PDA

View Full Version : Zekering springt steeds



luuk engel
16 november 2016, 17:09
Beste gitaarnetmembers,
Gisteren sprong mijn zekering in eens van mijn bugera 1960 top. Na er 2 keer een nieuwe in te hebben gedaan bleven ze maar doorbranden. Als ik hem van standby afhaalde sprong de zekering. Wat is een logische oorzaak en wat zal ik ermee doen?

luuk engel
16 november 2016, 18:18
Ik zie nu ook dat een van mn eindbuizen niet gloeid. Kan dit de oorzaak zijn?

Gearjunkie
16 november 2016, 18:40
Ja, wellicht een kortgesloten buis, vervangen dus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

luuk engel
16 november 2016, 20:14
Het is een el34 tube. Moet het persee een van bugera te zijn of passen alle el 34 tubes?

Gearjunkie
17 november 2016, 08:15
Als je de bias kan instellen maakt het niet uit. Buizen wel
als paar vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
17 november 2016, 09:18
Ik zie nu ook dat een van mn eindbuizen niet gloeid. Kan dit de oorzaak zijn?

Een buis waar de gloeidraad van defect raakt komt zelden voor. Meestal zit de gloeidraad iets dieper in de kathode waardoor het lijkt alsof hij niet brand. Bij preampbuisjes is dat nog lastiger te zien.

Maar, stel dat de gloeidraad onderbroken is dan gaat er nog geen zekering uit. Ik vrees dus dat er iets anders aan de hand is dan alleen een al dan niet zichtbaar gloeidraadje. Als de buizen op leeftijd zijn kan er natuurlijk wel sluiting in zitten, komt zelfs heel veel voor. Dus probeer een setje te vervangen en regel de bias af zoals gearjunkie al zei. Bij niet checken/afregelen loop je het risico dat je de buizen in snel tempo verbrand of hij klinkt ruk (minder schadelijk).

the sure thing
17 november 2016, 09:29
Het is een el34 tube. Moet het persee een van bugera te zijn of passen alle el 34 tubes?

Alle EL34 buizen zullen passen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

luuk engel
17 november 2016, 11:35
Toen de nieuwe zekering sprong zag ik een stroomschok in de buis waarvan ik dacht dat hij defect was. Betekend dit iets?

cluseau
17 november 2016, 12:07
Toen de nieuwe zekering sprong zag ik een stroomschok in de buis waarvan ik dacht dat hij defect was. Betekend dit iets?

Dat hij defect is he :ok:

Gewoon nieuw setje plaatsen maar belangrijk is afstelling

obiwanjacobi
17 november 2016, 13:53
Ik had dit in mijn Mesa 2:90 ook. Nadat cluseau er nieuwe buizen in had gezet werkte die weer helemaal top.

Dus ja, buizen laten vervangen door iemand die ook even de bias kan nalopen...

[2c]

Dirk_Hendrik
19 november 2016, 18:36
Wat is een logische oorzaak en wat zal ik ermee doen?

Oorzaak: Niet te bepalen op basis van een uitspringende zekering.
Ermee doen: Alsjeblieft! Zoek hulp van een expert. Dus niet je plaatselijke muziekwinkel waar op donderdagmidag de plaatselijke electricien met een schroevendraaier zwabbert maar iemand met een duidelijk aantoonbare ervaring met het repareren ban buizenversterkers. Op dit moment ben je naar een bekende weg aan het vragen die suggereert dat je hoopt op een goedkoop (zelf) op te lossen probleem. Stop daarmee en ga op zoek naar een echte oplossing. Goedkoop is duurkoop in deze.

Erik de Perik
19 november 2016, 18:44
Je kunt die niet-werkende EL34 er toch uit trekken? Dan zou je zekering heel moeten blijven. Ben trouwens wel heel benieuwd hoe zo'n Bugera 1960 klinkt. Heb zelf een Plexi alleen geen originele kast. Als de basis goed is, zou je 'm sowieso naar Plexi specs om moeten kunnen bouwen.

cluseau
19 november 2016, 20:12
Je kunt die niet-werkende EL34 er toch uit trekken?

Dat kan idd maar.....Weet je hoe de eindtrap is opgebouwd dan? Stel dat het een balanstrap is met gemeenschappelijke kathodestroom regeling, de overgebleven buis krijgt dan twee keer zoveel stroom te verwerken. Deze stroom gaat ook door de enkele wikkeling van OT. Niet alle amps kunnen zoiets ongestraft aan.

Erik de Perik
19 november 2016, 22:17
Dat kan idd maar.....Weet je hoe de eindtrap is opgebouwd dan? Stel dat het een balanstrap is met gemeenschappelijke kathodestroom regeling, de overgebleven buis krijgt dan twee keer zoveel stroom te verwerken. Deze stroom gaat ook door de enkele wikkeling van OT. Niet alle amps kunnen zoiets ongestraft aan.

Ok, maar ik gok dat het een normale 4 x EL34 push-pull setup is.

nico verduin
20 november 2016, 12:10
Ok, maar ik gok dat het een normale 4 x EL34 push-pull setup is. Dat is meestal de oorzaak van de vele vervolg problemen... gokken :seriousf:. Gewoon ff wegbrengen naar iemand die inhoudelijk wordt gehinderd door kennis.

luuk engel
20 november 2016, 12:35
Dan laat hem binnenkort maar nakijken. Ik woon in provincie utrecht en heb acdc-repair gevonden. Iemand ervaring met deze shop? Weet iemand nog andere goede/goedkope reparatie shops in provincie utrecht?

Dirk_Hendrik
20 november 2016, 15:22
CMW in Vleuten?

Brum
20 november 2016, 16:05
CMW in Vleuten?

Kleine kanttekening en niet om Chris persoonlijk aan te vallen, want is een prima vent en heeft ook echt verstand van zaken. Maar hij heeft helaas de boel niet altijd op orde qua afspraken, of er moet een hoop veranderd zijn. Ik heb zelf meegemaakt dat m'n versterker zowat driekwart jaar onaangetast bleef en er ook niet tot nauwelijks op mails werd gereageerd. Ik raad Chris ook helemaal niet af, maar maak wel goede afspraken met hem. Moet er ook bij zeggen dat toen ik destijds bij hem voor de deur stond hij wel de moeite nam om de versterker diezelfde dag nog onder handen te nemen en ook dat vond ik tof.

LRS
20 november 2016, 16:14
Vanuit Utrecht zit je binnen drie kwartier bij Cluseau in Den Haag. Persoonlijk niets dan goede ervaringen met Frans. Zowel qua inhoudelijke kwaliteit, als qua tijd die ik m'n versterker kwijt ben. Altijd alles binnen afspraak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk