PDA

View Full Version : Frost - Yori Swart (op 'n klassiek gitaar + vocals)



Montis
15 november 2016, 09:40
Ik maak in opdracht van 't bedrijf waar ik voor werk regelmatig filmpjes met gitaristen en gitaristes. In dit geval ben ik echt trots op het resultaat. Niet vanwege de audio en video die ik doe, al ben ik daar ook tevreden over, maar vooral omdat ik de muziek echt prachtig vind.

Bij deze de link:


https://www.youtube.com/watch?v=66K1VgGeOlQ

harrie-beton
15 november 2016, 11:17
Is het playback of live? De microfoon voor de gitaar lijkt me niet goed qua plaatsing.

Joost de Ruig
15 november 2016, 11:24
Well done lady!

Montis
15 november 2016, 12:02
Is het playback of live? De microfoon voor de gitaar lijkt me niet goed qua plaatsing.

helemaal live! De plaatsing is niet helemaal perfect nee, maar dat zag ik te laat, maar het klink goed vind ik.

Han S
15 november 2016, 13:13
Helemaal niet verkeerd en het valt mij erg mee hoe goed het klinkt. Er staan twee microfoons opgesteld voor de gitaar in een AB opstelling. Dat is in principe een stereo opstelling voor rondom gevoelige microfoons (omni). Gebruik je richtinggevoelige microfoons (uni), dan zou ik een plaatsing als XY of ORTF aanraden.

De MD421 op zang is in principe best een fijne microfoon, maar de off axis response van de 421 is niet echt fraai, wat betekent dat de overspraak van de gitaar in die 421 niet geweldig klinkt.

Conclusie: het klinkt prima, maar het kan nog mooier.

Succes!

(mooie dame ook)

Plant
15 november 2016, 14:35
Zeker mooi.
Het gitaargeluid klinkt hier ondanks de 'niet-optimale(?)' plaatsing wel ok, maar de zang klinkt alsof ze boven een put zingt. Misschien comb filter effect door de 2 microfoons?

Han S
15 november 2016, 14:51
Een akoestische gitaar en vocals tegelijk opnemen is vrij moeilijk. Je hebt over en weer overspraak en als je de gitaar wat eq geeft om hem helderder te laten klinken, wordt de stem ook scherper.

Wat wel wil helpen is een microfoon met een fig 8 karakteristiek op de gitaar richten en zodanig dat de zijkant van die mic op de neus van de zanger(es) is gericht. Een fig 8 microfoon is aan de zijkant namelijk zo goed als doof.

Ernest01
15 november 2016, 14:55
Mooi nummer en mooi gebracht.
Gitaar klinkt goed, maar de zang heeft inderdaad iets van een put- of emmer-geluid.

Kim Wilson
15 november 2016, 15:16
Lijkt wel of de boel uit fase staat of zo. Vergeleken met de gitaar mist de stem wat body. Gitaargeluid vind ik wel mooi, filmpje ook. De gitaar lijkt iets ontstemd, maar het liedje is wel goed.

Han S
15 november 2016, 15:25
Daar ontkom je niet aan Hans, de gitaarmicrofoon hoort ook de stem en vice versa, dus heb je altijd een klein faseprobleempje. De kunst is om er geen last van te hebben.

Bij een drumstel is het probleem groter.

Kim Wilson
15 november 2016, 15:30
Weet ik. Ik bedoelde ook dat het faseprobleem nu wat teveel hoorbaar is.

Montis
17 november 2016, 10:42
Ik ben eigenlijk geen audiotechneut, al begin ik 't allemaal steeds beter te begrijpen. Live situaties en dan zeker met gitaar en zang vind ik nog moeilijk moet ik zeggen. Inderdaad vanwege die fase issues en overspraak. Ik ben beperkt in de middelen ook. Het bedrijf waar ik deze video's voor maak is ook distributeur van Sennheiser dus vandaar de keuze voor deze mics.

Ik ben met deze wel blij omdat het een behoorlijke verbetering is ten opzichte van mijn vorige videos, maar ik ben blij met de tips en neem ze zeker mee!