PDA

View Full Version : Tremoloveren?



telecastermaster
14 november 2016, 21:04
Klopt het dat bij tremoloveren na een tijd 'de rek eruit gaat'? Ik merkte dat bij mijn strat de brug steeds meer voren kantelde, waardoor de snaren ook steeds hoger boven de toets kwamen te liggen. Ik heb dat afgesteld door de schroeven van de tremoloklauw dieper in te draaien maar het probleem kwam weer terug. Mijn conclusie was dat mijn veren na 20 jaar 'uitgerekt' zijn, versleten zijn. Ik heb er nieuwe ingedaan en hoewel ik van 4 veren terug kon naar 3 gaat de tremolo toch wel wat zwaarder dan ik gewend ben.
Anyway, mijn vraag is: klopt deze analyse dat tremolveren na verloop van tijd (jaren) opgerekt raken?

Thx

https://lh6.googleusercontent.com/-uXAHxGeZam4/UjeWZ19XC1I/AAAAAAAAMhg/vc334OmOWlg/s1024/saddle height screw.jpg



http://www.loudguitars.com/enter/images/vintrem1.jpg

Bazzey
14 november 2016, 21:14
Staat die hals nog wel recht?
Is weer kouder he de laatste paar weken.
Lijkt mij gevalletje werkende hals door temperatuursinvloed.
Dit ook omdat je zegt dat de actie groter is geworden.
En door kou krimpen die snaren , dus brug naar voren.
:p

Mr.Fingers
14 november 2016, 21:27
Er bestaat inderdaad wel zo iets als "spanningsrelaxatie", dus wat je zegt is volledig mogelijk.

Duhsjaak
14 november 2016, 21:32
Ik laat zien dat ik mijn best heb gedaan op school: Aantal nuttige berichten opgehoogd naar 13.
Het is ook bij een aantal van mijn tremolo's zo, dat de actie hoger wordt als de tremolo-arm naar beneden gaat.
So far so good.

Ik heb een strat, en van Iba, dus nog geeneens een echte, en daarbij hebben na 25 jaar of zo de veren geen krimp of rek gegeven.
Dus:
- ja, verder kantelen van het staartstuk geeft hogere actie
- geen idee, voor wat betreft de vraag of veren dan ook moeten uitrekken

Hoe dan ook, ik had het me zelfs nog nooit afgevraagd.
Eens kijken waar de rest van GN mee aan komt qua argumenten. Iedere dag leeer ik wel weer wat.
Vriendelijke groet, Gus


Sorry Mr. F.
Er kwam een telefoontje tussendoor.....

Erik de Perik
14 november 2016, 21:52
Ik gebruik ook al zo'n 25 jaar dezelfde veren en die geven geen krimp. Een lineaire veer heeft over zijn gehele veerweg dezelfde kracht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hendrik1970
15 november 2016, 14:14
Hoe kan ik zien of mijn tremoloveren, dan Lineaire veren zijn?
Wat is het verschil tussen Lineaire,progressieve, degressieve veren?

Pepe
15 november 2016, 14:22
Ik heb het nog nooit gemerkt, ook bij oude veren niet maar ik draai nog wel eens aan een schroefje dus een & ander kan me ontgaan en de ene veer is misschien niet de andere veer.

telecastermaster
15 november 2016, 15:02
Ik houd het voorlopig op een geval van spanningsrelaxatie. Prachtig woord trouwens.

Gaat die tremolo wel wat soepeler na verloop van tijd? Ik heb er nu nieuwe veren ingezet maar hoop dat ie nog wel wat soepeler gaat. Ik kan ook wel kijken of die veren iets losser kunnen zonder dat de brug omhoog komt.

telecastermaster
15 november 2016, 15:03
Wat is het verschil tussen Lineaire,progressieve, degressieve veren?

http://technotheek.utwente.nl/w/images/f/f9/Nietlineaireveren2.gif

Erik de Perik
15 november 2016, 15:43
Hoe kan ik zien of mijn tremoloveren, dan Lineaire veren zijn?
Wat is het verschil tussen Lineaire,progressieve, degressieve veren?

Gelijke spoed en draaddikte. Bij progressieve verandert de spoed over de lengte en degressieve ken ik niet. Heb ik nu iets gewonnen?

D3nnis
15 november 2016, 18:42
Bij progressieve verandert de spoed over de lengte en degressieve ken ik niet.


Hmm, ik zou ook niet weten of er degressieve veren bestaan.
Lijkt me ook maar lastig, een drukveer die minder veerweg gaat maken bij meer veerkracht, of zo.

Tupelo
15 november 2016, 20:10
En anders postbode elastieken gebruiken. :ok:

Geheel naar traditie off topic.
Op één van mijn fietsen hoort een veer die moet voorkomen dat mijn stuur (en daarna mijn fiets) linksom valt wanneer ik parkeer.
Een half jaar geleden was die veer naar de kloten en heb ik er een elastiek tussen gespannen, met het idee in ieder geval een tijdelijke oplossing bedacht te hebben.
Die stiek zit er nu nog op, en het werkt.

Doet me eraan denken dat ik op mijn strat plus tenminste één veer (in een stoort tube) had waarmee ik de rek daadwerkelijk kon instellen.

Erik de Perik
15 november 2016, 21:23
Hmm, ik zou ook niet weten of er degressieve veren bestaan.
Lijkt me ook maar lastig, een drukveer die minder veerweg gaat maken bij meer veerkracht, of zo.

Ja leek mij ook, maar Hendrik1970 heeft toegang tot andere natuurwetten.

Duhsjaak
15 november 2016, 21:31
De vraag: heb je soms dikkere snaren (dan gebruikelijk) erop gezet, heb ik iets over het hoofd gezien of is die nog niet geoppperd?
Vriendelijke groet, Gus

the sure thing
16 november 2016, 15:11
De vraag: heb je soms dikkere snaren (dan gebruikelijk) erop gezet, heb ik iets over het hoofd gezien of is die nog niet geoppperd?
Vriendelijke groet, Gus

Er is nog niet naar zn geaardheid gevraagd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Duhsjaak
16 november 2016, 16:45
Er is nog niet naar zn geaardheid gevraagd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hmmmm. Waardevolle aanvulling. Heeft swaffelen misschien een rol gespeeld?
Vriendelijke groet, gUs

Rogueny
16 november 2016, 17:09
Hmmmm. Waardevolle aanvulling. Heeft swaffelen misschien een rol gespeeld?
Vriendelijke groet, gUs

Als je dr hard genoeg mee tegen de hals aan tikt, gaat ie misschien wel ietsje krom staan!

the sure thing
17 november 2016, 09:30
Je hals of je swaffelaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rogueny
17 november 2016, 09:51
Je hals of je swaffelaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie weet wel beiden, heb t tot op heden nog niet getest

Milko
17 november 2016, 14:09
Zijn die veren nog van enig nut in de SM studio?

Milko sluiten

R.J
17 november 2016, 16:44
hangt echt van veel factoren af wat je issue is, maar als de veren niet het allerbeste waren ooit (de veren in mijn 400 euro Ibanez gitaar waren na 5 jaar echt op...) is dit heel goed mogelijk.
Is de neck relief van je hals nog wel goed?