor gekocht ja. Mijn collega gitarist heeft een Variax die dat ook kan met een knopske op den gitaar. Maar ja, een variax is nog duurder.

Duhsjaak
21 november 2016, 09:44
Je ziet maar hoe leuk die technische ontwikkeling is.

Irving Berlin schreef een heel oeuvre in F#. Als hij een andere toonsoort wilde, dan had hij daarvoor een pedaal op zijn piano voor handen/voeten. Gebruikte hij die, dan kon hij dezelfde toetsen blijven gebruiken waaraan hij gehecht was.

Op deze manier heeft de man zeer ruim in zijn onderhoud kunnen voorzien.

Dan is zo'n pedaaltje als dit helemaal geen gekke oplossing. Het lijkt mij wel wat.
Ik vind componeren in een andere toonsoort highly disturbing. Ik hoor mijn liedjes altijd in D. En heb geen idee waarom.

Ik denk dat ik het in mijn achterhoofd hou.

Leuk draadje.
Vriendelijke groet, Gus

AoDf
21 november 2016, 16:54
Ik kreeg het pedaaltje zaterdag binnen en het werkt bovenverwachting goed. Hij staat bij mij voor mijn geluidskaart van de pc de DAW in. Echt leuk om wat oude metalklassiekers mee te kunnen spelen met mijn standaard gestemde gitaar.

Ik merk alleen dat hij in de laagste stand (7 halve tonen) een e powerchord (wordt dan a) niet helemaal zuiver ontcijfert. Hij switch dan een beetje tussen de losse E-snaar en de gefrette B toon op de 2e snaar. Het geluid wiebelt dan een beetje heen en weer. Powerchords hoger dan de E (eigenlijk A met 7 stappen omlaag) pakt hij dan wel weer goed.

jasses
22 november 2016, 13:25
Ik heb eigenlijk ook wel interesse in dit pedaal. Een vraagje aan de gebruikers: geen last van volume boost of drop wanneer ie geschakeld wordt? Dit is behoorlijk belangrijk voor me. Ik heb in het verleden al meerdere fijne pedalen gehad, die ik in praktijk nooit bleek te gebruiken door dit soort issues (tegenwoordig koop ik eigelijk nog zelden een pedaal waar geen volumeknop op zit).

AoDf
22 november 2016, 13:44
Geen last van volume boost of drop hier.

mrweird
23 november 2016, 08:29
Geen last van volume boost of drop hier.

Hier ook niet. Gisteravond serieus gebruikt bij een oevenavondje.. Niet lager dan een halve noot weliswaar maar prima ding.

Venlonaer
13 september 2018, 11:48
Even een bump van 2 jaar.

Ik zit er ook aan te denken zo een aan te schaffen. Wat zijn nog de ervaringen van diegene die hem nu een poosje hebben?

(Toevallig nog iemand een liggen?) :sssh:

mrweird
13 september 2018, 13:32
Even een bump van 2 jaar.

Ik zit er ook aan te denken zo een aan te schaffen. Wat zijn nog de ervaringen van diegene die hem nu een poosje hebben?


Niet vergeten 'm uit te zetten als je 'm net gebruikt hebt om een nummer in Eb te spelen, en 't volgende nummer is in E, want dan kijkt 't publiek en/of medemuzikanten je heel raar aan.

D3nnis
13 september 2018, 14:12
Haha...dat is nog redelijk snel op te lossen.
Heb ooit voor 1 nummer in open G een gitaar bij me gehad.
Dus voor dat nummer gitaar wisselen, ff kijken, yep, tunernaaldje in het midden, gas erop.
Verdammt, staat toch gewoon gestemd (paar dagen ervoor thuis nog in normale stemming gespeeld....achteraf). Dacht eerst nog dat 1 snaar verkeerd stond, snel goed draaien, gas erop, nee, toch niet....leuk was dat, mijn bandje heeft het er nog over en het is al zes jaar geleden of zo.