PDA

View Full Version : Fulltone 69 (fuzzface)



Tabula Rasa
15 november 2016, 08:56
Had hem op het newtone forum ook al ff gepost, want da's de webwinkel waar ik de inkopen wil doen .

Heb schema's bekeken van de fuzzface en de fulltone 69 (fuzzface met bias en contour potmeter) en ik zie een paar onduidelijk zaken:
Paralel aan over de 1m anti plopperdeplop weerstand aan de ingang een 100pf condensatortje. Kennelijk bedoeld tegen radio bijgeluiden. Maar filtert die ook niet onnodig hoog af aan de ingang?
Een tweede 1m over de uitgang. Da's toch overbodig?
Heeft er verder nog iemand goeie suggesties voor de transistors in hun assortiment?
Positive ground probleem ga ik tackelen met een icl7660s en twee elkootjes.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
15 november 2016, 16:49
Met de schema's (of een link) erbij praat wat makkelijker.

Ben niet zo van de effecten maar volgens mijn documentatie komt de 1M aan de uitgang parallel over de 500k Potmeter. Maximaal zie je dus 0.5M // 1M = 1/3 Meg. Of dat zinvol is, beat me.

Voor de transistoren kun je AC128 (PNP) of vergelijkbaar nemen. Er zijn vele varianten van die transistor (AC153, AC188 etc) en werden vaak ingezet als complementair paartje. Dat brengt ons dan gelijk bij een betere oplossing voor het pos ground probleem. Voor je moeilijk gaat doen met omzettertjes kun je ook de AC127 (NPN) gebruiken en alle caps omdraaien. Dan kun je hem gewoon neg ground gebruiken. Maar moeilijk doen, gewoon omdat het kan kan natuurlijk ook.:seriousf:

Tabula Rasa
15 november 2016, 16:56
Klopt, en aangezien die pot daar al zit bij de uitgang lijkt het me vrij nutteloos. Denk dat ik hem wel als pnp opbouw, juist om eens te kijken wat oude transistoren doen en of het magische Mojo verhaal ook een beetje klopt .

Wanneer ik een goedwerkende fuzz heb, dan wil ik er wel wat meer geld tegenaan gooien voor oude transistoren.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
15 november 2016, 17:05
Klopt, en aangezien die pot daar al zit bij de uitgang lijkt het me vrij nutteloos. Denk dat ik hem wel als pnp opbouw, juist om eens te kijken wat oude transistoren doen en of het magische Mojo verhaal ook een beetje klopt .

Wanneer ik een goedwerkende fuzz heb, dan wil ik er wel wat meer geld tegenaan gooien voor oude transistoren.

Die torren kosten geen drol.

Oud en PNP/NPN hebben niets met elkaar te maken NPN is net zo oud als de PNP uitvoering en beide zijn van het type Germanium. Later verdrongen door de silicium torren.

fredjuh
16 november 2016, 17:12
Die 100pF doet niets als hij niet vooraf wordt gegaan door een aardig grote weerstand. Een gitaarkabel heeft al zo'n 100 pF per meter. Maar ik zie die 100pF nergens terugkomen in de schema's? Zal wel een reden voor zijn. :soinnocent: Voor onderdrukking van radio kun je een weerstand in serie met de input zetten. Dat creëert een hoog-af filter en maakt de ingang lineair wat de demodulatie van AM radio onderdrukt. Dat verandert wel het geluid van het effect. Het is dus wellicht beter om dit met een spoeltje te doen. Je kunt ook de collector van de eerste tor afdempen met een capje. Het sterkste werkt een cap tussen de base en collector, maar ik kan nu niet zeggen wat voor invloed dat op je geluid heeft.

Maar je hebt nog geen ontvangst toch? ;)

Tabula Rasa
16 november 2016, 17:31
Die 100pF doet niets als hij niet vooraf wordt gegaan door een aardig grote weerstand. Een gitaarkabel heeft al zo'n 100 pF per meter. Maar ik zie die 100pF nergens terugkomen in de schema's? Zal wel een reden voor zijn. :soinnocent: Voor onderdrukking van radio kun je een weerstand in serie met de input zetten. Dat creëert een hoog-af filter en maakt de ingang lineair wat de demodulatie van AM radio onderdrukt. Dat verandert wel het geluid van het effect. Het is dus wellicht beter om dit met een spoeltje te doen. Je kunt ook de collector van de eerste tor afdempen met een capje. Het sterkste werkt een cap tussen de base en collector, maar ik kan nu niet zeggen wat voor invloed dat op je geluid heeft.

Maar je hebt nog geen ontvangst toch? ;)
Nee, nog geen ontvangst. Ben nu met schema's bezig om in ieder geval alle onderdelen en mogelijke extra onderdelen (zoals die 100pf) in 1 keer op 1 bestelling te plaatsen. Geen zin om achteraf voor 1 capje een nieuwe bestelling te moeten doen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
16 november 2016, 17:33
Die torren kosten geen drol.

Oud en PNP/NPN hebben niets met elkaar te maken NPN is net zo oud als de PNP uitvoering en beide zijn van het type Germanium. Later verdrongen door de silicium torren.
Frans, ik bedoel meer die oude ???275 transistors en die nogwat183 transistors ofzo... schijnt nu lastig te zijn en het schijnt dat je er de hoofdprijs voor betaald..
Eerst maar zorgen dat het werkt met twee van die goedkope ac128 dingen ofzo en dan maar eens voor de lol een verzamelingetje aanleggen om eens mee te experimenteren.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.