PDA

View Full Version : 4 Khz Ruis door versterker ten einde raad :( help aub



samdevos
15 november 2016, 20:12
Beste ,
Ik zit namelijk met een vervelende hoge toon ruis door mijn versteker / koptelefoon aansluiting.

Het geluidsfragment kan je hier beluisteren :

https://soundcloud.com/user-870671059/high-pitch-noise

ik heb volgende al geprobeerd :

*andere versterker ( ik speelde op amplifi had dit toen ook en nu op blues cube hot )
* nieuwe gitaar kabel
*ander gitaar een met single en humbuckers
*andere ruimte
*versterker aan stopcontact aan zekering kast gehangen en dan een voor een de zekeringen afgelegd om ruis afkomstig van elek apparaten uit te sluiten.
* versterker in kelder aangelegd om evt radio/wifi signalen te elimineren.

in muziek winkel ook al eens raad gevraagd omdat ik dacht iets met aarding maar dat zou een hum geven ipv hoge toon.

Dus het enige dat nog kan zijn soort van radio signalen of wifi, wat zit er op freq van 4 kz?

cluseau
15 november 2016, 20:45
Dus het enige dat nog kan zijn soort van radio signalen of wifi, wat zit er op freq van 4 kz?

Op 4kHz zit niets en al zou het er zitten dan ga jij daar geen last van hebben.

Wat je waarneemt is een mengproduct van allerlei rotzooi wat mengt met een overigens onhoorbare frequentie.

Je zegt een andere ruimte te hebben getest maar was dat dan wel in hetzelfde gebouw? Probeer dan maar een andere lokatie.

Heb je winkelpanden in de buurt?

Erik de Perik
15 november 2016, 20:52
Een Windows pc wil ook nog wel eens roet in het eten gooien.

samdevos
15 november 2016, 21:49
geen winkelpanden neen , toen ik mijn versterker gekocht hebt had ik daar in de winkel geen last van.

cluseau
15 november 2016, 22:02
geen winkelpanden neen , toen ik mijn versterker gekocht hebt had ik daar in de winkel geen last van.


We hebben eens een soortgelijk geval gehad wat bleek te komen door de antidiefstal poortjes van een ondergelegen winkelpand.

Test eens op een andere lokatie. Meer kan ik niet bedenken omdat je zo te zien alles al gewisseld hebt. Het lijkt iig op iets wat lokatie gebonden is.

Duhsjaak
15 november 2016, 22:16
We hebben eens een soortgelijk geval gehad wat bleek te komen door de antidiefstal poortjes van een ondergelegen winkelpand.

Test eens op een andere lokatie. Meer kan ik niet bedenken omdat je zo te zien alles al gewisseld hebt. Het lijkt iig op iets wat lokatie gebonden is.


Super heldere reactie.
Zonder daaraan iets af te doen: als het testen op een andere locatie lastig, kostbaar, onhandig etc is, leg dan eens een paar flinke lappen aluminiumfolie onder de versterker.

Wel checken dat die folie netjes plat ligt en de koeling niet in gevaar brengt.
Als het invloed van buitenaf is, zou je verschil moeten kunnen horen.
Good hunting.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
15 november 2016, 22:48
Ringleiding?

Dutch66
16 november 2016, 09:33
Super heldere reactie.
Zonder daaraan iets af te doen: als het testen op een andere locatie lastig, kostbaar, onhandig etc is, leg dan eens een paar flinke lappen aluminiumfolie onder de versterker.

Wel checken dat die folie netjes plat ligt en de koeling niet in gevaar brengt.
Als het invloed van buitenaf is, zou je verschil moeten kunnen horen.
Good hunting.
Vriendelijke groet, Gus

En als dat niet werkt, waar je eigenlijk wel vanuit kunt gaan, vouw er dan een zo'n kek hoedje van!

Tabula Rasa
16 november 2016, 10:14
Condensatortje over de ingang leggen? Zou dat kunnen helpen in dit geval jongens? Kwam zoiets in een fuzz schema tegen. Gewoon iets van 100 - 250 pf?

Edit: dit idee is niet gestoeld op kennis of berekeningen maar gewoon een brainfart.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

samdevos
16 november 2016, 12:42
het heeft niets iets te maken met gitaar of versterker denk ik , het moet iets in de lucht zijn of op mijn elek net.

Ik zie nu juist als ik van mijn computer speakers de 3,5 mm jack uit trek dit zelfde hoge toon geluid waarneem baar is.

fredjuh
16 november 2016, 17:25
Over wat voor versterker hebben we het? Klinkt als een elektronische voeding. Heb dit wel eens gehad met een Line6 Pocket Pod geloof ik, maar dat zat in de lucht en kwam door kabel-layout. Bij jou lijkt het uit je lichtnet te komen. Probeer eens een voor een elk elektronisch apparaat thuis uit het stopcontact te trekken.

Gearjunkie
16 november 2016, 18:42
Of, maar dat kost wat, probeer eens een kabeldoos met ontstoringsfilter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

samdevos
16 november 2016, 19:43
Of, maar dat kost wat, probeer eens een kabeldoos met ontstoringsfilter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

kan je eens daarvan link doorsturen van zon stekkerdoos

cluseau
16 november 2016, 21:09
Even resumeren:

Het lijkt lokatie gebonden digitale reutel. Deze kan uit het net komen maar is eigenlijk onwaarschijnlijk. Uit de lucht worden opgepikt is een meer voor de hand liggende optie.

Uit de lucht zou je een heel eind kunnen killen door randaarde te gebruiken maar of je randaarde gebruikt is me nog niet duidelijk. In de muziekwinkel zeggen ze dat randaarde alleen hum kan veroorzaken maar dat is niet helemaal juist. Ook radiostoring en dit soort effecten kun je voorkomen door afscherming.

Wil je kijken of de storing bij jezelf vandaan komt kun je proberen alle groepen in je huis uit te schakelen en te tracen met je PCspeakers mits ze wel batterij gevoed kunnen worden. Maar evengoed staat er iets bij je buren digitale meuk te kotsen en dan weet je nog niks.

Dus: randaarde, andere lokatie proberen, burenonderzoek.

Pepe
16 november 2016, 21:20
Burenonderzoek! Ik dacht dat het nooit zou gebeuren.
Of ben ik nou de enige wiens fantasie op hol slaat?

cluseau
16 november 2016, 21:42
Nee Pepe, jouw fantasie gaat heel ergens anders over ;)

cannondale_01
17 november 2016, 07:31
Bekend geluid. Geschakelde voeding van een laptop. Ik had de randaarde van de stekker van de voeding afgeplakt. problem solved.
NIET met je buizen bak doen!!

Tabula Rasa
17 november 2016, 08:17
Burenonderzoek! Ik dacht dat het nooit zou gebeuren.
Of ben ik nou de enige wiens fantasie op hol slaat?
Ik zou dan zelf bij die blonde van een jaar of 25, 5 deuren verder, beginnen. Je weet wel, die met de strakke truitjes en die dikke jetsers.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

harrie-beton
17 november 2016, 11:40
Komt het geluid uit de versterker of komt het op de opname? Het lijkt me inderdaad storing van smartphones of computers.

Erik de Perik
18 november 2016, 17:27
Komt het geluid uit de versterker of komt het op de opname? Het lijkt me inderdaad storing van smartphones of computers.

Precies, ik vind het erg lijken op het geluid wat ik wel eens via de output van sommige laptops en telefoons op een installatie hoorde.

Fusion
18 november 2016, 18:38
Het is de schuld van Poetin. Of Trump.

samdevos
20 november 2016, 18:21
ik had het nu 2 dagen niet en nu is het er weer , dus ik denk buurman radio ofzo

Hendrik1970
20 november 2016, 18:44
Een Windows pc wil ook nog wel eens roet in het eten gooien.

En met Mac OS, BSD en Linux, of UNIX zeker geen enkel probleem?:seriousf:

Erik de Perik
20 november 2016, 20:17
En met Mac OS, BSD en Linux, of UNIX zeker geen enkel probleem?:seriousf:

Nog nooit meegemaakt.

cluseau
20 november 2016, 20:34
Nog nooit meegemaakt.
Pure onzin. Storing is digitale meuk en wordt onafhankelijk van welk besturingsysteem dan ook veroorzaakt door slechte hardware. Zelfs een schakelende voeding waar helemaal geen software aan te pas komt kan dit veroorzaken.

Erik de Perik
20 november 2016, 21:02
Pure onzin. Storing is digitale meuk en wordt onafhankelijk van welk besturingsysteem dan ook veroorzaakt door slechte hardware. Zelfs een schakelende voeding waar helemaal geen software aan te pas komt kan dit veroorzaken.

Ik weet ook wel dat het een hardware probleem is, maar bij een Mac wordt wel meer aandacht geschonken aan de audio dan bij heel goedkope laptops. En die draaien Windows in bijna alle gevallen.

Dirk_Hendrik
21 november 2016, 07:50
Moet je jezelf nog steeds beter uitdrukken.
Of je afvragen of je misschien ook gewoon niet moet reageren als je geen reet aan de discussie hebt toe te voegen. Zou je sowieso in het algemeen best wat vaker mogen doen ;)

Hendrik1970
21 november 2016, 11:43
+1. .

Erik de Perik
21 november 2016, 15:37
Moet je jezelf nog steeds beter uitdrukken.
Of je afvragen of je misschien ook gewoon niet moet reageren als je geen reet aan de discussie hebt toe te voegen. Zou je sowieso in het algemeen best wat vaker mogen doen ;)

Oh ok, dus als iemand een storend signaal in zijn installatie heeft en ik relateer dat aan een vergelijkbaar storend signaal uit mijn eigen ervaring, dan is dit niet relevant. Ik leer hier nog wat zeg!

Hendrik1970
21 november 2016, 15:43
Het besef begint in te dalen.

Plant
21 november 2016, 16:44
ik had het nu 2 dagen niet en nu is het er weer , dus ik denk buurman radio ofzo

Tijdstip-gerelateerd zegt ook iets.

Weekend geen last en doordeweeks wel - Zit je boven of naast een bedrijf?
Alleen 's avonds (licht aan) storing en overdag niet - Heb je dimmers, spaarlampen of ledlampen (schijnen slecht of niet ontstoord te zijn)?

Schakel gewoon eens lichtbronnen uit als je die piep over je versterker hoort, dan ben je er zo achter. Zeker als het dingen zijn die over het net storen.

Mijn broer had ooit storing over zijn stereo en dat was alleen 's avonds te horen. Bleek de lichtdimmer in de muur te zijn. Het kan zomaar :ok:

Erik de Perik
21 november 2016, 17:11
Hele goeie ja, dimmers!
Als je het rigoureus wilt doen, dan schakel je alle groepen uit op die van je installatie na en schakel je verder alle andere gebruikers uit op die groep.

Dirk_Hendrik
21 november 2016, 18:00
Oh ok, dus als iemand een storend signaal in zijn installatie heeft en ik relateer dat aan een vergelijkbaar storend signaal uit mijn eigen ervaring, dan is dit niet relevant. Ik leer hier nog wat zeg!

Nee. Die ervaringen kunnen prima helpen. Daar is dus niks mis mee. Maar vraag je af of de conclusies uit die ervaringen kloppen en/of wat je zegt wel juist is.

In dit geval wijs je het OS als schuldige aan. Pas na doorvragen komt er uit dat je eigenlijk doelt op het gebruik van goedkope laptops waarbij de audio hardware niet goed zou zijn ontworpen. Zeg dat dan en meld dat het een eigen ervaring is. Nog los van het feit dan je "meer aandacht bij mac" echt klets is.



En voor de ts;
Ruis op een vaste frequentie heet geen ruis maar storing.

Erik de Perik
21 november 2016, 18:13
Nee. Die ervaringen kunnen prima helpen. Daar is dus niks mis mee. Maar vraag je af of de conclusies uit die ervaringen kloppen en/of wat je zegt wel juist is.

In dit geval wijs je het OS als schuldige aan. Pas na doorvragen komt er uit dat je eigenlijk doelt op het gebruik van goedkope laptops waarbij de audio hardware niet goed zou zijn ontworpen. Zeg dat dan en meld dat het een eigen ervaring is. Nog los van het feit dan je "meer aandacht bij mac" echt klets is.



En voor de ts;
Ruis op een vaste frequentie heet geen ruis maar storing.

Nah dat goedkope weet ik eigenlijk niet zeker, want ik heb het bij verschillende meegemaakt, zoals HP, Acer, Samsung en een merkloze die cadeau was gedaan bij een pallet muurverf. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het goedkopere modellen waren. Ze produceerden wel allemaal ongeveer dezelfde storing en werden allemaal aangesloten via hetzelfde kabeltje op dezelfde installatie voor pauze muziek. Uiteindelijk dit maar via m'n telefoon gedaan.
Ik heb verder geen zin in een OS discussie, want daarin heeft iedereen gelijk.

samdevos
21 november 2016, 19:15
zoals gezegd al mijn zekeringen stuk per stuk afgelegd om zo lichten.. uit te sluiten . Mss zijn het de dimmers van mijn buurman?

In ieder geval iemand ervaring met ps audio harverster of bestaat er iets soort gelijks? I heb nu ook al mijn luidspreker eens gekoppeld op mijn voeding van mijn wagen , en daar had ik die ruis ook niet .

ps Ik woon niet ver van een bedrijventerrein.

UPDATE : ik heb het nu getest bij mijn ouders thuis en daar ook geen ruis.

Dus is het iets op het elek net of iets in de lucht .

Bestaat er geen soort van noise gate voor op het stopcontact ?:) ik zou een apu of generator moeten kunnen bemachtigen om elek storing van het net uit te sluiten. pfff wat een frustrerende zoektocht

Plant
21 november 2016, 23:26
Persoonlijk ben ik meer van de 'bronbestrijding'. Je kunt natuurlijk blind van alles gaan aanschaffen in de hoop dat de storing dan verdwijnt, maar ik zou zelf graag weten wat die storing veroorzaakt en indien mogelijk het daar aanpakken.

Nu weet je alleen dat 'er iets stoort'. Je weet nog niet eens via welke weg, via de lucht of via het lichtnet of nog langs een andere weg. Zoek dat eerst eens experimenteel uit. Als je weet wat er stoort kun je kijken of de stoorbron zelf is aan te pakken. Dat is het meest zinvol. Pas als je er zelf geen controle over hebt (buren of andere externe oorzaak) moet je denken aan maatregelen in eigen huis.

harrie-beton
22 november 2016, 11:06
Je hebt zoiets als een Powerconditioner en nog beter een UPS. Je hebt dan voor dikke 150 euro en schoon stroomsignaal. Een UPS beschermt zelfs tegen bliksem inslag. Dat zou de stroom storing op moeten lossen.

UPS
https://azerty.nl/8-6637-1754434/-demo-apc-back-ups-rs-lcd-550-master-control-ups.html

Power
http://furmansound.com/page.php?div=01&id=WHY_PWR

cluseau
22 november 2016, 22:25
Een UPS beschermt zelfs tegen bliksem inslag. Dat zou de stroom storing op moeten lossen.

Dan ga je er wel van uit dat de storing via het net binnenkomt.

Ik denk juist eerder dat het uit de lucht wordt opgepikt. Samdevos kan daar makkelijk achter komen door te testen met een batterij gevoed ampje. Een stuk draad aan de ingang werkt als antenne en misschien is het zo zelfs mogelijk de lokatie van de bron uit te peilen.

harrie-beton
23 november 2016, 09:21
Hij schreef in de openingspost dat de storing ook optrad met humbuckers. Lijkt me sterk dat het dan door de lucht gaat.

cluseau
23 november 2016, 09:37
Hij schreef in de openingspost dat de storing ook optrad met humbuckers. Lijkt me sterk dat het dan door de lucht gaat.

Als het opgepikt wordt door zijn pickup is dat des te meer bewijs dat het door de lucht gaat. Natuurlijk zijn humbuckers stiller maar als er maar genoeg rotzooi in de lucht zit gaat het gewoon door. En.......humbuckers werken goed tegen hum maar hoogfrequent is een ander verhaal. De ca 4kHz die hij hoort zijn waarschijnlijk de verschilfrequenties van hoogfrequent instraling is mijn idee. Onderzoek ter plekke is de enige manier om de werkelijkheid helder te krijgen. Zolang we dat niet doen is niks zeker en kun jij ook gelijk hebben in je vermoeden.

fredjuh
23 november 2016, 13:04
Op mijn gitaar zitten humbuckers met een split coil functie, dus een schakelaar naar enkelspoel. De humbuckerstand heeft meer storing want gevoeligere pickup. Humbucker vs singlecoil zegt niet zoveel over de aard van je storing. En al helemaal niet wat betreft hoogfrequente zooi. Het verschil tussen volumeknop op de gitaar open en dicht zegt IMO meer.

samdevos
24 november 2016, 12:36
zoals vermeld had ik dit ook met mijn 3 ,5 mm luidspreker kabeltje . dus je kan het eigenlijk los van gitaar en amp stellen.
op zolder is nog erger heb ik de indruk . wat helpt is bvb mijn gitaar kabel of "3,5 mm draadje tegen metalen kruk houden . Maar dan heeft dan iets met de aarding te maken ??? of kan je ook op die manier storing van je net krijgen. Maar ik heb zo mijn twijfels over lucht storing ; dit is een 4 khz signaal er zit nog geen enkele freq van apparaten op die freq , denk maar aan wifi ;bluetooth 2,4 ghz ..

no 1 hops
24 november 2016, 14:07
ergens schreef je dat je vlakbij een industrie terrein woont. vaak een plek waar men een GSM mast neerplant.
Bill Lawrence schreef een stuk over de elektronische storm om ons heen en dat aluminium folie beter hielp dan een dikke plaat koper en 'het' middel was tegen bv lichtdimmers. ook trafo's van halogeenlampen vallen er onder die ingebouwde dimmers hebben.

shielden van de holtes in je gitaar is dus een mogelijke oplossing omdat je dan de interne kabels ook grotendeel afschermt ( die mede de storingen oppikken)
misschien heeft het ook wel met het type kabel te maken dat in de gitaar verwerkt is, een met gevlochten mantel en folie zal daarin zeker helpen.
maar hier op GN zijn er die daar meer verstand van hebben, gelukkig ;-)

cluseau
24 november 2016, 17:40
zoals vermeld had ik dit ook met mijn 3 ,5 mm luidspreker kabeltje . dus je kan het eigenlijk los van gitaar en amp stellen.



Bedoel je dat je alleen een speaker en een stukje draad nodig hebt om het te horen? Tijd voor een serieuze storingsdienst dan want dit lijkt op piraterij. Om een speaker met een stukje draad aan te zwengelen heb je een godschuwelijk vermogen nodig. En nogmaals wat je hoort is geen 4kHz maar een mengproduct van digitale meuk en dat komt op jouw over als 4kHz. Zo'n lage frequentie is helemaal niet door de muur overdraagbaar, daar heb je echt een hoogfrequent draaggolf voor nodig.

Plant
24 november 2016, 18:00
Bedoel je dat je alleen een speaker en een stukje draad nodig hebt om het te horen? Tijd voor een serieuze storingsdienst dan want dit lijkt op piraterij. Om een speaker met een stukje draad aan te zwengelen heb je een godschuwelijk vermogen nodig. En nogmaals wat je hoort is geen 4kHz maar een mengproduct van digitale meuk en dat komt op jouw over als 4kHz. Zo'n lage frequentie is helemaal niet door de muur overdraagbaar, daar heb je echt een hoogfrequent draaggolf voor nodig.

Ik vermoed dat het een actief pc-speakersysteempje betreft. Open ingang pikt het dan op.

Dirk_Hendrik
24 november 2016, 18:04
Na het gehele draadje nog eens te hebben gelezen ben ik het met Frans eens. Pak je setup op en ga naar een andere locatie en verifieer dat je probleem daar weg is.

Ook,
Wat is je setup? Ik gan nu uit van een gitaar, een snoer en en een versterker. In de gehele thread blijft het echter een beetje vaag of dat echt zo is. Als je dan begint te vertellen over 3.5mm pluggen aan speakers begin ik, net als Frans, me af te vragen wat je precies in je handen hebt. Dus, Gitaar: Merk en type ajb. Versterker: Me en type ajb. Snoer: Merk en type ajb of anders een treffende omschrijving. Zitten er nog andere zaken in je opstelling? Vertel ajb, ook weer met een duidelijke omschrijving van wat het is. Meer deails zijn goed. Minder details is niet goed. Is er apparatuur die je stiekem de hele tijd meesjouwt, een laptop, tablet of telefoon met adapter ofzo, of draag je een 1 of andere fancy smartwatch? Vertel.

Enne, Hoe heb je dbepaald dat due frequentie 4Khz is. Ik bedoel, in een thread vol onduidelijkheden is dat ineens een heel hard gesteld gegeven.