PDA

View Full Version : Leonard Cohen's Secret Chord



Schrevel
11 november 2016, 14:20
I heard there was a secret chord
that David played and it pleased the Lord
but you don't really care for music, do you?

Well it goes like this: the fourth, the fifth,
the minor fall and the major lift,
the baffled king composing Hallelujah.

https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

Welk akkoord zou dit kunnen zijn?

We kunnen drie kanten op: de genoemde intervallen worden op elkaar gestapeld óf ze worden allemaal geteld vanaf éen starttoon óf het is een mix van beiden.

We beginnen te tellen bij de C.

the fourth geeft F [CF]
the fifth vanaf C of vanaf F?
vanaf C wordt het G [CFG]
vanaf F wordt het C (oktaaf boven 1e C) [CFC ligt meer voor de hand in een traditioneel akkoord]
the minor fall = een dalende kleine terts
vanaf de G wordt dat E [CFGE]
vanaf de C wordt het A [CFCA]

the major lift lijkt op het veranderen van de kleine terts in een grote, maar kan ook een grote terts omhoog zijn
bij CFGE is de enige kleine terts G-E, dat kan G-Es (Eb) worden en Gis (G#)-E
bij CFCA is C-A de kleine terst, die wordt dan C-As (Ab) of Cis (C#)-A
als het om een grote terts omhoog gaat (vanaf de laatste toon?) komt er echter
bij CFGE een Gis (G#) bij
en bij CFCA een Cis (C#)
of is het een major lift ten opzicht van de starttoon? dan
bij CFGE nog een E, lijkt me niet zinvol
bij CFCA nog een E, geeft een F majeur 7 akkoord, dit lijkt me redelijk pleasend voor the Lord :)

Gitaargreep 8-8-10-x-10-12 of versimpeld x33210

Fusion
11 november 2016, 15:18
Leuk! :) Ik zal zondag God even vragen of Hij of Zij t met je eens oké?

vulvasonic
11 november 2016, 23:31
Je zoekt het in losse noten en intervallen. Cohen bezingt letterlijk de accoorden. In toonsoort C is de vierde trap het F accoord, de vijfde uiteraard de G. De 'minor fall' is Am etc. Dat geheime accoord blijft volgens mij geheim. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Erik de Perik
11 november 2016, 23:33
Werkelijk waar.....?

grayfink
12 november 2016, 00:39
:) Werkelijk waar. Zag net de helft van Nick en Simon het uitleggen bij Humberto Tan. Bij the fourth, the fifth etc. wordt ook op dat moment the fourth, the fifth etc. gespeeld...


https://youtu.be/gNbwOHZ8S5w

Schrevel
12 november 2016, 03:15
Je zoekt het in losse noten en intervallen. Cohen bezingt letterlijk de accoorden. In toonsoort C is de vierde trap het F accoord, de vijfde uiteraard de G. De 'minor fall' is Am etc. Dat geheime accoord blijft volgens mij geheim. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Dat etc. is een probleem want op 'the major lift' wordt een F gespeeld, de vierde trap die daarvoor al was benoemd als ' the fourth'.
Vervolgens een G bij 'the baffled king' die al was benoemd als 'the fifth'.
Daarna wordt er via een E geëindigd op een Am.

Dan is het logischer op die E te zien als die 'major lift' en het secret chord.

vulvasonic
12 november 2016, 04:57
Dat etc. is een probleem want op 'the major lift' wordt een F gespeeld, de vierde trap die daarvoor al was benoemd als ' the fourth'.
Vervolgens een G bij 'the baffled king' die al was benoemd als 'the fifth'.
Daarna wordt er via een E geëindigd op een Am.


Dan is het logischer op die E te zien als die 'major lift' en het secret chord.
Je zoekt dingen die er niet zijn. De 'minor fall' en de 'major lift' zijn beide geen officiële of zelfs maar normaal gebruikte muzikale termen. Voor Cohen was het echter een methode om in wezen uit te leggen welke accooren er gespeeld dienden te worden op het moment dat hij ze bezong. Het is een tekstueel geintje. Nogmaals, de 'secret chord' zal altijd een 'secret' blijven, anders zou er ook geen sprake zijn van een 'secret chord'.
Ik ben het overigens wel met je eens dat ook ik bij de term 'major lift' eerder aan een E denk dan aan de F. Aan de andere kant.... in Cohens' gedachtengang kan hij met de 'major lift' ook hebbn gedacht aan de kleine septime op de grondtoon. En dat leidt uiteraard naar een F. Dus wat dat betreft. En hetzelfde geldt voor de E(7) t.o.v. de Am (subdominantje). Het lijkt me niet verboden om meerdere termen te gebruiken voor eenzelfde accoord.
Het is een knap gevonden idee over een wijze waarop hij tekst en muziek heeft weten te verbinden. Spitsvondig, maar maak het niet mysterieuzer dan het is. :)

Fusion
12 november 2016, 09:12
Leuk allemaal. Die Leonard toch. Niet echt mijn ding maar dit heeft ie toch leuk gedaan.

Han S
12 november 2016, 12:21
Hij verdient de Nobelprijs.

Kakihara
12 november 2016, 12:37
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2817610

Pepe
12 november 2016, 13:37
Die Major lift slaat toch op de d, de eerste noot die de melodie buiten het octaaf duwt?
Afgezien dat het rijmt op fifth, zoveel keus heb je niet.

vulvasonic
12 november 2016, 15:19
Die Major lift slaat toch op de d, de eerste noot die de melodie buiten het octaaf duwt?
Afgezien dat het rijmt op fifth, zoveel keus heb je niet.
lijkt me sterk. Hij bezingt de accoorden, geen losse nootjes. Bovendien kun je je afvragen waarom hij die d dan niet de 'Minor Lift' zou noemen. Komen we toch weer op de tekst uit.

En ook die Belg maakt het interessanter dan het is. :)

Pepe
12 november 2016, 15:48
Je komt er niet achter he. Misschien ging ie uit van het rijmwoord en moest ie er iets interessants van maken.

Net zoals een gedicht van Arthur Rimbaud waar hij met kleuren goochelt, daar zijn hele essays over geschreven, wat ie daar nou mee bedoelde. Totdat iemand in een van zijn geschriften las dat het de kleurpotloodjes waren van zijn tekendoos.

vulvasonic
12 november 2016, 16:23
Zo moet je het inderdaad een beetje zien, denk ik zo.